بازدید 2356

حل مسئله سوریه و نابودی داعش علاقه مشترک ایران و اروپا است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس پارلمان اروپا گفت: حل مسئله سوریه و سرنگونی داعش جزو علایق مشترک ما است و امیدواریم که بتوانیم با یافتن یک راه حل منطقی به این بحران ها در منطقه خاتمه دهیم.
کد خبر: ۵۴۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 07 November 2015
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس پارلمان اروپا گفت: حل مسئله سوریه و سرنگونی داعش جزو علایق مشترک ما است و امیدواریم که بتوانیم با یافتن یک راه حل منطقی به این بحران ها در منطقه خاتمه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز شنبه (16 آبان ماه) در دیدار با مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا گفت: پارلمان اروپا دارای جایگاه مهمی است و میتواند به درک متقابل مفاهیم بین ایران و اروپا کمک کند.

وی افزود: همکاری های اقتصادی و تجاری با سایر کشورها برای ما حائز اهمیت است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در حوزه نفت و گاز که منابع غنی آن در ایران وجود دارد می تواند محور توسعه همکاری های اقتصاد بین ما و سایر کشورهای اروپایی باشد و منابع انرژی سایر کشورها را تامین نماید.

دکتر لاریجانی در ادامه اظهار داشت: در ایران پروژه های عمرانی سنگینی در حال اجراست و از طرفی ما در حال تنظیم برنامه ششم توسعه هستیم و این فرصت مناسبی است تا کشورهای علاقمند بتوانند پس از حوزه نفت و گاز در زمینه توسعه راه آهن و یا ترابری هوایی و یا صنایع فلزی سنگین سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم تا قوانین سرمایه گذاری خارجی را تسهیل کنیم تا کشورهای خارجی کمتر دچار مشکل شوند و از طرفی ما نیروهای متخصص ایرانی زیادی داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری این متخصصین داخلی و کارشناسان سایر کشورها یک همکاری های خوب شکل داده شود.

دکتر لاریجانی ضمن اشاره به نتایج منفی درگیری های موجود در منطقه برای کشورهای جهان، تصریح کرد: این جنگ ها و نتایج ناشی از آن تاثیرات منفی بین المللی برای کشورها در بر دارد و ما امیدوار بودیم که ائتلاف صورت گرفته میان کشورهای جهان بتواند در این زمینه تاثیرات مثبت داشته باشد ولی متاسفانه تاکنون چیزی شاهد نبودیم.

رئیس قوه مقننه گفت: زمان امپراطوری گری تمام شده است و ایران هم در حدود 40 سال پیش درست به همین دلیل انقلاب کرد چون دیگر نمی توانست وجود حکام مستبد را تحمل کند و می خواست که رهبری از جنس خودشان در رأس کشورمان باشد.

وی در ادامه افزود: مشکلی هم که در سوریه وجود دارد این است که کشورهای دیگری خواهند برای سرنوشت سوریه تصمیم بگیرند در حالیکه ما معتقدیم که مردم سوریه خود باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند و از همه قومیت ها در این تصمیم گیری نقش داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: انتخابات در سوریه باید حتما استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد و نظارت‌های لازم هم صورت پذیرد تا مردم سوریه بتوانند خودشان سرنوشت کشورشان را رقم بزنند و قبل از آن کشورها باید براساس منطق به دنبال راه‌حلی برای از بین بردن تروریست‌ها در این کشور باشند.

براساس این گزارش مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا نیز در این دیدار گفت: ما همواره بر این اعتقاد بودیم که مباحثات پارلمان اروپا خیلی پرشور و شوق است اما مباحثات شما در پارلمان ایران دست کمی از پارلمان اروپا ندارد و بسیار پرتحرک و پرشور است.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر سران کشورها در به هم نزدیک کردن ملل و دولت‌ها با هم، اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که در سیاسی شدن نسلی از مردم آلمان نقش موثری داشته است زیرا در زمانی که انقلاب اسلامی در حال شکل‌گیری بود، من نیز در تظاهرات ضدشاه در کشورم شرکت می‌کردم و با دقت مسائل سیاسی شما را دنبال می‌کردم.

شولتز با اشاره به دیدارش با اساتید دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: شما سرمایه‌های بزرگ علمی، فرهنگی و اقتصادی در کشور دارید و از این ظرفیت‌ها می‌توان جهت گسترش روابط و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای این منظور استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: ما در مرحله اجرایی شدن معاهده وین هستیم و این گفت‌وگوها باید بدانجا منتج شود که همه تحریم‌ها برداشته شود و این مسئله باعث سرازیر شدن خیل عظیم سرمایه‌گذار به داخل کشور ایران خواهد شد.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا اظهار داشت: بررسی لیست هیات‌هایی که در چند ماهه گذشته به ایران سفر کرده‌اند بیانگر آن است که چقدر کشورها علاقه‌مند به مراوده با کشور ایران هستند و این پتانسیل باعث می‌شود که ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور شما مضاعف گردد و این مسئله به ثبات در منطقه هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: ثبات در منطقه منفعت دوجانبه را به دنبال دارد.

مارتین شولتز در ادامه با اشاره به مواضع پارلمان اتحادیه اروپا درخصوص برخی از مسائل گفت: وقتی از اتحادیه اروپا صحبت می‌کنیم از یک دولت واحد صحبت نمی‌کنیم بلکه مجموعه‌ای از کشورها با سیاست و تفکرات مستقل هستند که نظرات آنها بعضاً در خیلی مسائل یکسان نمی‌باشد و این مسئله کار ما را کمی دشوار می‌سازد.

رئیس پارلمان اروپا با اشاره به بحران موجود در سوریه گفت: سوریه جراحت‌های سنگینی برداشته است و ما معتقدیم که کشورهای تاثیرگذار بر سرنوشت سوریه باید به یک تفاهم برسند و در یک راستا حرکت کنند و با یک گفتمان منطقی بتوانیم به این درگیری پایان دهیم و انتخاباتی با حضور همه قومیت‌ها در آن کشور برگزار کنیم.

شولتز همچنین درخصوص رابطه با روسیه اظهار داشت: مسئله اوکراین میان اتحادیه اروپا و روسیه فاصله انداخته است، اما من معتقدم که مسئله اوکراین را باید جدا از مسائل دیگر نگریست، چون روسیه یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار است و اگر بخواهد می‌تواند در جهت رفع معضلات موجود مثبت عمل کند.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من انسان می‌تواند آرزو کند که جهان چگونه باید باشد، ولی باید آن را آنگونه بپذیرد که هست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل