بازدید 4839
۱

رنج‌های قربانی کم‌سن‌وسال اسیدپاشی

رعنا برای برگشت دوباره موهایش، هر هفته تزریقی زیر پوست سرش انجام می‌دهد. مدت‌هاست که پزشکی به نام اصحاب یمین به‌صورت خیرخواهانه هر هفته این کار را برای او انجام می‌دهد تا بافت‌های پوست رعنا برای کاشت مو آماده شود.
کد خبر: ۵۴۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰ 27 October 2015
رعنا هفت‌ساله شده و امسال در جمع هم‌سالانش در روستایی کوچک در کرمان درس می‌خواند. خاطره تلخ روز اسیدپاشی و بعد هم مرگ مادرش، فراموش‌نشدنی است. او در این مدت چند بار عمل‌های سخت بر تن و صورت داشته اما آن‌قدر خوش‌خنده و با نشاط است که همه اطرافیان خود را به وجد می‌آورد. رعنا امیدوار است و این یعنی همه اتفاق‌های خوب آینده... .

به گزارش شرق، از اردیبهشت ٩٠ که پدرش با شیشه، بند دل او و مادر و خواهرش را برید و تن و صورت آنها را با اسید سوزاند، زمان زیادی می‌گذرد. رعنا حالا هفت سال دارد و تنها دختری نیست که قربانی اسیدپاشی شده و می‌شود. مثل او که بدون گناه، قربانی یک خشم و خلأ آنی می‌شوند، زیادند. این دختر کرمانی هفته گذشته و در آستانه شب‌های عزاداری اباعبدالله میهمان اصفهان بود تا گروهی از جراحان آلمانی و ایرانی بخش‌هایی از گردن، لب‌ها و زیر بغل او را ترمیم کنند.

پرفسور هاینریش شونایش به‌عنوان سرتیم جراحی رعنا، سه سالی است که در جریان درمان و زندگی او است. پزشکان ایرانی دیگری هم در گذشته و در این عمل آخر، با قلب مهربانشان او را همراهی کرده‌اند. بیمارستان عیسی ابن مریم اصفهان محل آخرین عمل او بود رعنا چند روز دیگر با برداشتن کامل باندهای ترمیمی کنار لب‌هایش، لبخندی زیباتر را تجربه می‌کند. 

فاطمه دانشور در گفت‌وگو با «شرق» شرحی از این روزهای رعنا و رعناهای دیگر داد. دانشور می‌گوید مؤسسه مهرآفرین در واقع حامی معنوی رعنا و سمیه در این مدت بوده است و به جز حدود هزارو ٥٠٠‌هزار تومانی که ماهانه برای ایاب و ذهاب، پوشاک و نیازهای غذایی و بهداشتی رعنا و خواهرش هزینه می‌شود، هیچ هزینه‌ای نکرده و تمام کمک‌ها از سوی تیم پزشکی و سایر مددکاران، خیرخواهانه و بدون هزینه بوده است.

دانشور گفت ما موارد دیگر قربانیان که از سوی پدر، همسر یا اقوام نزدیک مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته و روی آنها اسیدپاشی ‌شده را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم. در حال حاضر علاوه بر رعنا مهری که در کرمان زندگی می‌کند، مادر و دختر دیگری به نام رعنا تحت پوشش ما قرار گرفته‌اند که در کوهدشت زندگی می‌کنند. رعنا و خواهرش نازنین پس از فوت سمیه - مادرشان- تحت حمایت مؤسسه مهرآفرین قرار گرفته‌اند. در عمل آخری که رعنا توسط یک تیم پزشکی در اصفهان موردمعالجه قرار گرفت، چهار نفر دیگر از مددجویان موردمعاینه این پزشکان قرار گرفتند.

وی در توضیح بیشتر می‌گوید: در عمل هفته گذشته رعنا، بخش‌هایی از زیر بغل، گردن و لب‌های او معالجه شد اما در مورد چشم و بینی او باید منتظر پایان‌یافتن سن رشد او باشیم. او می‌گوید رعنا برای برگشت دوباره موهایش، هر هفته تزریقی زیر پوست سرش انجام می‌دهد. مدت‌هاست که پزشکی به نام اصحاب یمین به‌صورت خیرخواهانه هر هفته این کار را برای او انجام می‌دهد تا بافت‌های پوست رعنا برای کاشت مو آماده شود. درعین‌حال فاصله روستای همت‌آباد تا شهر کرمان زیاد است و ما ماهانه ٩٠٠‌هزار تومان تنها برای این تردد پرداخت می‌کنیم تا رعنا و پدربزرگش برای درمان به کرمان بیایند. در کنار این موارد، پوشاک و ارزاق و هزینه‌های پزشکی و بهداشتی هم وجود دارد که می‌توان گفت به طور میانگین حدود یک‌میلیون‌و ٢٠٠‌هزار تومان هر ماه به حساب پدربزرگ رعنا واریز  و با نظارت مددکار برای او هزینه می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران و در ادامه می‌گوید: وقتی یکی از خیران از وضعیت رعنا باخبر شد، به روستای آنها رفت و کل مدرسه را برای کلاس اولی‌شدن رعنا رنگ کرد و با این کار تمام مدرسه شاد و پر از روحیه شد. درعین‌حال یکی از مددکاران در کرمان، درمان رایگان دندان‌های رعنا و خواهرش را قبول کرده و در مجموع رعنا در حال حاضر شرایط خوبی دارد. دانشور به روحیه شاد و قابل‌توجه رعنا اشاره می‌کند و می‌گوید: این کودک قبل از عمل سخت خود و بعد از آنکه شرایط سختی داشت، همچنان لبخند می‌زد و حتی دیگران را هم امیدوار می‌کرد.

وی با اظهار تعجب از رفتار برخی از گروه‌های سیاسی در رابطه با فرایند عمل‌های رعنا، گفت: قبلا هم پیش آمده بود که گروه‌ها و بنیادهای دیگر، امور خیریه مربوط به مددجویان را به نام خود ثبت کنند اما کمتر دیده بودم که گروه‌های سیاسی وارد ماجرا شوند تا درمان این کودک را به نام خود تمام کنند. دانشور می‌گوید: به جز هزینه‌های رفت‌وآمد و پوشاک و ارزاق ماهانه، مؤسسه ما هیچ پولی برای درمان نداده و تمام گروه‌های پزشکی و مددکار همکار ما، کاملا خیرخواهانه این کارها را انجام داده‌اند و می‌توان گفت ٨٠ درصد همه کارها خیرخواهانه بوده است، پس در این شرایط کسی نمی‌تواند بگوید هزینه‌ای کرده است. تعجب ما از اینجا است که یک گروه سیاسی با برگزاری یک نشست خبری بعد از عمل رعنا و صحبت با پزشکان خارجی که از همه جا بی‌خبر هستند، از آنها سوءاستفاده می‌کنند تا این روند را به نام خودشان تمام کنند. با وجود این من اعلام می‌کنم تا مردم بدانند، جز پولی که قبلا اعلام کردم هیچ هزینه دیگری برای رعنا و چهار مددجوی اسیدپاشی‌شده، پرداخت نشده و همه هزینه‌ها رایگان و خیرخواهانه بوده، در این شرایط کسی نمی‌تواند این روند را به نام خودش ثبت کند.
دانشور یادآوری کرد که رعنا تقریبا هر سال یک عمل دارد و قطعا در این مراحل او تنها نمی‌ماند. عمل‌های مهم و اصلی رعنا باید بعد از ١٨ سالگی او انجام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
خداوندعاقبت خیرینی که برای این گونه بیماران تلاش میکنند ختم بخیر کند.خوش به سعادتشون که قلبی بزرگ دارندوپیروان واقعی حضرت علی(ع)هستند.ازصمیم قلب آرزوی بهبودی دارم برای تمام بیماران.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل