بازدید 18009

روستاهایی که متروکه می‌شوند

روستاها با توجه به دوری ونزدیکی به مراکز شهرستانها از تنوع امکاناتی برخوردار هستند بعضی کم وبعضی بیش!برق،آب آشامیدنی سالم،تلفن ،جدیدا گاز هم به این امکانات در حال افزودن است.
کد خبر: ۵۳۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 08 October 2015
امروز روز ملی روستا بود،به طرف مناطق روستایی حرکت کردم تا چند عکس از مناطق روستایی گرفنته وگزارشی تهیه کنم.

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد، استان کهگیلویه وبویراحمد تشکیل شده از روستاهای بزرگ و کوچک فراوانیست. مسن ترها از محرومیت ها و عقب ماندگی های فراوان روستا ها در گذشته ،همیشه خاطراتی برای گفتن دارند.از طرف دیگر همیشه شکرگزار این نعمت ها هستند اما جوان امروزی چیز دیگزی می بیندو می گوید! پیرمرد روستا نعمت های امروزی را با تنگ دستی های دیروز مقایسه می کند اما جوان امروز روستا را با شهر مقایسه می کند.


روستاها با توجه به دوری ونزدیکی به مراکز شهرستانها از تنوع امکاناتی برخوردار هستند بعضی کم وبعضی بیش!برق،آب آشامیدنی سالم،تلفن ،جدیدا گاز هم به این امکانات در حال افزودن است. اما برآوردن این نیازها نمی تواند نکه دارنده جوانان در روستا باشد.جوان روستایی که با ماهواره و شبکه های اجتماعی سر و کار دارد سطح توقعاتش هیچ فرقی با جوان شهری ندارد.


وقتی وارد روستا می شوی تابلوهایی از نمایندگی های نهاد ها وسازمان های دولتی وجود دارد اما با کمترین امکانات که البته نباید هم انتظار امکانات فراوان داشت.مشکل عدم زیر ساخت های سرمایه گزاریست که مهمترین آنها جاده است. جاده های صعب العبور و پرپیچ وخم و کم عرض و خطرناک جاذبه ای برای سرمایه گزاری ندارد.البته برخی کارها جهت بهبود وضعیت روستا ها می شود اما آنقدر کم کاری شده که رسیدن به وضع مطلوب سخت و دشوار است.هر چند عده ای امیدوارانه می گویند مهاجرت معکوس می شود اما شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.سرمایه گذاری های هنگفت و ناعادلانه در مرکز استان در حال خالی کردن مناطق روستایی و حتی برخی شهرهای استان از جمعیت است.


با مرگ پیرتر های روستا آمار پایین می آید و کم کم روستا متروکه می شود چرا که فقط پیرترها می مانند و جوانتر ها مهاجرت می کنند و معمولابه روستا بر نمی گردند.

مسئولان استانی به هوش باشند و به مناطق روستایی سرکشی کنند تا وضعیت روستاها را ببینند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان