بازدید 18429
۱
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

پیشنهاد آنکارا به مسکو درباره سوریه/ مصاحبه وزیر خارجه ایران با یک نشریه آمریکایی/ طرح سری اتحادیه اروپا علیه پناهجویان

ادعای جدید آمریکا درباره عملیات روسیه در سوریه، پیشنهاد آنکارا به مسکو درباره سوریه، احتمال توسعه عملیات روس ها از سوریه به عراق، مصاحبه ظریف با یک نشریه آمریکایی، ارائه قراردادهای نفتی جدید از سوی ایران و طرح سری اتحادیه اروپا درباره پناهجویان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 07 October 2015
پیشنهاد آنکارا به مسکو درباره سوریه/ مصاحبه وزیر خارجه ایران با یک نشریه آمریکایی/ طرح سری اتحادیه اروپا علیه پناهجویانادعای جدید آمریکا درباره عملیات روسیه در سوریه، پیشنهاد آنکارا به مسکو درباره سوریه، احتمال توسعه عملیات روس ها از سوریه به عراق، مصاحبه ظریف با یک نشریه آمریکایی، ارائه قراردادهای نفتی جدید از سوی ایران و طرح سری اتحادیه اروپا درباره پناهجویان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، موضوع حضور نظامی روسیه در سوریه، همچنان مهمترین موضوع بین المللی مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار دارد. «آسوشیتدپرس» ادعاهای جدید آمریکا درباره عملیات روس ها در سوریه را بازتاب داده و به نقل از سخنگوی کاخ سفید می نویسد، بسیاری از حملات هوایی روس ها در جاهایی انجام می شود که اگر نگوییم هیچ نیروی داعش در آنجا نیست، تعداد کمی از نیروهای داعش در آنجا هستند. جاش ارنست در ادامه ادعاهای خود، با لحنی هشدارآمیز اظهار داشته، رئیس جمهور آمریکا شفاف گفته است، روسیه نباید در کار 65 عضو ائتلاف بین المللی که برای تعضیف و نابودی داعش فعال هستند، دخالت کند. وی افزوده: «ما نگرانی شدید خود را درباره احتمال دستیابی روسیه به اهداف بیان شده اعلام کردیم».

*****

در همین حال، پس از بروز تنشی چند روزه میان مسکو و آنکارا بر سر ادعای ترکیه، مبنی بر نقض حریم هوایی این کشور توسط روس ها، خبرهایی از تلاش دو طرف برای همکاری و هماهنگی بیشتر منتشر می شود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد، وزارت دفاع ترکیه به این کشور پیشنهاد داده دو طرف، ایجاد یک کارگروه مشترک درباره حملات در سوریه را مد نظر قرار دهند. ایگور کناشنکوف از مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه در این باره گفت موضوع این پیشنهاد، ایجاد یک کارگروه مشترک است که در آن، اقدامات مربوط به حملات هوایی روسیه در سوریه میان دو طرف هماهنگ خواهد شد. وی افزود، وزارت دفاع ترکیه این پیشنهاد را به یک مقام ارشد نظامی روسیه در سفارت این کشور در استانبول اعلام کرده است.

*****

از سوی دیگر، شبکه خبری «المیادین» در گزارشی از احتمال توسعه عملیات روس ها از سوریه به عراق سخن گفته است. در این گزارش اشاره شده که رئیس شورای فدراسیون روسیه اعلام کرده، در صورت درخواست بغداد، مسکو موضوع عملیات هوایی علیه گروه های تروریستی در عراق را بررسی می کند. در همین راستا، خبرها حاکی از سفر یک هیأت عراقی به مسکو با هدف ایجاد هماهنگی در خصوص اقدام مسکو در انجام حملات هوایی علیه داعش است. یک منبع عراقی اعلام کرد، این هیأت در تلاش است تا روسیه را تشویق به انجام حملات هوایی در عراق کند. این هیأت با اطلاع حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به مسکو سفر کرده تا از این طریق، درخواستش وجهه ای رسمی پیدا کند. 

*****

اما در میان دیگر موضوعات، مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با نشریه «نیویورکر» از شب گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در بخشی از مصاحبه، ظریف در پاسخ به اینکه «آیا می دانستید اوباما قصد دارد با شما دست بدهد»، گفته: «خیر، اصلاً مرسوم نیست که رئیس یک حکومت برای دست دادن با یک وزیر خارجه برنامه ریزی کند. اینکه یک رئیس جمهور در این باره برنامه ریزی کند، کسر شأنی برای خود وی محسوب می شود. اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم، به سالن مجمع عمومی بازگردد. در حالی که من در حال خروج از سالن بودم، باراک اوباما به دلیلی که من نمی دانم در حال ورود به سالن بود و ما تنها با یکدیگر روبه رو شدیم. به نظر من، این بیشتر یک تصادف بود».

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، خبرگزاری فرانسه موضوع ارائه قراردادهای جدید نفتی از سوی ایران برای خارجی ها را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، گفته، ایران امضای حدود 50 قرارداد جدید اکتشاف و تولید را در آینده ای نزدیک ارائه خواهد کرد. وی در کنفرانس نفت و پول لندن گفت، دوره پس از تحریم ها،‌ فصل جدیدی را در همکاری با شرکت های نفتی بین المللی خواهد گشود. جزئیات مربوط به این قراردادها محرمانه می ماند؛ اما به گفته کارشناسان، شرایطی که ایران ارائه می کند، بهتر از عراق یا مکزیک است. در چشم انداز لغو تحریم های اقتصادی از ایران، شمار زیادی از شرکت ها از جمله در بخش انرژی برای سنجیدن بازار به ایران آمده اند.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به بحران پناهجویان در اروپا، روزنامه «تایمز» از طرح سری کشورهای اروپایی برای بازگرداندن شمار زیادی از پناهجویان به کشورهای خود خبر داده است. در این طرح سری که روزنامه تایمز از آن اطلاع یافته، اتحادیه اروپا کشورهایی همانند نیجریه و اریتره را تهدید خواهد کرد که در صورت عدم پذیرش این پناهجویان، از ارائه کمک های اقتصادی، تعاملات تجاری و ترتیبات ویزا به آن ها خودداری خواهد کرد. در این طرح همچنین مسأله بازداشت هزاران پناهجویی که از بازگشت به کشورشان خودداری کنند، در نظر گرفته شده است. رهبران اروپایی سیل پناهجویان وارد شده به این قاره را مسبب چالش های انسانی و سیاسی برای خود می دانند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر