بازدید 5275
نگاه شما؛

اندر حکایت رفت و آمد آب معدنی دماوند؟!

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۴۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 10 November 2015
محمد ماکویی: می گویند پدری که از شاهکارهای دوران جوانی برای پسر تعریف می کرد, ضمن بیان خاطرات از این هم گفت که شکارچی خوبی بوده و وقتی فرصت دست داده به تنهایی پنج شیر را به دام انداخته است!

پسر که این حکایت را بارها و بارها شنیده بود با کمال تعجب از پدر پرسید:"شما همیشه در بیان این خاطره پای دوشیر را بیشتر به میان نمی کشیدید!چه شده که این بار از پنج شیر سخن می گویید؟!"

پدر بی آنکه خونسردی خود را از دست بدهد, پاسخ داد:"آن موقع ها که این خاطره را برایت می گفتم تو کوچک بودی و نمی توانستم حوادث و حقایق خوفناک و وحشتناک زندگی را آنطور که واقعا اتفاق افتاده برایت تعریف کنم!"

انگار حکایت آب معدنی دماوند یک جورهایی با حکایت فوق جور در می آید زیرا مسئولین و دست اندرکاران در ابتدا آب معدنی دماوند را دارای آلودگی "پسودوموناس" اعلام کردند اما به مجرد اینکه متوجه شدند مردم با انواع و اقسام آلودگی ها خو گرفته اند ,بد ندیدند که واقعه را آنطور که اتفاق افتاده به سمع و نه نظر دوست داران آب های معدنی و آشامیدنی برسانند!

با این حساب بود که به مجرد اینکه ایشان پی بردند که اطلاع از آلودگی مدفوعی آب معدنی دماوند ,خیلی هم برای مردم  گران تمام نمی شود,اعلام کردند که این برند معتبر و شناخته شده "اشرشیا کلی" هم دارد!

جالب اینکه رفع آلودگی میکروبی آب معدنی دماوند موجب شد که این آب منبعد تنها بتواند تحت نام "آب آشامیدنی" فعالیت نماید و این سوال را در اذهان دوست داران آب های معدنی و طرفداران آب های شرب باقی بگذارد که اگر آلودگی میکروبی آب معدنی دماوند مرتفع شده چرا دیگر این آب اجازه فعالیت تحت نام آب معدنی را ندارد و اگر این آلودگی کماکان بجاست,آیا مصرف کنندگان آب آشامیدنی دماوند را مبتلا به انواع و اقسام بیماری ها نخواهد نمود!؟

بگذریم از اینکه در کشوری که مردمانش عادت کرده اند که هر آبی که از لوله بیرون نمی آید را آب معدنی بنامند و در سرزمینی که قیمت آب های آشامیدنی کوچکترین تفاوتی با آب های معدنی ندارد,خیلی هم مهم نیست که یک برند معتبر و شناخته شده تحت نام آب آشامیدنی و یا معدنی فعالیت نماید! به عبارتی ساده پلمپ و رفع پلمپ و تغییر نام آب معدنی دماوند به آب آشامیدنی یک جورهایی به "نه خانی آمده و نه خانی رفته" می ماند!

با زبانی دیگر اگر مسئولین و دست اندرکاران می گفتند که آب معدنی دماوند به خاطر کمبود و یا نبود برخی از املاح معدنی ,مجاز نیست که تحت نام آب معدنی شناخته شود  ,می شد گفت که ایشان کار خود را کاملا درست انجام داده اند! اما اینکه آنها بخواهند به دلیل آلودگی میکروبی مجوز فعالیت آب معدنی را به آب آشامیدنی تغییر دهند را نمی توان خیلی هم منطقی , قابل قبول و پذیرفته و در راستای "تناسب جرم با کیفر" دانست!

ذکر این نکته نیز کاملا بجاست که اگر آلودگی مدفوعی منابع آب می تواند در بسیاری از مواقع موضعی بوده و براحتی برطرف شود,کیفیت شیمیایی یک آب عموما ثابت است و به سختی تغییر می نماید!به عبارتی اگر روشن شود که آب معدنی دماوند دارای کیفیتی نیست که موجب شود "معدنی" به حساب بیاید-که ظاهرا روشن شده-این سوال پیش می آید که با این حساب و طی چه مجوزی به مدت بیش از چهل سال بر قله زیباییها نشسته است؟!

از همه اینها گذشته تا آنجا که نگارنده به خاطر دارد آب آشامیدنی دماوند نیز بین مردم آب معدنی شناخته می شد و این در حالی بود که این آب آشامیدنی قبل از پلمپ ;وفق نوشته مندرج بر بطری;خود را آب آشامیدنی می نامید!به بیانی دیگر رفت و آمد آب آشامیدنی دماوند ظاهرا فقط به خاطر این بوده که به مردم اطلاع رسانی شود که آن آب آشامیدنی که آب معدنی شناخته می شد, کماکان آب آشامیدنی باقی بماند اما این بار دیگر تحت نام آب معدنی به حساب مردم نیاید! اما آیا براستی دانستن این موضوع برای مردم "مگر فرقی می کند!؟" 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر