بازدید 33762
۱
مروری بر روزنامه های امروز پانزدهم مهر ماه؛

پاسخ ظریف به منتقدان دست دادن با «اوباما»/ پیش بینی کیهان در مورد توبه نامه وزرا!/ قم عليه تندروها/ پرداخت يارانه براي سرطان!+ویدئو

ماجرای استیضاح وزیر راه و رأی اعتماد دوباره به این وزیر در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، حال آنکه سکوت محمد جواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان نیز در رابطه با دست دادن با اوباما شکست و این موضوع نیز از دید روزنامه های امروز پنهان نمانده است. از سوی دیگر، بازتاب نامه چهار وزیر به رئیس جمهور نیز همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۳۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 07 October 2015

ماجرای استیضاح وزیر راه و رأی اعتماد دوباره به این وزیر در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، حال آنکه سکوت محمد جواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان نیز در رابطه با دست دادن با اوباما شکست و این موضوع نیز از دید روزنامه های امروز پنهان نمانده است. از سوی دیگر، بازتاب نامه چهار وزیر به رئیس جمهور نیز همچنان ادامه دارد.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه، چهاردهم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر «ماجرای تهیه گزارش برجام در بیرون مجلس» به نقل از بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می نویسد: «ما ایرادات اساسی به گزارش کمیسیون برجام داشتیم که یکی از ایرادات ما این بوده که شأن مجلس حکم می‌کرد خود نمایندگان باید گزارش را تقدیم می‌کردند اما گزارش خارج از مجموعه همکاران و در قالب گروه 5 نفره تدوین شده بود.» علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با «نسیم» افزود: «البته گفتند گروهی از متخصصان و استادان دانشگاه این کار را کرده‌اند که برای ما محترم هستند اما شأن مجلس حکم می‌کرد که ما این کار را انجام می‌دادیم.» بروجردی با اشاره به اینکه ما در جلسه پایانی کمیسیون برجام نسبت به این ایراد را که نباید گزارش خارج از کمیسیون تدوین می‌شد مطرح کردیم اما ایراد ما مقبول نیفتاد، افزود: «ایراد دیگر ما این بوده که نقاط منفی قابل سوءاستفاده توسط دشمن در گزارش قید شده بود که ما مخالف آن بودیم.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با تیتر «ظریف سکوت خود را شکست» به پاسخ وزیر خارجه به منتقدان دست دادن با «اوباما» می پردازد و به نقل از محمد جواد ظریف می نویسد: « وظیفه‌ام در مقام وزیر خارجه کشور حضور در مجامع بین‌المللی است و این ایام بهترین فرصت را برای طرح دیدگاه‌های ایران در گفت‌و‌گو با سران و رهبران سیاسی جهان دراختیار من گذاشته که امیدوارم از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده باشم».


«روزنامه کیهان» تیتر یک امروز خود را به موضوع نامه چهار وزیر به رئیس جمهور اختصاص داده است. کیهان در این گزارش با عنوان « اعلام خطر اقتصادی وظیفه مجلس بود نه 4 وزیر!» می نویسد: « با انتشار نامه 4 وزیر کابینه به رئیس جمهور بحث و گفت‌وگو‌های فراوانی درباره آن به راه افتاد و گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفت. عده‌ای آن را ابزاری برای چانه‌زنی و امتیازگیری تلقی کردند، عده‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت سخن گفتند و عده‌ای آن را علامت دروغ بودن همه تبلیغات پیشین در عبور از رکود و رونق اقتصادی دانستند.

از وضعیت فوق‌العاده تا توبه‌نامه!

اکنون و با آشکار شدن فقدان مدیریت و برنامه اقتصادی در دولت و با آشکار شدن خلاف واقع بودن ادعاهایی مثل رکود، عده‌ای از ضرورت اعلام وضعیت فوق‌العاده دم می‌زنند! و نمی‌گویند دولت برای وضع فوق العاده چه برنامه‌ای دارد!؟ دولتی که برای وضع عادی برنامه ندارد، چه برنامه‌ای برای شرایط خاص می‌تواند داشته باشد!؟در عوض فشار بر امضاکنندگان نامه روز به روز بیشتر می‌شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده، توبه‌نامه‌هایی از طرف آنان منتشر شود!».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «استيضاح دلواپسان» به رأي معنادار مجلس به ابقاي وزير راه پس از نطق‌هاي تند اعضاي جبهه پايداري می پردازد و می نویسد: « نه رمق داشت و نه جان، پس هماني شد كه بايد مي‌شد. وزير راه به راهش ادامه مي‌دهد و حالا راهي كه استيضاح‌كنندگان حداقل هشت ماهي بود رفته بودند به بن‌بست خورد. برگ برنده‌اي جز چند فيلم تكراري و دو نطق پر هياهو و اتهام نداشتند. جلسه‌اي كه تصور مي‌كردند مي‌توانند مثل جلسه استيضاح شهريورماه پارسال جنجالي‌اش كنند نه تنها جنجالي نشد كه بيشتر همصندلي‌هاي‌شان ترجيح دادند با دولتي‌ها ديده بوسي كنند و عكس يادگاري بگيرند. وزير راه اما براي‌شان برگ برنده رو كرد. فردي در دفاع از او در لحظات آخر پشت تريبون آمد كه همفكرشان بود و مي‌توانست سرنوشت را تغيير دهد. اگر تا پيش از اين سرنوشت استيضاح‌ها از دفاعيات وزير مربوط پيش‌بيني مي‌شد، سرنوشت اين يكي استيضاح از يك هفته پيش روشن شده بود. استيضاحي كه با ١٣امضا و به روايتي ديگر با كمترين تعداد در يك دهه اخير به هيات رييسه رفته بود حالا با همه تلاش‌ها توانست ٧٢ راي بياورد. تنها ٧٢ نفر با آنهايي همراهي كردند كه براي كنار زدن يك وزير دولت تلاش مي‌كردند. سرنوشت استيضاح آنقدر روشن بود كه رييس‌جمهور هم به جلسه استيضاح نيامد و معاون اولش را فرستاد. دولتي‌ها اما سنگ تمام گذاشتند. همگي‌شان آمدند تا بازار ديده‌بوسي و عكس يادگاري داغ شود و دو رديف ابتدايي صحن علني مجلس بشود مهم‌ترين قسمت استيضاح روز گذشته. اين مجلس اما ديگر جان استيضاح ندارد. صحن ديروز مجلس بيش از هر چيز يك نشانه داشت و آن هم بي‌رمقي‌اش براي استيضاح است. استيضاح فرجي‌دانا و پس‌لرزه‌هاي بعدي آن ديگر رمق نماينده‌ها براي بركناري يك وزير ديگر آن هم در روزهاي منتهي به انتخابات مجلس را گرفته است و شايد اين پاياني باشد بر سرنوشت همه استيضاح‌هاي پيش‌ رو.»


«روزنامه قانون» در گزارش تحلیلی با عنوان «رکن‌آباد‌‌‌ی كجاست؟» به بررسی چند‌ سناریوي مرتبط با مفقود‌‌‌ شد‌‌‌ن د‌‌‌یپلمات ایرانی می پردازد و می نویسد: « با گذشت چند‌‌‌ روز از این اظهارنظر و بازگشت حجاج و برخی از اجساد‌‌‌، امیرعبد‌‌‌اللهیان بار د‌‌‌یگر بر مفقود‌‌‌ بود‌‌‌ن رکن‌آباد‌‌‌ی تأکید‌‌‌ و از پیگیری شد‌‌‌ید‌‌‌ ایران برای مشخص شد‌‌‌ن سرنوشت آن‌ها خبر د‌‌‌اد‌‌‌. (ایسنا، ۱۴ مهر)

ایران د‌‌‌ر د‌‌‌و روز اول تلاش کرد‌‌‌ تا موضوع گم شد‌‌‌ن رکن‌آباد‌‌‌ی را رسانه‌ای نکند‌‌‌. این کار د‌‌‌رستی بود‌‌‌، اما چرا؟ اگر د‌‌‌ر روزهای اول ماجرای گم شد‌‌‌ن او رسانه‌ای می‌شد‌‌‌، د‌‌‌ر صورت زند‌‌‌ه بود‌‌‌ن ـ که احتمالش وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ ـ به سرعت توسط سرویس اطلاعاتی عربستان و اسرائیل ربود‌‌‌ه می‌شد‌‌‌. ایران با مخفی کرد‌‌‌ن این موضوع تلاش کرد‌‌‌ ابتد‌‌‌ا از طریق خود‌‌‌ ایرانی‌ها او را پید‌‌‌ا کند‌‌‌. اما بعد‌‌‌ به ناچار ماجرا را رسانه‌ای کرد‌‌‌. و این نیز کار د‌‌‌رستی بود‌‌‌. چراکه ممکن است تحت فشارهای د‌‌‌یپلماتیک او را پید‌‌‌ا کرد‌‌‌. (ان‌شاءالله زند‌‌‌ه)

باید‌‌‌ توجه کرد‌‌‌ که بخش اعظمی از ارتباطات ما با گروه‌هایی همچون حز‌ب‌ا...، حماس و انصار‌ا... از سفارت ایران د‌‌‌ر لبنان اد‌‌‌اره می‌شود‌‌‌. از همین روست که می‌توان اهمیت رکن‌آباد‌‌‌ی را برای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل د‌‌‌رک کرد‌‌‌.

تئوري‌هاي ماجرا

به اعتقاد‌‌‌ نگارند‌‌‌ه د‌‌‌و تئوری د‌‌‌رباره این حاد‌‌‌ثه قابل طرح است. (پیشاپیش از خانواد‌‌‌ه محترم این د‌‌‌یپلمات عذرخواهی می‌کنم)

اول حالت بد‌‌‌بینانه: براساس این سناریو واقعه منا از اساس برای ربود‌‌‌ن این افراد‌‌‌ طراحی شد‌‌‌ه است. آن‌ها از تبعات آن هم به خوبی اطلاع د‌‌‌اشتند‌‌‌ و از تقابل صریح با ایران استقبال می‌کنند‌‌‌. عربستان و اسرائیل بازند‌‌‌گان بزرگ سیاست‌های د‌‌‌و سال اخیر ایران هستند‌‌‌. آن‌ها د‌‌‌ر د‌‌‌و جبهه توافق هسته‌ای و سوریه از ایران شکست سنگینی را متحمل شد‌‌‌ند‌‌‌. از همین رو تلاش می‌کنند‌‌‌ ایران را وارد‌‌‌ یک نزاع حد‌‌‌اقلی اما تنش‌برانگیز، که بتواند‌‌‌ د‌‌‌ستمایه‌ای برای اجماع جهانی علیه ما ایجاد‌‌‌ کند‌‌‌، فراهم کنند‌‌‌.

د‌‌‌راین پازل شکست د‌‌‌اعش نیز محتمل است. به عبارت د‌‌‌یگر سناریوی جنگ نیابتی نتوانسته کارایی لازم را د‌‌‌اشته باشد‌‌‌. لذا رویارویی مستقیم د‌‌‌ر د‌‌‌ستور کار قرار گرفته است. ایران هم نشان د‌‌‌اد‌‌‌ قصد‌‌‌ ند‌‌‌ارد‌‌‌ د‌‌‌ر این ارتباط کوتاه بیايد‌‌‌. موضع قاطعانه رهبری د‌‌‌ر نوشهر که رگه‌هایی از تهد‌‌‌ید‌‌‌ عربستان د‌‌‌ر آن وجود‌‌‌ د‌‌‌اشت، می‌تواند‌‌‌ اتفاقات پیش رو را نمایان کند‌‌‌.

د‌‌‌وم ربایش رکن‌آباد‌‌‌ی: د‌‌‌راین تئوری د‌‌‌و حالت قابل تصور است؛ اول اینکه او را د‌‌‌ر وضعیت مجروح شد‌‌‌ه، اما زند‌‌‌ه ربود‌‌‌ه باشند‌‌‌. سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل با د‌‌‌ریافت اولین گزارش‌ها متوجه ناپد‌‌‌ید‌‌‌ شد‌‌‌ن رکن‌آباد‌‌‌ی شد‌‌‌ند‌‌‌ و با یافتن او د‌‌‌ر بیمارستان اقد‌‌‌ام به ربود‌‌‌ن او کرد‌‌‌ند‌‌‌. می‌توان حد‌‌‌س زد‌‌‌ که شرایط آشفته منا که د‌‌‌ر آن هزاران نفر ناپد‌‌‌ید‌‌‌ شد‌‌‌ند‌‌‌، بهترین فرصت برای ربود‌‌‌ن این د‌‌‌یپلمات با اهمیت را، برای این سرویس‌های اطلاعاتی، فراهم کرد‌‌‌ه بود‌‌‌.

د‌‌‌وم: ربود‌‌‌ن پیکراو. اماآیاپیکررکن‌آباد‌‌‌ی برای سرویس‌های اطلاعاتی د‌‌‌ارای اهمیت است؟ باید‌‌‌ گفت بله. اگر زند‌‌‌ه رکن‌آباد‌‌‌ی می‌تواند‌‌‌ از نظر اطلاعاتی برای آن‌ها د‌‌‌ستاورد‌‌‌ د‌‌‌اشته باشد‌‌‌، ربود‌‌‌ن پیکر او و عد‌‌‌م تحویلش به ایران نیز، می‌تواند‌‌‌ ایران راد‌‌ر وضعیت بلاتکلیفی قرار د‌‌‌هد‌‌‌. نظیر اتفاقی که برای علی عسگری رخ د‌‌‌اد‌‌‌ه بود‌‌‌ و هنوز ایران د‌‌‌ر بلاتکلیفی به سر می‌برد‌‌‌.»

آخرین سخنرانی غضنفر رکن آبادی که قرائت پیام رهبری در مراسم برائت از مشرکین حج امسال بود را ببینید؛ فیلمی که نشان می دهد رکن آبادی امسال در حج بوده و نافی ادعای سعودی ها مبنی بر عدم وجود این دیپلمات ایرانی در مراسم حج امسال است:

تعداد بازدید : 30
دانلود


«روزنامه جوان» در گزارشی با موضوع « آل‌سعود در محاصره مثلث بحران» به سه موضوع پادشاه در احتضار، اقتصاد در اغما و ارتش در انتحار می نویسد:« حاكمان فعلي رياض هنوز طعم يك‌ساله قدرت را نچشيده‌اند كه بحران‌هاي زنجيره‌اي در خاندان آل‌سعود ادامه كار را براي رژيم عربستان دشوار كرده است. جنگ قدرت در بين شاهزادگان سعودي، بيماري ملك سلمان و اقتصاد ويران چالش‌هاي دروني رژيم آل‌سعود است. در خارج از عربستان نيز اوضاع بر وفق مراد سعودي‌ها نيست و زمينگير شدن در جنگ يمن و تعديل سياست‌هاي واشنگتن نسبت به اين رژيم عرصه را بر حكومت بي‌كفايت سعودي تنگ كرده است.

به گزارش «جوان»، رژيم آل‌سعود در سال 2015 ميلادي بحران‌هاي متعددي را تجربه كرد كه همه آنها به اندازه‌اي ثقيل هستند كه مي‌تواند سقوط اين رژيم را در پي داشته باشد. پس از مرگ عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه سابق عربستان، جنگ قدرت در درون رژيم سعودي شروع شد و بازماندگان پادشاه قبلي يكي پس از ديگري از صحنه سياسي كنار گذاشته شدند و نسل جديدي از شاهزادگان روي كار آمدند كه به دليل نداشتن تجربه سياسي عربستان سعودي را به بحران‌هاي جديد سوق دادند. ملك سلمان پادشاه عربستان و پسرش محمد وزير دفاع و جانشين وليعهد قدرت را در دستان خود قبضه كردند و با كنار گذاشتن افراد وابسته به شاه سابق به تشديد اختلافات دامن زدند. از اين رو شاهزادگان بركنار شده از قدرت در انتظار فرصت بودند تا از نقاط ضعف حاكمان كنوني نهايت استفاده را ببرند. مجتهد افشاگر عربستاني كه به دربار آل‌سعود نزديك است بارها از اختلافات در درون رژيم آل‌سعود پرده برداشته و اعلام كرده جنگ قدرت در درون اين رژيم به خصوص پس از جنگ يمن بالا گرفته است. روزنامه ساندي تايمز، روز دوشنبه با انتشار خبري از توطئه شاهزادگان سعودي عليه محمد بن سلمان به دليل بي‌كفايتي گزارش داد. شاهزادگان مخالف محمد بن سلمان او را به ماجراجويي در سياست خارجي متهم مي‌كنند. اين روزنامه انگليسي نوشت: «محمد بن سلمان از نظر شخصيت‌هاي بلندپايه در خاندان آل‌سعود عيب‌هاي شخصيتي بزرگي دارد و شايستگي برعهده گرفتن سمت‌هاي مهم را ندارد. شاهزادگان سعودي محمد بن سلمان را به علت حمله هوايي به مردم بي‌دفاع يمن، به بي‌عقلي و غرور جواني متهم مي‌كنند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان « قم عليه تندروها» می نویسد: « اين هفته کلاس درس آیت‌الله جوادی‌آملی که به گفته شاگردانش ٣٠ سال بود تعطیل نشده بود، با حضور طلاب معترض به برجام تعطیل شد. ماجرائی که واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی را هم در پی داشت و از این اتفاق که به گفته او «مخدوش‌ شدن‌ شأن مرجعیت است» زبان به گلایه گشود. اما اصل ماجرا چه بود؟ حجت‌الاسلام حسین اشرفی از مرتبطین دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی، در گفت‌وگو با «شرق» به نقل از حسین آزادی از شاگردان آیت‌الله، به روایت روز حادثه پرداخته است. به گفته اشرفی، آیت‌الله بعد از آنکه متوجه می‌شود، عده‌ای برای اعتراض به محل درس او آمده‌اند، از حضور در کلاس خودداری می‌کند و این‌گونه کلاس درس او ظاهرا برای نخستین‌بار تعطیل می‌شود. ماجرا از تلاش حدود ٤٠ یا ٥٠ نفر از طلاب جوان قم که حجت‌الاسلام اشرفی آنها را «طلبه‌های داغ و افراطی» می‌داند، برای برگزاری تحصن، در اعتراض به برجام آغاز می‌شود؛ تحصن به رهبری سیدی که نام او را نمی‌برد، اما می‌گوید او از چهره‌های آشنای قم است که قبلا هم در چنین تحرکاتی حضور داشته است. تحصنی که قرار بود، هم‌زمان با تجمع و تحصن افراطی‌ها در مقابل مجلس در تهران کلید بخورد. به گفته اشرفی، این عده از روز جمعه برنامه داشتند که در شبستان مسجد اعظم قم، در اعتراض برجام تحصنی را ترتیب دهند، اگرچه موفق نمی‌شوند. آنها روز شنبه هم تلاشی را برای شکل‌گیری تحصن آغاز می‌کنند که با مداخله نیروی انتظامی متفرق می‌شوند. این گروه به رهبری همان سید، روز یکشنبه هفته جاری در اعتراض به رفتار نیروی انتظامی، به تمام کلاس‌های درس حوزه در مسجد اعظم می‌روند و قصد دارند اعتراض خود را به گوش مراجع برسانند. به گفته حجت‌الاسلام اشرفی، به کلاس درس آیات مکارم شیرازی و نوری‌همدانی هم می‌روند. اشرفی در ادامه گفت‌وگوی خود با «شرق» می‌گوید: «اما آقایان اجازه ندادند که آنها كلاس را به هم بریزند و به آنها گفته‌اند که اینجا کلاس درس است، تفرقه ایجاد نکنید». گروه معترض در ادامه تصمیم می‌گیرند به کلاس درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌آملی هم بروند که ساعت ١١ برگزار می‌شود. به گفته اشرفی، سرپاسدار آیت‌الله با بی‌سیم به او اطلاع می‌دهد که معترضان چنین بنایی دارند. بعد هم همان فرد خطاب به جمعیت و شاگردان اطلاع می‌دهد که حاج‌آقا برای کلاس درس نمی‌آیند. اشرفی می‌گوید: «این‌گونه نبود که سر کلاس درس ایشان بخواهند اختلال ایجاد کنند. ظاهرا به ایشان اطلاع داده بودند و آقای آملی هم سرش برای این ماجرا‌ها درد نمی‌کرد و نیامد. درواقع از باب پیشگیری نیامد». به گفته اشرفی، روز بعد از آن آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نسبت به این موضوع موضع‌گیری کرده و می‌گوید درست نیست به‌خاطر این حرکت‌ها کلاس درس مراجع تعطیل شود.اشرفی در پاسخ به این احتمال که گروه طلاب از جانب آیت‌الله مصباح یا جریان پایداری تحریک شده باشند هم به «شرق» گفت: ممکن است و علی‌القاعده باید این‌گونه باشد، اما مطمئن نیستم که بخواهم با قاطعیت پاسخ بدهم.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «پرداخت يارانه براي سرطان!» می نویسد: « در بسياري از كشور‌هاي توسعه‌يافته استفاده از كود‌هاي شيميايي به دليل سرطان‌زا بودنشان ممنوع است، اما در همين حال در كشور ما براي واردات اين كود‌ها يارانه نيز پرداخت مي‌شود كه اين به‌معناي پرداخت يارانه براي شيوع سرطان تلقي مي‌شود. استفاده از كود‌هاي شيميايي و همچنين تزريق هورمون به طيور موجب بزرگ و سنگين شدن محصولات كشاورزي (سيب زميني) و دامي مي‌شود و سود بيشتري را براي كشاورزان و دامپروران در پي دارد. البته بايد اشاره داشت به علت عدم آموزش صحيح، بسياري از كشاورزان و دامپروران از سرطان‌زا بودن اين مواد شيميايي آگاهي ندارند، اما مسئولان به‌ ويژه در وزارت جهاد كشاورزي بايد هر چه زود‌تر تدابير لازم را در اين زمينه اتخاذ كنند. اين در حالي است كه در برخورد با اين پديده به صورت جزيره‌اي عمل مي‌شود. در حالي كه نهاد‌هايي مانند وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط زيست همواره نسبت به كشاورزي و دامپروري غير ارگانيك هشدار مي‌دهند، برخي ديگر از نهاد‌ها كه مي‌توانند در اين زمينه سياست‌هاي بازدارنده‌اي را اجرا كنند، يا سكوت كرده‌اند يا حتي از كشاورزي و دامپروري غير ارگانيك حمايت مي‌كنند. اوضاع آنقدر حاد شده است كه بنا به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ديگر در بازار كمتر محصول ارگانيك يافت مي‌شود؛ پيدا كردن مرغ ارگانيك آنقدر سخت است كه اين مساله به حربه‌اي تبليغاتي تبديل شده است؛ به گونه‌اي كه در ماه‌هاي اخير برخي از فروشندگان با اين ادعا كه مرغ ارگانيك مي‌فروشند، محصولات خود را به قيمتي بالا، حتي تا دو برابر قيمت تعيين‌شده، به فروش گذاشته‌اند.

تبليغ سرطان

نكته جالب توجه اين است كه مسئولان دولتی در تبليغات خود مردم را به مصرف ميوه و سبزي به علت خاصيت ضد سرطاني آن تشويق مي‌كنند، اما بايد گفت اين سبزي‌ها و ميوه‌ها خود منشأ سرطان هستند، زيرا كه ذرات موجود در كود‌هاي شيميايي داخل ميوه‌ها و سبزي‌ها راه پيدا مي‌كنند و حتي با شست‌و‌شو و ضدعفوني كردن هم از بين نخواهند رفت. بسياري از كارشناسان معتقدند رعايت نكردن اصول علمي در توليد محصولات كشاورزي در ايران به مرز هشدار رسيده است، اما با اين حال مسئولان توجه خاصي به اين امر ندارند.

كمپين «نه به خريد مرغ»

رعايت نكردن اصول علمي صرفا به توليد محصولات كشاورزي منحصر باقي نمانده است، بلكه در سال‌هاي اخير زمزمه‌های استفاده از هورمون در پرورش دام‌ها، به‌ويژه طيور بالا گرفته است. اين امر تا جايي ادامه پيدا كرده است كه اخيرا در شبكه‌هاي اجتماعي شاهد راه‌اندازي كمپيني مبني بر نخريدن گوشت مرغ بوده‌ايم. طراحان اين كمپين معتقدند در فرآيند پرورش مرغ از هورمون‌هايي استفاده مي‌شود تا آنها با سرعت بيشتري رشد كنند. به گفته طراحان كمپين، اين هورمون‌ها باعث ايجاد مشكلات عديده‌اي در بدن انسان و به‌ويژه زنان مي‌شود. اما اين كمپين با واكنش تند مقامات اقتصادي، بهداشتي و توليدكنندگان گوشت مواجه شده است، آنها با ارايه مستندات علمي معتقدند استفاده از هورمون در توليد مرغ خوراكي شايعه‌اي بيش نيست. همچنين وزير بهداشت، سازمان دامپزشكي كشور را ملزم به شفاف‌سازي كرد كه در اين باره رئيس دامپزشكي كشور استفاده از هرگونه هورمون در توليد مرغ را رد كرد و هرگونه گمانه‌زني در اين مورد را بي‌اساس خواند.»


«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با تیتر « آغاز حمله به لاریجانی- ابوترابی- بروجردی» به اختلاف در اردوگاه راست می پردازد و می نویسد: « تندروها و دلواپسان مجلس نهم تنها به دولت و اصلاح طلبان تیراندازی نمی‌کنند بلکه اگر نیروهای خودی هم به میل آنها کنشی نداشته باشند، یک به یک آنها را به صلابه می‌کشند. علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، اولین فردی بود که در تیررس گروه دلواپس بهارستان قرار گرفت چرا که از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برروی خط اعتدال قدم بر داشت و جامه حامی سیاست‌های مدبرانه دولت حسن روحانی و به خصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای را به تن کرد و در برابر اقدامات نابه جا و برخی اصولگرایان تندرو از دولت منتخب ملت دفاع کرد و خود را در معرض آماج حملات دلواپسان قرار داد. نفر بعدی محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت است. هرچند در دولت یازدهم تا پیش از حصول برجام تغییر رویکردی در خط‌مشی ابوترابی فرد دیده نمی‌شد اما گویی برجام نگاه این اصولگرای سنتی را تغییر داده و متوجه منافع ملی ساخته است چرا که وی در تمام جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت نمود و از نحوه برخورد دلواپسان با آن با صراحت انتقاد کرد. به طوری که در یکی از جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای خطاب به دلواپسان حاضر در این کمیسیون گفت: «آقایانی که انتقاد می‌کنند و همه چیز را زیر سوال می‌برند، آیا مدل بهتر از این مدلی که دولت به توافق رسیده‌ است، دارند؟ پس ارائه دهند. تیم‌ مذاکره‌کننده توانست برخلاف دولت قبل که باعث شد ایران به ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد برود، ما را از ذیل این فصل منشور ملل خارج کند.». اما در این میان آن کس که به شدت این روزها متفاوت ظاهر شده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یعنی علاءالدین بروجردی است. بروجردی از آغازین روزهای حصول توافق هسته ای به حمایت از آن برخاست و در روزی که کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد به مردم این دلگرمی را داد که: «مجلس در هر صورت رای مثبت به برجام خواهد داد.» با این حال این پیش‌بینی خوشبینانه بروجردی در کمیسیون ویژه بررسی برجام ثمری نداشت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نارضایتی خود را از گزارشی که مشخص شد در خارج از این کمیسیون به رشته تحریر درآمده است، با همگام و همراه شدن با 4 تن از موافقان برجام در این کمیسیون به وسیله امضاء بیانیه جامعی، ابراز نمود و بسان خاری شد که در چشمان تندروها فرو رفت. اما این روزها دلواپسان حتی اگر بتوانند افرادی چون علی لاریجانی و ابوترابی فرد را نادیده بگیرند، مواضع بروجردی یکی از موافقان همیشگی شان نسبت به برجام را هیچ جوره نمی‌توانند تحمل کنند. به خصوص پس از آنکه امضاء بروجردی را پای بیانیه‌ای دیدند که بر ضد گزارشی بود که خودشان آن را قلم زده بودند. در همین راستا در سه روزی که از زمان انتشار این بیانیه می‌گذرد بروجردی را در معرض آماج حملات خود قرار داده‌اند به طوری که حسین نجابت یکی از اعضاء کمیسیون ویژه بررسی برجام و عضو جبهه پایداری در مصاحبه ای گفته است:« از آقای بروجردی برای زیر سوال بردن کمیسیون ویژه گله مندیم. جای تعجب دارد افرادی مانند آقای بروجردی و حقیقت پور که رئیس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی هستند چنین اقدامی را انجام داده اند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار