بازدید 39492
۳
گفت وگو

جردن باروز، نابغه آمریکایی كشتي: کشورم هیچوقت ایران را شکست نداده، همیشه پایین تر از شما بودیم

دلم خیلی برای گودرزی تنگ شده . کاش هنوز مسابقه می‌داد. بعد از رفتنش، ایران در 74 کیلو چندین نفر را جایگزینش کرد اما هیچکدام او نشدند .سلام من را به او برسانید. با دیدن مسابقات کشتی، به راحتی می‌شود فهمید که دو تیم در دنیا بهترین‌اند؛ ایران و روسیه/ کشتی من و يزداني در ریو «نبرد قرن» است
کد خبر: ۵۳۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 04 October 2015

یک سایت ایرانی با نابغه کشتی دنیا مصاحبه اختصاصی گرفته است. گفت و گویی ارزشمند پر از خواندنی های جذاب برای کشتی دوستان و البته صادق گودرزی... نيازي نيست هوادار پروپا قرص كشتي باشي تا ستاره نامدار آمريكايي را بشناسي. كشتي‌گير 74 كيلويي كه طي سال‌هاي اخير آنقدر بچه‌هاي ما را شكست داده كه نمي‌توان او را نشناخت. صحبت از جردن باروز است. كشتي‌گيري كه انگار كسي ناي رقابت با او را ندارد، ما ولي مثل هميشه نااميد نيستيم. سال آينده و در جريان المپيك برزيل اين احتمال وجود دارد كه حسن يزداني، پديده تکنیکی كشتي ايران كه براي حضور در المپيك بايد به وزن 74 كيلو برود، مصافي ديدني با باروز آمريكايي داشته باشد. نبردي كه اگر رقم بخورد يكي از هيجان‌انگيزترين كشتي‌هاي قرن خواهد شد. گفت وگوي خواندني بانك ورزش با جردن باروز، كشتي‌گير هولناک آمريكايي را مي‌خوانيد.

با این آمادگی مثال زدنی فیزیکی، هدفت از كشتي‌ گرفتن چيست؟

می خواهم به اوج توانایی‌هایم برسم. در ورزش کشتی اینکه موفقیت‌ات را در محدوده ای غیر از طلای جهانی و المپیک تعریف کنی، آسان نیست اما من واقعا حس می کنم که استعدادی ذاتی بی‌نظیری به من اهدا شده و می‌خواهم در آن به اوج برسم. من واقعا ورزش کشتی و سفر به سراسر دنیا و دیدن فرهنگ‌های مختلف را دوست دارم و این از همه چیز برایم مهم‌تر است.

تاکنون تنها در دو مسابقه شکست خوردي. رمز موفقیت تو چیست؟

سخت‌کوشی. سخت‌کوشی زیاد. می‌دانم که با استعداد هستم اما خیلی هم سخت کار می‌کنم. علاوه بر این مربیان خیلی خوبی هم در آمریکا دارم. من هدف‌های والایی را تعریف می‌کنم و همه مربیان واطرافیانم به من کمک می‌کنند تا به آنها برسم.

فکر می‌کنی تا چه وقت بدون شکست و بی‌رقیب باقی می‌مانی؟

نمی دانم. کار آسانی نیست. قصد دارم تا المپیک 2020 توکیو کشتی بگیرم اما تا آن زمان خیلی سخت است که بگویم وضعیت چگونه خواهد بود. کسی نمی‌داند در یک سال چه اتفاقاتی می‌افتد. شاید مصدوم شوم یا مشکلات خانوادگی داشته باشم. درهرحال سعی می کنم هر روز بهتر از دیروز باشم و موفقیت‌هایم را هر سال تکرار کنم.

سرسخت‌ترین رقیب ایرانی‌ات چه کسی بوده تا حالا؟

دلم خیلی برای صادق گودرزی تنگ شده است. کاش هنوز هم مسابقه می‌داد. چند بار با او کشتی گرفتم و می‌دیدم مردم چقدر دوستش دارند. خیلی‌ها روحیه ورزشی‌اش را دوست داشتند، خیلی‌ها هم تکنیک و مهارتش را. بعد از رفتنش، ایران در 74 کیلو با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده. چندین نفر را جایگزین او کردند، اما هیچکدام جایش را پر نکردند. او جانشین ندارد. گودرزی موفق شده بود مدت‌ها خودش را در سطح بالا نگه دارد. واقعا رفتنش از کشتی دراین سن کم، بدشانسی بدی بود. اگر او را دیدید سلام من را به او برسانید و بگویید امیدوارم حالش خوب باشد. 

جردن باروز، نابغه آمریکایی كشتي: کشورم هیچوقت ایران را شکست نداده، همیشه پایین تر از شما بودیم

 احتمالا سال آینده در المپيك با حسن یزدانی از ایران کشتی خواهی گرفت. خیلی از کارشناسان ادعا می‌کنند نبرد شما و یزدانی، نبرد قرن خواهد بود. نظر خودت در این مورد چیست؟

به شدت موافقم. او یک ستاره است. او هم‌تیمی من را در نیمه نهایی جام جهانی شکست داد. من و جيمز گرين با هم کشتی را آغاز کردیم و مثل هم تمرین می‌کردیم. بدون شک رقابت ما مبارزه جالبی خواهد شد. البته واضح است که من دست بالا را دارم. تجربه من بیشتر است و کمی هم از او درشت‌ترم. او باید وزن اضافه کند تا به 74 کیلو برسد، اما من 5 سال است که در این دسته کار می‌کنم، اما خب او حریف سرسختی است و خیلی محکم و ماهرانه کشتی می‌گیرد. بسیار تکنیکی است و از همه مهم‌تر عرق زیادی به کشورش دارد. سنجیدن میزان عرق و غرور او نسبت به کشورش کار آسانی نیست. وقتی کشتی‌هایش را می‌دیدم، فهمیدم که حریف سختی خواهد بود.

به نظرت چرا یزدانی فینال را واگذار کرد؟

فکرمی‌کنم حریف روس هم خیلی خوب کشتی گرفت و خیلی سرسخت و تکنیکی بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسابقات این است که مبارزه هر کشتی‌گیر در هر بازی متفاوت است. تغییرات پویا و داینامیک است. یزدانی معمولا سریع کار می‌کند، حریف را هل می‌دهد و حمله را آغاز می‌کند. همیشه مرکز میدان تحت کنترل اوست و این به حریف شوک وارد می‌کند. او سرعت بازی را کنترل می‌کند و ریتم بازی خودش را به حریف تحمیل می‌کند اما در فینال، حریف به او اجازه این کار را نداد. مطمئنم او با اقتدار باز خواهد گشت و این مسابقات را فراموش خواهد کرد. شک ندارم که او در 74 کیلو هم ستاره خواهد شد. به‌نظر می‌رسد همه از حضور او به عنوان یک چهره جدید هیجان‌زده اند. در مجموع تیم ایران جوان شده است و تمام کسانی که با من آغاز کرده بودند دیگر در تیم نیستند. مردان جوان تیم ایران هم تا اینجای کار مثل قدیمی‌ها استوار ظاهر شده‌اند.

 فكر مي‌كني ویژگی مثبت کشتی‌گیران ایرانی چیست؟

غرور و عرق ملی. آنها مرا یاد آمریکایی‌ها می اندازند. خیلی به کشورشان و پرچم شان عشق می‌ورزند. شما بهترین هواداران دنیا را دارید. من کشورم و هواداران‌مان را دوست دارم اما شما پرشورترین، پرهیجان‌ترین و سرگرم‌کننده ترین هواداران دنیا را در اختیار دارید. جام جهانی 2013 در تهران بی‌نظیر بود. سالن ده هزارنفری پرشده بود. مردم بوق و طبل و سوت و لیدر داشتند و واقعا از دیدن کشتی‌ها به وجد می‌آمدند. وقتی آنجا کشتی می‌گیری، واقعا لذت می‌بری. به ورزش‌ات افتخار می‌کنی و می‌فهمی کشتی یک ورزش درجه دو نیست، واقعا ورزش مهمی است.

 مهم‌ترین نقطه ضعف کشتی‌گیران ایرانی چطور؟

نمی دانم. سوال سختی است. من واقعا فکر نمی کنم شما نقطه ضعفی داشته باشید. شما همیشه آمریکا را برده‌اید. من تاکنون با  تیم ملی کشورم ایران را نبرده‌ام. تیم آمریکا هیچ وقت بالاتر از ایران روی سکو نرفته است. ایرانی‌ها خیلی سخت کشتی می‌گیرند و همیشه آماده‌اند. شدیدا منظم‌اند و برای برد به میدان می‌آیند. آنها ایمان دارند که شایسته پیروزی هستند. خیلی سخت است که کسی با این روحیه را شکست دهی.

به نظر می‌رسد این روحیه در شما هم وجود دارد.

بله، من فکر می‌کنم شایسته پیروزی هستم. من واقعا سخت کار می‌کنم و از وقت و خانواده‌ام برای این کار می‌زنم. من برای بالا رفتن دستم هر کاری که لازم باشد، در چارچوب قانون، انجام می‌دهم.

 از عکس‌ها و پست‌هایت در شبکه مجازی مي‌شود فهميد که مرد خانواده‌ای و وقت زیادی را با خانواده می‌گذرانی. چطور این تعادل را در زندگی شخصی و کاری خودت برقرار می کنی؟

وقتی هم ورزشکاری، هم پدری، هم همسر باید از خیلی چیزها چشم بپوشی. گاهی اوقات کاملا روی تمرینات متمرکزم و وقت زیادی برای خانواده‌ام ندارم. نمی‌توانم با همسرم حرف بزنم یا به پسرم چیزی یاد بدهم. گاهی وقت‌ها هم با خانواده هستم و زمان برای تمرینات، تماشای ویدئو آموزشی و ارتقا مهارت‌هایم را از دست می دهم. به هر حال یک نقطه تعادلی هم وجود دارد که می‌شود به آن رسید. من به کشتی، به همسرم و به پسرم متعهدم. متعهدم که بهترین باشم. مهم نیست آخر روز چقدر انرژی برایم باقی می ماند، باید انرژی‌ام را بین همه تقسیم کنم تا همه راضی باشند.

جردن باروز، نابغه آمریکایی كشتي: کشورم هیچوقت ایران را شکست نداده، همیشه پایین تر از شما بودیم

 از کشتی گیران قدیمی ایرانی چه كسي را مي‌شناسي؟

کشتی‌های علیرضا دبیر را خیلی دوست داشتم و عباس جدیدی. جدیدی پدیده‌ای بود. واقعا خوب بود. با دیدن مسابقات کشتی، به راحتی می‌شود فهمید که دو تیم در دنیا بهترین‌اند؛ ایران و روسیه. بقیه تیم‌ها همیشه به دنبال مقام سومی یا شکست دادن این دو تیم هستند. ما همه تمرینات‌مان بر اساس شکست دادن ایران و روسیه است. خیلی جالب است که در ایران جوانان را از سنین پایین برای قهرمانی تربیت می‌کنید. ایران واقعا تیم خوبی است، اما من می‌خواهم شما را شکست بدهم (با خنده).

 اگر یک روز شکست بخوری چه حالی خواهی داشت؟

اصلا آسان نیست. حتی نمی‌توانم به این فکر کنم که المپیک را بدون مدال طلا به پایان برسانم. تنها هدف من پیروزی است و فکر می‌کنم توانایی‌اش را هم دارم. لازم نیست کار خاصی بکنم. اگر بهترین کشتی‌هایم را بگیرم برنده خواهم شد. خیلی لازم نیست فراتر از توانایی‌هایم ظاهر شوم. به راحتی می‌توانم از همه نظر بهترین کشتی‌گیر دنیا باشم. گاهی وقت‌ها به این فکر می‌کنم که به هر حال همه برای المپیک آماده‌اند. حتی در همین جام جهانی هم کشتی‌های نزدیک داشتم و چیزی نمانده بود که ببازم. اما سعی می‌کنم خوشبین باشم و به این فکر کنم که مهارتم، توانایی‌هایم و سرسختی‌ام از همه کشتی‌گیرهای دنیا بیشتر است. اگر ببازم هم با عواقبش کنار می‌آیم. گاهی وقت‌ها مثل همیشه تمرکز داری و تمرین می‌کنی، اما می‌بازی، چاره‌ای نداری جز اینکه با آن کنار بیایی و بیشتر تمرین کنی.

 از میان کشورهای صاحب سبک کشتی، کدام را بیشتر می‌پسندی؟

کشورهای گوناگون ترکیبی از تکنیک‌های مختلف را اجرا می‌کنند. روس‌ها تکنیکی‌ترین هستند. بسیار ماهرانه کشتی می‌گیرند. ایرانی‌ها از لحاظ ذهنی خیلی سرسخت‌اند، بهترین جای‌گيری‌ها را دارند و همیشه آماده‌اند. آمریکایی‌ها جنگنده‌اند و سخت کشتی می‌گیرند و زیاد حمله می‌کنند. بنظرم ایران خوش استیل‌ترین کشتی‌ گیرها را دارد. ایرانی‌ها همه مثل هم کشتی می‌گیرند، چون با هم تمرین می‌کنند. در آمریکا من و تونی ریموس خیلی فرق داریم، چون هر کدام در یک شهر تمرین می‌کنیم. علاوه براین، ایرانی‌ها دستورات مربیان‌شان را اجرا می‌کنند، چون به آنها اعتقاد دارند. این را در بازی‌های شان می‌شود دید، شاید اصلا به همین دلیل است که همیشه برنده می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
آمریکا،روسیه و آلمان قوی ترین کشتی گیران آزاد کار جهان را دارد
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
آلمان ؟! تیم آلمان اونقدرام توی مسابقات خوب ظاهر نمی شه ک
عشق جردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل