بازدید 5633
۲
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران؛

آتش دشمن بیرونی، خاموشی دارد اما آتش دشمن درونی، خاموشی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران، نمازگزاران را به تقوا فراخواند و گفت: تقوا به تعبیر حضرت علی (ع ) حصن عزیز و رمز پیروزی انسان در برابر نفس است.
کد خبر: ۵۳۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 09 October 2015
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران، نمازگزاران را به تقوا فراخواند و گفت: تقوا به تعبیر حضرت علی (ع ) حصن عزیز و رمز پیروزی انسان در برابر نفس است.

به گزارش «تابناک»، خطیب جمعه این هفته تهران تأکید کرد: خداوند متعال برای اهل تقوا در برابر دشمن بیرونی وعد پیروزی داده است. حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در توضیح سوره مبارکه فاتحه الکتاب این سوره را ام الکتاب و تمام قرآن توصیف کرد و گفت: خداوند در ربوبیت تکوینی رب الناس و رب العالمین است.

وی با اشاره به اینکه کتاب تربیتی خداوند قرآن کریم است، تأکید کرد: تربیت بدون تعلیم و تعلیم بدون تربیت عملی نیست؛ از این روی، خداوند روش هایی را برای تربیت تدریجی انسان در نظر گرفته که البته برخی افراد یکباره مجذوب خداوند می شوند.

وی با بیان اینکه انسان اغلب از دشمن نفس غافل است، اظهار داشت: آتش دشمن بیرونی، خاموشی دارد اما آتش دشمن درونی، خاموشی ندارد و تنها راه نجات از نفس، تقواست و در برابر دشمن بیرونی هم خداوند با تقوا وعده پیروزی داده است.

صدیقی با استناد به آیه های سوره مبارکه فاتحة الکتاب گفت: خداوند، رب سماوات و الارض و دنیا و آخرت و همه هستی است و پروردگار متعال برای بشر علاوه بر ربوبیت تکوینی دری را باز کرده که همان قرآن است و به وسیله آن ما می توانیم شاگرد خدا بشویم.

وی ادامه داد: خداوند متعال از یک طرف، روش ها و راه هایی را برای حرکات ما در بعد جوارح و جوانب و از سوی دیگر تعلیمات و برنامه هایی را برای تعقل و فکر در اختیار ما قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: براساس قانون کلی و سنت الهی، تربیت امری تدریجی است؛ هرچند، افرادی هم بودند که دفعتا تربیت شدند و تدریج در کار آنها نبود که نمونه آن «زهیر» بود که توسط امام حسین(ع) دفعتا تربیت شد.

وی هشدار داد: در صورتی که انسان به مرور ترک گناه نکند، دینداری نکند، جوارحش را تحت مراقبت قرار ندهد و آنها را به وسیله گناه متعفن سازد و توبه نکند، عفونت گناه به تمام روح او تسری پیدا می کند.

صدیقی تصریح کرد: ولی اگر خودمان را کنترل کردیم و هشدارهای دین و واجبات دین را با اراده و اختیار خود به انجام رساندیم، خداوند منان همان هدایت تکوینی را درباره ما هم اجرا خواهد کرد.

وی اعضا و جوارح انسان را به سربازان و جنود قلب تشبیه کرد و گفت: اگر آنها تسلیم شدند، پادشاه بدن هم که قلب است، تسلیم می شود.

صدیقی در عین حال تأکید کرد: البته عمل واجب و ترک گناه سخت است و گناه هم بعضا جاذبه دارد و تقوا، بالا رفتن و بی تقوایی، سقوط است ولی اگر انسان بتواند مدتی جوارح و اعضایش را تسلیم خدا کند، قلبش هم تسلیم و کانون محبت خداوند خواهد شد تا مرحله ای که خدا در وجودش تجلی خواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل