بازدید 3095

ارتباط ایران و روسیه تا زمانی که منافع هم را تامین کنند، باقی خواهد ماند

در کشور سوریه، می بینیم که روسیه برای حفظ منافع خود حضور پیدا کرده است، ایران نیز به همین شکل، به همین دلیل سوریه عملا محلی شده برای ایجاد یک اتحاد میان ایران و روسیه، است. لذا صحبتی از جدایی و اختلاف بین ایران و روسیه وجود ندارد.
کد خبر: ۵۴۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 06 November 2015
بعد از توافق برجام ایران در حال توسعه روابط دیپلماتیک و تجاری بادیگر کشور های جهان است، و تقریبا تمام مسئولان نظام بر این نکته که باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای پیشرفت و توسعه کشور انجام داد، اتفاق نظر دارند.

به گزارش تابناک، به نظر می رسد که در دوران پسا تحریم ایران می تواند با توجه به ظرفیت های بالای علمی و پژوهشی موجود در داخل کشور، همچنین ورود تکنولژی های روز دنیا در مسیر پیشرفت علاوه بر جبران کاستی های سالهای تحریم برای آینده روشن نیز خود را آماده نماید.

اما در این بین برخی از مداخله ها حکایت از ایجاد شکاف بین ایران و کشورهای متحد قبلی دارد، و گویا عده ای از این فرصت استفاده کرده و در صدد برهم زدن روابط دیرین ایران با کشورهای دیگری از جمله روسیه هستند.

نوذر شفیعی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: در مناقشات بین المللی و ار تباطات بین کشور ها، سیاست ها به صورت چند وجهی است، به عبارت دیگر همه کشور ها بر اساس نیاز ها و روابط استراتژیک موجود در بین آنها شرکای مختلفی را برای خود اتخاذ می کنند.

وی گفت: علت آن هم این است که به دلیل نیازهای متنوع و همچنین منابع موجود در جهان شرکای خود را انتخاب می کنند، با این تفاصیر در شرایط فعلی، کشور های روسیه و چین و به احتمال زیاد در آینده نزدیک برخی از کشور هایی اروپایی می توانند شرکای مختلف ایران باشند که هرکدام از آنها می تواند بخشی از نیاز کشور ما را پاسخگو باشد.

ارتباط ایران با جهان هیچ گاه به معنی کم اهمیت شدن و یا کاهش سطح روابط با هم پیمانان قبلی نیست، بلکه یک فرصتی است که کشور ها برای تنوع بخشی در روابط خود به وجود می آورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: این امکان وجود دارد که برخی از کشورها بخواهند بین ایران و روسیه شکاف ایجاد کنند، به هر حال هر کشوری دوست دارد که خود بازیگر اصلی میدان باشد و دوست دارد جای طرف دیگر را بگیرد.

این نماینده گفت: در کشور سوریه، می بینیم که روسیه برای حفظ منافع خود حضور پیدا کرده است، ایران نیز به همین شکل، به همین دلیل سوریه عملا محلی شده برای ایجاد یک اتحاد میان ایران و روسیه، است. لذا صحبتی از جدایی و اختلاف بین ایران و روسیه وجود ندارد.

وی همچنین گفت: اقتضاییت منافع طبیعی باعث می شود که ایران و روسیه در کنار هم باشند، البته در گذشته و در زمان تحریم ها ایران به خوبی شرکای تجاری و سیاسی خود را شناخته است، بنابراین مداخله کشور های دیگر برای بر هم زدن روابط بین کشور ها تقریبا غیر ممکن است.

این نماینده مجلس گفت: البته ایران یک کشور مستقل است، و با توجه به شرایط، ارتباطات خود را با دیگر کشور ها گسترش می دهد، اما این ارتباط باید به نحوی صورت گیرد که مانع از هرگونه نفوذی به کشور شود، و همچنین نحوه ارتباطات به گونه ای باشد که ایران را وابسطه به کسی نکند.

این نماینده گفت: ایران و روسیه دارای روابط سیاسی و اقتصادی مناسبی با هم هستند، و این ارتباط تا زمانی که منافع دو طرف را تامین کند باقی خواهد ماند، روسیه در گذشته ثابت کرده است که می تواند برای ایران شریک خوبی باشد، اگر کشور های دیگر دنیا نیز توانستند صداقت خود را نشان دهند ما با آنها نیز دست دوستی خواهیم داد.

نوذر شفیعی در پایان تاکید رد، ایران و روسیه در سوریه همکاری های مشترک خوبی دارند و در حال حاضر سوریه توانسته است با کمک این دو کشور ثبات نسبی را ایجاد نمایند، و به نظر می رسد در آینده نزدیک ریشه کامل مشکلات در این کشور از بین خواهد رفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار