بازدید 51231
اشتباهی دیگر در پیگیری فاجعه منا؛

مبادا با این پیشنهاد وزیر، سعودی ها به خواسته خود برسند!

هرچه سعودی ها از ابتدای وقوع رویداد مرگبار منا تلاش داشتند، مانع مشخص شدن ابعاد رویدادی که بر اثر بی کفایتی‌شان رقم خورده بود، شوند و بارها با کارشکنی در فعالیت‌های پیگیری وضعیت حجاج ایرانی، ثابت کردند از افشای برخی مسائل بیم و هراس دارند، حالا اتفاقاتی در کشورمان در حال رقم خوردن است که حکایت از آن دارد که برخی مسئولان ناخواسته در مسیر خواسته های ایشان گام برمی‌دارند.
کد خبر: ۵۳۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 13 October 2015
هرچه سعودی ها از ابتدای وقوع رویداد مرگبار منا تلاش داشتند، مانع مشخص شدن ابعاد رویدادی که بر اثر بی کفایتی‌شان رقم خورده بود، شوند و بارها با کارشکنی در فعالیت‌های پیگیری وضعیت حجاج ایرانی، ثابت کردند از افشای برخی مسائل بیم و هراس دارند، حالا اتفاقاتی در کشورمان در حال رقم خوردن است که حکایت از آن دارد که برخی مسئولان ناخواسته در مسیر خواسته های ایشان گام برمی‌دارند.
 
به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه بیش از دو هفته از رویداد مصیبت بار و دردناک منا می‌گذرد، هنوز وضعیت برخی حجاج ایرانی مشخص نشده و سرنوشت بیش از 60 تن از هموطنان مفقود شده مان در عربستان در هاله ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که هنوز پیکر مطهر برخی ایرانیان جان باخته در آن رویداد به کشور منتقل نشده و اما و اگرهایی در این باره به گوش می‌رسد.

از این روی می‌گوییم اما و اگر که از زبان اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان می‌شنویم که عربستانی ها در دو نوبت، قریب به 1400 تن از جان باختگان آن رویداد مصیبت بار را بی آنکه از مسئولان کشورشان کسب تکلیف کنند یا کوچکترین اطلاع رسانی پیش از اقدام صورت دهند، به خاک سپرده‌اند و مسئولان ایرانی احتمال می‌دهند، در میان این تدفین شدگان، برخی از حجاج مفقود شده ایرانی نیز بوده باشند.

این در حالی است که از نخستین ساعات وقوع این رویداد، مسئولان ایرانی همه توان خود را برای آگاهی از وضعیت زائران ایرانی به کار بسته و بارها از سعودی ها درخواست کرده‌اند که اجازه دسترسی به پیکرهای جان باختگان، جهت شناسایی زائران هموطنانمان و انتقال پیکر ایشان به کشورمان را بدهند و با کارشکنی های متعدد ایشان، جز در مدتی محدود، در سطحی محدود و البته به فاصله چندین روز از وقوع آن رویداد، موفق به انجام این امر نشدند.

ماجرا زمانی وخیم تر می‌شود که بدانیم در اثر این کارشکنی ها، کار به جایی رسیده که نمی‌توان درباره مفقودان ایرانی آن رویداد هیچ گونه اظهارنظری کرد، زیرا نه در میان مجروحان رویداد منا نشانی از این دسته از هموطنانمان یافت شده، نه در جمع جان باختگانِ شناسایی شده قرار دارند و نه سعودی ها که داعیه توانایی برگزاری حج را دارند و مدعی هستند که رویداد مصیبت بار منا نشأت گرفته از بی کفایتی ایشان نیست، درباره سرنوشت مفقودشدگان اظهار نظر می‌کنند.

در چنین شرایطی عجیب است، بشنویم یکی از دولتمردان که با سفر به عربستان، به خوبی به کارشکنی عربستانی ها در این ماجرا پی برده و از نزدیک دریافته که حکام این کشور سلطنتی هیچ تمایلی به روشن شدن ابعاد ماجرا ندارند و در این راستا، هیچ گونه همکاری جهت روشن شدن وضعیت زائران مفقود شده در آن رویداد از خود نشان نمی‌دهند، پیشنهادی مطرح می‌کند که می‌تواند در راستای اهداف سعودی ها باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که پس از بازگشت از عربستان، در سفری یک روزه به قم رفته و در دیدارهای فشرده با برخی مراجع، گزارشی درباره آن رویداد مرگبار به ایشان ارائه داده، از ممکن نبودن انتقال پیکر برخی از جان باختگان ایرانی فاجعه منا سخن گفته تا در ادامه سخنانش، از تشویق بستگان این جان باختگان به تدفین این پیکرهای مطهر در آن سرزمین سخن بگوید.

البته این سخنان ممکن است در وهله نخست، خوب هم به نظر برسد، ولی وقتی به یاد می‌آوریم که دفن پیکر جان باختگان حادثه مرگبار منا در عربستان، خواسته مقامات سعودی بوده و آنقدر حکام آن سرزمین بر این خواسته اصرار داشته‌اند که موجب شکل گیری واکنش صریح و شدید رهبر انقلاب هم شد، ماجرا فرق خواهد کرد، چراکه می‌دانیم سعودی ها به هیچ عنوان به تدفین این پیکرها مطابق شیوه ای که مورد قبول ایرانیان است، تن در نخواهند داد و البته منظورشان از این اقدام هم، خاکسپاری پیکر حجاج در مجاورت حرم امن الهی نیست.

کافی است بار دیگر گزارشی که قاضی زاده هاشمی در زمان حضور در عربستان از مقامات این کشور درباره تدفین هزار تن از جان باختگان بدون رعایت آیین تشریفات حقوقی و مذهبی شنیده، مرور کنیم و به یاد آوریم که سعودی ها پس از این اقدام، بار دیگر قریب به چهارصد پیکر حجاج جان باخته را به همین شیوه به خاک سپرده اند تا دریابیم که چرا رهبر انقلاب نسبت به عواقب رعایت نکردن احترام پیکرهای مطهر جان باختگان به مسئولان این کشور هشدار داد.

اشکالات دیگر پیشنهاد وزیر زمانی آشکار می‌شود که بدانیم سعودی ها حتی از پذیرش هیأت رسمی ایرانی و تیم های پزشکی قانونی کشورمان برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی، به ویژه مجروحان، جان باختگان و مفقودان سر باز زده و حتی مانع از دسترسی تیم های مستقر امدادی کشورمان در عربستان به سردخانه ها و دیگر محل های نگهداری از پیکر جان باختگان شده‌اند که نتیجه چنین رفتاری را به وضوح در بلاتکلیف ماندن وضعیت مفقودان ایرانی آن رویداد می‌توان دید.

بنابراین، چگونه است که پیشنهاد ابتدایی سعودی ها از زبان آقای وزیر جاری شده، ابهامی بزرگ است که جا دارد بررسی شود، به ویژه آنکه می‌شنویم دکتر هاشمی، از ناممکن بودن انتقال برخی پیکرها به وطنمان سخن می‌گوید؛ موضوعی که اگر برگرفته از وضعیت نامطلوب این پیکرها ـ که در اثر نگهداری نامناسبشان رخ داده ـ باشد، اشکال کار را دوچندان خواهد کرد، زیرا هم مهر تأکیدی بر بی کفایتی سعودی هاست و هم از نظر عملی، موضوعی مردود به نظر می‌رسد.

به عبارت بهتر، نمی‌توان پذیرفت که مسئولان وزارت بهداشت امکان تثبیت شرایط این پیکرها (در هر شرایطی که باشند) برای انتقالشان با پرواز یکی دو ساعته به کشور را نداشته باشند و به این دلیل ترجیح دهند، به جای انجام این مأموریت مهم که رهبری هم بر انجام آن تأکید داشته اند، از تشویق خانواده جان باختگان به تدفین این پیکرها در سرزمین عربستان سخن بگویند و ثواب این امر را متذکر شوند.

و عجیب تر آنکه وزیر بهداشت این سخنان را در حالی بیان کرده که نمی‌دانیم موضع گیری دولت و به طور ویژه، تیم تعیین شده توسط هیأت دولت برای رسیدگی به این رویداد فاجعه بار در این باره چیست و به چه میزان با دیدگاه مسئولان سازمان حج و اوقاف و بعثه رهبری در این خصوص، تطابق دارد؛ ابهامی که اگر بگوییم به وجود آمدن آن را هم باید به پای ناهماهنگی آقای وزیر با این مسئولان در پیگیری این ماجرا دانست، به نظر سخنی به اغراق نگفته‌ایم.

برای پیوستن به کانال رسمی «تابناک» در تلگرام میتوانید از لینک زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnak_ir


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان