بازدید 10045
معاون وزیر امو رخارجه تشریح کرد:

آخرین وضعیت مفقودان فاجعه منا

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای تعیین وضعیت مفقودان فاجعه منا به ویژه دو دیپلمات ارشد و خبرنگار صدا و سیما را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۳۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹ 08 October 2015
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای تعیین وضعیت مفقودان فاجعه منا به ویژه دو دیپلمات ارشد و خبرنگار صدا و سیما را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا ،حسین امیرعبداللهیان گفت: آخرین اقدام انجام شده در خصوص تعیین وضعیت 69 مفقود، ارسال فایلی از اثر انگلشت آنان برای مقامات ذیربط عربستان سعودی است تا بتوانیم هر چه زودتر این 69 مفقود را تعیین وضعیت کنیم.

وی درباره آقایان رکن آبادی و فهیما از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه افزود: متاسفانه همچنان این دو همکار عزیز ما در فهرست مفقودان قرار دارند و امیدواریم هر چه زودتر تعیین وضعیت بشوند و خانواده هایشان هم از نگرانی بیرون بیایند.

معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد طی حداکثر 48 ساعت آینده شاهد ورود بیش از 80 پیکر جانباخته دیگر به کشور باشیم.

امیرعبداللهیان درباره پیگیری‌های حقوقی وزارت امور خارجه درخصوص فاجعه منا گفت: پیگیری‌های حقوقی و سیاسی ما یک فصل ویژه از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی را شامل می شود که از زمان حضور آقای ظریف در نیویورک بخش هایی از آن آغاز شد و از دیروز که وی وارد تهران شد جلسات فشرده ای را در این باره داشتیم.

وی افزود: به زودی اقدامات حقوقی هدفمند و موثری در زمینه پیگیری و احقاق حقوق حجاجمان آغاز خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین درباره وضعیت سید حمید رضا حسینی خبرنگار شبکه خبر گفت: متاسفانه آخرین اطلاعی هم که ما از وضع وی داریم این است که باید در میان 69 مفقود منتظرش باشیم که تعیین وضعیت شود.

وی در گفت وگو با خبرگزاری صداو سیما ، افزود: وی از همکاران بسیار پرتلاش در صدا و سیما بود و امیدواریم هر چه زودتر تعیین وضعیت شود تا خانواده محترمش نیز از بلاتکلیفی خارج شوند.

معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه گفت: بر اساس اطلاعات رسمی که ما در اختیار داریم دو نفر زائر بازداشت شده طی روزهای گذشته داشتیم که آزاد شدند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد 69 حاجی که به عنوان مفقود اعلام شده اند ، توسط دولت عربستان دستگیر شده باشند ، افزود: تا این لحظه تمام بیمارستانهایی که احتمال داده می شد زخمی از حادثه دیدگان منا در آن حضور داشته باشند مورد بازدید دقیق قرار گرفت که متاسفانه هیچ یک از عزیزان ما در 4 روز گذشته در این بیمارستانها یافت نشدند.

وی گفت: تا این لحظه هیچ اطلاعی به سرکنسولگری راجع به وضعیت هیچ فردی از زوار و حجاج ایرانی که در بازداشت عربستان سعودی باشند داده نشده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تعیین وضعیت 69 مفقود برای ما بسیار مهم است ،گفت: تا تعیین وضعیت یکایک این عزیزان با جدیت پیگیری هایمان را ادامه می دهیم و تا تعیین وضعیت آخرین فرد مفقود ، دولت عربستان سعودی مسئول است و باید پاسخگو باشد.

معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه افزود: اخبار متعارضی در خصوص احتمال وجود زندانیان یا بازداشت شدگان وجود دارد ولی ما تا تعیین وضعیت قطعی 69 مفقود نمی توانیم این اخبار را مورد تایید قرار دهیم.

امیرعبداللهیان گفت: راجع به باقیمانده مفقودان هم این دولت عربستان سعودی است که ما ازآنها مطالبه جدی داریم و وضعیت یکایک این عزیزان باید دقیق برای جمهوری اسلامی ایران روشن شود.

معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: از تصمیم رئیس جمهور روسیه برای مبارزه جدی با تروریسم در سوریه و احتمالا در آینده در عراق استقبال می کنیم.

حسین امیرعبداللهیان درباره عملیات نظامی روسیه علیه مواضع داعش در سوریه افزود: اولا تصمیم مسکو برای عملیات نظامی در سوریه به درخواست دولت سوریه زمانی اتخاذ شد که بعد از گذشت نزدیک به یک سال، آمریکا و ائتلافی که برای مبارزه با داعش تشکیل داده بودند، عملا در سوریه هیچ اقدام موثری انجام ندادند.

وی گفت: به علت پیامدهای نامطلوب توسعه تروریسم، گسترش فعالیت های داعش در سوریه و پیامدهای نامطلوب آن بر کشورهای همسایه و بر کل منطقه، ما همواره در رایزنی هایی که با مسکو داشته‌ایم به عنوان کشور پیشگام در مبارزه با تروریسم در سوریه، در عراق و در هر کشوری که در منطقه مورد تهدید تروریستی قرار گیرد، همواره روسیه را به اینکه باید اقدام موثر و جدی برای مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشد تشویق کرده ایم.

معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به اقدامات موثر خود برای کمک به دولت و مردم سوریه و دولت و مردم عراق در مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.

امیرعبداللهیان گفت: معتقدیم اقدامات مسکو اقداماتی مهم، کلیدی و تاثیرگذار برای مبارزه با تروریسم در مقطع کنونی خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر