بازدید 6823

سوالات مهم قاضی عسکر درباره حادثه منا

از 9 صبح که آن فاجعه رخ داد، تا یک نصفه شب اجساد هنوز در خیابان‌ 204 روی زمین بود. امداد رسانی دیر اتفاق افتاد و بیمارستان‌ها آمادگی لازم را نداشتند. شاید اگر به موقع اقدام می‌کردند، تلفات انسانی آنقدر زیاد نبود. آنها جلوی امدادگران ما را گرفتند، اما هیات پزشکی و مجموعه عوامل خدماتی توانستند جمع زیادی از مجروحان را به بیمارستان منتقل کنند.
کد خبر: ۵۳۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 08 October 2015
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اعلام اینکه تا این لحظه 69 زائر ایرانی در فاجعه منا مفقودالجسد هستند‌، تاکید کرد: دستگیری و جا ماندن تعدادی از زائران ایرانی در بیمارستان‌های عربستان به هیچ وجه صحت ندارد و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ظهر امروز (پنجشنبه 16 مهرماه) پس از ورود به فرودگاه امام‌خمینی (ره) که با استقبال حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری همراه بود‌، ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های بازماندگان فاجعه منا و با بیان اینکه آنها در بهترین حالت جان باختند و قطعا بهشتی شدند گفت: تا این لحظه آنچه مایه تاسف و نگرانی ما است‌، مفقودالجسدان باقی مانده است. از لحظه نخست فاجعه ستاد بحرانی را در منا تشکیل دادیم و سعی کردیم با مردم صادقانه برخورد کنیم.

وی گفت: اخباری که در چند روز گذشته درباره دستگیری تعدادی از زائران ایرانی و همچنین جا ماندن تعدادی از مجروحان در بیمارستان‌های عربستان منتشر شده، به هیچ وجه صحت ندارد.

قاضی عسکر اضافه کرد: تمام بیمارستان‌های جده، مکه،‌ منا‌ و طائف سر زده شده و هر مجروحی که آنجا بوده شناسایی و به بیمارستان‌های هلال احمر منتقل شده است.

وی ادامه داد: تمام مراکزی که احتمال داده می‌شد اجساد زائران ایرانی در آنها نگهداری شود‌، شبانه‌روزی سر زده شده‌اند. احتمال داده می‌شود‌ تعدادی از عزیزان ما در مرحله نخست شناسایی نشوند و نیاز به آزمایش‌های خاص باشد.

قاضی عسکر افزود: در مذاکراتی که شب گذشته با سعودی‌ها داشتیم، آنها پذیرفتند تعدادی کارشناس از عربستان به ایران بیایند تا شناسایی این اجساد در داخل کشور ما انجام شود.

وی گفت: هویت ایرانی این اجساد بر ما معلوم است، اما مشخصات آنها مشخص نیست.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا،‌ مبنی بر اینکه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در رابطه با فاجعه منا، آیا بعثه مقام معظم رهبری تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌ و نتیجه آن تا این مرحله چه بوده است‌؟ گفت: ما با شاهدان عینی حاضر در صحنه فاجعه مصاحبه و فیلم‌های تهیه شده را جمع‌آوری کردیم. اطلاعات ذی‌قیمتی به دست آمده، گزارش اولیه تهیه شده و به مقام معظم رهبری و دولت ارائه خواهد شد.

وی با درخواست از مردم برای بی‌توجهی به شایعات مربوط به فاجعه منا اظهار کرد: براساس اظهارات شاهدان عینی، مسیر حرکت در روز عید قربان روان بوده و اگر مسیر بسته نمی‌شد‌، چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد. مساله آن روز عدم آمادگی نیروهای امنیتی،‌ گرمای هوا‌، موانع مسیر تردد‌ و از این دست است که موضوع کاملا برای ما روشن شده است.

او اضافه کرد: براساس گزارش شاهدان عینی کروکی محل فاجعه تهیه شده و به راحتی می‌توانیم مشخص کنیم که آن روز چه مساله‌ای اتفاق افتاده است.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین با بیان این‌که توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره محدود شدن بازارگردی‌ها هنگام حج جدی گرفته شد، افزود: امسال با مساله بازارگردی به شکلی که هر سال با آن روبه‌رو بودیم، مواجه نشدیم. زائران مکرر مطرح می‌کردند که این مطلب را به مقام معظم رهبری منتقل کنیم که بنابر توصیه ایشان، از بازارهای عربستان خرید نکردیم.

وی گفت: اغراق گویی نیست، تعداد زیادی از زائران به این تصویه توجه کردند، به همین خاطر امسال حضور زائران ایرانی در نماز جماعت محسوس بود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین درباره اعلام آمادگی سردار اشتری برای تامین امنیت حج سال آینده با مشارکت پلیس کشورهای اسلامی گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم، اما مسائل حج آینده باید کارشناسی شود. پیشنهادات مشخصی درباره حج سال آینده داریم، ولی باید جلسات کارشناسی بیشتری تشکیل شود تا آن پیشنهادات به مرحله اجرا درآید.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم تحولی در مدیریت حج رخ دهد باید کارهای جدی‌تری صورت گیرد.

قاضی عسکر ادامه داد: بارها گفته‌ام منا گنجایش این همه جمعیت را ندارد. عربستان اگر بخواهد سال‌های آینده جمعیت بیشتری از حجاج را بپذیرد، باید طرح‌های نو به اجرا بگذارد و شیوه سنتی و قدیمی را تغییر دهد، چرا که آن شیوه‌ها در مدیریت حج دیگر پاسخگو نخواهد بود.

وی همچنین گفت: تا یکی دو ماه دیگر جلساتی را برگزار می‌کنیم تا پیش از فرارسیدن حج سال آینده پیشنهادات بررسی شود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بحران بزرگی که در حج امسال ایجاد شد، افزود: ضایعه کم نبود و قطعا تاثیر آن تا سال‌های بعد برای ما باقی خواهند ماند، حقیقتا حج امسال را تحت تاثیر قرار داد. عزیزانی که در این فاجعه از دست رفتند‌، هر کدام افتخاری بودند. ما پنج قاری ممتاز و اعضای صدا و سیما، وزارت خارجه‌، 10 روحانی و 17 نفر از مدیران و عوامل خدماتی کاروان‌ها را از دست دادیم.

وی در ادامه سخنانش به بی‌مدیریتی عربستان در روز فاجعه اشاره کرد و افزود: از 9 صبح که آن فاجعه رخ داد، تا یک نصفه شب اجساد هنوز در خیابان‌ 204 روی زمین بود. امداد رسانی دیر اتفاق افتاد و بیمارستان‌ها آمادگی لازم را نداشتند. شاید اگر به موقع اقدام می‌کردند، تلفات انسانی آنقدر زیاد نبود. آنها جلوی امدادگران ما را گرفتند، اما هیات پزشکی و مجموعه عوامل خدماتی توانستند جمع زیادی از مجروحان را به بیمارستان منتقل کنند.

قاضی عسکر بیان کرد: این حادثه را به گونه‌ای مدیریت کردیم که به مجموع حج آسیبی وارد نشد و عملیات با موفقیت و بدون مشکل انجام شد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه شناسایی اجساد همچنان ادامه دارد گفت: تاکنون بیش از 300 جسد به ایران منتقل شده و در دو سه روز گذشته اجساد دیگری نیز کشف شده است. تا پیش از بازگشتم نیز اطلاع دادند نزدیک به 69 نفر دیگر مفقود هستند.

او تاکید کرد: اطلاعات ما کاملا دقیق است و اینکه بعضی‌ها گفته‌اند آمار جان‌باختگان و مفقودان ایرانی بیش از آنچه است که اعلام شده درست نیست.

او اظهار کرد: آمارهای ما از کاروان‌ها گرفته شده و کاملا صحیح است. در همان روزهای نخست مفقودین مشخص بود و اگر این 69 نفر تکلیف‌شان مشخص شود، این پرونده بسته می‌شود؛ اما پرونده‌های دیگری باز خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: مساله تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خواسته جدی ما است که شب گذشته به سعودی‌ها نیز اعلام کردیم. این موضوع باید دقیقا روشن شود که چرا پلیس عربستان زائران ایرانی را به خیابان 204 هدایت کرد؟ در حالی که سال‌های گذشته دو خیابان برای تردد زائران ایرانی در نظر گرفته می‌شد. چرا جلوی جمعیت بسته شد و در شرایط اولیه کمک رسانی نشد؟ در حالی که آن همه دوربین و هلی‌کوپتر وجود دارد؛ اینها باید مشخص شود.

او بار دیگر تاکید کرد: با اشخاصی که سبب بروز این فاجعه بزرگ شدند‌، باید برخورد جدی شود تا کمی از آلام مردم ما تسکین یابد. البته این درد به هیچ وجه و به این راحتی تسکین نمیابد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین درباره تلاش‌های فتنه‌گران و حامیان تکفیری‌ها برای مسموم کردن جهان نسبت به اسلام اظهار کرد: با وجود آن تلاش‌ها، هنوز افکار جهان اسلام متوجه رهبری و جمهوری اسلامی است. این را دقیق و براساس دیدارهایی که با بعثه سایر کشورها داشته‌ام می‌گویم. آنها جمهوری اسلامی را پناه فلسطین می‌دانند و رهبر با فضیلت و شجاع جمهوری اسلامی را حامی مقاومت در منطقه و تنها قدرتی که در مقابل آمریکا و دیگر مستکبران ایستادگی می‌کنند می‌دانند. آنها می‌دانند اگر دولتی بخواهد در برابر دولت‌های شیطانی کاری کند، آن جمهوری اسلامی است.

قاضی عسکر همچنین گفت: تنها کشوری که با این سرعت اجساد فاجعه منا را شناسایی و به کشور منتقل کرد‌، ایران بود. بعضی از بعثه‌های سایر کشورها نیز در تماسی که با ما داشتند طالب بودند چنین اتفاقی برای آنها رخ دهد، اما موفق نشدند.

او در ادامه سخنانش با انتقاد از نگرانی‌هایی که درباره شیوع کرونا در بین زائران ایرانی صورت گرفته گفت: چند سالی است که بعضی از آقایان هنگام مراجعت زائران دست به شایعه‌سازی می‌زنند. امسال هم مساله کرونا را مطرح کردند، اما به طور قاطع می‌گویم که حتی یک مورد ویروس کرونا در بین زائران ایرانی گزارش نشده و در بین آنها ناراحتی این چنینی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از همان زمانی که یک نوع تب در عربستان شیوع شد مردم را ترساندند که مردم به حج نروند. هر سال هم که زائران از حج بازمی‌گردند، آنها را با چنین شایعاتی مورد آزار قرار می‌دهند که مثلا هنگام بازگشت روبوسی نکنید و به استقبال نروید.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: پزشکی ما این مساله را به شدت نفی می‌کند و من در جای خود گله خواهم کرد که چرا روی حج تا این اندازه فشار می‌آورند. سال‌ها میلیون‌ها نفر به سفر می‌برند، اما چرا فقط درباره حج و عمره این حرف‌ها را می‌زنند؟

وی بیان کرد: ایجاد این موج نگرانی به خاطر مساله‌ای موهوم و غیرواقعی انصاف نیست. استدعا می‌کنم دست از این کارها بردارند، وگرنه ناچار خواهیم شد مسائلی را مطرح کنیم که به مصلحت نیست.

قاضی عسکر سپس درباره بازگشت زودهنگام خود به کشور توضیح داد: بنا بود چند روز دیگر در عربستان بمانم، اما در توافق با رئیس سازمان حج قرار شد برگردم و کارهای داخل کشور را پیگیری کنم و ایشان در عربستان بماند تا آن تعداد باقی مانده از زائران فاجعه منا تعیین تکلیف شوند.

انتهای پیام
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان