بازدید 6698

پرداخت دومین قسط بدهی نفتی هند به ایران

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد هند دومین قسط 700 میلیون دلاری بدهی نفتی خود به ایران را 12 اکتبر (20 مهر) پرداخت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۳۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 02 October 2015
رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد هند دومین قسط 700 میلیون دلاری بدهی نفتی خود به ایران را 12 اکتبر (20 مهر) پرداخت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ایران در ماه اوت از هند خواسته بود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را در دو قسط برابر پرداخت کند که نخستین قسط 700 میلیون دلاری چهارشنبه پرداخت شد.

در نخستین قسط بدهی نفتی پالایشگاه‌های هندی، اسار اویل حدود 335 میلیون دلار، مانگلور 300 میلیون دلار، شرکت نفت هند 62 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم سه میلیون دلار به ایران پرداخت کردند.

به گفته منابع آگاه، پرداخت دومین قسط بدهی نفتی از سوی پالایشگاههای هندی مشابه نخستین قسط خواهد بود.

منابع آگاه پیش از این اظهار کرده بودند اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا با مکانیسم بانکی و پرداخت یک میلیارد و 400 میلیون دلار از سوی پالایشگاه‌های هندی به ایران در دو قسط مساوی موافقت کرده است.

هند دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین است با اینهمه دهلی نو تحت فشار تحریمها، میزان خرید از ایران را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌های هندی تا پایان ماه اوت حدود شش میلیارد و 600 میلیون دلار بدهی به ایران داشتند. این پالایشگاه‌ها پس از بسته شدن کانال پرداخت پول از طریق هالک بانک ترکیه در سال ،2013 تحت فشار تحریم‌ها نتوانستند بقیه بدهی خود به ایران را بپردازند. با اینهمه پرداخت بخشی از بدهی واردکنندگان هندی نفت ایران از اوایل سال 2014 در پی امضای توافق هسته ای مقدماتی امکان پذیر شد و حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در شش نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند.

پالایشگاه‌های هندی 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را از سال 2012 به روپیه به حساب ایران در بانک "یو سی او" واریز کرده‌اند. تهران از این پول که در حال حاضر بیش از 170 میلیارد روپیه هند (دو میلیارد و 600 میلیون دلار) است، برای واردات کالاهای تحریم‌ نشده از دهلی نو استفاده می‌کند.

به گفته منابع آگاه، شرکت اچ پی سی ال میتال انرژی که آخرین بار در سال 2013 از ایران نفت خرید، در پرداخت دومین قسط مشارکت نخواهد کرد.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اوایل سال 2012 صادرات نفت ایران را نصف و درآمد نفتی کشور را کاهش داد. انتظار می‌رود این تحریم‌ها در سال آینده میلادی و در راستای توافق هسته‌ای جامع به‌طور کامل لغو شوند.

ایران در حال حاضر هفتمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند به حساب می‌آید در حالی که قبل از تشدید تحریم‌ها در رده دوم قرار داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان