بازدید 13854
۱

ورود دوباره کشتي‌هاي ايراني به بنادر آمريکايي

طبق توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب در ماه ژانويه از تحريم‌هاي بين‌المللي خارج خواهيم شد. ما به مدت بسيار طولاني از صحنه بين‌المللي دور بوديم و ورود دوباره به بازارهاي بين‌المللي از اولويت‌هاي اول ما محسوب مي‌شود.
کد خبر: ۵۳۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 10 October 2015
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي از خروج کشتيراني از تحريم‌ها طبق توافق هسته‌اي با غرب خبر داد و گفت: براي اولين بار پس از سال 57، کشتي‌هاي ايراني به بنادر آمريکايي وارد مي‌شوند.

به گزارش مهر، محمد سعيدي در مصاحبه با نشريه وال‌استريت ژورنال گفت: طبق توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب در ماه ژانويه از تحريم‌هاي بين‌المللي خارج خواهيم شد. ما به مدت بسيار طولاني از صحنه بين‌المللي دور بوديم و ورود دوباره به بازارهاي بين‌المللي از اولويت‌هاي اول ما محسوب مي‌شود.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران اظهارداشت: حجم تجارت سالانه ميان ايران و اتحاديه اروپا پس از تحريم‌ها به 15 ميليارد دلار مي‌رسيد و انتظار داريم تهران قادر به دستيابي به اين ميزان در سه سال آينده شود.

وي از ورود دوباره کشتي‌هاي ايران به بنادر آمريکايي براي اولين بار پس از سال 1357 و زماني که تجارت ميان دو کشور متوقف شد، خبر داد و افزود: مايکل استورگارد به عنوان سخنگوي شرکت کشتيراني مرسک در اين خصوص نيز اظهار داشت پس از لغو تحريم‌ها ايران پتانسيل بالايي براي فعاليت‌هاي تجاري خواهد داشت.

«آن کرونبرگ» به عنوان مديرعامل شرکت کشتيراني مرسک در عمان، کويت و عراق نيز گفت: حجم حمل و نقل شرکت IRISL در زمينه صادرات و واردات به ايران در مجموع نيمي از ميزان کالاي انتقالي توسط اين شرکت قبل از موج جديد تحريم‌ها در سال 2012 است. شرکت IRISL از به کارگيري کانتينربرهاي غول‌پيکر با گنجايش بيش‌از 18 هزار TEU سخن به ميان آورده است.

سعيدي ادامه داد: در حال حاضر ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي از 41 فروند کشتي کانتينربربا ظرفيت حمل 14 هزار کانتينر برخوردار است و پيوستن به جمع کشتيراني‌هايي با کانتينربرهاي غول‌پيکر از جمله اهداف اوليه ما محسوب مي‌شود. شايان ذکر است کشتي‌هاي غول‌پيکر کلاس Triple E تنها در خدمت 15 کشتيراني برتر دنيا هستند و اين کشتيراني‌ها با عقد توافق‌نامه‌هاي بسياري با اشتراک گذاري کشتي‌هاي خود بيشترين سهم حمل‌و‌نقل در شلوغ‌ترين خطوط دريايي و بنادر دنيا را از آن خود کرده‌اند. مديرعامل کشتيراني جمهوري اسالامي ايران بيان داشت: IRISL قصد دارد پس از افزايش ناوگان خود به يکي از اين توافق‌نامه‌ها بپيوندد و در کشورهاي اروپايي نظير يونان، آلمان، قبرس، فرانسه و دانمارک به فعاليت بپردازد.

وي ادامه داد: در ماه آينده ميزان کشتي‌هاي مورد نياز براي کشتيراني جمهوري اسلامي مشخص خواهد شد و پس از آن مذاکرات با سرمايه‌داران و کشتي‌سازي‌ها آغاز مي‌شود. وال‌استريت ژورنال ادامه داد: IRISL به منظور انجام اين کار ابتدا با بانک‌ها و کشتي‌سازي‌هاي چيني وارد مذاکره خواهد شد.

از جمله بانک‌هاي چيني مي‌توان به بانک توسعه چين (China Development Bank) و صادرات - واردات چين (Export – Import Bank) اشاره کرد که در صورت ورود سفارشات ساخت کشتي‌ به کشتي‌سازي‌‌هاي چيني، ميلياردها دلار وام را براي کشتيراني مورد نظر فراهم مي‌کنند.

«جرج خيراداکيس» به عنوان مشاور بانک توسعه چين در اين خصوص گفت: بانک‌هاي چيني هرگز کار با ايران را متوقف نکرده‌اند و سفارشات ايرانيان تجارت بزرگ ديگري محسوب مي‌شود که روانه کشتي‌سازي‌هاي چيني خواهد شد. وي همچنين از تسهيل اعطاي وام براي چنين سفارشاتي خبر داد.

رئيس هيات مديره و مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در ادامه گفت‌وگو با وال‌استريت ژورنال با اشاره به توقف تجارت ميان دو دولت ايران و آمريکا از سال 57 تاکنون خاطرنشان کرد: در صورتي که دولت آمريکا تصميم به بازگشايي بنادر خود به ايران را بگيرد سردمداران صنايع الکترونيکي آمريکا نقش مهمي ايفا خواهند کرد. وي افزود: صنعت الکترونيکي ما در 5 سال گذشته با مشکلاتي عديده‌اي دست و پنجه نرم کرده است و ما مايل به همکاري با شرکت‌هاي آمريکايي نظير ويستينگ‌هاوس، جنرال الکتريک و شرکت IBM به منظور تأمين تجهيزات فناوري اطلاعات و انتقال اين کالاها از طريق کشتي به ايران هستيم. سعيدي گفت: ما يک بازار هشتاد ميليون نفري هستيم و درهاي ايران بار ديگر به روي تجارت باز شده است.

IRISL با بهره‌گيري از 158 فروند کشتي شامل فله‌بر کانتينربر و کشتي‌هاي تانکر بزرگترين شرکت حمل‌و‌نقل دريايي محسوب مي‌شود و انتظار مي‌رود کشتيراني جمهوري اسلامي که از جمله اولين‌ شرکت‌هاي مدل تحريم‌ در سال 2008 بود، پس از توافق امسال در آغاز سال 2016 به بازارهاي جهاني بازگردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل