بازدید 4637
۱

تروریست‌ها در سوریه به جان هم افتادند

النصره در مناطق جنوب شرق دمشق به سه گروه تقسیم شده است و با گروه موسوم به «فیلق الرحمن» در غوطه شرقی درگیر شده است. جبهه النصره و یکی از بزرگترین گروه‌های مسلح در ریف حلب به جان هم افتاده اند. همچنین ابی عبدالله السلفی که سرکردگی گروه موسوم به «ابن تیمیه و ابی خضر» را بر عهده داشته با 60 مسلح که بیشتر از جنگجویان اردوگاه یرموک بودند، از جبهه النصره جدا شد.
کد خبر: ۵۳۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۲ 09 October 2015

منابع میدانی سوریه با اعلام اختلافات شدید بین گروه‌های تروریستی بویژه جبهه النصره اعلام کردند این گروه‌ها نه فقط در جنوب دمشق بلکه در بسیاری از نقاط دیگر سوریه به جان هم افتاده‌اند.

به گزارش المیادین، منابع میدانی سوریه از عمیق‌تر شدن دسته بندی و شکاف بین گروه‌های مسلح در سوریه به ویژه جبهه النصره خبر داده و اعلام کردند النصره در مناطق جنوب شرق دمشق به سه گروه تقسیم شده است و با گروه موسوم به «فیلق الرحمن» در غوطه شرقی درگیر شده است.

در این میان برخی اطلاعات حاکی از این است که جبهه النصره و یکی از بزرگترین گروه‌های مسلح در ریف حلب به جان هم افتاده اند.

همچنین ابی عبدالله السلفی که سرکردگی گروه موسوم به «ابن تیمیه و ابی خضر» را بر عهده داشته با 60 مسلح که بیشتر از جنگجویان اردوگاه یرموک بودند، از جبهه النصره جدا شد.

عربین صحنه درگیری النصره و گروه فیلق الرحمن

اختلاف النصره با فیلق الرحمن در خصوص اداره تونل قاچاق بین عربین و القابون موجب شد عربین از توابع غوطه شرقی به صحنه درگیری بین دو طرف تبدیل شده و در نتیجه ده‌ها نفر از هر دو طرف به هلاکت رسیده و عده‌ای نیز مجروح شوند.

اختلاف بین النصره و سایر گروههای مسلح به دمشق محدود نمانده است، بلکه اطلاعات منابع میدانی حاکی از این است که النصره با گروه تروریستی «نور الدین الزنکی» که یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌آید، در ریف حلب واقع در شمال سوریه درگیر شد.

گروه تروریستی نورالدین الزنکی، النصره را به حمله به ایست‌ و بازرسی‌های این گروه در «الابزمو» و «معرة الارتیق» و نیز «کفر حمرة» و ربودن نیروهای خود متهم کرد.

علاوه بر این الزنکی، النصره را عامل حمله خودروی بمب گذاری شده به «دیر جمال» در منطقه «اعزاز» دانسته و اعلام کرد در این حمله پنج نفر از نیروهای الزنکی کشته شده و دهها نفر دیگر نیز مجروح شدند.

وقتی غنائم مهمتر از ایدئولوژی می‌شود

هر چند النصره از نظر ایدئولوژیکی با القاعده در ارتباط بوده و از این نظر به آن نزدیک است، اما این ارتباط به اوضاع سوریه بستگی دارد تا جایی که نبردهای جنگ و گریز بین گروه‌های تروریستی موجب می شود اهالی مناطق اشغال شده به یکی از گروه‌های مهاجم ملحق شده و پس از مدتی به نفع گروه پیروز از گروه قبلی جدا شوند.

در این ارتباط «طلال عتریسی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ویژگی صحنه درگیری‌ها در سوریه، موضوع دو دستگی بین گروه‌های تروریستی را قوی‌تر از عامل ایدئولوژیک برشمرده و گفت: کسب غنائم و منافع بیش از ایدئولوژی در تشکیل ائتلاف بین این گروه‌ها نقش دارد.

در این میان القاعده بیش از النصره از نیروهای مزدور و جیره خوار استفاده می‌کند و ان نیروها بر سر غنائم مالی به جان هم می‌افتند.

پول و غنائم جنگی عامل اصلی دسته بندی بین گروه‌های تروریستی

در این میان «حسن الحسن» کارشناس مسائل نظامی سوریه نیز در این مورد با عتریسی هم عقیده بوده و اظهار داشت» دلایل مربوط به دستیابی به پول در بین سرکردگان گروه‌های تروریستی در سوریه مشوق و عامل اصلی دسته‌بندی و شکاف بین این گروه‌ها به شمار می‌آید.

وی در عین حال گفت: البته نباید تغییر اوضاع ناشی از دخالت نظامی روسیه در سوریه را نیز در این خصوص نادیده بگیریم به این معنی که نباید فراموش کنیم که حضور روسیه موجب تغییرات اساسی در نقشه نبردها در سوریه شده است.

از بین رفتن روحیه جنگ در بین عناصر گروه‌های تروریستی

حسن الحسن در توضیح این مطلب گفت: حمله به مواضع استقرار داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه موجب تضعیف آنان و در نتیجه ناکام ماندن رویاهای النصره و سایر گروه‌های مشابه در سوریه شده است و همین امر به نوبه خود از روحیه مبارزه جویی عناصر این گروه‌ها کاسته است.

به گفته وی بر اساس دو دلیل مزبور یعنی کسب غنائم و تغییرات ناشی از حضور روسیه در صحنه نبرد سوریه، باید در نظر داشت که در پی دسته‌بندی و شکاف بین اعضای گروه‌های تروریستی در سوریه، احتمال شکاف بین سرکردگان این گروه‌ها در مناطق تحت اشغال النصره افزایش پیدا کرده است، زیرا اهالی این مناطق که با حضور النصره مخالف هستند با طرف‌های مرتبط با دولت سوریه ارتباط دارند.

حسن الحسن در ادامه تاکید کرد که شکست گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره موجب شد اعضای این گروه‌ها هر یک دیگری را مسئول این ناکامی‌ها بداند و همین اتهام زنی‌ها موجب بروز شکاف و دو دستگی بین آنان شده است.

دسته‌بندی‌های هرچه بیشتر گروه‌های تروریستی در آینده

در این میان به نظر می رسد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت از این وضعیت که به گفته عتریسی همچنان به سمت دسته بندی‌های هرچه بیشتر در آینده پیش خواهد رفت، استفاده کردند.

اما چگونگی تعامل با این دسته بندی‌ها در گروی نقشه مسئولان نظامی سوریه و تصمیم حمله به این گروه‌ها می‌باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار