بازدید 15647

دیدگاه آلمان درباره سقوط هواپیمای روسی/ تهدید انگلیس از سوی امارات

اظهارنظر یک مقام آلمانی درباره سقوط هواپیمای روسی، بازگرداندن اتباع روسی از مصر، واکنش مصری ها به گزارش شلیک موشک به هواپیمای انگلیسی، تنها ماندن آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش، اظهارات معاون سابق وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه و تهدید انگلیس از سوی امارات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 08 November 2015
دیدگاه آلمان درباره سقوط هواپیمای روسی/ تهدید انگلیس از سوی اماراتاظهارنظر یک مقام آلمانی درباره سقوط هواپیمای روسی، بازگرداندن اتباع روسی از مصر، واکنش مصری ها به گزارش شلیک موشک به هواپیمای انگلیسی، تنها ماندن آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش، اظهارات معاون سابق وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه و تهدید انگلیس از سوی امارات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوع حواشی و پیامدهای سقوط هواپیمای روسی در مصر اختصاص دارد. در این زمینه، نشریه آلمانی «فوکس» از به نقل از یک مقام امنیتی آلمان، از دست داشتن احتمالی داعش در واقعه سقوط هواپیمای مذکور خبر داده است. این نشریه بدون ذکر نام این مقام بلندپایه امنیتی آلمان، به نقل از وی نوشت با توجه به اطلاعات موجود، نشانه هایی دال بر احتمال زیاد انفجار بمب در این هواپیما وجود دارد. وی گفته با وجود آنکه این هواپیمای روسی در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کرد، با این حال، ضبط صوت آن، قبل از سقوط هیچ مورد غیرمعمول را ضبط نکرد. این در حالی است که تحقیقات درباره علت سقوط این هواپیما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

*****

در همین حال، شبکه خبری «فرانس 24» خبر داده که مسکو 44 فروند هواپیمای مسافربری را به منظور بازگرداندن گردشگران و اتباع روسی حاضر در مصر، به آن کشور اعزام می کند. شرکت حمل و نقل هوایی روسیه، روز شنبه اعلام کرد، مسکو به دنبال سقوط هواپیمای خود در صحرای سینای مصر، این تعداد هواپیما را به آن کشور می فرستد. قرار است 30 فروند از این هواپیماها به الغردقه و 14 فروند دیگر به شرم الشیخ اعزام شود؛ دو گردشگاهی که میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران روس است. آرکادی دورکوویچ معاون نخست وزیر روسیه روز شنبه اعلام کرد، در حال حاضر حدود 80 هزار روس تبار در مصر حضور دارند که باید این کشور را ترک کنند.

*****

همزمان، سایت شبکه خبری «العربیه» به موضوع گزارش دیروز یک روزنامه انگلیسی درباره حمله راکتی به یک هواپیمای مسافربری انگلیسی در شرم الشیخ پرداخته و به نقل از منابع مصری، این گزارش را نادرست خوانده است. به نوشته این سایت، یک منبع نظامی مصری تأکید کرده، روایتی که خلبان انگلیسی از مشاهده نزدیک شدن یک موشک به هواپیمای در حال حرکت از لندن به شرم الشیخ بر فراز سینا بیان کرده، صحیح نیست و کاملاً دروغ است. این منبع افزوده، رزمایش های ارتش مصر در فضایی به دور از حرکت هواپیماهای مسافربری انجام می شود و این خلبان خیالپ ردازی کرده، زیرا یک خلبان هیچگاه قادر نیست یک موشک را که به سوی او می آید، ببیند. خلبان انگلیسی در گفت وگو با روزنامه دیلی میل گفته بود، موشکی را مشاهده کرده که تا فاصله 300 متری به هواپیما نزدیک شده، اما مسیرش منحرفش شده بود.

*****

در مطلبی درباره سوریه، روزنامه «نیویورک تایمز» از کار کشیدن متحدان آمریکا از عملیات ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق و سوریه خبر داده است. این روزنامه می نویسد، در حالی که واشنگتن می‌گوید قصد دارد، حملات خود را گسترش دهد و ضمناً می‌خواهد به زودی گروهی از نیروهای ویژه ارتش را به سوریه اعزام کند، متحدان آمریکا عملاً خود را کنار کشیده‌اند و حملات هوایی در سوریه عملاً به حملاتی صرفاً آمریکایی بدل شده است، حال آنکه یک سال قبل که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام کرد که این کشور قصد تشکیل ائتلافی بین‌المللی را دارد، گفت که 60 کشور، واشنگتن را در این ائتلاف همراهی می‌کنند. 

*****

با وجود این، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا مدعی شده ایالات متحده باید زودتراز اینها در سوریه اقدام نظامی می کرد. به نوشته «فایننشال تایمز»، ویلیام برنز با بیان اینکه آمریکا باید پیش از آغاز عملیات روسیه در سوریه، دست به اعلام منطقه پرواز ممنوع در نقاطی از سوریه می‌زد، می‌گوید، همین حالا هم آمریکا باید تحرک نظامی خود را در سوریه افزایش دهد تا به گفته وی، شرایط را برای یک «راهکار سیاسی» مهیا کند. وی می افزاید: «ما باید ایجاد اهرم فشار، دیپلماسی را توانمند کنیم؛ این همان کاری است که پوتین هم دارد می‌کند». برنز معتقد است که پوتین تلاش دارد جایگاه روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ احیا نماید.

*****

تهدید امارات به تجدیدنظر در روابط خود با انگلیس بر سر گروه اخوان المسلمین، موضوعی است که روزنامه «گاردین» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، امارات تهدید کرده بود، اگر نخست وزیر انگلیس اقدامی علیه اخوان المسلمین مصر انجام ندهد، قرارداد تسلیحاتی، سرمایه‌گذاری داخلی و همکاری اطلاعاتی با انگلیس را لغو می‌کند. اسنادی که از درون دولت امارات درز کرده نشان می‌دهند که ولیعهد ابوظبی به دلیل پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر و به قدرت رسیدن محمد مرسی به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس شکایت کرده بود. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات، از کامرون خواسته بود مانع پوشش خبری شبکه بی‌بی‌سی از تحولات مصر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار