بازدید 48242

چرا آموزش زبان انگلیسی در ایران ناموفق است؟

حال این پرسش مطرح است که چرا پس از چند صد ساعت آموزش زبان انگلیسی طی شش سال حضور افراد در مدرسه هنوز هم به درستی قادر به استفاده از این زبان نیستیم؟
کد خبر: ۵۳۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 12 October 2015
چرا آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران ناموفق است؟  پیشرفت لحظه ای علم و فناوری و تولید روزافزون اطلاعات در دنیا، موجب شکل گیری مفهومی به نام «دهکده جهانی» شد؛ مکانی که در آن فاصله زمانی و مسافتی معنا ندارد و انسان قادر است از اطلاعات و اخبار روزمره به مثابه شیوع اخبار در یک دهکده به سرعت با خبر شود. نیاز به یک زبان مشترک در این دهکده به انتخاب زبانی منجر شد که در طول فرایندهای تاریخی با اثرگذاری و ماندگاری بیشتری همراه بود و آن زبانی جز زبان انگلیسی نبود.

به گزارش «تابناک با تو»، امروزه زبان انگلیسی، زبان مادری 360 میلیون تن در کشورهایی نظیر ایالات متحده، انگلستان، استرالیا ، ایرلند و ... بوده و همچنین به دلیل نفوذ سیاسی و فرهنگی این کشورها از سده هجدهم تا به امروز، زبان دوم نزدیک به 800 میلیون نفر در دنیاست. حوزه نفوذ این زبان در دنیا به تجارت، ارتباطات و آموزش گسترش یافته، به طوری که میلیون ها نفر دیگر در دنیا به دنبال یادگیری این زبان هستند.


چرا آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران ناموفق است؟

بنا بر این گزارش، کشورمان ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه مستثنای این روند نبوده و برای عقب نماندن از قطار پیشرفت، نیازمند تقویت زبانی دانش آموزان و دانشجویان در وهله اول و سپس سایر افراد جامعه از جمله کارمندان، صاحبان مشاغل و ... است. پس از انقلاب اسلامی سازمان آموزش و پرورش و دانشگاه ها با اهدافی متمایز از گذشته در امر آموزش زبان انگلیسی اقداماتی را اجرایی کردند. با این حال، هرچند در رتبه بندی تولید مقالات علمی جهان، ایران هر ساله یکی از رده های 15 تا 17 را از آن خود کرده، به نظر می رسد وضعیت به کارگیری زبان انگلیسی در حوزه های اساسی کشور به گونه ای دیگر است.

گواه این مطلب درصد قابل توجهی از اطرافیانمان هستند که همواره از عدم موفقیتشان در یادگیری زبان انگلیسی در مدارس، مؤسسات و حتی دانشگاه ها صحبت کرده و از کیفیت پایین آموزشی و نبود انگیزه در یادگیری این زبان گله مندند.

حال این پرسش مطرح است که چرا پس از چند صد ساعت آموزش زبان انگلیسی طی شش سال حضور افراد در مدرسه هنوز هم به درستی قادر به استفاده از این زبان نیستیم؟

ادامه دارد...

برای خواندن ادامه مطلب و دیگر اخبار گوناگون به سایت «تابناک با تو» مراجعه کنید.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۳۷
باید آموزش زیان را از روی کتب آموزسی به روز که در انگلستان است انجام دهند . در دبیران باید برای آموزش زبان مدارک بین المللی زبان مثل آیلتس و تافل داشته باشند. متد . کتب و اساتید ..
این مشکل در عربی هم هست . 12 سال میخوانند اما به جرات 30 ثانبه هم دیپلمه های ما بلد نیستند عربی حرف بزنند .من پسرم را بعد از کنکور فقط 3 ماه فرستادم کالج زبان در دوبی معلمشان انگلیسی بود در این 3 ماه از من که 10 ترم زبان در ایران به مدت 25 ماه خونده بودم بهتر یاد گرفت . مشکل سیستم آموزشی ما است و در این دنیا کسی که زبان انگلیسی ندانه از یک سطه بالاتر محاله بره
پاسخ ها
شوکا
| Spain |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
فرمایش درستی کردید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
30 ثانیه !!!!!!!!! خیلی زیاد گفتی ..
عدم تدریس درست و مستمر از ابتدایی تا دیپلم باعث شده افراد زیادی بعد از دیپلم متوجه شوند که نه در اینتر نت و نه پژوهش و سفر و . . . و حتی کار در خارج از ایران و یا آمزش عملی که خیلی از شرکتهای دولتی و خصوصی بر گذار مینمایند شخص استفاده نکند.
باید از مقطع پیش دبستان تا دیپلم محکم و مستمر آموزش داده شود.
بسيار گرانه كلاسهاي زبان
پیشنهاد به مسئولین صدا وسیما یک شبکه آموزش زبان های خارجی اعم از انگلیسی عربی فرانسه تاسیس کنند واونوقت تاثیرش رو خواهند دید ودیگه خیلی از دانش آموزان و دانشجویان به شبکه های خارجی جهت آموزش پناه نمی برند
دلیلش ساده س. معلم ها خودشون بلد نیستند، چطور می خواهند به دیگران یاد بدهند؟
وقتشان را صرف چیزهای بی ربط می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
هم کتاب ها مطابق متدهای مرسوم در دنیا نیست هم معلمها.
باید توجه داشته باشیم که این تنها مشکل زبان انگلیسی نیست؛ هرچند که دانشجویان زبان انگلیسی نیز بهره چندانی از این رشته نداشته اند.
در دیگر رشته های زبانی نیز همین مشکل به چشم می خورد. دانش آموز ما 7 سال در راهنمایی و دبیرستان عربی می خواند، از دوم ابتدایی با قرائت قرآن آشنا شده است اما وقتی از یک دانشجو می خواهی که یک ایه برایت بخواند با هزار اما و اگر ایدئولژی مواجه می شوی و همه برای این است که او پس از 11 سال هنوز خواندن نمی داند.
و حال اگر سراغ و احوالی از دانشجویان ادبیات عرب بگیریم ان هم چندان چنگی به دل نمی زند وقتی که او با درصد منفی عربی در کنکور وارد این رشته شده است!!!
در ایران متاسفانه سیستم آموزشی دبیرستانها بطور کل در این زمینه مشکل دارد. اساسی ترین مشکلی که در اموزش زبان انگلیسی وجود دارد، غیرقابل درک بودن یادگیری یک زبان جدید است. متون انگلیسی درتمامی مدارس و دبیرستانها و دانشگاهها بر یادگیری لغات تکیه دارد و به گرامر کمتر توجه میشود. در صورتیکه گرامربیس و پایه یادگیری یک زبان است و باید بتوان جمله ای گفت که در آن است،بود،شد، گشت، گردید، میشود، خواهد شد و غیره مشخص باشند. نکته دیگر این است که در یادگیری لغات، لغتها بطور جداگانه همراه با معانی فارسی آنها حفظ میشوند!! بقول زبان دان ها لغت در Isolation آنهم بطور لغط انگلیسی به فارسی معنا میشود. از این رو هرگز نمیتوان زبان یادگرفت. در واقع باید گرامر+لغاط در بطن جمله ها به زبان آموز تدریس شود و زبان آموز به چنین سیستمی عادت کند. در شیوه تدریسی که اکنون در بسیاری جاها وجود دارد متاسفانه به این اصل دقت نمیشود و بعد از مدتی زبان آموزان دچار یاس و سرخوردگی از یادگیری زبان میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
اتفاقا راهکار شما منجر به افرادی می شود که دکترای گرامر دارند و نتوانند دو جمله روان صحبت کنند.
اصلا اموزش عمومی زبان انگلسی کار اشتباهی هست . و تنها دلیل این اموزش تفکر اشتباه که در میان مردم رواج پیدا کرده هست هیچ کشوری با اموزش زبان یک کشور دیگر پیشرفت نمی کند اگر این هزینه که صرفه اموزش زبان می شود صرفه اموزی یه عده مترجم و ترجمه متون علمی به زبان فارسی می شد نه تنها کشور پیشرفت می کرد بلکه اینده زبان فارسی نیز تضمین می شود این روش عمومی اموزش زبان انگلیسی به مردم تنها هدر دادن پول و سرمایه کشور است و در بهترین حالت ،تنها کشیدن زحمت اموزش نیرو کاری برای کشور های انگلیسی زبان را بر عده گرفتیم
منابع منسوخ یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در این زمینه است. در حالیکه همه ی کتب مدارس چندین بار بهسازی شده و رنگی و شکیل شده اند، کتب زبان انگلیسی کماکان همان کتب بیست سال پیش هستند با عکسهای سیاه و سفید.
من زبانم تو راهنمایی ضعیف بود که به همین دلیل تو اول دبیرستان 3 ماه کلاس زبان رفتم و پس از اون میتونستم کتابهای آموزش و پرورش حتی پیش دانشگاهی رو به راحتی بخونم.
با سلام و عرض ادب. ابتدا باید پرسید چرا کلا آموزش در ایران ناموفق است و ما در آموزشمان چیزی به نام خلاقیت نداریم؟ من فکر میکنم از آنجاییکه زبان ماهیتی خلاقانه و پویا دارد و این پویایی در سیستم آموزشی ما کم دیده می شود، زبان طبیعتا برای فراگیر دشوار و تلخ می شود.
چون انگلیسی رو باید انگلیسی زبان یاد بده
---------------------------------------------
چند تا آدم از استرالیا یا کانادا بیارید انگلیسی رو خوب یاد بدن به بچه ها
(همین- نیازی هم به مقاله و کنفرانس و سمینار و همایش های مختلف نیست)
زبان مانند هر کار تجربیست. ضمن انکه ما میخوانیم واتر در صورتیکه انگلیسی بدون ر میگوید واتـِ. برای همین موقع شنیدن در می ماند. ضمنن موفقیت در زبان دانستن نیست. بیش از 99 درصد مردم جهان روسیه ژاپن چین ...حتی همین ترکیه از زبان انگلیسی هیچ نمیدانند.
سیستم آموزشی ضعیف است.
نبایدنگران بود علم بشدت درحال پیشرفت است دراینده باهمین موبایلها ویادستگاههای دیگرکه ساخته شده اند هرشخص می تواند اموزش ببیند وگفتگو کند مگر اکثر افرادحتی بچه ها رانمی بینید باموبایل چقدر راحت کار می کند فقط یک خورده بایدتنبلی راکنارگذاشت
در ایران در دوران مدرسه و دانشگاه فقط گرامر درس میدن، اونهم دست و پا شکسته!!!
به نظر بنده اشکال اساسی در نحوه یاد گیری یک زبان است. بچه ای که در انگلستان بدنیا می آید ، انگلیسی را می شنود تا یاد می گیرد در ایران بدون این که به مقوله آموزش شنیداری توجه بشود سعی بر این است که زبان را از طریق کتاب و نوشته ها آموزش بدهند که این کار اشتباه است و نتیجه نخواهد داد. هرگاه پایه و اساس آموزش زبان شنیداری شد و مکالمه محوری بجای مکاتبه محوری جایگزین شد ، آموزش زبان هم بهبود خواهد یافت
معلمی داشتیم که به(lessen on وان )می گفت لسین اونی .حا لا می می خواهد که من انگلیسی یاد بگیرم مشکل بزرک زبان در کشور فونتیک زبان انگلیسی است
به دلیل این که تو کتابمون نوشته "زبان خارجه "
نمیگه "زبان دوم" یا "سوم"
در مدارس زبان فقط برای رفع تکلیف اموزش داده میشه اونم به وسیله افرادی که اصلا تخصصی ندارن .....

من یادمه دبیرستان از زبان متنفر بودم ولی الان دارم با عشق زبان میخونم ....
در دوران تحصیل زمان اموزشی به اندازه بقیه دروس برای درس زبان در نظر گرفته نمیشود با دو ساعت کلاس در طول هفته چطور میتوان زبان یاد گرفت در این دو ساعت هم فقط به دستور زبان و معنی لغات و روخوانی توجه میشود و به صحبت کردن و مکالمه انچنان توجه نمی شود .
بنظر من تنها ومهمترین دلیل تاکید بیش از حد روی گرامر انگلیسی است مگر بچه دو ساله که انگلیسی یا فارسی صحبت میکند میداند گرامر چیست ولی تقریبا همه قواعد در صحبتهای او رعایت میشود واصلا مگر تحصیلکرده های ما گرامر فارسی را بلدند که به زور میخواهند به آنها گرامر انگلیسی درس بدهند پس مشکل اصلی روش تدریس به علت گفته شده و از طرف دیگر کم سوادی بسیاری از معلمان زبان میباشد که آن تقصیر آموزش و پرورش است و ربطی به معلمان ندارد متاسفانه لیسانس زبان انگلیسی هست که با یک خارجی نمیتواند دو جمله صحبت کند امیدوارم یکبار وبرای همیشه مدیران بالای آموزش و پرورش هر چه سریعتر این روش را برداشته و تاکید را روی مکالمه بگذارند تا ما هم مجبور نباشیم اینقدر در رقت و آمد این کلاسهای خصوصی زبان به دنبال بچه ها و پشت درب کلاس متتظر آنها باشیم و بچه ها بتوانند در مدرسه زبان انگلیسی را که یکی از ضروریات زندگی است فرا بگیرند
چون آموزش زبان در ایران بیشتر روی یادگیری گرامر است.
تکنیک جدید آموزش زبان بر یادگیری مکالمه متمرکز هست یک بچه 5 یا شش ساله انگلیسی که گرامر یا دستور زبان انگلیسی بلد نیست ولی چون جملات انگلیسی را شنیده و می تواند بگوید و بفهمد میتواند انگلیسی صحبت کند خود ما اول حرف زدن را یاد گرفتیم بعد در مدرسه دستور زبان خواندیم حالا تصور کنید که اگر می خواستند به ما فارسی را با دستور زبان یاد بدهند .چه اتفاقی می افتاد .با این روش خیلی سریع می شود انگلیسی را یاد گرفت حتی در کمتر از 3 ماه .
منم موافقم با دوستان .هم معلم ها خودشون خوب مسلط نیستند به زبان و هم از ابتدا ، آموزش با گرامر های خسته کننده و به درد نخور شروع میشه. کدوم بچه ای رو دیدید که زبان مادریش رو با گرامر شروع کنه یاد بگیره؟
به جای یاد دادن جمله و کلمه روی تخته می نویسن مثلا زمان حال استمراری: ....بعد فرمول . واقعا به درد نمیخوره
فقط زبان های خارجی نیست که دچار این مشکل هست در زمینه های دیگر مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، ادبیات فارسی و حتی معارف هم دیپلمه ها و لیسانس های ما اکثرا ضعف دارن.
مشکل اصلی نظام اموزشی بسیار ضعیف و مربی های ضعیف هست. به عنوان نمونه چند سال پیش از دبیران فیزیک یکی از مراکز استان امتحان فیزیکی در حد دبیرستان گرفته شد که اکثرا نمرات کمتر از 5 گرفتن حالا این افراد چه طور به دانش آموزان فیزیک آموزش میدن خدا داند
مگر آموزش درس هاي ديگر موفق است؟
فقط يك راه حل دارد ،‌استقاده از مربيان بومي آموزش زبان به كساني كه انگليسي زبان اول آنها نيست. يعني فقط زماني كه يك انگليسي يا آمريكايي زبان تدريس كنند البته اگر آموزگار باشند نه هر كسي كه انگليسي بلد باشد بيايد و تدريس كند،‌مي توانيم اميدوار باشيم كه آموزش زبان انگلسي در مدارس ما از اين وضع اسفناك خارج شود
متأسفانه کسانی وارد رشته آموزش زبان انگلیسی می شن که این رشته رو به اجبار و به خاطر نداشتن گزینه های دیگه تحصیلی انتخاب کردن. نتیجه اش اینه که یا معلمین زبان به خاطر بهره هوشی پایین بی سواد هستن و یا این که به سبب بی انگیزگی درست آموزش نمی بینن.
من اینجا کسایی رو میشناسم که به راحتی ۵ زبان را صحبت می کنند.در ضمن فخر فروشی هم نمی کنند اما ما ایرانی ها اگه انگلیسی صحبت کنیم فکر می کنیم شق القمر کردیم.
طلاب هم دروس حوزوی و عربی می خوانند هم همین وضع رو دارن
عربی بلد نیستند حرف بزنند
دليل:
١. معلم محور بودن كلاسها، حداقل بايد در كلاسها ٥٠ درصد به دانش آموزان زمان براي ارايه داده شود
٢. بهترين روش يادگيري زبان، حضور در كشور صاحب زبان است، تبادل دانشجو و حتي دانش آموز در اروپا بسيار معمول است
٣. عدم وجود برنامه كودك به زبان انگليسي در صدا وسيما
٤. عدم وجود نياز به دليل عدم گسترش صنعت گردشگري
من کتب اموزش انگلیسی در 90 روز و کتاب انگلیسی در سفر و کتاب 504 را کامل اما اعتماد به نفس ندارم که بگویم انگلیسی بلدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار