بازدید 3563
۲

ضرورت جلوگیری از ورود متادون به چرخه قاچاق

کد خبر: ۵۳۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 09 October 2015
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در کلینیک‌های متادون درمانی برای عرضه دارو به معتادان علاقمند به ترک وجود ندارد، گفت: در چنین شرایطی ورود متادون به چرخه قاچاق جای تامل داشته و نیازمند نظارت بیشتری است.

عبدالرضا مصری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره چرخه 500 میلیارد تومانی قاچاق سالانه متادون در کشور، گفت: در ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که قاچاق متادون آن هم به این میزان چگونه انجام می‌شود زیرا درحال حاضر دو نهاد داروسازی در کشور فعالیت می‌کنند که سهیمه لازم برای ورود مواد  اولیه تولید متادون را از دولت دریافت کرده و این دارو را تولید می‌کنند که پس از طی این مراحل دارو را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهند.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته وزارت بهداشت نیز به درمانگاه‌های تحت نظارت خود که بیش از 90 درصد کارمندان آنها ازکارکنان وزارت بهداشت هستند این داروها را تحویل می‌دهد، هرچند که نظارت بر کلینیک‌ها نیزبه صورت گسترده وجود داشته و داروها درمراکز درمانی باید به صورت خرد و روزانه به افراد داده شود؛ همچنین پوکه دارو نیز باید به وزارت بهداشت تحویل داده شود، بنابراین این چرخه تعریف شده است و باید به اشکالات دراین چرخه رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: اما ممکن است که گاهی ناظران به وظایف خود در این حوزه به درستی عمل نکرده یا ناظر و مجری یکی است که همین موضوع مشکلات بسیاری به وجود می آورد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با تاکی بر اینکه ضروری است تا افرادی که متادون برای کاهش آسیب ناشی از اعتیاد مصرف می‌کنند به هرطریقی از چرخه قاچاق، قاچاقچی و مواد مخدرصنعتی و نیمه صنعتی دور شوند، گفت: عرضه متادون در مراکز مشخص بسیار قابل قبول تر از آن است که متادون دردسترس نباشد و فرد به جای  این دارو از مواد رونگردان یا داروهایی با اثر تخریبی بیشتر استفاده کند.

مصری با اشاره به اینکه مصرف کننده متادون مواد مخدر دیگری استفاده نمی کنند، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر هیچ محدودیتی در کلینیک‌های متادون درمانی برای دادن دارو به معتادان علاقمند به ترک وجود ندارد، بنابراین دلیلی وجود ندارد که متادون از طریق قاچاق در اختیار معتاد قرار گیرد؛ از این رو هرفردی به این کلینیک‌ها مراجعه کند متادون را دریافت کرده و حتی فرد می تواند برای یک ماه خود از امکانات جانبی دیگر کلینیک ها نظیر خدمات پزشک، روانشناس و مددکار استفاده کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه وزارت بهداشت باید با نظارت کامل متادون را به مراکز و کلینیک ها تحویل دهد، گفت: به طور حتم تمامی مسئولان فنی کلینیک ها نیز پزشک هستند و دراین مسیر باید با نظارت بیشتری به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه متادون سالانه بالغ بر500 میلیارد تومان در ایران چرخه قاچاق دارد، گفت: واجب است سیستم های نظارتی با دقت عمل بیشتری به این موضوع ورود کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار