بازدید 2395

شیوه ثبت اختراع تغییر می‌کند

کد خبر: ۵۳۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶ 13 October 2015
رئیس فراکسیون نخبگان مجلس معتقد به تشکیل کمیسیون مشترکی جهت بازنگری قانون ثبت اختراعات و علامات تجاری براساس نقشه جامع علمی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلسه فراکسیون نخبگان مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (سه شنبه، 21 مهرماه) با حضور اعضای این کمیسیون، مسئولان اجرایی کشور و مسئولان مرکز پژوهش های مجلس با هدف بررسی قانون ثبت اختراعات تشکیل شد.

لاله افتخاری رئیس فراکسیون نخبگان مجلس در ابتدای این جلسه گفت: جلسه حاضر به درخواست دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور تشکیل شد تا در  خصوص قانون ثبت اختراعات و علامات تجاری که در سال 86 به تصویب رسید و هر ساله تمدید می شود، تصمیم گیری کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این فراکسیون به دنبال تکمیل قانون و رفع مشکلات آن است افزود: بنا داشتیم طرح تغییر قانون ثبت اختراعات و علامات تجاری در کمیسیون صنایع و آموزش مجلس بررسی شود اما این طرح در نهایت در کمیسیون قضایی بررسی شد و طی زمان جمع بندی دولت درخواست توقف طرح را داد تا لایحه ای در این خصوص ارائه کند.

وی افزود: لایحه حق مالکیت که از سوی دولت ارائه شد خالی از نواقص نبود که در نهایت از صحن علنی ارجاع داده شد تا بازنگری شود، لذا به همراه آقای زاهدی رئیس کمیسیون آموزش درخواست تشکیل کمیسیون مشترک میان کمیسیون های آموزش، صنایع، کشاورزی، بهداشت و قضایی را به دکتر لاریجانی دادیم که امروز قصد داریم در خصوص این مسئله نیز بررسی هایی صورت دهیم و به جمع بندی برسیم.

افتخاری در ادامه با بیان اینکه به دنبال این هستیم که مخترع برای ثبت اختراع خود وارد بروکراسی اداری نشود اظهار کرد: فراکسیون به دنبال تسهیل ثبت اختراع از سوی مخترعان است.

رئیس فراکسیون نخبگان مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه در تدوین قانون ثبت اختراعات و علامات تجاری نقشه جامع علمی کشور باید مدنظر قرار گیرد عنوان کرد: ما تمایلی به تمدید مکرر قوانین نداریم از این رو سعی داریم طبق هشدار مرکز پژوهش های مجلس طرحی کلید بخورد که نواقص برطرف شود از این رو سعی داریم کمیسیون مشترک مذکور را هر چه سریعتر راه اندازی کنیم.

فقیهی: لایحه دولت در خصوص نحوه ثبت اختراعات وظایف دستگاه ها را دچار اختلال می کند

فقیهی، مدیرکل ارتباط نوین مرکز پژوهش های مجلس در ادامه این جلسه با بیان اینکه در طرحی که به کمیسیون قضایی داده شد تغییراتی اعمال شده است گفت: نحوه به ثبت رساندن اختراع و مرجع ثبت اختراع در این طرح مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت تنها شیوه ثبت اختراع تغییر کرد و مرجع ثبت (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) تغییری نکرد.

وی ادامه داد: اما در لایحه دولت مواردی مدنظر قرار گرفته بود که باعث ایجاد تداخل در وظایف شده است و ایجاد اشکال می کند، ضمن اینکه برخی موارد اسناد بالادستی نیز رعایت نشده و صرفا روی مرجع تمرکز کرده است.

مدیرکل ارتباط نوین مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: دولت وزارت صنعت را مرجع ثبت اختراعات معرفی کرده است در حالی که برای ثبت اختراع باید از وزارت علوم مجوز گرفته شود و در سازمان اسناد و املاک کشور نیز به ثبت برسد لذا نوعی به هم ریختگی از قبل این لایحه حاصل می شود.

فرهنگی: خطر ربوده شدن اختراعات در جریان بروکراسی اداری

محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه فراکسیون نخبگان مجلس نیز در ادامه این جلسه دغدغه مجلس را محل ثبت اختراعات و علامات تجاری دانست و گفت: باید مشخص شود که کدامیک از نهادها مثل وزارت علوم یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی این کار باشند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: شاید لازم باشد ستادی ایجاد شود تا کار اداری و نامه نگاری ها را انجام دهد، از طرفی باید مراقب سرقت اختراعات نیز بود.

وی یادآور شد: گاهی در دستگاه ها روند ثبت اختراعات به طول می انجامد که این امر سبب می شود افرادی در حین کار به ارزش اختراع پی برده و اقدام به سرقت آن کرده و به خارج از کشور ارائه کنند که از این رو پس از ثبت جهانی، اختراع فوق نفعی برای مخترع اصلی آن نخواهد داشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: معتقدیم اکنون برای تغییر سیاست ها زود است و قانون ثبت اختراعات و علامات تجاری موجود باید به روند تمدید خود ادامه دهد.

ضرورت ایجاد نهادی در قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات حوزه اختراعات

در ادامه این جلسه یکی از مسئولان دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور به بیان مباحث مدنظر این دبیرخانه پرداخت و گفت: بحث اصلاح ساختارها و نهادها همواره چالش زا است چرا که مجموعه ها به دنبال سکون هستند و تغییرات جسارت می خواهد.

وی ادامه داد: از این رو نقشی برای قوه قضائیه دیده شده است که براساس آن نهاد اداری فعال شود تا به شکایات حوزه اختراعات رسیدگی کند. همچنین در خصوص مالکیت صنعتی تأکیدی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد یک مرجع ملی با در نظر گرفتن برخی آیتم ها داریم که توجه به آن نیز مهم به نظر می رسد.

ذوالانوار: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی مناسبی برای ثبت اختراعات است

حسین ذوالانوار دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون نخبگان مجلس نیز در ادامه با بیان اینکه در لایحه دولت تنها یک وزارتخانه درگیر شده است گفت: این در حالی است که اختراعات در حوزه های وزارتخانه های مختلفی وجود دارند لذا لازم است یک مرکز فنی که تمامی رشته ها را پوشش می دهد وظیفه ثبت اختراعات را نیز بر عهده گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را متولی مناسبی برای این امر قلمداد کرد و گفت: این معاونت می تواند نخبگان واقعی را شناسایی کند و مجلس نیز می تواند به عنوان ناظر باشد همچنین قوه قضائیه نیز می تواند نقش رسیدگی به شکایات را ایفا کند لذا همه قوا در این کار باید هماهنگ شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار