بازدید 14486

دانشمند جوان ایرانی در جمع ۱۰ دانشمند برتر

نشریه‌ «ساینس نیوز» با نظرخواهی از 30 نفر از برنگان جایزه نوبل، 10 دانشمندی را که تحقیقاتشان بیش از همه مورد توجه این نوبلیست‌ها بوده انتخاب کرده که در جمع آنها دکتر یاسر رودی، فیزیک‌پیشه جوان ایرانی نیز حضور دارد.
کد خبر: ۵۳۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 13 October 2015
نشریه‌ «ساینس نیوز» با نظرخواهی از 30 نفر از برنگان جایزه نوبل، 10 دانشمندی را که تحقیقاتشان بیش از همه مورد توجه این نوبلیست‌ها بوده انتخاب کرده که در جمع آنها دکتر یاسر رودی، فیزیک‌پیشه جوان ایرانی نیز حضور دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر رودی، محقق ایرانی موسسه‌ علوم اعصاب کاولی و مرکز محاسبات عصبی دانشگاه علوم و فناوری نروژ(NTNU)، خرداد ماه امسال جایزه‌ «اریک کندل 2015» را که هر دو سال یکبار با مشارکت فدراسیون نوروساینس اروپا در حوزه علوم اعصاب اعطا می شود دریافت کرد.

موضوع اصلی تحقیقات وی، درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه گیری‌های عددی و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است.

وی با همکاری پروفسور «می بریت موزر» و پروفسور «ادروارد موزر» - برندگان نروژی جایزه‌ نوبل پزشکی 2014 - به نتایج چشمگیری در زمینه‌ی درک ساختارهای شبکه‌ (grid) در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یافته است.

به گفته‌ی پروفسور ادوارد موزر، یاسر رودی یکی از معدود محققان جوان در سطح بین‌المللی است که هم در زمینه‌ علم اعصاب و هم در زمینه‌ی فیزیک نظری فعالیت می‌کند. وی با ایجاد فعالیت‌های مشترک نقش بسزایی بر تاثیرپذیری این دو رشته از یکدیگر برعهده دارد.

پروفسور می‌بریت موزر هم می‌گوید: نکته‌ی جالب در مورد یاسر این است که او می‌تواند با استفاده از قوانین پایه‌ای فیزیک محاسبات ذهنی را توضیح دهد که ممکن است حتی در مورد مواد غیر جاندار نیز صدق کند.

دانشمند جوان ایرانی در جمع ۱۰ دانشمند برتر

دکتر یاسر رودی که در سال 1360 در تهران متولد شده، دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانده و در سال 1384 موفق به کسب مدرک دکتری از موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا (SISSA) شده است.

وی پس از مدتی فعالیت در واحد علوم اعصاب محاسباتی Gatsby یونیورسیتی کالج لندن به عنوان محقق پسادکتری به هیات علمی Nordita (موسسه فیزیک نظری نوردیک) که هدف آن توسعه تحقیقات فیزیک نظری در کشورهای نوردیک (منطقه شمال اروپا و آتلانتیک شمالی شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) است ملحق شد.

رودی در حال حاضر در موسسه Kavli و مرکز محاسبات عصبی دانشگاه علوم و فناوری نروژ، موسسه مطالعات پیشرفته بنیاد Starr در پرینستون و مرکز بین‌المللی تحقیقات فیزیک نظری عبدالسلام در ایتالیا فعالیت دارد.

در صفحه شخصی رودی در دانشگاه NTNU، این رباعی زیبا از خیام نیشابوری، خودنمایی می‌کند:

«آنان که محیط فضل وآداب شدند
در جمع کمال، شمع اصحاب شدند

ره زین شب تاریک، نبردند برون
گفتند فسانه ای و در خواب شدند»

به گزارش ایسنا، در فهرست 10 دانشمند برگزیده «ساینس نیوز» علاوه بر رودی، ویلیام دتمولد، فیزیکدان تجربی در حوزه ذرات بنیادی، بنیامین کیند، پژوهشگر در حوزه بررسی تاثیر تغییرات ژنتیکی بر فعالیت سلول‌های مغزی، ایزاک کیند، محقق در زمینه شناسایی زودهنگام سرطان، پریا راجاستوپتی، متخصص علوم اعصاب، استیو رامیرز، متخصص عصب شناس، سارا ریسمن، شیمیدان جوان، فنگ ژانگ که مکانیزمی آسان و دقیق برای اصلاح ژنوم‌ها گسترش داده، شینسی ریو، فیزیکدانی در مرزهای گیج کننده کوانتوم و فیزیک معمول و جیا ووئلتز، زیست شناس سلولی که دیدگاه‌ها را نسبت به شبکه‌ی آندوپلاسمی تغییر داده است، حضور دارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۹
شیر مادر حلالت!
نام ایران و ایرانی مستدام باد...
رفتن نخبگان از ایران و رسیدن آنها به درجات بالا از یک سو که رفتنشان باعث شکوفاییشان شده خوشایند و از طرفی اینکه کشورمان توان نگهداری و استفاده از این افراد را نداشته مایه تاسف است.
موجب افتخار ایران.زنده و سلامت و شاد باشی.
اونائئ که منفی میدن یک مشت بیسوادن.
دمت گرم ولی کاش با همه سختیهایی که اینجا داری بازهم ایران میماندی.ریشه در شریف ،میوه در غریب
تو ایران مونده بود کوپن فروش شده بود..!!!!
چرا نگفتی این دانشمندان برتر جهان چرا در ایران نیستند پس؟ چرا رفته اند در دنیای غرب؟
اگه اینجا بود باید برای ساعتی10 هزارتومن حق التدریس تا 8 شب کلاس می رفت
من به عنوان یک مادر قربون تمام بچه های ایرانی بشوم حیف که زمینه برای پیشرفت هیچ کس در ایران فراهم نیست و همه جوانان با هوش و دانشمند ایرانی در خارج از ایران هستند حیف !
ایشون از کی ایران نبودند؟
انشا"الله خدا حفظش کنه.
بنظرم نباید خیلی خوشحال باشیم ایشان در ایران نیست.
واقعا باعث افتخار است و به ایشان باید تبریک گفت، به امید روزی که شاهد فعالیت علمی دانشمندان در کشور خودمان باشیم
باعث افتخاره. اما چرا ایشون در ایران نیستند؟ و چرا دولت کاری نمیکنه که نخبه ها نروند؟
عزیزمن که چی بشه اون الان دیگه در
نرووژ هست تمام
وا اسفا همش به ایرانی های موفق در خارج از کشور باید افتخار کنیم همونایی که کسی فرارشون رو ندید و با اینهمه مغز جایی برای اشتغال در سطح کارمندی هم براشون نبود تو کشور و کسانی که اینارو قبول نداشته و ندارند جاشونو نو گرفتن
مونده بود ايران مثل من كامنتزن پاي خبرا مي شد
درس خوندن مفتي در بهترين دانشگاه دولتي ايران با پول بيت المال و بردن افتخارش براي نروژي ها !!
اگه اينجا بود با برجي يه تومن حقوق استاد يه دانشگاه دست چندم بود اونم با پارتي عصرام مي رفت دنبال شاگردي تو مغازه اي جايي
perfect
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی