بازدید 6915
۲

نتانیاهو امسال هم در سازمان ملل از ایران خواهد گفت؟

قرار است، امروز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در ادامه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در این سازمان سخنرانی کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که طی سال های اخیر، وی همواره از فرصت حضور در نیویورک برای فضاسازی علیه ایران و مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 استفاده کرده است. یک روزنامه اسرائیلی، نگاهی تحلیلی به سخنرانی های گذشته وی داشته است.
کد خبر: ۵۳۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ 01 October 2015
نتانیاهو امسال هم در سازمان ملل از ایران خواهد گفت؟قرار است، امروز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در ادامه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در این سازمان سخنرانی کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که طی سال های اخیر، وی همواره از فرصت حضور در نیویورک برای فضاسازی علیه ایران و مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 استفاده کرده است. یک روزنامه اسرائیلی، نگاهی تحلیلی به سخنرانی های گذشته وی داشته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «هاآرتص» در مطلبی با اشاره به سخنرانی امسال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل، مهمترین موضوعات مورد توجه وی در سخنرانی های سال های گذشته را مورد اشاره قرار داده و می نویسد: حماس، ایران و داعش، مهمترین کلیدواژه های وی بوده اند و در عین حال، همواره جنبه ای از مخالفت با سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اظهارات وی بوده است.

در این مطلب به طور خلاصه آمده است:


بنیامین نتانیاهو از هیچ چیز به اندازه سخنرانی خوشش نمی آید. زمانی که سخنرانی وی به زبان انگلیسی و در مقابل مخاطبان خارجی باشد، برایش بیش از پیش خوشایند است و اگر محل ایراد این سخنرانی مهمترین عرصه بین المللی، یعنی مجمع عمومی سازمان ملل باشد که دیگر از هر حالتی برای وی مطلوب تر است. اما تا جایی که به نتانیاهو مربوط است، این تنها یک تفریح نیست؛ وی عمیقاً به قدرت نطق و اهمیت واژگان اعتقاد دارد. از دید وی، سخنرانی نوعی عمل و اقدام است. آخرین سخنرانی وی در کنگره آمریکا درباره ایران، بهترین نمود این جریان به شمار می رود.

از زمانی که نتانیاهو در سال 2009 به نخست وزیری رسید، تاکنون پنج بار در مجمع عمومی سخنرانی کرده است. وی یک بار در سال 2010 نتوانست در نیویورک حاضر شود و آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه وقت رژیم اسرائیل به جای وی سخنرانی کرد. اما لیبرمن اظهاراتی بر خلاف سیاست های نتانیاهو در موضوع فلسطین بیان کرد که همین سبب رسوایی زیادی برای اسرائیل شد. می توان گفت، این یکی از دلایلی بوده که از آن زمان به بعد، نتانیاهو همواره خود، در مجمع عمومی حضور پیدا کرده است.

نتانیاهو نیز فرق چندانی با بسیاری دیگر از مقامات ارشد دولت های مختلف ندارد که وقتی پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل می ایستند، با وجود اینکه مخاطبان بین المللی دارند، جهت مصرف داخلی به موضع گیری و اظهارنظر می پردازند. به همین دلیل است که هر سال، سخنرانی نتانیاهو برای زمانی تنظیم می شود که بیشترین مخاطبان تلویزیونی داخلی سخنرانی وی را تماشا می کنند.

اما این موضوع که محتوای سخنرانی های نتانیاهو را اغلب چه موضوعاتی تشکیل می دهد، در نوع خود جالب توجه است. بدین منظور، می توان تعداد دفعاتی که وی در سخنرانی های خود طی پنج سال اخیر، یک مفهوم یا موضوع را مورد تأکید قرار داده، شمارش کرد؛ بنابراین، ده واژه ای که بیشترین استفاده را برای وی داشته عبارتند از: اسرائیل (211 بار)، سلاح هسته ای (182 بار)، ایران (167 بار)، صلح (106 بار)، فلسطینی ها (59 بار)، هولوکاست و ضد یهودگرایی (55 بار)، اسلام (45 بار)، دولت یهود (40 بار)، ترور (39 بار) و سازمان ملل (37 بار).

نتانیاهو امسال هم در سازمان ملل از ایران خواهد گفت؟

نیازی نیست متخصص باشیم تا دریابیم به طور کلی مهمترین موضوع در سخنرانی های نتانیاهو چیست؛ موضوع هسته ای ایران. به عنوان مثال، وی واژه «ایران» را 167 بار به کار برده و از واژه تسلیحات هسته ای یا واژه های مرتبط با آن مثل بمب هسته ای، اورانیوم، پلوتونیوم، غنی سازی و سانتریفیوژ نیز 182 بار استفاده کرده است.
نتانیاهو نام حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را 30 بار به کار برده و از واژه «تحریم ها» علیه ایران نیز 19 بار بهره برده است.

اما نکته دیگر اینجاست که توجه ویژه نتانیاهو به موضوع هسته ای ایران، از سال 2012 و سخنرانی معروف «خط قرمز» وی آغاز شد. در آن سخنرانی، وی کلمه ایران را 54 بار و کلمات مرتبط با سلاح هسته ای را 86 بار به کار برد. در دو سال پیش از آن، موضوع هسته ایران در حاشیه بود، اما دلیل این موضوع چیست؟ 

نتانیاهو امسال هم در سازمان ملل از ایران خواهد گفت؟

ایهود باراک، وزیر جنگ پیشین رژیم اسرائیل، به نکات جالبی در این زمینه اشاره می کند و می گوید: از سال 2009 به بعد، بحث حمله نظامی احتمالی به ایران به مرور شدت گرفت و دو بار نتانیاهو تا آستانه صدور فرمان این حمله پیش رفت؛ اما در سال 2012، بحث حمله نظامی عملاً از دستور کار خارج شده بود؛ بنابراین، می توان گفت تا زمانی که بحث حمله نظامی به ایران مطرح بود، نتانیاهو ترجیح می داد درباره آن حرفی نزند.

بی تردید در سخنرانی امروز خود نیز نتانیاهو موضوعات مربوط به ایران و توافق هسته ای را مورد اشاره قرار خواهد داد و از تمایلش برای صلح با فلسطینی ها نیز خواهد گفت؛ اما آنچه از تحلیل سخنرانی های گذشته وی درمی یابیم این است که نتانیاهو، دستور کار دیپلماتیک و روابط عمومی دارد که با مسائل اصلی امنیتی رژیم اسرائیل همخوانی ندارد؛ هم در موضوع ایران و هم بقیه موضوعات. وی زمانی درباره یک مسأله سخن می گوید که دیگر اتفاق افتاده است. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که نتانیاهو سال آینده 27 بار نام حزب الله را در سخنرانی خود به زبان نیاورد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی