بازدید 5651
۱

فاجعه «قندوز» افغانستان، محکی برای حقوق بشر امریکایی!+ویدئو

از روز دوشنبه که طالبان وارد شهر قندوز شدند، درگیری شدیدی در این شهر در جریان است. در همین حال نیروهای آمریکایی در ساعت دو و 15 دقیقه بامداد روز (شنبه) به وقت محلی علیه افرادی که تهدیدی محسوب می‌شدند حملاتی انجام داده است!
کد خبر: ۵۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 07 October 2015

فاجعه «قندوز» افغانستان محکی برای حقوق بشر امریکایی!کلید واژه «حقوق بشر» در عین زیبایی همواره یکی از چالشی ترین کلمات در ادبیات حقوقی و سیاسی در قرن اخیر بوده است. شاید بتوان امریکایی ها و همچنین اروپایی ها را به عنوان مدعی ترین افراد در باب حقوق بشر نامید. در واقع امریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی در قرن اخیر هرگاه خواسته اند اقدامی خلاف موازین بین المللی را مشروع نمایند؛ با ابزار حقوق بشر به آن مشروعیت داده اند.

به گزارش «تابناک»، چه بسیار جنگ های که در همین دهه اخیر به نام آزادی و همچنین گسترش دموکراسی و حقوق بشر به جامعه جهانی تحمیل شده است. یا چه جنایت هایی بر همین اساس بر علیه برخی ملل مظلوم روا داشته شده است. البته حقوق بشر مدعیان فروانی دارد به نحوی که هر کس خود را سرچشمه حقوق بشر و گسترش دهنده آن می پندارد!

در این روزها استفاده دوگانه از واژه مظلوم حقوق بشر به یکی از دغدغه های مهم جامعه جهانی تبدیل شده است. به عنوان مثال خبری در روزهای گذشته از افغانستان به سرتاسر جهان مخابره شد که نگرانی ها از قدرت گیری افراطی ها در این کشور را گوشزد می کرد.

بنابر گزارشات پس از چندین سال از زمین گیر شدن طالبان این گروه افراطی و تروریستی توانسته است از طریق تجمیع نیروها یکی از ایالات افغانستان با نام قندوز را به تصرف خود درآورد که بنابر گزارشات این تصرف، بزرگترین دستاورد نظامی طالبان طی چهارده سال اخیر بوده است.

از روز دوشنبه که طالبان وارد شهر قندوز شدند، درگیری شدیدی در این شهر در جریان است. در همین حال نیروهای آمریکایی در ساعت دو و 15 دقیقه بامداد روز (شنبه) به وقت محلی علیه افرادی که تهدیدی محسوب می‌شدند حملاتی انجام داده است!

در یکی از این حملات، آمریکایی ها به یک مرکز درمانی حمله کرده اند. این خبر بلافاصله در جهان بازتاب گسترده ای پیدا کرد، چرا که مشخص شد امریکایی ها یکی از بیمارستان های پزشکان بدون مرز در افغانستان را مورد هدف قرار داده اند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید در پی حمله هوایی به کلینیک این سازمان در شهر قندوز افغانستان دست کم ۲۲ نفر، از جمله ۱۲ تن از کارکنان این سازمان و ۱۰ بیمار کشته شده اند. البته خود نیرهای ناتو نیز این مساله را تایید کرده است که ممکن است در حمله هوایی آمریکا چنین اتفاقی افتاده باشد.

این خبر با واکنش های مختلفی در سراسر جهان از جمله؛ دبیرکل و همچنین دیده بان حقوق بشر سازمان ملل روبرو شد. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز را در قندوز افغانستان مورد انتقاد قرار داد و خواستار انجام تحقیقات بی طرفانه درباره این حادثه شد و دیده‌بان حقوق بشر نیز با انتقاد از حمله هوایی آمریکایی به بیمارستانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد که نیروهای آمریکایی در عملیات خود دقت کافی برای پرهیز از تلفات غیرنظامیان ندارند.

در ادامه واکنش ها به این اقدام وحشتناک امریکایی ها شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که حمله هوایی به بیمارستان شهر قندوز، ممکن است یک جنایت جنگی محسوب شود.

حال باید دید که امریکایی ها که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند و در عین حال ادعا می کنند از پیشرفته ترین و دقیق ترین سلاح ها برخوردار می باشند؛ چگونه حمله به یک بیمارستان که در آن پزشکان بدون مرز و بیماران حضور داشته اند را توجیه می کنند.!

آیا حقوق بشر و موضوعات اینچنینی که ابزار مناسبی برای فشار به برخی کشورها غیر همسو است؛ برای خود آنها نیز مفهوم دارد و یا حداقل نسبت به این اقدام خودشان عذرخواهی خواهند کرد یا خیر؟


تعداد بازدید : 19
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار