بازدید 7914
۴

باز باران، با طغیان، با حدس‌های فراوان...!

مشابه همه صحبت هایی که مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی انجام داد را اگر به خاطر داشته باشیم،بعد از خاطره تلخ سیل اخیر که همه سازمان های مربوطه گویا جا مانده بودند را به طور مرتب و مستمر ما از این سازمان شنیدیم.
کد خبر: ۵۳۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 08 October 2015
قوانین و مقررات در حالی بر لزوم رعایت بستر و حریم رودخانه‌ها تاکید دارند که مسامحه در اجرای قانون بالاخره کار دست دولت و مردم داد و سیل اخیر قریب به اتفاق ساختمان هایی که در حاشیه رودخانه‌ها ساخته شده بودند را تخریب کرد و جان بسیاری را گرفت.

به گزارش تابناک گیلان، شاید در نیمه تابستان کسی انتظار بارش باران‌های سیل آسا را نداشت و اصلا هم پیش‌بینی نمی‌شد چنین بارانی، با چنین وسعتی بیاید. اما ناگهان آسمان غرید و بارش‌ها شروع شد.

اولین خبرها از وقوع سیل در شهرهای سقز و بانه مخابره شد؛ ماشین‌هایی که غوطه‌ور بودند و آب به بالای سقف‌هایشان رسیده بود. اما هنوز کسی انتظار بارش باران در مرکز کشور با این وسعت را نداشت. هواشناسی البته پیش‌بینی وقوع رعد و برق و طوفان و بارش باران را کرده بود اما همانطور که احمدی، کارشناس سازمان هواشناسی هم گفت: بارش پیش‌بینی شده بود اما نه با این وسعت!

بارش‌ها که به البرز و تهران رسید، فاجعه تازه شروع شد و آمارها حاکی از فوت دست کم 12 شهروند و مفقود شدن 20 نفر دیگر حکایت داشت. منابع محلی در مناطق مختلف مرزن‌آباد، سوادکوه، امامزاده داوود، کن و کرج هم گفتند که بیش از 500 خودرو را آب برده است.


تاکتیک معنادار اعلام سیل توسط هواشناسی گیلان تا کی ادامه دارد!؟


اینها تنها بخشی از خسارت‌های جانی و مالی سیل در سیل اخیر بود اما نکته اصلی و تاسف بار در این ماجرا فقط کشته‌شدن افراد ساکن یا مسافران در حال استراحت در حاشیه رودخانه‌ها نبود، بحران از خراب شدن خانه‌ها شروع شد. خانه‌هایی که در مسیر رودخانه‌ها ساخته شده بودند و آب پی ساختمان را برد و ساختمان هم فرو ریخت.

به گزارش تابناک گیلان، اما نکته ای که به شدت با اعصاب و روان گیلانی ها حتی شاید بیش از این ویرانی ها و خانه خراب شدن ها بازی کرد،عدم قبول مسئولیت دستگاه های مربوطه ، بی تفاوت بودن و شانه خالی کردن های مرتب آن ها که جملگی این موارد، توهین به شعور مردم را گواهی می داد.


تاکتیک معنادار اعلام سیل توسط هواشناسی گیلان تا کی ادامه دارد!؟


اما همین سیل اخیر و هجمه های فراوان مردم و رسانه ها باعث خلق پدیده ای نادر در کشور و به دنبال آن در گیلان شده است.

پس از سیل اخیر،سازمان هواشناسی گیلان و در کل، مجموعه هواشناسی کشور برای جلوگیری از هجمه های بعدی راهی را انتخاب کرده که اگرچه در موارد احتمالی در آینده،خود را از هرگونه اتهام مبرا می کند اما بسیار قابل تامل است که گویا باید با دیدن هر توده کم فشار و پر فشار در نقشه های هواشناسی گیلان،منتظر یک سیل باشیم!

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: از روز پنج شنبه با نفوذ جریان های خنک شمالی فعالیت بارشی سامانه در این مناطق و سواحل دریای خزر تقویت می شود، شدت بارش ها  در این روز در استان های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خواهد بود که در پاره ای نقاط شمال غرب وقوع تگرگ پیش بینی می شود.

وظیفه تصریح کرد: از بعد از ظهر روز پنج شنبه با نفوذ هوای خنک کاهش محسوس دما در این مناطق رخ داده و دریای خزر نیز از اواخر روز پنج شنبه مواج خواهد شد.
 
وی افزود: در روز جمعه شدت بارندگی در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی، ارتفاعات البرز، دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق کشور خواهد بود و بارندگی در استان گیلان همچنان قابل ملاحظه پیش بینی می شود از بعد از ظهر این روز بارندگی در شمال شرق و سواحل شرقی دریای خزر افزوده می شود و در سایر مناطق مذکور ضمن تداوم بارش از میزان آن کاسته خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تأکید کرد : بر این اساس احتمال رخداد آب گرفتگی معابر یا طغیان رودخانه ها و مسیل ها فردا در استان های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و از بعد از ظهر و اوایل شب در استان مازندران و با احتمال بسیار بالا وقوع تگرگ در استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل پیش بینی می شود.

وظیفه یاد آور شد: فردا در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز در استانهای قزوین، البرز و تهران این شرایط پیش بینی می شود که در استانهای خراسان شمالی و گلستان پتانسیل رخداد تگرگ وجود دارد.

در پایان گفتنی است که مشابه همه صحبت هایی که مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی انجام داد را اگر به خاطر داشته باشیم،بعد از خاطره تلخ سیل اخیر که همه سازمان های مربوطه گویا جا مانده بودند را به طور مرتب و مستمر ما از این سازمان شنیده ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
با ور کنید برکات همین بارانهای سیل آسا برا ی کشور ما هزاران برابر اسیب های ان است و باید شکرگزار ان باشیم.
سازمان هوا شناسی همین که پیش بینی می کند هوا بارانی است کفایت می کند ما خودمان باید عقلمان برسد که ممکن است سیل بیاید و آن روز در بستر رودخانه خانه نسازیم
آقا چرا مغلطه می کنید هشدارنده میگید چرا هشدار نمیده ؟ هشدار میده باز میگید چرا تکراری هست و می خواد از مسئولیت شونه خالی کنه. هواشناسی کارش پیش بینی هست و کسی نمی تونه دقیق بگه در آینده چه اتفاقی میافته. باید یقه کسانی رو بگیرید که اجازه ساخت و ساز در حاشیه و بستر رودخانه ها رو دادن
آفرین به تیز هوشی تابناک گیلان. دقیقا همینطوره. بعد از سیل تابستان تا این لحظه هواشناسی ده بار برای شمال کشور پیش بینی سیل کرده! البته بارشهای پنجشنبه و جمعه این هفته در گیلان و اردبیل خیلی شدید خواهد بود، من خودم استاد علم هواشناسی در یکی از دانشگاههای کشورم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل