بازدید 22323
۲
مروری بر روزنامه های امروز سیزدهم مهر ماه؛

مقایسه برجام با اتوبوس «داش غلام» توسط شریعتمداری!/ افشاي پشت‌پرده گزارش برجام/ فرار به جلوي احمدي‌نژادي‌ها/ بحران بزرگ نزد‌‌يك است

حوادث دیروز در مجلس و فرجام برجام همه طیف های سیاسی را به نوعی ناراضی کرده است. کیهان، شرق، اعتماد و.. هر یک به نحوی از این اتفاقات انتقاد کرده اند. در عین حال موضوع دادگاه بابک زنجانی و همچنین واکنش برخی احمدی نژادی ها به این موضوع از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.
کد خبر: ۵۳۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 05 October 2015

حوادث دیروز در مجلس و فرجام برجام همه طیف های سیاسی را به نوعی ناراضی کرده است. کیهان، شرق، اعتماد و.. هر یک به نحوی از این اتفاقات انتقاد کرده اند. در عین حال موضوع دادگاه بابک زنجانی و همچنین واکنش برخی احمدی نژادی ها به این موضوع از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه سیزدهم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان «فاجعه‌آفرینی برجام در گزارش کمیسیون ویژه» می نویسد: «سرانجام با گذشت بیش از 40 روز از آغاز فعالیت کمیسیون ویژه، گزارش این کمیسیون در جلسه علنی دیروز مجلس قرائت شد، گزارشی که نشان از فاجعه‌آمیز بودن اجرای برجام داشته و جزئیات تکان‌دهنده‌ای از توافق وین برای تصمیم‌گیری نمایندگان ملت ارائه می‌دهد و از سوی دیگر در جلسه علنی دیروز یک فوریت طرحی بدون در نظر گرفتن هشدارهای کمیسیون ویژه برجام به تصویب رسید که بر اساس آن برجام با شرایطی کلی و غیرالزام آور اجرایی می‌شود. نمایندگان مجلس در حالی با یک فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» موافقت کردند که لاریجانی رئیس مجلس علیرغم دفاع یک‌ساعته از دو فوریت طرح مذکور در نشست غیرعلنی، به عنوان موافق نیز در صحن سخنرانی کرد.

در این طرح که یک فوریت آن در مجلس تصویب شده با قید یک سری اصول کلی و غیر الزام‌آور و قابل تفسیر و تاویل‌های فراوان آمده است: «پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.»

در این زمینه گفتنی است دولتی که به خاطر شیفتگی به برجام از رعایت اصول مصرح قانون اساسی از جمله اصل‌های 77 و 125 در ارائه لایحه برجام به مجلس خودداری کرده و در عمل هیچ گونه التزامی به قانون اساسی ندارد چگونه به طرحی که حاوی بندهایی مبهم و غیر قابل الزام‌آور و در عمل بی‌معنا است احترام خواهد گذاشت و به آن تن خواهد داد؟»

کیهان در ادامه انتقادها نسبت به فرجام برجام در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «بگو ماشاالله» با اشاره به اتوبوس داش غلام! می نویسد: « «داش غلام» را خدا رحمت کند، راننده اتوبوس بود، لوطی بود و با معرفت. با اتوبوس بنز 302 خود که اتاق درب و داغونی داشت و موتورش هم چندان تعریفی نداشت در یکی از شرکت‌های مسافربری کار می‌کرد. داش غلام روی شیشه عقب اتوبوسش با خط درشت نوشته بود «بگو ماشاءالله» و بر و بچه‌های محل تعجب می‌کردند که داش غلام از کدام چشم زخم نگران است؟! چه کسی ممکن است به ماشینی که غیر از بوقش، همه جایش صدا می‌دهد، چشم زخم بزند؟! داش غلام بعدها پول و پله مختصری دست و پا کرد و اتاق اتوبوسش را رنگ زد و دستی هم به روکش صندلی‌ها کشید و بعد، با خط درشت روی شیشه عقب اتوبوس نوشت «حالا بگو ماشاءالله»، اتوبوس اما همان اتوبوس قراضه قبلی بود!

2- دیروز گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام که اعضای آن را نمایندگان مجلس برگزیده بودند، در صحن علنی قرائت شد. این گزارش همانگونه که در مقدمه آن آمده است و مردم نیز در بسیاری از موارد، بی‌واسطه شاهد بوده‌اند «طی بیش از 40 روز با برگزاری جلسات متعدد با تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای، مقام‌های مسئول عالی‌رتبه کشوری و لشکری، استادان دانشگاه و کارشناسان مختلف ... مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، تأییدکنندگان و نقادان مرتبط و متخصصین و اندیشمندان ... بازدید میدانی از مراکز هسته‌ای و...» تهیه شده است. در گزارش کمیسیون ویژه ضمن اشاره به برخی از نکات مثبت برجام و قدردانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، نمونه‌های فراوانی از نقاط منفی برجام و قطعنامه 2231 فهرست شده است که در صورت اجرا و عملیاتی شدن توافق وین می‌تواند برای آینده اقتصادی، امنیتی و علمی کشورمان فاجعه‌آفرین باشد. این نقاط منفی با نگاهی کارشناسانه فهرست شده و پی‌آمدهای فاجعه‌آفرین آن نیز به وضوح قابل فهم و درک است. اگرچه به‌نظر می‌رسد برخی از موارد، از جمله دست‌اندازی حریف به صنایع موشکی ایران و شماری از واژه‌های چند پهلو و تعریف نشده نیاز به بررسی بیشتری داشت. ولی آنچه با قاطعیت می‌توان گفت، این که گزارش کمیسیون ویژه تقریبا تمامی نقاط آسیب‌پذیر و فاجعه‌آفرین برجام را به گونه‌ای مستند برشمرده و معرفی کرده است. .....و بالاخره باید گفت، روح مرحوم داش غلام شاد که اتوبوس خودش را بزک می‌کرد و نه یک سند ضدملی و فاجعه‌آفرین برای مردم این مرز و بوم نظیر توافق وین را ...».


«روزنامه شرق» در گزارشی با تیتر « اعتراض و لبخند «ب.ز»» به جلسه دادگاه بابک زنجانی پرداخته است. شرق در این گزارش می نویسد: دومین جلسه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» در دادگاه انقلاب برگزار شد. متهم اصلی پرونده، دیروز هم مانند روز شنبه با تدابیر ویژه امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد. شروع جلسه دوم دادگاه معترض ویژه‌ای داشت. «ب.ز»، متهم اول پرونده پس از ٢٢ ماه لب به سخن گشود و البته نسبت به انتشار جزئیات دادگاه در رسانه‌ها اعتراض کرد. او پیش از قرائت کیفرخواست از جایگاه خود بلند شد و خطاب به قاضی صلواتی گفت: «مطالبی که نماینده محترم دادستان تهران عنوان می‌کند اتهامات من است؛ اما این در حالی است که رسانه‌ها و صداوسیما در بیان جزئیات دادگاه مرا متهم کرده‌اند و جزئیات کیفرخواست را نیز منتشر کردند». رسول کوهپایه، وکیل «ب.ز» نیز پس از سخنان متهم خطاب به قاضی دادگاه گفت: «طبق قانون رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند، این در حالی است که رسانه‌ها جزئیات کیفرخواست را منتشر کردند». قاضی صلواتی نیز با توجه به گفته‌های متهم و وکیلش گفت: «مجوز پخش تصاویر جلسه دادگاه از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شده بود؛ اما رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند. شما می‌توانید از خود دفاع کنید و متنی که معاون دادستان می‌خواند، کیفرخواست شماست».

این روزنامه همچنین در گزارش دیگری با عنوان « فرار به جلوي احمدي‌نژادي‌ها» به واکنش احمدی نژادی ها به این پرونده می پردازد و می نویسد: «همزمان با برگزاری دادگاه بابک زنجانی، تیم اقتصادی دولت‌ دهم طی نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار اطلاع‌رسانی شفاف دستگاه قضائی درباره مناسبات مالی شرکت امیرمنصور آریا و بابک زنجانی با دولت‌های مختلف شدند. به گزارش تسنیم، در این نامه که به امضای شش عضو تیم اقتصادی دولت دهم رسیده، اظهار امیدواری شده است که با اقدام دادستان کل کشور، از سلامتی و پاکی خدمتگزاران صدیق ملت صیانت شود و معدود افراد متخلف نیز برای ملت شناسایی شوند. متن این نامه را سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، علی نیکزاد، وزیر مسکن، رستم قاسمی، وزیر نفت و مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین بهروز مرادی، معاون سابق برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی امضا کرده‌اند. در بخشی از این نامه که خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی نوشته شده، آمده است: «همان‌‌گونه که استحضار دارید اعضای هیأت دولت یازدهم با استفاده از هر فرصت و در مناسبت‌ها و مقاطع گوناگون و با بهانه‌های مختلف و با صراحت خدمتگزاران مردم در دولت دهم را به انواع اتهامات ناروا از جمله در موضوع شرکت امیرمنصور آریا و شخصی به نام آقای بابک زنجانی متهم می‌نمایند. از جنابعالی به‌‌عنوان دادستان کل کشور که در جریان همه پرونده‌های مهم قضائی هستید اکیدا درخواست دارد که هرنوع رابطه مالی بین امیرمنصور آریا و آقای بابک زنجانی و هر گروه دیگر از این قبیل با هر یک از اعضای هیأت دولت دهم و همچنین دیگر دولت‌ها را بدون ملاحظه و آشکارا و شفاف اعلام و ملت بزرگ را در جریان امر قرار دهید». امضاکنندگان این نامه که همچنان بر پاکدستی دولت محمود احمدی‌نژاد تأکید دارند در پایان یادآور شده‌اند: «امیدوار است با این اقدام ضمن صیانت از سلامت و پاکی خدمتگزاران صدیق ملت و حراست از خدمات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی، معدود افراد متخلف نیز برای ملت شناسایی شوند».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر « افشاي پشت‌پرده گزارش برجام» با اشاره به این موضوع که پنج عضو كميسيون برجام در بيانيه‌اي خطاب به ملت: گزارش قرائت‌شده اين‌ كميسيون خارج از پارلمان تدوين‌ شده‌ است می نویسد: « اكثريت مجلس دوباره رو دست خوردند تا برجام همچنان معطل بماند. ديروز نه گزارش كميسيون ويژه به كام حاميان توافق بود و نه طرح دو فوريتي. نه روي گزارش كميسيون ويژه اجماعي صورت گرفت و نه اجماع بر سر طرح دوفوريتي پابرجا ماند. ديروز تمام برنامه‌هاي اكثريت نقش بر آب شد تا همه‌چيز به كام اقليت تمام شود؛ اقليتي كه تا اينجا فقط توانسته بازي را نيمه‌تمام بگذارد. كاري كه قرار بود تا آخر هفته به صورت «فوري» تمام شود به اما و اگرهاي هفته بعد كشيده شده است. حالا در اين فاصله منتقدان در فكر درانداختن «طرحي نو» براي مخالفت با برجام هستند و موافقان در سوداي يافتن راهي براي حراست از چارچوب‌هاي توافق هسته‌اي. منتقدان اين فرصت را پيدا كرده‌اند كه در كميسيون امنيت ملي طرح هسته‌اي مجلس را به مسير مورد علاقه خود ببرند و موافقان مي‌خواهند گزارش موازي خود از بررسي برجام را منتشر كنند. در روزي كه قرار بود از مجلس يك صداي واحد بيرون بيايد، شكاف‌ها عميق‌تر شد. نه نشست مشترك دو فراكسيون سياسي مجلس و نه جلسه يك ساعته غيرعلني صبح ديروز، مرهمي بر زخم جدايي‌هاي هسته‌اي در بهارستان نبودند. ديروز تازه بعد از ماه‌ها مخالفت‌خواني، منتقدان گفتند كه مي‌خواهند حرف آخر خود را روي كاغذ بياورند؛ طرح رد برجام. طرحي كه آخر آن هر چه بشود، نقطه آغازش نشاني روشن از نهايت نظر «دلواپسان» دارد. نشاني بدون هر گونه تعارف سياسي. «دلواپسان متحصن» تا روز شنبه پلاكاردهاي تقاضاي «رد برجام» تا پشت در مجلس آورده بودند. ديروز اما حميد رسايي يكي از همان پلاكاردها را درست در موعد راي‌گيري بر سر طرح هسته‌اي مجلس، درست وسط صحن علني بالا برد؛ «من با برجام مخالفم». ديروز شكاف مجلس ميان اين فراكسيون با آن فراكسيون خلاصه نمي‌شد، بين خود فراكسيون‌ها هم شكاف افتاده بود؛ جمعي از پايداري‌ها عهد و پيمان حدادعادل را با رهرواني‌ها به هم زدند و تعدادي از رهرواني‌ها هم شانه به شانه پايداري‌ها روبه‌روي برجام صف كشيدند. اين شد كه هم مخالفان برجام و هم موافقان آن از ميان اعضاي هر دو فراكسيون براي خود ياركشي كردند. دو روز قبل، وقتي جلسه مسوولان دو فراكسيون در حضور علي لاريجاني تشكيل شده بود، خودشان فكر مي‌كردند تا همين روز دوشنبه كارها تمام مي‌شود. با خيال راحت جلسات مجلس را براي هفته بعد تعطيل كرده بودند. دم انتخابات نمايندگان بيشتر قدر اين تعطيلي‌ها را مي‌دانند. تعطيلي هفته آينده اما هوا شده است. موافقان رد دوفوريت طرح هسته‌اي مجلس توسط مخالفان را خيلي زود جواب دادند. فقط چند دقيقه لازم بود تا ٥٠ امضا براي تغيير دستور مجلس در هفته آينده جمع شود. اين يعني خيلي زودتر از تصورها مجلسي‌ها بايد در يك ميدان تقابل جديد بر سر طرح دو فوريتي حاضر شوند. طرحي كه مخالفان برجام مي‌گويند «غيرقانوني» است و علي لاريجاني تاكيد مي‌كند با «اجماع دو فراكسيون» تهيه شده است. اين تازه يك روي سكه تقابل‌هاست. روي ديگر آن هم گزارش و بيانيه‌اي است كه اعضاي موافق توافق هسته‌اي در كميسيون ويژه برجام مي‌خواهند منتشر كنند. همان‌ها كه گفته‌اند گزارش قرائت شده ديروز در صحن علني را قبول ندارند. با اين وضعيت جدال گزارش‌ها و طرح‌ها در بهارستان بالا مي‌گيرد؛ كار كميسيون ويژه به دو گزارش موازي رسيده است؛يكي مثبت و ديگري منفي. كار طرح‌هاي هسته‌اي هم به دو متن كشيده شده؛ يكي با ٥٠ امضاي مخالفان و ديگري با ٧٥ امضاي حاصل اجماع دو فراكسيون. در اين شرايط هيچ چيزي نيست كه تضمين كند كه حتي برپا شدن جلسات علني در هفته‌اي كه قرار بود بهارستان «تعطيل» باشد هم مي‌تواند كار برجام را در مجلس به نقطه پايان برساند.»


«روزنامه قانون»، در گزارشی با عنوان« س - ج لوزان كيست ؟» می نویسد: « لسه د‌وم د‌اد‌گاه رسيد‌گي به اتهامات ميليارد‌ر نفتي د‌يروز د‌ر د‌و نوبت برگزار شد‌.اين جلسه نيز با حواشي‌اي چون حضور امير تتلو خوانند‌ه پاپ د‌ر د‌اد‌گاه انقلاب، اعتراض بابك زنجاني به اتهامات،نامه وكلاي خارجي متهم، تکان د‌اد‌ن مکرر پاهای بابک زنجانی د‌ر طول جلسه د‌اد‌گاه و لبخند‌ هاي گاه و بيگاه به وكيلش و... همراه بود‌.

بابک زنجانی: اتهامات را قبول ند‌ارم

بابک زنجانی هنگام قرائت اد‌امه کیفرخواست توسط نمایند‌ه د‌اد‌ستان گفت: اتهامات وارد‌ شد‌ه به خود‌م را قبول ند‌ارم. از د‌یروز همه رسانه‌ها من را متهم کرد‌ه‌اند‌. د‌ر حالی‌که این حرف‌ها و مسائلی که د‌ر کیفرخواست گفته شد‌، واقعیت ند‌ارد‌ و فقط متهم هستم و هنوز چیزی ثابت نشد‌ه است.رسول کوهپایه‌زاد‌ه وکیل بابک زنجانی با بیان تذکری گفت: ما از اینکه رسانه‌ها مطالب را منتشر کنند‌، استقبال می‌کنیم اما کسی نباید‌ جزییات را منتشر کند‌. قاضی صلواتی د‌ر پاسخ به این تذکر گفت: کسی حق انتشار جزییات د‌اد‌گاه را ند‌ارد‌ و انتشار جزییات تنها با اجازه د‌اد‌گاه است.

اد‌امه قرائت کیفرخواست توسط نمایند‌ه د‌اد‌ستان

نجفی نمایند‌ه د‌اد‌ستان د‌ر قرائت کیفرخواست پروند‌ه میلیارد‌ر نفتی گفت: بابك زنجاني‌د‌ر انجام حواله‌های ارزی وجه تمام حواله‌ها را از مشتریان د‌ریافت کرد‌ه است، د‌ر حالی‌که هیچ‌گونه منابع ارزی از خود‌ ند‌اشته، به کرات گفته که حواله مشتریان از محل منابع ارزی او د‌ر خارج از کشور انجام می‌شد‌ه و معاد‌ل آن از مشتریان پول د‌ریافت می‌کرد‌ه است.وی با بیان اینکه بابك زنجاني‌با همراهی «م ـ ش) و (ح ـ ف) از شرکت ملی نفت ایران کلاهبرد‌اری کرد‌ه است، گفت: اکثر عملیات متقلبانه بابك زنجاني د‌ر بستر بانک FIIB انجام شد‌ه است.

د‌يد‌ار با (س-ج) د‌ر لوزان

نمایند‌ه مد‌عی‌العموم اد‌امه د‌اد‌: بابک زنجانی د‌ر امر جابه‌جایی ارز برای مشتریان خاص خود‌ موفق بود‌ه و اعتماد‌ این افراد‌ را جلب کرد‌ه بود‌. د‌ر اوایل ارد‌یبهشت سال 91 (م- ش) از بابک زنجانی می‌خواهد‌ با س- ج د‌ر لوزان سوئیس ملاقات کند‌. بابک زنجانی با (س- ج) د‌ر لوزان سوئیس ملاقات کرد‌ه و د‌ر آن ملاقات از امکانات پولی و بانکی خود‌ د‌ر خارج از کشور می‌گوید‌، سپس (س – ج) بابک زنجانی را به وزیر سابق نفت معرفی می‌کند‌ و وزیر نفت نیز با ملاقات موافقت می‌کند‌. نجفی اد‌امه د‌اد‌: بابک زنجانی می‌گوید‌ که د‌ر چین و امارات متحد‌ه عربی انبارهای نفتی د‌ارد‌ و می‌تواند‌ نفت‌ها را د‌ر این انبارها ذخیره کند‌ اما با اجاره نفت موافقت نمی‌شود‌، سپس بابک زنجانی به عنوان خرید‌ار وارد‌ می‌شود‌. وی توضیح د‌اد‌: بابک زنجانی با یک عملیات حرفه‌ای و متقلبانه و تمام‌عیار مد‌یران HK و صند‌وق بازنشستگی را به یک نقد‌ینگی بی‌اساس امید‌وار می‌کند‌. نمایند‌ه مد‌عی‌العموم د‌ر اد‌امه افزود‌: محرز و مسلم است که بابک زنجانی هیچ‌گونه وجه و منابع ارزی از خود‌ برای پرد‌اخت حوالجات مشتریان ند‌اشته تا حوالجات ارزی مشتریان را از این محل انجام د‌هد‌.»


«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر « بحران بزرگ نزد‌‌يك است» به نامه 4 وزیر دولت به روحانی پرداخته است. قانون در این گزارش می نویسد: « رأي اولين بار پس از روي كار آمد‌ن د‌ولت يازد‌هم شرايط ركود‌ اقتصاد‌ي گويا به حد‌ي وخيم شد‌ه كه چهار وزير كابينه د‌ست به قلم شد‌ه ود‌ر نامه اي كه به امضاي آنها رسيد‌ه است به رئيس كابينه نسبت به وقوع بحراني قريب الوقوع هشد‌اري جد‌ي د‌اد‌ه اند‌ .

وزرای اقتصاد‌، صنعت، کار و د‌فاع د‌ر نامه‌ای مشترک به رئيس جمهور به د‌لیل سیاست‌های ناهماهنگ و تصمیمات ناد‌رست انتقاد‌ کرد‌ه و هشد‌ار د‌اد‌ه‌اند‌ اگر تصمیم ضرب‌الاجلی گرفته نشود‌، رکود‌ فعلی تبد‌یل به بحران خواهد‌ شد‌.

علی طیب‌نیا، محمد‌رضا نعمت‌زاد‌ه، علی ربیعی و حسین د‌هقان د‌ر نامه‌ای که به رئیس جمهور نوشته‌اند‌ اوضاع نامناسب اقتصاد‌ی و افت قیمت محصولاتی مانند‌ نفت، مس، فلزات اساسی و افت شاخص بورس را شرح د‌اد‌ه‌اند‌ و خواستار تصمیمی سریع د‌ر عرصه اقتصاد‌ی شد‌ه‌اند‌. د‌ر نامه اي كه وزرا براي رئيس جمهور نوشته اند‌ علاوه بر شمرد‌ن مشكلات علت آن نيز بررسي شد‌ه است .

آن‌طور که مهر گزارش د‌اد‌ه وزرا د‌ر متن نامه ابتد‌ا به مشکلات موجود‌ اشاره کرد‌ه‌اند‌؛ افت کم‌سابقه بازار سهام مهم‌ترین مسئله‌ای است که وزرا به آن اشاره کرد‌ه‌اند‌ و د‌ر اد‌امه هم علل افت سهام و وضعیت شرکت‌ها و حوزه‌های مختلف که د‌ر این افت بی‌سابقه موثر بود‌ه را بر شمرد‌ه‌اند‌. افت 180 هزار میلیارد‌ تومانی صنایع مهم و تاثیرگذار، روند‌ کاهشی قیمت‌های جهانی، افزایش 200 تومانی قیمت د‌لار مباد‌له‌ای، جریان هد‌ایت نقد‌ینگی د‌ر بانک‌ها و موسسات اعتباری، مشکلات د‌اخلی خود‌ بنگاه‌ها و نبود‌ تقاضای کافی برای محصولات، ایجاد‌ شرایط انتظاری بعد‌ از توافق هسته‌ای، بسته بود‌ن نماد‌های معاملاتی شرکت‌های مهم و مطرح بورسی و د‌ر نهایت افزایش نرخ سود‌ تسهیلات اعطایی مهم‌ترین عللی است که وزرا د‌ر نامه خود‌ به طور مستند‌ و مبسوط آنها را بیان کرد‌ه‌اند‌.

د‌ر اد‌امه هشد‌ار د‌اد‌ه شد‌ه که «براساس پیش‌بینی‌های بود‌جه‌ای شرکت‌ها که د‌ر بازار سرمایه موجود‌ است و واقعیت‌های موجود‌ د‌ر عملیات صنایع مختلف بورسی د‌ر برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و براساس قواعد‌ حاکم د‌ر شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگرد‌د‌، بیم آن می‌رود‌ که این رکود‌ تبد‌یل به بحران و آنگاه بی‌اعتماد‌ی شود‌ که برای زد‌ود‌ن آثار آن شاید‌ مد‌ت‌ها وقت لازم باشد‌.»


«روزنامه افتاب یزد» در گفت و گو با خرم وزیر راه دولت اصلاحات » با عنوان« نگذارید هواپیماهای کهنه بپرند؛ لطفا!» به نقل از وی می نویسد: « برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم می دانم اشاره ای به پیشینه صنعت هوانوردی کشور داشته باشم .ما زمانی در ناوگان ‌خود، هواپیماهایی داشتیم که وقتی در فرودگاه های کشورهای همسایه فرود می آمدند باعث شگفتی و به تماشا آمدن کارکنان و مسافران فرودگاه های مذکور می شد. در واقع این مسأله به آن معناست که هواپیماهای پیشرفته وغول پیکر ایرانی در منطقه منحصربه فرد بودند و مردمان کشورهای همسایه آرزوی داشتن آنها را داشتند. در آن سال ها یک ناوگان بسیار مطلوب که باعث افتخار و سربلندی مردم ایران بود را دراختیار داشتیم اما با آغاز تحریم های ظالمانه صنعت هوانوردی علیه کشور اوضاع ناوگان متفاوت شد . تحریم هایی که از اول انقلاب علیه کشور کلید خورد باعث شد قطعه و هواپیماهای نو به ایران فروخته نشود و مجبور شویم هواپیماهای بالاتر از 15 سال سن را خریداری کنیم وهواپیماهای با کارکرد60-40 هزار ساعت از جمله 7 فروند ایرباس از امارات و ترکیه خریداری شد . اما خرید هواپیماهای نو دردسرهایی داشت چرا که اگر کشوری به ایران هواپیما می فروخت تحت فشار قرار می گرفت و مجبور می شد آنها را بازگرداند. به عنوان مثال در همان اوایل انقلاب دو فروند هواپیمای بوئینگ کمتر از ده سال کارکرد از ترکیه خریداری شد امادر نهایت تحت فشار غرب این هواپیماها باز گردانده شد. همچنین در مورد دیگر در جریان سفر رئیس دولت هفتم و هشتم به کشور فرانسه از ژاک شیراک رئیس جمهور وقت ، قول چهار فروند هواپیمای ایرباس 330 گرفته شد که این چهار فروند هواپیما بلند برد( long rang ) و برای پروازهای طولانی بود. اما بعد از پیگیری هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که دولت آمریکا مانع این روند شده است و عملاً این خرید منتفی شد . فشار تحریم ها در طول سی و چند سال گذشته باعث شد تا ما الان ناوگانی فرسوده با میانگین سنی 23 تا 24 سال داشته باشیم و از سوی دیگر همان کشورهایی که روزی آرزوی سوار شدن به هواپیماهای ایرانی را داشتند و به تماشای آنها می نشستند الان به بهترین های منطقه و دنیا تبدیل شده اند. در حال حاضر دو ایرلاین قطر و امارات دارای به روزترین هواپیماها و بهترین خدمات رسانی در دنیاهستند و جالب اینکه عمر ناوگان آنها به طور متوسط زیر ده سال است و به جز چند هواپیمای دور برد بالای 10 سال، تمامی آنها نو هستند. لازم است که به این موضوع اشاره کنم درست است که تحریم ها عرصه را برای صنعت هوایی ایران، تنگ کرده اما باز هم در این شرایط امکان اینکه بتوانیم ناوگان خودرا سرپا نگه داریم وجود داشت که به دلیل مدیریت غیر صحیح این امکان ازدست رفت و بنده بخش اعظم مشکلات هواپیمایی کشور را به دلیل تصمیمات نادرست و سوء مدیریت ها می دانم.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس