بازدید 16054

قلبی که در توییتر جای ستاره را گرفت

اکنون همه کاربران قادر هستند با دکمه جدیدی که در توییتر تغییر کرده، احساسات خود را در مورد یک توییت بیان کنند. اخیرا توییتر شبکه بزرگ اجتماعی و اطلاع رسانی در یک اقدام تقریبا نا متعارف که پیش از این از این شبکه اجتماعی سراغ نداشتیم، اقدام به تغییر دکمه Favorite به دکمه Like کرده است.
کد خبر: ۵۴۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 05 November 2015
اکنون همه کاربران قادر هستند با دکمه جدیدی که در توییتر تغییر کرده، احساسات خود را در مورد یک توییت بیان کنند. اخیرا توییتر شبکه بزرگ اجتماعی و اطلاع رسانی در یک اقدام تقریبا نا متعارف که پیش از این از این شبکه اجتماعی سراغ نداشتیم، اقدام به تغییر دکمه Favorite به دکمه Like کرده است؛ موضوعی که البته با واکنش های زیادی روبه رو شده و بسیاری از کاربران در این شبکه اجتماعی و سایر شبکه های اجتماعی رقیب، نظریات متفاوت و بعضا انتقادی به این اقدام داشته اند.

به گزارش «تابناک»، توییتر سه شنبه اعلام کرده که دکمه Star را با دکمه Heart یا قلب که نام آن را Like گذاشته، جایگزین کرده و این تغییر از روز چهارشنبه در توییتر عملیاتی شده است. در حال حاضر همه ابزارهای مربوط به این شبکه اجتماعی از جمله اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ این تغییر را دریافت کرده اند، به زودی برای iOS و نرم افزار دسکتاپ توییتر برای مک نیز این تغییر عملیاتی می شود. توییتر خود در مورد این تغییر گفته است:

«ما اقدام به تغییر دکمه ستاره که با نام Favorite شناخته می شد، به دکمه قلب یا Heart کرده ایم که از این به بعد آن را Like خطاب می کنیم. ما به دنبال آن هستیم که استفاده از توییتر را ساده تر و جذاب تر سازیم و می دانیم که دکمه ستاره به ویژه برای تازه واردها، کمی پیچیده و نا مفهوم است. شاید شما بسیاری از چیزها را دوست داشته باشید؛ اما آنها الزاما مطلوب – Favorite – برای شما نیستند، ولی در مقابل این امر، دکمه قلب یا Heart یک نماد جهانی است که در همه زبان ها، فرهنگ ها و محله های دنیا معقول و مفهوم است. دکمه قلب بسیار گویاتر است و شما را قادر می سازد تا دامنه وسیعی از احساسات را با آن منتقل کنید و به این ترتیب با سایر کاربران و افراد تعامل برقرار سازید. در آزمایشی که ما صورت دادیم، متوجه شدیم که افراد و کاربران از این موضوع استقبال می کنند و آن را دوست دارند
«.
قلبی که در توییتر جای ستاره را گرفت

تاریخچه دکمه لایک در شبکه های اجتماعی

این اقدام توییتر از سوی بسیاری از کاربران با انتقاد روبه رو شده است و برای درک این موضوع، باید نگاهی به تاریخچه دکمه لایک در شبکه های اجتماعی داشت. این دکمه برای اولین بار در 30 اکتبر سال 2007 در شبکه اجتماعی FriendFeed استفاده و به سرعت و در زمانی کوتاه در بین کاربران این شبکه اجتماعی محبوب شد. فیسبوک در سال 2009 اقدام به کپی برداری از این دکمه کرد و نماد فعلی دکمه لایک در فیسبوک برداشتی از همین دکمه در شبکه اجتماعی FriendFeed است؛ موضوعی که منجر به درگیری مفصل میان این دو شبکه اجتماعی نیز بود.

بعدها گوگل با جایگزین کردن Google Plus با نیمچه شبکه اجتماعی گودر، این دکمه را مطابق با سلیقه و هدف و فلسفه شبکه اجتماعی خود تغییر داد و دکمه 1+ در سال 2001 گوگل پلاس، کار دکمه لایک در سایر شبکه های اجتماعی را بر عهده گرفت. همچنین شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز این دکمه را با تغییرات خاص خود به شکل یک قلب اضافه کرد و به این ترتیب دکمه لایک با شکل و شمایل متفاوت به یکی از اساسی ترین ابزارهای شبکه های اجتماعی کوچک و بزرگ تبدیل شد.

انتقاد و تمسخر توییتر از سوی کاربران


موضوع تغییر دکمه ستاره به قلب در شبکه اجتماعی توییتر اما هرچند در ابتدا و با توضیحی که خود توییتر در این باره داده است، معقول و منطقی به نظر می رسد، به غیر از دسته ای از کاربران حرفه ای این شبکه اجتماعی چندان به مزاج سایر کاربران خوش نیامده است. یکی از دلایل اصلی این امر را باید در سابقه توییتر در برخی از تغییر و تحولات طی سالهای قبل در واسط کاربری این شبکه اجتماعی جستجو کرد؛ موضوعی که حتی گاهی منجر به در هم ریختگی اساسی این شبکه اجتماعی بود.

یکی دیگر از جنبه های کنایه آمیز به توییتر در این رابطه، اعتقاد برخی کاربران بر این موضوع است که توییتر با این تغییرات از فیسبوک تقلید کرده و خود اقدام به ایجاد یک ابتکار یا خلاقیت جدید نکرده است. البته این دسته از کاربران فراموش کرده اند که خود فیسبوک نیز دکمه لایک را از FriendFeed تقلید کرده است.

اما کارشناسان نظر دیگری در این رابطه دارند و این اقدام توییتر را یک اقدام اساسی و جالب و لازمه تحول و گسترش این شبکه اجتماعی می دانند. از دیدگاه این دسته از کارشناسان، دکمه قبلی ستاره در توییتر واقعا پیچیده و نامفهوم بوده است. برای تازه واردها به این شبکه Favorite یک اسم است و نه یک فعل و از سوی دیگر، جا افتادن این کلمه با نام اختصاری Fav در بین کابران توییتر برای تازه واردها مشکلاتی در فهم منظور ایجاد می کرده است.

همچنین از دیدگاه گرامری و زبان شناسی Favorite یک صفت عالی و در نتیجه تا حدی برای منظور کاربران مبالغه آمیز است. همانگونه که توییتر گفته هر کاربر ممکن است بسیاری از موارد را بپسندد؛ اما هیچ یک از آنها مورد علاقه و مطلوب وی نباشد. این موضوع پیش از نیز از سوی بسیاری از فعالان توییتر مطرح شده و برای مثال Chris Sacca در باره دکمه Fav در توییتر نوشته بود که واژه Favorite واژه ای قوی است و در اغلب موارد در مورد کنش های کاربران در توییتر بی معناست.

هر آنچه هست، موضوع تغییر جدید در توییتر گویا نهایی شده است و هر چقدر کاربران این شبکه اجتماعی و سایر مخاطبان به این موضوع انتقاد داشته باشند و آن را به تمسخر بگیرند، از این به بعد "قلب" توییتر جای "ستاره" را گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل