بازدید 4553

آیت‌الله مکارم‌: مداحان سیاسی‌کاری نکنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به خطبا و مداحان توصیه کرد تا از آمیختن جلسات به مباحث سیاسی جناحی خودداری کنند و گفت: سیاست کلی حفظ نظام اسلامی مورد قبول همه است و پرداختن به آن ایرادی ندارد.
کد خبر: ۵۳۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 07 October 2015
آیت‌الله مکارم‌شیرازی به خطبا و مداحان توصیه کرد تا از آمیختن جلسات به مباحث سیاسی جناحی خودداری کنند و گفت: سیاست کلی حفظ نظام اسلامی مورد قبول همه است و پرداختن به آن ایرادی ندارد.

به گزارش ایسنا این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه با اشاره به ضرورت بهره بردن حداکثری از ایام محرم، خطبا، مداحان، بانیان مجالس و مردم را به عنوان ارکان مجالس عزاداری مورد خطاب قرار داد و گفت: خطبا تنها به ذکر مصائب بسنده نکنند بلکه ریشه‌های واقعه عاشورا و نتایج و برکات آن را هم مورد نظر قرار دهند و وظیفه مردم در قبال حفظ این آثار گرانبها را هم گوشزد کنند.

وی ادامه داد: مجالس امام حسین (ع) به شکل سنتی اداره شود و از بیان مطالبی که موجب وهن است پرهیز شود، مطالبی که بوی ذلت می‌دهد و مناسب شأن شهدای کربلا نیست بیان نشود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ضرورت جذب جوانان با دین و مسایل دینی بیان کرد: خطبا از این فرصت برای بیان احکام الهی و عقاید صحیح برای مردم به ویژه جوانان استفاده کنند و با مطرح کردن مسائل اخلاقی، شبهات موجود را نیز پاسخ گویند چرا که آلودگی اخلاقی و انحرافات عقیدتی در جامعه زیاد است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به این‌که «مداحی همواره مورد علاقه امامان معصوم (ع) بوده است و داستان دعبل، فرزدق و کمیت شاهدی بر این امر است» گفت: اشعاری که مداحان عزیز استفاده می‌کنند باید حماسی باشد و روح حماسه را در جوانان زنده نگه دارد چرا که امروز بیش از هر زمان به این روحیه نیاز داریم.

وی افزود: مطالب و اشعار مداحی باید مطابق منابع معتبر و مشهور باشد و مطالب ضعیف و بی سند مطرح نشود.

این مرجع تقلید بیان کرد: مداحان از آواهای مبتذل در مداحی بپرهیزند و سعی کنند روش‌های سنگین و آبرومند را به کار گیرند تا موجب وهن مجلس امام حسین (ع) نشوند.

وی بیان مسایل اخلاقی توسط مداحان را امری شایسته قلمداد کرد و گفت: داستان سیدالشهدا(ع) داستان نشر اسلام است، بنابراین آنچه در این مجالس باید مورد توجه قرار گیرد احیای اسلام است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: بانیان مجالس هم روش‌های سنتی را حفظ کنند و سعی در برگزاری ساده مجالس داشته باشند، از اسراف و تظاهر و خودنمایی بپرهیزند و بیش از همه سعی در جذب جوانان داشته باشند چرا که این قشر بیش از همه در معرض خطرند و بیش از همه هم برای اسلام جانفشانی می‌کنند.

وی از بانیان مجالس خواست تا از خطبای آگاه و مداحان وظیفه شناس برای مجالس دعوت کنند و ادامه داد: نباید به بهانه جمع کردن بیشتر جمعیت از خطوط قرمز عزاداری امام حسین(ع) بگذریم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به رسم کشتن گوسفند جلوی دسته‌های عزاداری اظهار کرد: این کار علاوه بر آلوده کردن محیط باعث نجس شدن مسجد و حسینیه می‌شود.

وی نذر قربانی جلوی دسته عزاداری را غیر مشروع دانست و گفت: این قید که قربانی حتما باید جلوی دسته عزاداری باشد صحیح نیست، البته چون شرط فاسد موجب فساد عقد نیست اصل نذر صحیح است و تنها این قید آن درست نیست. بنابراین می‌توانند قربانی را در محلی دیگر انجام دهند.

این مرجع تقلید در پایان با نهی از لخت شدن در مجالس عزاداری به سبب سوء استفاده از تصاویر آن به مساله قمه زنی هم اشاره کرد و گفت: کسانی که قمه می‌زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (ع) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(ع) ضربه می‌زند و بنده آثار سوء آن را دیده‌ام.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان