بازدید 5615
۳

ميهمانان ناخوانده تهران

شهرام جبّاري‌زادگان
کد خبر: ۵۳۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶ 11 October 2015
در سال‌هاي اخير، تهران ميهمانان ناخوانده بسياري داشته كه پس از مدتي خود به ميزبان تبديل شده‌اند، يكي از اين ميهمانان كه چند سال است در تهران جا خوش كرده‌اند، ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون و كمتر از ده ميكرون است كه البته امروز به اصلي‌ترين آلاينده هواي تهران تبديل شده‌اند، آلاينده‌اي كه آثار مخرب و مهلكي بر شهروندان به ويژه گروه‌هاي حساس جامعه همچون سالمندان و كودكان بر جاي مي‌گذارد.

در شرايطي كه به نظر مي‌رسد مردم تهران چاره‌اي ندارند جز اينكه خواه ناخواه با اين ذرات معلق بي جان كنار آمده و همزيستي مسالمت‌آميز با اين ميهمانان ناخوانده را پذيرفته باشند،‌ ميهمانان تازه‌اي كه اتفاقاً از نظر ظاهري شبيه همان ذرات معلق هستند اما از نوع جاندار، وارد تهران شده‌ و همچون گرد و غبار در هواي شهر پراكنده گشته‌اند. اين ميهمانان جديد‌الورود كه به سفيد بالك يا مگس سفيد معروف هستند و به دليل شباهتي كه با مگس دارند، مي‌توان آنها را «ميكرو مگس» نيز ناميد، حشراتي‌اند كه انبوهي از آنها در پهنه‌هاي مختلف شهر از جمله محدوده مركزي تهران قابل مشاهده‌اند.

ناگفته نماند «ميكرو مگس‌«ها آن‌قدر شيوع دارند كه كارشان از مشاهده گذشته و كافي است در فضاي باز يكي از نقاط مركزي شهر و در ساعاتي از روز، چند ثانيه‌اي با تلفن همراه خود صحبت كنيد تا ده‌ها حشره ريز به همراه صدها ذره آلاينده كه هر دو در هوا معلق هستند، وارد حلق شما شوند. وقت آن است كه براي اين ذرات معلق جاندار كه شهر را به طور كامل فتح كرده‌اند، چاره‌اي انديشيده شود و البته در اين چاره‌انديشي، علاوه بر مجامع دانشگاهي و مؤسسات علمي كه بايد مطالعات مورد نياز را كه نتايج آن قابليت اجرا داشته باشند، دستگاه‌هاي اجرايي كه بر اساس وظايف سازماني خود، مسئوليت رسيدگي به چنين مشكلاتي را بر عهده دارند وارد گود شوند و به ايفاي تكاليف خود بپردازند و از زير بار مسئوليت شانه خالي كنند.

در شهري كه از مديريت هماهنگ در آن خبري نيست و هنگام اتخاذ تدابير و تمهيدات مديريتي، نه تنها براي مديريت شهري سهم چنداني قائل نمي‌شوند، بلكه در بسياري از موارد آن را در تصميم‌گيري‌ها ناديده مي‌گيرند و حتي چوب لاي چرخ آن نيز مي‌گذارند، انتظار اينكه مسئولان شهري يك تنه تمام مسائل و مشكلات موجود را حل و فصل كرده و پاسخگوي هر مشكل ومسأله باربط و بي‌ربطي باشند، انتظاري نامتعارف و مطالبه‌اي نامعقول است. به نظر مي‌رسد وقت آن فرارسيده باشد كه سازمان‌هاي مسئول همچون سازمان حفاظت محيط زيست،‌ وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و... آستين‌ها را بالا بزنند و وارد كارزار مقابله با اين حشرات ريز شوند.

 فراموش نكنيم تهران نيز جزو ايران است و همان‌طور كه دولت و دستگاه‌هاي دولتي در قبال هر موضوع كوچك و بزرگ در اقصي نقاط كشور احساس مسئوليت مي‌كنند، بايد در مقابل تهران و مردم آن نيز با همين حساسيت عمل نمايند. قرار نيست دستگاه‌هاي مسئول صرفاً از امكانات و مواهب تهران استفاده كنند و در رابطه با مسائل و مشكلات اين كلانشهر، شانه بالا بيندازند و با بي‌‌اعتنايي به شهر و بي‌تفاوتي نسبت به شهروندان آن، انگشت نشانه خود را به سمت مديريت شهري بگيرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
جمله آخرت ما شهرستانیا رو پودر کرد ... کل بودجه کشور رفته تهران :))) حالت خوبه ؟؟
مضرات مهاجران غیرقانونی افغان از این کمتر است؟...گرانی کرایه خانه در ورامین هم یکی از مضرات حضور مهمانان ناخوانده افغانی میباشد.
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل