بازدید 10550

کشمکش درونی آل‌سعود علیه «محمد بن‌سلمان»

«محمد بن‌سلمان» صلاحیت وزارت دفاع عربستان را ندارد
کد خبر: ۵۳۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴ 05 October 2015
یک روزنامه انگلیسی در ادامه افشاگری‌ها از اختلافات در سطوح حاکمیتی ریاض به انتشار نامه‌ای از «نمایندگان رده بالای خاندان آل‌سعود» پرداخته که وزیر دفاع این کشور را به دلیل خیره‌سری در حمله به مردم بی‌دفاع یمن، ملامت می‌کنند.

به گزارش فارس، در ادامه بحران‌های مربوط به خاندان «آل‌سعود»، یک رسانه انگلیسی، روز یکشنبه بار دیگر اسنادی از اختلافات شدید میان طبقه حاکم در ریاض رو کرده و از توطئه‌چینی برخی شاهزاده‌ها علیه «محمد بن‌سلمان»، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی پرده برداشته است.

نامه‌ای که به رویت روزنامه انگلیسی «ساندی‌تایمز» رسیده اظهارات برخی از منتقدان «محمد بن سلمان» را منعکس می‌کند که خود را نمایندگان «سطوح ارشد خاندان آل سعود» معرفی کرده و شاهزاده 30 ساله را به دلیل آنچه به گفته آنها «نقائص عمده شخصیتی» و «عدم کفایت برای احراز» سمت وزارت دفاع عربستان سعودی است، سرزنش می‌کنند.

منتقدان در بخش دیگر نامه، «خیره‌سری جوانی» محمد بن‌سلمان را عاملی دانسته‌اند که او را به ورطه اعلام حمله نظامی علیه «مردم بی‌دفاع یمن» کشانده است.

ساندی‌تایمز این خبر را چند روز بعد از افشاگری مشابه یک شاهزاده سعودی در گفت‌وگو با یک روزنامه انگلیسی دیگر منتشر کرده است

گاردین که نام این شاهزاده را به دلایل امنیتی فاش نکرد، نوشت که «یکی از شاهزادگان بلندپایه عربستان سعودی خواستار تغییر نظام در عربستان شده؛ عربستانی که اکنون با چالش‌های زیادی مانند قیمت نفت و انتقاد از مدیریت مناسک حج روبه‌رو شده است».

شاهزاده مورد استناد روزنامه گاردین که یکی از «نوادگان عبدالعزیز ابن سعد»، از بنیانگذاران حکومت عربستان معرفی شده با بیان اینکه به قدرت رسیدن ملک سلمان موجب ایجاد تشویش در میان اعضای خاندان سلطنتی شده می‌گوید با نگارش نامه‌‌ای خواستار کناره‌گیری پادشاه عربستان از قدرت شده است.

ملک سلمان، به فاصله اندکی بعد از رسیدن به قدرت اقدام به ایجاد تغییراتی گسترده در روسای مراکز حساس دولتی و مجلس شورای ملی کرده بود.

انتقادات از ریاض که از قبل هم به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان در جنگ یمن تحت فشار قرار داشت، پس از حادثه «منا» دو چندان شده است.

پنجشنبه گذشته بر اثر فشار و ازدحام در مسیر زائران هنگام انجام مناسک حج در سرزمین منا در خارج از شهر مقدس مکه هزاران نفر از حجاج کشته و صدها تن مفقود شدند.

برخی گزارش‌ها حاکی است کاروان «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا، علت اصلی تغییر حرکت زائران بیت الله الحرام و مرگ حدود یک هزار نفر در سرزمین منا بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان