بازدید 29221

منشأ بوی بد در حوالی فرودگاه امام چیست؟

بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بااین‌حال تاکنون اقدام خاصی برای رفع این بوی بد و مشمئزکننده در اطراف فرودگاه که اصلی‌ترین محل ورود و خروج گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است، انجام نشده.
کد خبر: ۵۴۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 08 November 2015
بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بااین‌حال تاکنون اقدام خاصی برای رفع این بوی بد و مشمئزکننده در اطراف فرودگاه که اصلی‌ترین محل ورود و خروج گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است، انجام نشده.

به گزارش روزنامه شرق، در همین راستا، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگویی با «شرق» می‌گوید شش ماه است دنبال منشأ بوی بد می‌گردند و هنوز موفق به یافتن آن نشده‌اند.

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: هنوز منشأ بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) نامعلوم است. پیش‌تر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید کردیم و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌همین‌دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌شدن این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت.

حیدرزاده تصریح می‌کند: احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است که ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.

وی اذعان دارد که مسئول شناسایی و پیگیری این موضوع اداره کل محیط‌زیست استان است و در ادامه می‌گوید: در چند ماه اخیر به طور هم‌زمان چند شرکت دانش‌بنیان با ما برای از بین بردن این بوی بد همکاری می‌کنند اما مسأله این است که ابتدا باید بدانیم منشأ این بوی بد کدام‌یک از موارد است تا بتوانیم درباره آن تصمیم بگیریم.

حیدرزاده می‌گوید: بوی بدی که از کهریزک استنشاق می‌شود، کم شده اما هنوز هم وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی برای این مجموعه، این بو را به حداقل رساند.

اما در همین حال رحیمیان، مدیر روابط‌عمومی شرکت شهر فرودگاهی به «شرق» می‌گوید مجموعه او، نگرانی‌ای از بابت این موضوع ندارند. او می‌گوید جهت وزش باد به سمت شرق است و این بوی بد تنها در بخش‌هایی از مسیر وجود دارد، در نتیجه آنها نگرانی ندارند و تاکنون موضوع از سوی فرودگاه پیگیری نشده است.

او به میهمانان خارجی فرودگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: از نظر ما بوی بد مربوط به گاوداری‌های نزدیک مسیر است اما رسیدگی به این موضوع مربوط به سازمان محیط‌زیست است و ما به‌عنوان یک مطالبه آن را پیگیری می‌کنیم.

عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی از اعضایی بود که نگران آبروی تهران شد و گفت: درست است که محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) در حوزه کاری ما نیست اما میهمانان خارجی از همین مسیر به تهران می‌آیند و بوی بدی که در این مسیر وجود دارد، به هیچ‌عنوان قابل تحمل نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که قبلا هم دراین‌باره در شورای شهر تهران صحبت کرده بود، به «شرق» گفت: موضوع به ما مربوط نیست و این مسأله در خارج از محدوده شهر تهران رخ می‌دهد و ما تنها به‌عنوان وظیفه انسانی درباره آن پیگیری مختصری داشته‌ایم.

چمران تأکید دارد این بوی بد به دلیل فعالیت گاوداری‌هاست و همه آنها باید ساماندهی یا بسته شوند و در ادامه می‌گوید: بوی تعفنی که از یک گاوداری به مشام می‌رسد کاملا حسی مشخص است و نیازی به پیگیری ندارد. اگر هم فاضلاب صنعتی وجود داشته باشد مربوط به شهرک صنعتی روبه‌روی فرودگاه است که با محل گاوداری فاصله دارد. بویی که مشکل‌ساز شده در مسیر رسیدن به فرودگاه است و مسئولان مربوطه باید به دنبال رفع آن باشند.

او می‌افزاید: میهمانان خارجی که به ایران آمده بودند و رفتند در دسترس ما نبودند تا درباره بوی بدی که در مسیر فرودگاه تا تهران تجربه کرده‌اند از آنها بپرسیم اما حتما اتفاق خوبی نبوده و شیشه‌های خودرویشان را تا آخر بالا داده‌اند. تجربه مسافران ایرانی که در مسیر رفت یا برگشت به فرودگاه امام خمینی (ره) با این بوی بد مواجه بوده‌اند، اگرچه متفاوت است اما می‌تواند به ما کمک کند. یک نقطه اشتراک در صحبت‌های همه افرادی که با آنها صحبت کردیم وجود داشت و اینکه بوی بد تنها در قسمتی از مسیر زیاد است و در باقی مسیر تمام می‌شود.

این یعنی منشأ بو، تقریبا به محدوده خاصی برمی‌گردد. نقطه اشتراک دیگر، شدیدبودن بوی بد تعفن است؛ این بو، آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید آن را تحمل کنید و نفس عمیق بکشید و فقط باید به‌سرعت از این قسمت بگذرید. یکی از مسافران برخلاف نظر مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) به خبرنگار «شرق»، گفت: در محوطه بیرونی فرودگاه شدت بو آن‌قدر زیاد بود که با عجله پارک کردیم و خودمان را به سالن اصلی رساندیم. بوی بد شبیه بوی زباله و تعفن آن بود.

مسافر دیگری می‌گفت: من مطمئن‌ام که بوی فضولات گاوداری بود که با بوی تعفن زباله یکی شده بود. یکی از مسافران در کنار بوی گاوداری، بوی سوزاندن زباله و پلاستیک را هم احساس کرده بود و می‌گفت وقتی به همین بخش که بوی بد هم می‌دهد می‌رسید، غبار و دودی هم وجود دارد. قبلا که شب رفته بودم متوجه نشده بودم اما در یکی از سفرهای روزانه‌ام این موضوع کاملا مشخص بود.

مخاطب دیگری به خبرنگار «شرق»، گفت: این مشکل مربوط به چند سال اخیر نیست و از همان سال‌های اولی که این فرودگاه، راه‌اندازی شده بود و من از آن استفاده کرده بودم، این بوی بد وجود داشت اما کسی به آن توجه نکرده چون معتقدند این بو برای فضای اطراف فرودگاه است و چون نمی‌توان آنها را حذف کرد، پس بوی بد را هم باید تحمل کرد.

چند سال قبل که اوضاع کوه زباله در کهریزک به این شکل نبود، شرایط اسفباری وجود داشت و آنچه امروز با هزینه و تلاش بسیار شهرداری تهران وجود دارد و میزان بوی بد را کم کرده، شرایطی کنترل شده است. پیش از این تعداد پرندگانی که بالای کوه زباله بودند بسیار بیشتر از حالا بود. این پرندگان قاعدتا یک‌جا نمی‌ماندند و بارها خودشان را به نزدیکی فرودگاه و مسیر پروازی هواپیماها می‌رساندند و حتما مسئولان شهری تهران و فرودگاه امام(ره) هشدارهای حضور این پرندگان در نزدیکی فرودگاه و حرف‌وحدیث‌ها برای جابه‌جایی کهریزک را فراموش نکرده‌اند.

به‌ هر روی، فعلا چند شهرک صنعتی از جمله شمس‌آباد در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد و برنامه‌های مفصل و بسیاری برای ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌ها و تبدیل این مجموعه‌ها به منطقه‌ ویژه اقتصادی در نزدیکی فرودگاه در دستور کار است. به این شرایط گاوداری‌های صنعتی که در همین محدوده‌ها وجود دارند و کوه 40 متری زباله در کهریزک را هم اضافه کنید و ببینید اگر هر کدامشان آن بویی را که مسافران احساس کرده‌اند ایجاد کرده باشند، چه تلفیقی از انواع بوها در آنجا وجود دارد.

در این شرایط اگر قرار باشد این محدوده که زمین‌های خالی و مستعد برای تبدیل به فضاهای صنعتی زیاد دارد، هر روز شلوغ‌تر شود و کهریزک همان‌جا بماند و گاوداری‌ها و فاضلاب‌های صنعتی هم راهشان را به آب‌های جاری پیدا کنند و ... دیگر نباید انتظار داشت آنجا اتفاق خوبی بیفتد و بوهای خوبی هم متصاعد شود. شاید بهتر است اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران علاوه بر گشتن به‌دنبال منشأ بوی بد، شواهد آشکار اختلالات زیست‌محیطی را در این محدوده ردیابی کند و قبل از آنکه کار از کار این محدوده صنعتی بگذرد، برای این محدوده صنعتی چاره‌ای آبرودار بیندیشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۳
مال زباله های تهران که شهردای اونجا دفن میکنه
چند روز قبل هم اعضای شورا بازدید داشتند
خودتون رو به اون راه نزنید
بی شک بوی بد از همان خارجی هاست که در این مسیر رفت و آمد می کنند.
ازشهرداری بپرسید شمارا راهمنایی می کند
بوي "نفوذ" است!
با توجه به پیگیری سازمان‌های زیربط، با خیال راحت همین تیتر را 10 سال دیگه هم می‌شه منتشر کرد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
من حاضرم مجانی منشا این بوی بد را به ایشان نشان بدهم.
سلام
منشا بوی بد از محل انباشت فاضلاب در نیستان مجاور تانک جنگی در ضلع شرقی اتوبان است. در قسمتی پایین تر که از اتوبان قابل مشاهده نیست نیز در یک گودی نیزار دیگری است که فاضلاب به آنجا منتقل شده است. این فضلاب تصفیه نشده است و تصفیه آن به عهده نیزار گذاشته شده است.
به نظر مي رسد منشا بوي بد اطراف فرودگاه امام خميني دفن رو سطحي زباله ها باشد و ليكن اينكه هنوز نتوانسته اند منشا اين بو را پيدا كنند كمي اغراق كرده اند و در مكاني كه كه از طرف باد بوزد بوئي مشمئز كنننده به مشام مي رسد بعيد است كه در زمان كوتاه بشود انها پيدا و خنثي كرد . فقط با كاشت درخچه ها و احيا جنگل مصنوعي مي شود به اين قائله پايان داد . هزينه ان بسيج نيروهاي مردمي و كاشت گياهان در اطراف اين فرودگاه است
اون از وضع اسفبار خود فرودگاه که آدم پیش یک مهمان خارجی خجالت میکشه این هم از وضعیت بوی بد جاده که حالت تهوع دست میده واقعا" که.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
دقیقاً
این بو ، چند سالیست که دقیقا عین همان بو ، متعفن و بسیار غیر قابل تحمل است در آزاد راه تهران قم وجود داره
این بو خیلی به بوی پخت کله پاچه نزدیک است. هروقت این بو به مشام من هنگام عبور از کنار فرودگاه امام(ره) و شهرک صنعتی می خورد بی درنگ یک کارخانه پخت کله پاچه و کنسرو سازی کله پاچه به ذهنم خطور میکند آیا در ان حوالی کارخانه کنسر کله پاچه وجود دارد؟
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
این نظریه از دیگر نظرات به واقعیت نز دیکتر است ممکن است شهرک صنعتی مربوط به فراوری پوست گوسفند و گاو در نزدیکی محل باشدکه باید بررسی شود . واقعا خیلی بوی بدی است
بوي بد از مرغداري است ولو اينكه 50 كيلو متر فاصله داشته باشد.باد بوي بد را به منطقه فرودگاه مياورد.محل مرغداري در مسير باد را شناسايي كنيد.
چپ چپ نگاه نکنید.
سالهاست این بو تو منطقه هست تازه مسئولین بفکر افتادن ؟؟
مرغ پخته از این حرف که منشا بو معلوم نیست خنده اش می گیرد
مجریان ضد مردمی فیتیله متخصص کشف موضوع هستن
برن کشف کنند
دیگر با این وضعیت پارکینگ اصلی فرودگاه که مسافرین به صورت شبانه روزی اتوموبیلهایشان را پارک میفرمایند و ظرفیتش همیشه تکمیل است و... فکر میکنید دیگر آبرویی باقی میماند؟
من چند روز پیش از آنجا گذشتم واقعا بوی بسیار بدی است بیشتر شبیه بوی زباله است اگر دیر متوجه شوی وراه نفوز به داخل اتومبیل را نبتدی تا چند ساعت سردرد میگیری از این بو . مسافران خارجی که از این مسیر رد میشوند چه آبروریزی میشود
آقا این بوی بد بوی سوختگی و بوی بد روغن نباتی هست که حتی این چند روزه اطراف فلکه دوم صادقیه هم شنیده می شود.لطفا رسیدگی کنید.
زباله دان شهره اونجا فاضلاب شهر اونجا میزنه بیرون رودفاضلاب ها گاوداریها و سوزاندن همه چیز ۰۰۰
این بو مربوط به کارخانه فراوری پوست و چرم سازی میباشد.
چندین سال است وضع به همین منوال هست واقعا درگاه ورودی بین المللی کشور باید طوری باشد که وقتی مهمان داری باید دعا کنی از شهر تا انجا یا بیرون را نگاه نکند یا خوابش ببرد . نمیدانم چرا ولی اولین تصویر بر ذهن یک مسافر تازه وارد شده به ایران از فرئدگاه تا شهر متاسفانه خیلی خیلی زشت است
عزیز
خودتونو اصلاح کنید
با توجه به رفت و آمدي كه تو اون منطقه دارم فكرميكنم تمام فاضلاب شهر پرند از طريق رودخانه پايين فرودگاه جمع ميشه و باعث اين بوي بد و ازار دهنده شده است.
شش ماه؟!!! خسته نباشين جدا
به نظرم این بو از سمت جاده ورامین و مربوط به کشتارگاه طیور در این منطقه است .
اشکال نداره این بو برای مسافران خارجی که به ایران می آیند جهت اطلاع از اینکه به کجا و چه شهری وارد می شوند لازم است. لااقل به نوعی صداقت ایرانیان را نشان می دهد.
مرسی که روزنامه شرق بالا خره پیگیری کرد..
بابا بوی بد که بماند من اولین بار که رسیدم رفتم دستشویی نمی دانید چه وضعی داشت. از خجالت آب شدم.
به نظر بوی مرغداری های اطراف اتوبان است. در محدوده چند کیلو متری فرودگاه تقریبا بو قطع می شود.
به كارگاههاي صابون و دباغي هاي منطقه كه با امعا و احشاي گاوداري ها كوره هاي روغن گيري دارند يك سري بزنيد البته با ماسك!!!
آقا خدایی من خودم هم چند باری که از اونجا رد شدم این بو واقعا ازار دهنده بود واقعا ابرومون جلوی خارجی هایی که از اونجا رد میشند میره!! یه فکری کنین براش با تشکر
من زیاد این مسیر را رفت و آمد میکنم به نظرم یا از همان گاوداریهاست
دنبالش نگرديد، بوي موجود از پالايشگاه است و بس
این بو مربوط به انباری برای کودها میباشد
بوی کارخانه فراوری چرم است دارند نزدیک جاده دباغی میکنند.
بوی بد ناشی از محل دفن زباله تهران است
بو از مرکز دفن زباله کهریزک هست که با عوض شدن جهت باد تا اونجا هم میرسه
جالبه بعد از شش ماه هنوز هم نتونستن عامل بو رو بفهمن همونطور که عوامل آلودگی هوای خوزستان را نتونستن یا نخواستن بفهمن چیه.
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .

افرادی را میشناسم که میتوانند معرفی کنند محل یاد شده را.

با تشکر
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .

افرادی را میشناسم که میتوانند معرفی کنند محل یاد شده را.

با تشکر
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .

افرادی را میشناسم که میتوانند معرفی کنند محل یاد شده را.

با تشکر
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .

افرادی را میشناسم که میتوانند معرفی کنند محل یاد شده را.

با تشکر
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .
احتمالا به خاطر مسواکی است که تهرانی ها استفاده می کنن
این بوی بد از رود شور در غرب فرود گاه و در مسیر جاده ساوه و اتوبان ساوه است که الان فاضلاب شهر پرند در ان تخلیه میشود و چون جهت باد غربی شرقی است به فرود گاه میرسد شما در بزرگ راه ساوه کنار رود شور پارک کنید میفهمید
این فرودگاه بدست افرادی اداره می شود، که کوچکترین تخصصی در اداره این گونه اماکن عظیم و پر هزینه ندارند.
در کل تهران مفت نمی ارزه
l مربوط به شرکت تولید کننده کله و پاچه در ضلع غربی اتوبان تهران قم و قبل از خروجی به فرودگاه امام خمینی میباشد .

افرادی را میشناسم که میتوانند معرفی کنند محل یاد شده را.

با تشکر
مهمان خارجی دیگر کی است؟
پیشنهاد میشود...تعدادی بوگیر سرویس بهداشتی در نزدیکی گاوداریها....یا منابع دیگر احتمالی نصب شوند.
بهتون بگم از کجا میاد؟ اگه قول بدی پاک نکنی تابناک من دو ماه در آموزشی یکی از 3 پادگان نظامی نزدیک کهریزک و داخل اون بودم ، به چشم میدیدیدم که هر شب تمام زباله های این پادگانها که حجمش هم به علت جمعیت زیاد سربازها زیاده سوزانده میشه و هم دود سنگین و بدی داره هم بوی بسیار بدی که شبها کل منطقه رو میگیره. البته اون فاضلابهای راکد هم هست که افتضاحه. کلا 2 عامل اصلی اینهاست.
شب ها بو خیلی زیاده شبیه سوزاندن زباله اس
چرا عادت داریم برای هر مشکلی پای مسافران خارجی
را وسط بکشیم؟ یعنی اگر ایرانیها بوی تعفن مسیر فرودگاه را استشمام کند اشکالی ندارد؟!
این بو که از قدیم الایام هم به مشام می آمد مربوط به گاز متان است.
این بو که از قدیم الایام هم به مشام می آمد مربوط به گاز متان است.
این بو که از قدیم الایام هم به مشام می آمد مربوط به گاز متان است.
باز مسافرین تردد دائمی در این مسیر ندارند و نهایتا سالی چند بار گذرشان با آنجا میفته. بیچاره ما پرسنل آنجا که هر روز این بو رو چه در هنگام آمدن و چه هنگام برگشتن تحمل میکنیم.
ايا در ان حوالي توالتهاي عمومي نيست؟
شاید کسی با فرچه توات مسواک زده اوت طرفا!
این فاضلاب تسویه نشده پرند و سرازیر شدن اش در رودخانه شو
باید چند گروه را با لوازم لازم به اقصی نقاط مختلف کویر اطراف فرودگاه اعزام و با سگهای مخصوص دنبال مکان نفوذ این بود .
منشا اين بو، تنبلي مسئولين است
اولين چيزى كه از يك كشور خارجى در ذهنم مى ماند مسير از فرودگاه تا
هتل مى باشدو هميشه اين مسير ها كه معمولا معرف شعور بالا و سابقه
مدنيت مردم ان شهر و كشور مى باشد، اراسته ،چشم نواز و پر ازگلهاى
خوشرنگ و خوشبو مى باشند .
واقعا خجالت دارد قادر به شناسايي بوي بد نيستيد
سلام بوي منتشره در منطقه ناشئ از ديگ بخار پخت خون و ضايعات كشتارگاهي در منطقه ميباشد كه مصرف در جيره طيور و دامداريها دارد
كه علاوه بر ظايعات كشتارگاهي در منطقه از مناطق ديگر هم شامل لاشه حيوانات حلال وحرام گوشت به محل منتقل شده بعد از پخت پودر شده وغالبا تحت عنوان پودر ماهي وپودر گوشت بفروش ميرسد
سلام بوي منتشره در منطقه ناشئ از ديگ بخار پخت خون و ضايعات كشتارگاهي در منطقه ميباشد د
سلام اینکه میگویند منشاء بو را نمیتوانند پیدا کنند .خنده دار است
این بو کاملا شبیح به بوی زباله است
همه اين حرفها درست ولي اين كفته نشد مزارع كشاورزي با كود انساني و كود طيور پوشيده ميشه اونم هكتار به هكتار
یعنی چه؟
با detector میشه فهمید چه گازهایی هستند و میشه علت رو تشخیص داد
شاید منشآ اون بوی بد شستن هواپیما ها وداخلشون با فرچه دستشویی باشه .
بوی تعفن غیر قابل تحملی که در مسیر فرودگاه و اطراف آن بمشام میرسد کاملا مربوط به زباله های است ک شهرداری سالهاست در کهریزک دپو کرده .
به قول خواهرزاده 8 ساله ام که هر سال از آمریکا میاد ایران و از اون قسمت راه که رد میشیم هی می پرسه (با لهجه نازش): این بوی چیه؟ بعد ما میگیم اینجا یه گاوداری هست. بعد اون میگه: همه گاوها با هم پوووپ کردند؟؟؟؟
یعنی 6 ماهه میگردن و نمی تونن منشا بو را پیدا کنند !!!
بهتره این بوها رو از بین ببرن
علاوه بر بوي بد متاسفانه وضعيت خود فرودگاه هم اسف ناك است
یک سوله مربوطه به دباغی در کیلومتر 20 تا 23 وجود دارد و بو از آنجاست . ما سالهاست از این مسیر روزانه عبور می کنیم
به‌همین‌دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند.
منظورتون، فاضلاب آلوده و شیمیایی هستش دیگه، درسته؟
من از نزدیک چند گاوداری را دیده ام، این بوی شدید زباله همراه با دود پلاستیک سوزانده شده از هیچ گاوی صاتعه نمی شود.
اطراف سایر شهر ها. مانند دزفول هم کافیست گذرتان بیافتد تا دود زباله سوزی را ببینید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر