بازدید 2084
۱

بهانه تراشی برای منفعت طلبی پنتاگون در افغانستان

کد خبر: ۵۳۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 07 October 2015
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان می گوید: سقوط عجیب شهرقندوز توسط طالبان موضوعی است که ابعاد گوناگونی دارد اما عمده ترین موضوع این توطئه سرویس های اطلاعاتی بهانه تراشی برای حضور پنتاگون وغرب در افغانستان بوده است.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه بین الملل:  طالبان که دوران گذار علنی از «ملاعمر» را آغاز کرده است ، تلاش می کند به نوعی قدرت خود را به رخ دولت افغانستان و نیروهای آیساف بکشاند. دوشنبه گذشته نیروهای طالبان در جریان یک رشته عملیات های غافلگیر کننده، ولایت قندوز را به تصرف خود درآوردند و پنج روز این شهر را به تصرف خود در آوردند. شبه نظامیان طالبان پس از ورود به قندوز دست به کشتار جمعی و غارت اموال مردم زدند.

برخی قندوز را کلید سلطه طالبان بر شمال افغانستان قلمداد می‌کنند ، طالبان در سال1376 این شهر را به عنوان مقرفرماندهی شمال تعیین کردند . پاییز 1380 که نیروهای ارتش افغانستان طالبان را ساقط کردند ، قندوز آخرین شهری بود که در شمال تخلیه شد.  طالبان با سلطه بر قندوز تلاش می کند علاوه‌بر سلطه در شمال افغانستان در کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز نفوذ کنند.

براساس گزارش‌های منتشر شده از میانه‌های بهار طالبان نیروهای خود را برای تصرف شهر قندوز تسلیح و تجهیز کرد. طالبان با استفاده از سهل انگاری نیروهای دولتی افغانستان عملیات خود را تسریع کردند.

 با تصرف شهر قندوز، ملا اختر منصور به شماری از اهداف خود رسید.طالبان توانست اقتدار نظام افغانستان را زیر سوال ببرد و با دست‌یابی به ذخایر سلاح نیروهای امنیتی در شمال قدرت خود را افزایش دهد. این گروه می‌خواست نشان دهد که دولت توانایی دفاع از شهرها را ندارد تا اعتماد مردم به کابل کاهش یابد.

  براساس گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه قندوز پس از پنج روز آزاد شد اما طالبان پس از تصرف این شهرها صدها زندانی آن مناطق را آزاد و پرچم سفید خود را در مناطق مختلف نصب کرده بود.

غلامرضا اسداللهی ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با توطئه آمیز خواندن سقوط و بازپس گیری قندوز گفت: « وضعیت افغانستان اوضاع مناسبی نیست و در شرایط فعلی تحلیل اوضاع سیاسی و نظامی این کشور چندان آسان نیست.»

وی در ادامه گفت: « چند دسته گی و قبیله گرایی موضوعی است که ثبات و امنیت افغانستان را تحت الشعاع خود قرار داده است. متاسفانه در وضعیت چند سال اخیر افغانستان بیش ازهمه مردم این کشور تقاص اقدامات طالبان و ناتوانی های دولت که با خشونت طلبی آمریکا همراه است ، پرداخته اند.»

این نماینده مجلس نهم با بیان این که دولت ائتلافی انتظارات را برآورده نکرده است ، گفت: « دولت ائتلافی که تشکیل شده متاسفانه قوی عمل نکرده است و سطح توقع ها برآورده نشده است. باید دولت افغانستان در رابطه با سقوط قندوز و اتفاقات دیگر این کشور پاسخگو باشد.»

اسداللهی گفت: « قدرت مردم افغانستان باید توسط دولت این کشور اعمال شود اما متاسفانه آقای اشرف غنی به نوعی با نرمش و مماشات در موضوعات مختلف تاکنون عمل کرده است. »

همکاری های پنهان با طالبان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خانه ملت ، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اشاره به حوادث اخیر در ولایت قندوز به یک نکته قامل تامل اشاره می کند و گوید:«از ۱۰ ماه قبل در ولایت قندوز مشکلات امنیتی وجود داشت اما توجه لازم به آن نشد.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان گفته است که «حکومت وظیفه خود را در قبال قندوز به خوبی انجام نداده است.»

این مقام افغان در جلسه شورای وزیران گفت:«دانسته یا ندانسته در جایی دیده می‌شود که از تریبون دولت، جنایت توجیه می‌شود و خواسته می‌شود که جنایت پرده‌پوشی شود. همین‌که این وضعیت در قندوز حاکم است، معنایش آن است که ما وظیفه خود را انجام نداده‌ایم.»

 رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افزود که از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که طالبان به قندوز حمله می‌کنند و حالا «سوال‌هایی اساسی در این مورد وجود دارد که چرا از آن جلوگیری نشد. او تاکید کرد که باید در این مورد به مردم افغانستان پاسخ داده شود.»

براساس برخی شایعات ، وجود ستون پنجم در دولت، معامله استاندار قندوز با طالبان، واگذاری شهر «دندغوری» از توابع استان بغلان در جنوب قندوز با دستور یک وزیر کابینه برای تسهیل در تدارک حمله گسترده این گروه و ناتوانی دولت در تامین امنیت در اثر اختلاف ها در درون دولت وحدت ملی افغانستان، از جمله دلایل داخلی سقوط شهر قندوز ذکر شده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان می گوید « سرویس اطلاعاتی پاکستان با آمریکایی ها همکاری هایی را انجام داده اند تا حضور آیساف و پنتاگون در افغانستان تداوم داشته باشد.»

این نماینده مجلس گفت که «سقوط قندوز و نمایش ضعف نیروهای ارتش افغانستان تنها بهانه ای است برای ادامه حضور غربی ها در خاک این کشور.»

وی که سقوط قندوز را شبهه انگیز می داند ، گفت: « تسلطی که حاکمیت دولت افغانستان دارد و با همکاری نیروهای غربی نباید چنین اتفاقی بروز می کرد. آمریکایی ها قطعا باید اشراف اطلاعاتی می داشتند که بتوانند از حمله طالبان جلو گیری کنند.»

اسداللهی در ادامه افزود: «توان طالبان و انتقال نیروهای آنها موضوعی نباید دور از چشم آمریکایی ها صورت گرفته باشد. آمریکایی ها به بهانه سقوط قندوز حضور خود را در افغانستان تداوم می بخشند. »

«مرادعلی مراد» جانشین رییس ستاد ارتش افغانستان که خود در صحنه نبرد قندوز حاضر بود، سه روز پس از ورود نیروهای کمکی ارتش به این شهر و پاک سازی آن از وجود عناصر طالبان در جمع خبرنگاران گفت: «طرح جنگ قندوز در پاکستان برنامه ریزی شده است».

«صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز روز یکشنبه این هفته در یک نشست خبری، به خبرنگاران گفت که جنگ قندوز از سازمان های اطلاعاتی کشورهای منطقه هدایت می شود. او به نام کشوری اشاره نکرد، اما در ادامه سخنان خود از پاکستان خواست تا نسبت به مسدود کردن آنچه وی «کارخانه های تروریسم سازی» خواند، در کشور خود اقدام کند.

در این میان ، نیویورک تایمز می نویسد «ملااختر منصور» سرکرده جدید طالبان افغانستان خانه‌ای در قسمت توریستی غرب دبی دارد که معمولا به آنجا تردد می‌کند و بخشی از امپراتوری تجاری خود را از آنجا مدیریت می‌کند.

برخلاف« ملا عمر» ، سرکرده پیشین طالبان، این چهره جنجالی که به دولت مورد حمایت افغانستان توسط آمریکا انتقاد دارد، فردی عمل‌گرا است که به سابقه تجاری خود شناخته شده است.

نیویورک تایمز بر پایه مصاحبه با همکاران کنونی و سابق ملا اختر منصور و مقام‌های دولتی افغانستان، فاش کرد که وی نه تنها فردی متمول است، بلکه بسیار سفر می‌کند و تحت حمایت است.

گفته می‌شود که خانه وی در کویته توسط آژانس امنیت پاکستان محافظت می‌شود و ملا منصور از آنجا هم شماری از فعالیت‌های تجاری خودش از جمله اداره یک شرکت تلفن همراه را بر عهده دارد. گرچه پاکستان متحد صوری ایالات متحده است، اما روابط آن با طالبان بسیار مشهور است.

 افشای این موضوع که ملا منصور خانه‌ای در امارات دارد، ممکن که بسیار شوک‌آورتر باشد. امارات محل استقرار پایگاه‌های نظامی غربی و محلی شناخته‌شده برای خوشگذرانی گاه به گاه خارجی‌ها و گردشگران غربی است.

کشتار  بیمارستان قندوز

در میان زد و خوردها با طالبان و خبرهایی که از وقوع جنایت جنگی با کشتار ، تجاوز و غارت منتشر شده بود ، نیروهای آمریکایی بیمارستان پزشکان بدون مرز این شهر را علی رغم وجود تمام علائم هشدار دهنده به توپ بستند.

نشریه کریستین ساینس مانیتور می نویسد، نیروهای آمریکایی قبل از آنکه فاجعه بیمارستان قندوز را به وجود بیاورند خیلی دم از دقت در حملات خود برای کشته نشدن غیر نظامیان می زدند و اکنون با دیدن صحنه های ناراحت کننده از کشته و مصدوم شدن مردم غیر نظامی این سوال در اذهان رسوخ می کند که اکنون چگونه ارتش آمریکا می تواند اعمال خود را در افغانستان و منطقه توجیه کند ؟

به نوشته کریستین ساینس مانیتور؛ وقتی بمب افکن های آمریکایی به مدت 30 دقیقه مشغول بمباران بیمارستان قندوز بودند در همان ثانیه های اولیه حمله، به آنها اطلاع داده شد که هدف را اشتباهی گرفته اند اما سوال اینجاست که چرا آنها به اشتباه خود اصرار ورزیدند ؟ اشتباهی که باعث کشته شدن 19 افغان شدند که سه تن از آنها کودک بودند.

سوال دیگری که باید از دولت اوباما پرسید این است که شما ادعا می کردید در تاکتیک های جنگی در خاورمیانه آمار تلفات غیر نظامیان را به صفر رسانده بودید، پس چگونه این آمار را در بیمارستان قندوز توجیه می کنید؟

اسداللهی با چالش کشیدن اقدامات نیروهای خارجی در افغانستان گفت: « کشورهای غربی برای نیت خیرخواهی در افغانستان حضور ندارند ، آنها به دنبال منافع خود هستند و در این راه مردم هر کشوری را قربانی می کنند.  در جریان عملیات نیروهای غربی در قندوز ، مردم و نیروهای امدادی متحمل تلفات سنگینی شدند که ماجرای بمباران بیمارستان قندوز نمونه آن است.»

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان با بیان این که « مردم افغانستان سالیان سال است که شاهد قربانی شدن هموطنان خود توسط جنگنده ها و پهپادهای غربی هستند. » گفت: « علی رغم اعتراضات مردمی تاکنون هیچ کس در مجامع بین المللی پیگیر موضوع نبوده است و آمریکایی ها پاسخگو نبوده اند.»

این نماینده مجلس نهم گفت:« بسیاری از اقدامات غربی ها تحت عنوان مبارزه با تروریسم جنایت علیه بشریت است. اگر امروز ما طالبان را در افغانستان داریم باید به شکل گیری این گروه هم نگاهی داشته باشیم که همین آمریکایی ها آنها را با پول سعودی ها ایجاد کردند و امروز هم قطعا بر آنها تسلط دارند.»

وی تاکید کرد که «کشورهایی که برای منافع خود مداخله می کننداهمیتی برای جان مردم افغانسان قائل نیستند. ادامه حضور خارجی ها در افغانستان موضوعی است که باید در سبد رای مردم این کشور سنجیده شود. ظرف سالیان حضور آمریکایی ها نتیجه ای جز نا امنی نخواهد داشت.»

گفتنی است که در تیرماه گذشته حملات هوایی آمریکا به مقر داعش در عراق به کشته شدن 70 غیرنظامی انجامید؛ در ماه ژانویه یک جت کانادایی در یک حمله اشتباه 27 شهروند عراقی غیر نظامی را کشت و مقامات دولت کانادا هیچ وقت خود را حتی مطابق پیمان ژنو پاسخگو به جامعه جهانی ندیدند.

از افتضاحات غرب در حملات هوایی عالیه غیرنظامیان که بگذریم باید به افتضاحات جنگنده های عربستان سعودی هم اشاره کنیم، زیرا آنها در حملاتی که به یمن کردند در سه هفته اخیر جان 364 غیر نظامی را گرفته اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی