بازدید 6394

بلر بالاخره بابت جنگ عراق عذرخواهی کرد

نخست‌وزیر اسبق انگلستان برای اولین بار جنگ عراق را اشتباه دانست و حتی پذیرفت که اقدام مشترک او و جورج بوش به شکل‌گیری داعش منجر شده است.
کد خبر: ۵۴۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶ 25 October 2015
نخست‌وزیر اسبق انگلستان برای اولین بار جنگ عراق را اشتباه دانست و حتی پذیرفت که اقدام مشترک او و جورج بوش به شکل‌گیری داعش منجر شده است.

به گزارش فارس، تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلستان پس از 12 سال از آغاز جنگ عراق، اعتراف کرد که این جنگ بر اساس اطلاعات نادرست شکل گرفته است.

در این مصاحبه که قرار است به زودی نسخه کامل آن از شبکه سی‌ان‌ان پخش شود، مجری به صراحت از وی سوال می‌کند: «آیا جنگ عراق اشتباه بود؟»

بلر در پاسخ می‌گوید: «از اینکه اطلاعاتی که دریافت کردیم اشتباه بود، عذر می‌خواهم.»

وی که تاکنون از پذیرش اشتباه بودن جنگ عراق خودداری کرده بود، در اظهارات غیرمعمولش گفت: «من ضمنا بابت برخی اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی رخ داد و قطعا بابت اشتباهمان در درک اینکه پس از کنار زدن رژیم چه اتفاقی می‌افتد، عذر می‌خواهم. اما دشوار است که بخواهم بابت کنار زدن صدام عذرخواهی کنم.»

نخست‌وزیر اسبق انگلیس زمانی که از سوی مجری تحت فشار قرار گرفت که اذعان کند که حمله به عراق «ریشه اصلی» شکل‌گیری داعش بوده، گفت: «فکر می‌کنم عناصری از واقعیت در این (فرضیه) وجود دارد. قطعا نمی‌توان گفت مایی که صدام را در سال 2003 برکنار کردیم، کاملا در وضعیت سال 2015 بی تقصیریم.»

در ادامه فرید زکریا مجری برنامه از او در مورد اتهام جنایت جنگی سوال کرد که بلر پاسخ داد: «زمانی که به جرمم، آنطور که شما دوست دارید (بگوئید)، یعنی کنار زدن صدام فکر می‌کنم و اینکه ما کنار ایستادیم و دیدیم که صدها هزار نفر دارند در سوریه کشته می‌شوند... خوب ما در غرب، در بخش اعظم اروپا مسئول هستیم. ما هیچ کاری نکردیم. این قضاوتی است که آماد‌ه‌ام تاریخ داشته باشد.»

وی افزود: «با این حال، من همیشه می‌گویم که من بعد از عراق یک انتخابات دیگر را هم پیروز شدم، اما خوب موافقم، این یک مشکل سیاسی بزرگ بود.»

تغییر موضع ناگهانی بلر در حالی رخ می‌دهد که وی در سال‌های گذشته مکررا جنگ عراق را اقدامی درست دانسته بود. وی در سال 2013 در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «وقتی از من می‌پرسند که آیا پشیمان نیستی؟ من می‌گویم نه، نیستم. چطور می‌توانم از کنار زدن یک دیو پشیمان باشم.»

20 مارس سال 2003 تونی بلر به پیروی از جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور اعزام نیروی نظامی به عراق را صادر کرد. حمله آمریکا و انگلیس به عراق به بهانه وجود برنامه فعال تسلیحات کشتار جمعی در عراق صورت گرفت؛ ادعایی که بعدها ثابت شد دروغ بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل