بازدید 21727
۲
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

درخواست شورشیان سوری برای ائتلاف علیه ایران و روسیه/ چین هم به ائتلاف ایران و روسیه می‌پیوندد/ تماس‌های واشنگتن و مسکو درباره سوریه

نظر نخست وزیر ترکیه درباره نقض حریم هوایی کشورش توسط روسیه، تأکید آمریکا بر برقراری خط تماس مستقیم با روسیه، درخواست 39 گروه شورشی سوری برای ائتلاف علیه ایران و روسیه، حمایت سازمان های شیعی عراق از عملیات روسیه و تمایل چین برای پیوستن به ائتلاف منطقه ای ضد تروریسم، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 06 October 2015
درخواست شورشیان سوری برای ائتلاف علیه ایران و روسیه/ چین هم به ائتلاف ایران و روسیه می‌پیوندد/ تماس مستقیم واشنگتن و مسکو درباره سوریهنظر نخست وزیر ترکیه درباره نقض حریم هوایی کشورش توسط روسیه، تأکید آمریکا بر برقراری خط تماس مستقیم با روسیه، درخواست 39 گروه شورشی سوری برای ائتلاف علیه ایران و روسیه، حمایت سازمان های شیعی عراق از عملیات روسیه و تمایل چین برای پیوستن به ائتلاف منطقه ای ضد تروریسم، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به عملیات نظامی روسیه در سوریه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، «الجزیره» اظهارات نخست وزیر ترکیه را بازتاب داده که درباره آنچه نقض حریم هوایی کشورش توسط جنگنده های روسی می خواند، اظهارنظر کرده است. احمد داود اوغلو گفته، اطلاعات موجود نشان می دهد اقدام جنگنده روسیه در نقض حریم هوایی ترکیه، عمدی نبوده است. وی اظهار داشته: «صبح امروز (دوشنبه) روسیه به ما اطلاع داد، اقدام یکی از جنگنده های این کشور یک اشتباه بود و روسیه به مرزهای ترکیه احترام می گذارد و این اشتباه بار دیگر تکرار نخواهد شد». نخست وزیر ترکیه افزوده: «قواعد درگیری ترکیه با همه هواپیماها یکسان اجرا می شود».

*****

از سوی دیگر، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تأکید آمریکا بر ضرورت برقراری خط تماس مستقیم میان مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از درگیری احتمالی در سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، مقامات نظامی امریکا به این باور رسیده اند که تنها یک تماس مستقیم میان مسکو و واشنگتن، می تواند مانع از رویارویی این دو قدرت بزرگ شود. از آغاز عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه، مقامات نظامی امریکا تماس با همکاران خود را در روسیه دوباره برقرار کردند تا از برخورد هوایی میان دو کشور جلوگیری کنند. اخیراً مقامات دو کشور یک ویدئو کنفرانس برقرار کردند که مسکو آن را صادقانه و حرفه ای توصیف کرد؛ اما به توافقی در زمینه هماهنگی در عملیات سوریه منجر نشد.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، شبکه خبری «العربیه» از درخواست 39 گروه مخالف دولت سوریه برای تشکیل ائتلافی علیه ایران و روسیه خبر داده است. این گروه های شورشی ضمن صدور بیانیه ای از کشورهای منطقه خواستند، ائتلافی در مقابل ائتلاف روسیه و ایران در سوریه تشکیل دهند. این گروه ها ضمن تهدید ایران در بیانیه خود دو کشور ایران و روسیه را اشغالگر خاک سوریه توصیف کردند. تشکل های مخالف در این بیانیه اظهار داشتند: «هر نیرویی که سوریه را اشغال کند، جزو اهداف قانونی مخالفان است...حضور روسیه و ایران در سوریه راه را برای رسیدن به هر گونه راه حل سیاسی می بندد». آن ها همچنین مدعی شده اند روسیه در حملات هوایی خود در سوریه، غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

*****

این در حالی است که در کشور همسایه سوریه، یعنی عراق، جنبش های شیعی این کشور از عملیات روسیه علیه تروریست های داعش حمایت کرده اند. به نوشته «رویترز»، قوی ترین جنبش های شیعی عراق ـ که مورد حمایت ایران قرار دارند ـ روز دوشنبه اعلام کردند از دخالت روسیه و حملات هوایی آن علیه داعش در خاورمیانه استقبال می کنند و آمریکا را متهم کردند که در حملات خود علیه تروریست ها قاطع نبوده است. معین الکاظمی، یکی از رهبران سازمان بدر گفته: «امیدواریم ببینیم جنگنده های روسیه مواضع و قرارگاه های داعش را در عراق و همه مسیرهای تغذیه مشترک با سوریه بمباران می کنند». نعیم العبودی، سخنگوی رسمی عصائب اهل الحق عراق نیز گفته حملات هوایی روسیه در سوریه عملاً موثر بوده است. 

*****

در نهایت، روزنامه «الحیات» از تمایل چین برای پیوستن به ائتلاف منطقه ای ضد تروریسم خبر داده است. این روزنامه به نقل از آنچه منابع ایرانی خوانده، می نویسد پکن خواهان پیوستن به مرکز اطلاعاتی چهارجانبه در بغداد است، زیرا صدها مسلمان چینی از اقلیت اویغور در میان داعشی‌ها می‌جنگند. به گفته این منابع، این مرکز به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد گروه داعش مناطق معینی در شرق سوریه را به جنگجویان چینی و مناطقی را به چچنی‌ها واگذار کرده است. کارشناسان فنی روسیه و ایران در حال بررسی امکان گسترش این مرکز و تبدیل آن به اتاق عملیات هستند. سپس نتایج این بررسی‌ها برای تصویب به هیأت‌های ستاد ارتش این کشورها ارائه می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر