بازدید 29947
۲
کاش مسئولان کمی بیشتر در اظهارنظر، دقیق باشند؛

وزیر بهداشت بعد از تشکیک در آمارهای حج، حرفش را پس گرفت؟!

امروز با اعلام خبر آزادی دو تن از زائران ایرانیِ دستگیر شده، ابعاد جدیدی از کارشکنی سعودی ها رونمایی شد، وگرنه کیست که نداند با وقوع فاجعه منا، تا چه اندازه ضرورت داشته که سعودی ها آمار بازداشتی ها را به مقامات کشورها اعلام کنند تا نگرانی ها فروکش کند؟
کد خبر: ۵۳۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 08 October 2015
کافی است کارشکنی‌های مکرر و متعدد سعودی ها در پیگیری امور زائران و حجاج ایرانی در یکی دو هفته اخیر را مرور کنیم تا دریابیم که اظهارنظرهای نادقیق درباره این رویداد، چه دستاویزی در اختیار ایشان قرار می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، واقعه دردناکی که در اثر بی کفایتی سعودی ها در روزهای واپسین حج به وقوع پیوست، برای هر کسی تمام شده باشد، برای بسیاری از هموطنانمان این گونه نیست، زیرا هنوز شماری از حجاج ایرانی مفقود هستند و پیگیری های مکرر مسئولان هم نتوانسته منجر به روشن شدن تکلیفشان شود.

این ماجرا به قدری پیچیده شده که هنوز مسئولان کشورمان هم نمی‌توانند درباره آن اظهار نظر دقیقی کرده و به مانند روزها و هفته های گذشته، ادامه تحقیقات را در دستور کار دارند، بلکه بتوانند در بلبشوی حاکم بر کشور عربستان، سرنوشت تک تک حجاج ایرانی را دقیق پیگیری کرده و مانع از سرایت بیشتر اثرات بی کفایتی های ایشان به جامعه ایرانی شوند.

البته در این میان گاه ناهماهنگی هایی هم در عملکرد مسئولان دیده می‌شود که چندان خوشایند نیست؛ به ویژه آنکه می‌دانیم طرف حسابمان سعودی هایی هستند که این روزها در دشمنی با ایرانیان آنقدر بی پرده زشتی های رفتارشان را بروز می‌دهند که اگر نبود هشدارهای رهبر انقلاب، به پس دادن پیکرهای مطهر ایرانیان جان باخته نیز تن در نمی‌دادند.

نمونه بارز این ناهماهنگی ها را در روزهای اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان داد که پس از بازگشت از عربستان، در گفت‌وگو با رسانه ملی، صراحتا آمار سازمان حج و زیرات و بعثه رهبری درباره جان باختگان رویداد منا را مورد تشکیک قرار داد و تأکید کرد، این آمار مورد پذیرش [دولت] نیست.

قاضی زاده هاشمی در این باره گفت: «ما آمار 465 فوتی اعلام شده توسط سازمان حج و زیارت و بعثه را قبول نداریم؛ آمار دقیق بعد از بازگشت همه حجاج به ایران مشخص خواهد شد.»؛ اظهار نظری که با واکنش مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری (دست کم در رسانه ها) مواجه نشد، ولی ساعاتی بعد با اطلاعیه ای که روی خروجی سایت وزارت بهداشت قرار گرفت، تا حدودی تصحیح شد.

بر اساس این اطلاعیه، منظور دکتر هاشمی نه مردود دانستن آمار، که تفاوت قائل نشدن میان متوفیان و مفقودان در این آمار بوده است. تأکیدی که وزارت بهداشت به نقل از وزیر، این گونه بیانش کرده: «طبق اطلاعیه‌ای که روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت منتشر کردند تعداد کشته‌شدگان 465 نفر اعلام شده بود که از نظر دولت ایران لحاظ واژه متوفی برای همه آنها درست نیست و آمار دقیق جان باختگان پس از بازگشت کامل حجاج از عربستان اعلام خواهد شد».

از سوی دیگر، پیرو سخنان وزیر، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که آمار ارائه شده از فاجعه منا بر اساس اطلاعات مستند مدرج از زائران در بانک های اطلاعاتی سازمان حج ارائه شده که این آمار مستند و مبتنی بر واقعیت است و تاکید شد که این آمار بارها و بارها از ابتدای وقوع رویداد پالایش شده و بر این اساس مرجع قابل اطمینانی برای رجوع به شمار می‌آید.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که مسئولان سازمان حج و زیارت با نظرات وزیر موافق نیستند و هرچقدر وزارت بهداشتی ها بکوشند که مردود بودن آمارهای ارائه شده به نقل از وزیر را توجیه کنند، باز مشکل حل نخواهد شد چراکه وزیر به صراحت تاکید کرده آمار واقعی بعد از بازگشت تمامی حجاج به وطن مشخص خواهد شد و سازمان حج و زیارت که بانک اطلاعاتی کاملی از حجاج دارد و دقیقا آگاهی دارد که کدام افراد از کدام کاروان ها جان باخته یا مفقودند، ارائه آمار دقیق را منوط به بازگشت حجاج به کشور نمی‌داند.

به عبارت بهتر، اگر بپذیریم که وزیر بهداشت از تفکیک نشدن آمار جان باختگان و مفقودان سخن گفته ـ که اشاره ای به جا و کاملا صحیح است ـ موکول کردن زمان ارائه آمار نهایی جان باختگان و مفقودان به بازگشت کامل حجاج به کشور، معنایی جز زیر سوال بردن آمار سازمان متولی برگزاری حج در کشورمان نخواهد داشت و محل تأمل است.

اینجاست که جا دارد بار دیگر از مسئولان بخواهیم در اظهار نظرهایشان درباره این ماجرا، به دلیل حساسیت های بالایی که این موضوع دارد، بسیار دقیق عمل کرده و مانع از آن شوند که سعودی ها مجال بیشتری برای کارشکنی بیابند؛ کارشکنی هایی که به رغم سپری شدن دو هفته از ماجرای مرگبار منا، امروز با اعلام خبر آزادی دو تن از زائران ایرانیِ دستگیر شده، ابعاد جدیدی از آن رونمایی شد، وگرنه کیست که نداند با وقوع فاجعه منا، تا چه اندازه ضرورت داشته که سعودی ها آمار بازداشتی ها را به مقامات کشورها اعلام کنند تا نگرانی ها فروکش کند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار