بازدید 4852

وزیرخارجه انگلیس: اسد فعلا می‌تواند بماند

وزیر خارجه انگلیس گفت، روسیه با استفاده از نفوذ ارتش خود طی حملاتش به داعش برای حفظ رئیس جمهور سوریه وارد جنگ "نامتناسب کلاسیک" شده است.
کد خبر: ۵۳۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 05 October 2015
وزیر خارجه انگلیس گفت، روسیه با استفاده از نفوذ ارتش خود طی حملاتش به داعش برای حفظ رئیس جمهور سوریه وارد جنگ "نامتناسب کلاسیک" شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه هفته گذشته حملات خود در سوریه را آغاز کرد، حملاتی که دخالت خارجی را در این جنگ داخلی به شدت افزایش داده و از سوی غرب به عنوان تلاشی جهت حفظ بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس طی مصاحبه‌ای در این باره گفت: به نظر می‌رسد حضور نظامی روسیه در سوریه جنگ نامتناسب و کلاسیک روسی است که طی آن شما پروپاگاندای گسترده‌ای دارید که می‌گوید شما یک کار انجام می‌دهید در حالی که در حقیقت شما چیزی کاملا متفاوت انجام می‌دهید و وقتی شما را به چالش می‌کشند به راحتی آن را رد می‌کنید.

هاموند ادامه داد، انگلیس مذاکراتی با روسیه در این باره داشته است اما همواره پاسخی یکسان دریافت کرده مبنی بر اینکه مسکو به مواضع داعش در سوریه حمله می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که سعی می‌کنید با روس‌ها مذاکره کنید آنها تنها مواضع خود را تکرار می‌کنند که اتفاقا مواضع ایران هم هست و این باورنکردنی است.

وزیر خارجه انگلیس سپس به نقش اسد در آینده‌ سوریه پرداخت و گفت: انگلیس به شفافیت قاطعانه‌ای در این باره نیاز دارد که اسد بخشی از آینده سوریه نخواهد بود و از نظر ما پیشنهادات ایران و روسیه مبنی بر اینکه با برگزاری انتخابات در دمشق می‌توان به درگیری‌ها خاتمه داد مهمل است.

هاموند در ادامه اظهاراتش با تاکید بر اینکه سوریه میلیون‌ها مایل با امکان برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه فاصله دارد، عنوان کرد: در کشوری که 250 هزار تن کشته و 12 میلیون دیگر آواره شده‌اند و نیمی از آنها خارج از کشور به سر می‌برند چگونه می‌توان درباره انتخابات آزاد و عادلانه سخن گفت؟

به گفته وی کلید پایان دادن به این جنگ داخلی ایجاد صلح در کشور است حتی اگر بدین معنی باشد که اسد در قدرت بماند: "اگر هزینه‌ای که باید برای استقرار صلح در سوریه پرداخت شود این خواهد بود که اسد برای دوره‌ای در قدرت بماند آیا واقعا برای من مهم است که این دوره سه روز باشد یا سه هفته یا سه سال یا حتی بیشتر؟ فکر نمی‌کنم این چنین باشد."

این سیاستمدار انگلیسی اما خاطرنشان کرد، برای وقوع چنین انتقالی اسد باید متعهد شود که در هیچ یک از انتخابات آتی شرکت نخواهد کرد و از کنترل سازمان امنیتی سوریه دست می‌کشد.

وی افزود، هیچ توافقی با تهران یا مسکو برای چنین انتقال قدرتی نشده است: "کلید این است که باید انتقال قدرت صورت گیرد. اما در حال حاضر هیچ توافقی با روس‌ها یا ایرانی‌ها حتی درباره وجود چنین انتقال قدرتی صورت نگرفته است."

هاموند طی سخنانش هم چنین از روسیه به عنوان تهدیدی علیه سیستم بین‌المللی یاد کرد که امنیت انگلیس به آن وابسته است و به هیچ یک از قواعد دیپلماتیک احترام نمی‌گذارد.

وزیر خارجه انگلیس سپس به مساله الحاق کریمه به روسیه به عنوان نمونه‌ای از رویکرد کرملین به قوانین بین‌المللی یاد و عنوان کرد، با این حال مسکو هنوز نقش مهمی در خاورمیانه ایفا می‌کند و به همین دلیل لندن نمی‌تواند نقش آن را در مذاکرات صلح سوریه نادیده بگیرد.

وی در این باره گفت: ما تمایل نداریم بگوییم که با روس‌ها درباره شرایط سوریه گفت‌وگو نمی‌کنیم چرا که شدیدا کاری را که در اوکراین می‌کنند، رد می‌کنیم.

هاموند ضمن درخواست از روسیه برای بازگشت به سیستم بین‌المللی عنوان کرد: ما این دو موضوع را از یکدیگر جدا کرده‌ایم. ما تنها به روسیه‌ای نیاز داریم که بپذیرد قوانینی در این سیستم وجود دارد و نمی‌تواند هر بار که به خواسته‌اش نرسید اسباب بازی‌اش را از کالسکه‌اش در بیاورد و دست به اقدام نظامی بزند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل