بازدید 2601

يونان طرح گشت زني مشترک با ترکيه را در درياي اژه رد کرد

از ابتدای سال 2015 تاکنون، بیش از 400 هزار آواره خارجی، که بیشترشان را آوارگان سوری تبار تشکیل می دهند، وارد خاک یونان شده اند. بر اساس گزارش ها، دهها تن از آوارگان نیز در عبور از دریا، غرق شده اند.
کد خبر: ۵۳۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳ 14 October 2015
آتن طرح آلمان را مبنی بر گشت زنی مشترک ترکیه و یونان در دریای اژه، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آتن، به دنبال ارائه طرح آلمان در خصوص مبارزه با قاچاق مهاجران از طریق دریای اژه، دولت یونان، که با ترکیه اختلافات ارضی دارد، اعلام کرد با طرح گشت زنی مشترک این کشور با ترکیه مخالف است.

وزارت امور خارجه یونان با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: «یونان، که از مرزهای اروپا در دریا های اژه و مدیترانه پاسداری می کند، هیچ گاه از ناوگان نظامی و نیروهای مسلح خود نخواسته است تا با مسئله مهاجران جنگی مقابله کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «یونان نمی تواند در مورد طرح هایی که پیش از این سابقه ای ندارد، مانند طرح اخیر، که مبتنی بر گشت زنی مشترک ترکیه و یونان در مرزهای آبی است، به گفت و گو بنشیند».

بیانیه وزارت امور خارجه یونان در پاسخ به اظهارات استفن شایبرت، سخنگوی صدر اعظم آلمان منتشر شد. وی خواستار آن شده بود تا در رویارویی با بحران ورود مهاجران خارجی به خاک اروپا و همچنین وضعیت دریای اژه، اقدامی هماهنگ صورت گیرد.

مقام آلمانی روز دوشنبه اعلام کرد در حال حاضر، وضعیت دریای اژه به گونه ای است که قاچاقچیان انسان می توانند به راحتی دست به هر کاری بزنند. به گفته وی، وضع کنونی جان بسیاری از انسان ها را به خطر می اندازد.

این در حالی است که یونان بیم آن دارد که ترکیه از وضع آوارگان سوء استفاده کرده و حضور خود را در دریای اژه افزایش دهد. دو کشور بر سر مرزبندی آبی در این دریا اختلاف نظر دارند.

در عین حال، وزارت امور خارجه یونان در بیانیه خود تاکید کرد این کشور آماده است در مقوله مبارزه با شبکه های قاچاق انسان، با آنکارا همکاری کند. اما این مهم باید به گونه ای هماهنگ و در چارچوب تبادل اطلاعات و اجرای پیمان های دوجانبه صورت گیرد.

از سوی دیگر، الکسیس تسیپراس، نخست وزیر یونان در جلسه سه شنبه شب خود با وزرایش، به بررسی بحران مهاجران پرداخت.

از ابتدای سال 2015 تاکنون، بیش از 400 هزار آواره خارجی، که بیشترشان را آوارگان سوری تبار تشکیل می دهند، وارد خاک یونان شده اند. بر اساس گزارش ها، دهها تن از آوارگان نیز در عبور از دریا، غرق شده اند.

مسئله ورود مهاجران باعث بروز اختلافات عمیقی در میان اعضای اتحادیه اروپا شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل