بازدید 4658

نسخه جدید برای ایمنی بازار تهران

رئیس مرکزمطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، گفت: نیازمند یک تصمیم استراتژیک در خصوص کارکرد بازار تهران هستیم که می تواند تکلیف بسیاری از برنامه های مرتبط با بازار تهران را روشن کند.
کد خبر: ۵۳۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 05 October 2015
رئیس مرکزمطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، گفت: نیازمند یک تصمیم استراتژیک در خصوص کارکرد بازار تهران هستیم که می تواند تکلیف بسیاری از برنامه های مرتبط با بازار تهران را روشن کند.

بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش مهم بازار تهران در اقتصاد شهر و زندگی مردم تهران گفت: حدود یک چهارم شاغلان منطقه ۱۲ تهران در بازار مشغول به کار هستند و هر روزه نیز مردم زیادی در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با بازار تهران مشغول فعالیت هستند. با این حال از آنجا که مدت زمان زیادی از عمر  این بازار می گذرد، اگر مطالعات درستی روی آن نداشته باشیم و اگر برنامه ای برای آینده آن طراحی نکنیم با معضلاتی روبرو می شویم  که قشر عظیمی از مردم تهران را درگیر می کند .

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴ هزار پلاک ثبتی و  بالغ بر ۴۲ هزار مکان فعالیت در بازار تهران وجود دارد که به طور متوسط مساحت ۸۰ درصد این قطعات کمتر از ۲۵۰ متر مربع است.

نگاهداری با بیان اینکه بیش از ۷ درصد از کارگاه های تولیدی تهران بزرگ در منطقه بازار واقع شده است، گفت: بیشترین تراکم فعالیت در بازار تهران در بخش های شمالی منطقه بازار قرار دارد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، بازار تهران را یک مجموعه عظیم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و البته با تهدیدها و فرصت های فراوان دانست و گفت: اسناد بالادستی و آیین نامه های زیادی در خصوص بازار تهران تدوین شده است که از آن جمله می توان به بیانیه چشم انداز ساماندهی منطقه ۱۲ و  سند جامع احیاء و سامان دهی بازار تهران اشاره کرد که هر یک از اینها توانسته است بخشی از آن چه که باید در خصوص این بازار به آن توجه شود را به نگارش در آورد.

نگاهداری با بیان اینکه مطالعات و طراحی در زمینه های بازسازی، ترمیم و ساماندهی، طرح بهسازی، نوسازی و تجهیز بازار تهران و برنامه راهبردی ساماندهی صنایع و صنوف و مشاغل شهر تهران از دیگر اسناد بالادستی موجود درخصوص ساماندهی بازار است، گفت:  در برنامه راهبردی ساماندهی صنایع، صنوف و مشاغل شهر تهران ، فهرست صنایع قرمز بازار تهران مشخص  و راهکارها و برنامه هایی در جهت توسعه زیرساخت های عمرانی، فرهنگی و آموزشی در این حوزه تدوین شده است.

وی ادامه داد: ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۲ و همچنین سازمان آتش نشانی تهران نیز بر اساس حوادث رخ داده در سالهای گذشته برنامه ریزی های مناسبی داشته اند و فعالیت های خوبی انجام داده اند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با اشاره به مطالعات گسترده و تخصصی انجام شده در حوزه بازار تهران گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات بازار تهران عوامل زیرساختی شهری است و شامل تهدیداتی است که از فقدان، نقص و یا اجرای غیر استاندارد، آسیب دیدگی و نیز محدودیت‌های توسعه زیرساخت‌های شهری شامل سیستم‌های آبرسانی، سیستم جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی، شبکه انتقال و توزیع نیروی برق، شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی، شبکه گازرسانی، شهرسازی و ... ناشی می‌شوند.

نگاهداری بافت فرسوده، فقدان تجیهزات و غیر استاندارد بودن آنها را از دیگر مشکلات نیروهای امدادی عنوان کرد و گفت: تهدیداتی که از نبود فرآیندهای مشخص جهت نگهداری و تعمیرات تجهیزات، نیاز به برنامه های آموزشی برای متصرفین، کمبود دستورالعمل‌های ایمنی برای متصرفین و ... ناشی می‌شوند نیز تهدیدات حوزه  فرایندهای اجرایی که در مطالعات انجام گرفته برای آن تدابیری اندیشیده شده است.

وی بهبود قابلیت فعال مقابله با حوادث و آتش سوزی ها، ارتقاء قابلیت فرماندهی یکپارچه در سطح بازار و جلب مشارکت حداکثری اصناف و شهروندان در ارتقاء ایمنی بازار را از راهبردهای ارتقاء ایمنی در بازار تهران برشمرد و گفت: همه این موارد در صورتی اجرایی است که افزایش میزان رعایت الزامات و استانداردهای فنی ایمنی به عنوان یکی از مهم ترین راهبرهای این ماجرا به صورت کامل و اصولی اجرا شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به راهبردهای بیان شده در جهت ارتقاء ایمنی در بازار تهران گفت: استقرار نظام مدیریتی یکپارچه، هوشمند و پویا در مدیریت ایمنی بازار در تعامل با تشکل‌های صنفی و با مشارکت حداکثری اصناف می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های سازمان های مدیریت شهری در اجرایی کردن این راهبردها باشد.

وی گفت: جلب مشارکت نهادها و اماکن عمومی برای استقرار و مداخله در ایمنی بازار با تأکید ویژه بر مساجد، تأکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه با اولویت توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های نرم افزاری و هوشمندسازی همراه با بکارگیری مؤثر بخش خصوصی واجد صلاحیت و توسعه مراکز عملیاتی مقابله با آتش‌سوزی و سوانح با اولویت نواحی جنوبی بازار و امکان مداخله هوایی در مواقع لزوم و بکارگیری تجهیزات با اولویت فناوری‌های روزآمد، سبک و قابل حمل از سیاست هایی است که نیاز است تا همراهی مردم و مسئولین و مطالعات دقیقی را با خود به همراه داشته باشد. همچنین باید استقاده موثری از ابزارهای قانونی واقتصادی به منظور افزایش هزینه و موانع برای فعالیت های پر خطر در بازار انجام شود.

نگاهداری با اشاره به لزوم بکارگیری رویکرد بازاریابی اجتماعی مشتمل بر مکانیزم‌های تشویقی و تنبیهی به منظور ارتقاء سواد و فرهنگ ایمنی نزد کسبه بازار و ترغیب آنها به رعایت اصول و ضوابط ایمنی و نظارت جمعی موثر بر یکدیگر، گفت: انجام مداخلات روبنایی و تقویت تجهیزات اطلاع‌رسانی و هشدار با هدف کاهش وخامت و سرایت حریق و همچنین بهسازی و نوسازی شبکه زیرساخت های موجود و کاهش تراکم مواردی است که باید با تکیه بر رویکرد بازاریابی اجتماعی در بازار تهران اجرایی شود تا بتواند از حوادث و زیان های بعدی آن جلوگیری کند.

وی گفت: بر اساس تعاملات انجام شده میان معاونت خدمات شهری شهرداری، سازمان آتش نشانی، ستاد مدیریت بحران و برخی دیگر از دستگاههای مسئول، اقدامات برنامه ریزی شده در بحث ارتقاء ایمنی بازار تهران در ۴بخش عمده  «زیرساخت های فیزیکی، هوشمند سازی» و «بکارگیری فناوری اطلاعات، آموزش و فرهنگسازی»، «ساختاری-مدیریتی- توانمندی و ارتباطات»، «تعاملات و ساز و کارها» گروه بندی و برنامه ریزی شده که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

نگاهداری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازمند یک تصمیم استراتژیک در خصوص کارکرد بازار تهران هستیم، افزود: بازار تهران یا باید مرکز فعالیت‌های صنعتی، انبارداری و عمده‌فروشی باشد و یا باید نقش حلقه ارتباطی و اتصال بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان (مرکز خرده‌فروشی) را ایفا کند و محل حضور دفاتر فروش و اخذ سفارش تولیدکنندگان و عمده‌فروشان باشد. این امر مستلزم یک انتخاب قاطع و راهبردی است که می تواند تکلیف بسیاری از برنامه های مرتبط با بازار تهران را روشن کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل