بازدید 22008
۳
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

طرح‌های جدید کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای/ واکنش فرانسه به حملات روسیه در سوریه/ گزینه جدید جانشینی ملک سلمان در عربستان

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای ضربه زدن به توافق هسته ای، رأی گیری مجلس نمایندگان درباره یک طرح ضد ایرانی دیگر، بازتاب اخراج کاردار ایران از بحرین، واکنش فرانسه به حملات هوایی روسیه در سوریه و مطرح شدن یک نام جدید برای جانشینی ملک سلمان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 02 October 2015
طرح‌های جدید کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای/ واکنش فرانسه به حملات روسیه در سوریه/ گزینه جدید جانشینی ملک سلمان در عربستانطرح جدید سناتورهای آمریکایی برای ضربه زدن به توافق هسته ای، رأی گیری مجلس نمایندگان درباره یک طرح ضد ایرانی دیگر، بازتاب اخراج کاردار ایران از بحرین، واکنش فرانسه به حملات هوایی روسیه در سوریه و مطرح شدن یک نام جدید برای جانشینی ملک سلمان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، تلاش های جدید کنگره آمریکا علیه توافق هسته ای ایران، موضوعی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، شماری از دموکرات های سنای آمریکا در حال پیگیری طرحی جدید برای آنچه تقویت توافق هسته ای با ایران می خوانند، هستند. این طرح که توسط سناتور دموکرات بن کاردین تهیه شده شامل همیاری و همکاری بیشتر با رژیم اسرائیل، ملزم کردن دولت اوباما به ارائه استراتژی منطقه ای و تسریع در فرایند اعمال تحریم های جدید علیه ایران در قبال «فعالیت های تروریستی» این کشور است. علاوه بر کاردین، سناتور چاک شومر نیز از طراحان اصلی این طرح است که هر دو این سناتورها موضع مخالف در قبال توافقنامه اخیر با ایران داشته اند.

*****

همزمان، خبرگزاری «رویترز» به رأی گیری مجلس نمایندگان آمریکا درباره طرحی مربوط به ایران پرداخته و می نویسد، دو هفته پس از شکست تلاش در کنگره به منظور از بین بردن توافق هسته ای ایران، قانونگذاران آمریکایی، روز پنجشنبه به تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن این توافق یا تضعیف آن از طریق لایحه ای که ارائه شده بود، ادامه دادند. بر اساس این طرح، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اجازه نخواهد داشت هیچ تحریمی را علیه ایران لغو کند تا اینکه ایران 40 میلیارد دلار به عنوان غرامت به آمریکایی هایی پرداخت کند که گفته می شود قربانیان تروریسم مورد حمایت ایران بوده اند. در رأی گیری درباره این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا 251 نفر رأی مثبت و 173 نفر رأی منفی دادند. 

*****

در میان دیگر موضوعات مربوط به ایران، اقدام دولت بحرین در اخراج کاردار ایران و فراخواندن سفیر خود از تهران، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد بحرین پنجشنبه شب به کاردار ایران اعلام کرد 72 ساعت فرصت دارد این کشور را ترک کند. این کشور همچنین سفیر خود را بر سر ادعاها درمورد حمایت ایران از اقدامات خرابکارانه در بحرین و ارسال تسلیحات برای ستیزه جویان در این کشور فراخواند. وزارت امور خارجه بحرین اعلام کرد، ادعاها علیه ایران شامل حمایت از اقدامات خرابکارانه، تروریسم و تحریک به خشونت از طریق تبلیغات رسانه های گمراه کننده و همچنین کمک به گروه های تروریستی در زمینه قاچاق تسلیحات و مواد منفجره و همچنین آموزش اعضای این گروه ها و پناه دادن به فراریان از قانون است.

*****

اما ادامه موضع گیری های کشورهای مختلف درباره آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، اگر قرار است با تروریسم مبارزه شود، بهتر است پیش از هر چیز پایگاه‌های داعش هدف حمله قرار گیرد. والس در سخنانی در شهر لیون فرانسه گفت: «متأسفانه شاهدیم که روسیه چنین موضعی ندارد». نخست وزیر فرانسه افزود حساب کردن روی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه البته یک اشتباه اخلاقی است، ولی پیش از هر چیز، اشتباهی سیاسی به شمار می‌رود. وی مدعی شد چنین راه‌حلی مورد قبول کشورهای منطقه و به‌ ویژه کشورهای سنی‌نشین نیست.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی با اشاره به میزان محبوبیت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در میان خاندان آل سعود به دنبال تحولات سیاسی جاری در ریاض نوشت: وی به یکباره در مسیر پادشاهی عربستان قرار گرفته است. این روزنامه با بیان اینکه احمدبن عبدالعزیز برای دومین بار است برای جانشینی پادشاهی سعودی مطرح می شود، نوشت، وی برای اولین بار در زمان ملک عبدالله و هم اینک برای جانشینی برادرش ملک سلمان مطرح شده است. به نوشته این روزنامه، شایعات برای بازگشت احمد بن عبدالعزیز به تحولات جاری در ریاض و افزایش ناخشنودی ها از رشد فوق العاده قدرت فرزند جوان شاه، محمد بن سلمان بازمی گردد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
1
1
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر