بازدید 2559
۱

انحراف در کمیسیون برجام از سه‌شنبه به اوج رسید

کد خبر: ۵۳۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 06 October 2015
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: از سه‌شنبه متوجه انحارف در روند کار کمیسیون شدم که این انحراف در جلسه دیروز به اوج خود رسید

به گزارش ایلنا؛ عباسعلی منصوری آرانی در توضیح دلیل خروجش از نشست  کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: در ابتدای این جلسه بنده، آقایان ابوترابی‌فرد، حقیقت‌پور، بروجردی، پزشکیان و تاجگردون نسبت به اینکه چرا روند کار کمیسیون کمیته‌محور نیست٬ معترض شدیم و جلسه آن روز تا ساعت ۱۱ تماما به این موضوع اختصاص یافت و حتی آقای ابوترابی‌فرد با ارائه سندی مدعی شد کمیته فنی گزارش خود را چهارشنبه شب در اختیار کمیسیون قرار داده است٬ اما با این وجود نکات مطروحه از سوی کمیته‌ها در گزارش نیامده است.

وی افزود: اساس ایراد ما در این موضوع استوار بود که نظرات کمیته‌ها در کجای گزارش آمده٬ اما دوستان پاسخ دادند اگر بخواهیم نظرات شما رادر این گزارش لحاظ کنیم، ملت می‌خندند، و در نتیجه ما هم جلسه را ترک کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در پی این بی‌احترامی‌ها و صحبت‌های خلاف قانون، بنده، آقای تاجگردون، پزشکیان، بروجردی و حقیقت‌پور اقدام به خروج از جلسه کردیم که عده‌ای از اعضا آقایان حقیقت‌پور را بازگرداندند٬ اما من پزشکیان و تاجگردون به جلسه برنگشتیم.

وی افزود: البته ما پیش از تهیه این گزارش پیش‌بینی می‌کردیم که نهایتا ۶۰ درصد آن در مخالفت با برجام باشد٬ اما آنچه امروز درصحن قرائت شد تماما در مخالفت با برجام بود.

منصوری‌آرانی در توضیح دلیل عدم رای آوردن طرح دو فوریتی برجام یادآور شد: همانطور که در صفحه اینستاگرام هم اشاره کردم گاهی مسائل سیاسی و جناحی مانع از پیشبرد کار‌ها می‌شود سوال اینجاست که چگونه دو فراکسیون اصلی مجلس نمی‌توانند طرحی را با دوفوریت تصویب کنند٬ البته من پیش از این هم به آقای لاریجانی گفته بودم که این طرح موفق نمی‌شود.

وی افزود: اگر آقای لاریجانی نسبت به شمارش مجدد آراء اقدام می‌کرد٬ فردا موج تخریب علیه او آغاز می‌شد. من در طول سه سال و نیم گذشته برای اولین بار دیدم که ایشان در تایید طرحی صحبت کردند که آن هم صرفا به دلیل اهمیت بحث برجام بود. با این حال آقای لاریجانی ترجیح دادند از برگزاری شمارش مجدد آراء جلوگیری کنند و با وجود آنکه اجازه چنین اقدامی را داشتند برای جلوگیری از بدعت این کار را نکردند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در توضیح اختلافات میان اعضای این کمیسیون خاطر نشان کرد: از روز سه‌شنبه متوجه این انحراف در روند کار کمیسیون شدم که این انحراف در جلسه دیروز به اوج خود رسید و بالغ بر ده بار در این خصوص تذکر دادم. همیشه به دوستان می‌گفتم مراقب باشید در لحظه آخر گزارش خطرناکی را به تصویب ما نرسانند٬ اما نهایتا روز شنبه این اتفاق افتاد و تنها کاری که از ما بر می‌آمد خروج از جلسه بود.

وی افزود: به هر حال این خروج با رای منفی متفاوت است و بازخورد روشنی خواهد داشت. در طول یک ماه و ده روز گذشته هرگز علیه کمیسیون صحبت نکردم و همواره از روند کار حمایت کردم و با وجود آنکه در مقاطعی با مسائلی خلاف قانون روبرو می‌شدیم٬ به خاطر ضربه نخوردن به روند کار سکوت کردم اما آنچه در جلسه دیروز دیدیم بسیار ناامید کننده بود.

آرانی در پاسخ به این سوال که آیا تحصن دلواپسان تاثیری بر تهیه گزارش کمیسیون داشته یا خیر٬ اعلام کرد: تنها راجع به آنچه می‌دانم صحبت می‌کنم، می‌دانم گزارشی که دیروز جلوی ما قرار گرفت ارتباطی به گزارش کمیته‌ها نداشت و نمی‌دانم چه کسی این گزارش را تهیه کرده، می‌دانم نتیجه بازدیدهای ما از تاسیسات هسته‌ای چه بود، می‌دانم مهمانان جلسات چه مسائلی را طرح کردند اما در این خصوص که آیا تحصن مخالفان در تهیه این گزارش موثر بوده یا خیر٬ واقعا اطلاعی ندارم.

وی همچنین در توضیح عدم رای‌آوردن طرح دوفوریتی اظهار داشت: تنها راه باقی مانده جمع شدن ۵۰ امضا از سوی نمایندگان و رای‌گیری مجدد است. بنابر قانون، نمایندگان می‌توانند با جمع‌آوری ۵۰ امضا در دستور جلسه تغییر ایجاد کنند و بنابر آیین‌نامه در صورت موافقت هیات‌رئیسه و رای‌گیری از نمایندگان این طرح دوباره در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

منصوری آرانی تصریح کرد: اساسا گزارش کمیسیون برجام هم ارزش اجرایی ندارد و تنها برای ثبت در تاریخ تهیه شده که به نظرم به هیچ عنوان متقن نیست و حتی دچار انحراف شده است. از آنجا که ارائه دو گزارش بنابر قانون امکان‌پذیر نیست٬ گزارشی آماده شد که شب گذشته در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل