بازدید 4418

80 درصد نابینایی‌ها قابل پیشگیری است

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: هر چند 80 درصد نابینایی‌ها قابل پیشگیری است، ولی اگر در هر شرایطی نابینایی اتفاق افتاد می‌توان با درمان به موقع و برنامه‌های توانبخشی و آموزشی، نابینایان را به افرادی موفق و فعال در جامعه تبدیل کرد.
کد خبر: ۵۳۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴ 06 October 2015
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: هر چند 80 درصد نابینایی‌ها قابل پیشگیری است، ولی اگر در هر شرایطی نابینایی اتفاق افتاد می‌توان با درمان به موقع و برنامه‌های توانبخشی و آموزشی، نابینایان را به افرادی موفق و فعال در جامعه تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، سیدغلام‌علی جعفری در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) که امروز(14 مهرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: گاه برخی افراد برای درک نابینایان، چشم‌های خود را لحظه‌ای روی هم می‌گذارند و فکری می‌کنند نابینایی صرفا همین است، در حالی که نابینایی بسیار متفاوت با یک تست کوتاه‌مدت این‌چنینی است.

وی افزود: نابینایی دائمی است و به این دلیل محدودیت ایجاد می‌کند. کسی که به اختلال نابینایی دچار می‌شود، تنها با مشکل ندیدن نور و تصویر اطرافیان روبه‌رو نیست بلکه نابینایی محدودیت‌های زیادی برای فرد به دنبال خواهد داشت؛ نابینایی نزدیک به 80 درصد از توانایی ارتباط انسان را محدود می‌کند.

جعفری با بیان اینکه به تناسب شرایط منطقه‌ای، از هر 10 هزار نفر حدود 15 تا 50 نفر دچار مشکلات بینایی هستند، ادامه داد: در حال حاضر در استان خوزستان نزدیک به 9000 نفر دارای معلولیت نابینایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، هر چند ممکن است افرادی دیگر نیز دارای این نقص بوده ولی هنوز در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده نداده باشند.

وی گفت: با وجود این که مشکل نابینایی موجب بروز محدودیت‌های ارتباطی می‌شود ولی افراد نابینایان بسیاری بوده‌اند که به موفقیت دست یافته‌اند؛ رودکی پدر شعر فارسی و طاهاحسین یک نابینای حافظ کل قرآن، از نابینایان مثال‌زدنی هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: از هر 5 نفری که به معلولیت بینایی دچار هستند، 4 مورد قابل پیشگیری بوده است؛ با انجام آزمایش‌های ژنتیک و مشاوره‌های مختلف، رعایت ایمنی در کار و درمان‌های به موقع بیماری‌هایی مانند پیرچشمی، می‌توان موارد بیشتری از نقایص نابینایی را کنترل و پیشگیری کرد.

جعفری اظهار کرد: هر چند 80 درصد نابینایی‌ها قابل پیشگیری است، ولی اگر در هر شرایطی نابینایی اتفاق افتاد می‌توان با درمان به موقع و برنامه‌های توانبخشی و آموزشی، نابینایان را به افرادی موفق و فعال در جامعه تبدیل کرد.

وی افزود: با وجود حمایت‌های امروزه از معلولان، لازم است حمایت‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف اشتغال، مسکن و ازدواج برای آنان انجام شود. به اشتباه تصور می‌شود همه ارائه خدمات و حمایت‌های مربوط به معلولیت‌ها، صرفا برعهده سازمان بهزیستی است در حالی که ضروری است در این زمینه، سایر سازمان‌ها نیز اقدام کنند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به حمایت از نابینایان در امر تحصیل، اظهار کرد: در حال حاضر 260 نفر دارای معلولیت بینایی در دانشگاه‌های غیردولتی خوزستان مشغول به تحصیل هستند که هزینه‌های تحصیل آنان از سوی سازمان بهزیستی تقبل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل