بازدید 6919
۴

مقايسه فاجعه منا با واقعه فوتبالی هیلزبورو

کد خبر: ۵۳۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱ 28 September 2015

در آوریل 1989 در جام حذفی فوتبال انگلستان تیم های لیورپول و ناتینگهام فارست در زمین شفیلد ونزدی روبروی هم قرار میگیرند. سکو های بخش غربی ورزشگاه که در اختیار طرفداران لیورپول است پر می شود اما جمعیت همچنان به داخل ورزشگاه داخل می شوند بی خبر از اینکه در ردیف های جلویی تماشاچیان در حال له شدن هستند. در دقیقه 6 داور بازی را متوقف می کند. اما تماشاگران همچنان در حال له شدن هستند. 94 نفر درون ورزشگاه و 2 نفر در بیمارستان و در مجموع 96 نفر (از جمله 38 جوان 10 تا 19 ساله) مردند.

بعد از حادثه، با توجه به حادثه ورزشگاه هیسل در 4 سال پیش (هجوم هواداران لیورپول به هواداران یوونتوس، ریختن دیوار ورزشگاه و مرگ 39 هوادار یوونتوس) همه انگشت اتهام را بطرف هواداران لیورپول میگیرند. پلیس اعلام میکند هواداران بزور در ورزشگاه را شکسته اند. روزنامه پر تیراژ و زرد سان در سوتیتر های خود تماشاچیان را عامل اغتشاش و دزدی معرفی میکند. هواداران لیورپول "حیوانات وحشی در قفس" معرفی میشوند.

بعد از فشارهای خانواده های قربانیان هیلزبورو، بالاخره در سال 2012 نتایج تحقیقات کمیته مستقل منتشر می شود. مشخص می شود پلیس بعد از حادثه اجساد قربانیان را مورد آزمایش خون قرارداده تا ردی از الکل در آن پیدا کند. هیچ موردی از مصرف زیاد الکل دیده نمی شود. مشخص می شود پلیس سوابق جنایی قربانیان را ردیابی کرده تا اوباشگری تماشاچیان را علت بروز واقعه معرفی کند. باز هم جواب منفی بوده. مشخص می شود برخلاف ادعای پلیس، تماشاچیان به زور وارد ورزشگاه نشده اند بلکه گیت های ورود بوسیله ماموران امنیتی بازشده، و هیچ نیرویی در محل نبوده تا متوجه پرشدن ردیف های جلویی شود. مشخص می شود تنها یک آمبولانس برای انتقال زخمی ها داخل ورزشگاه می اید که می تواند تنها 14 نفر را به بیمارستان برساند. مشخص می شود در صورت وجود کمک های بیشتر احتمالا 40 تا 50 نفر دیگر می توانسته اند زنده بمانند.

حادثه اخیر در منا نه تنها از لحاظ شکل بروز فاجعه، همچنین در شکل واکنش ها از دید من، شباهت هایی با فاجعه هیلزبورو دارد، بلکه واکنش دولت عربستان در انداختن تقصیر برگردن زائران به هر حال قابل پیش بینی است. در عین حال بسیاری از کاربران لمپن ماب فضاهای مجازی نقش روزنامه زرد سان را برعهده گرفته اند. با تمسخر زائران و وحشی قلمداد کردن آنها، و ایراد جملات بی مبنایی مانند «زائران یکدیگر را خفه کردند»، و فرافکنی علت بروز حادثه به خطای شخصی زائران .

کاش حداقل تا زمان انتشار نتایج تحقیقات احتمالی کمیته مستقل احتمالی ساکت می نشستند.


پی نوشت:

سوتیتر های "سان" این سه جمله بود:

بعضی هواداران کیف پول قربانیان را برداشتند.

بعضی هوادارن بر روی پلیس‌های شجاع ادرار کردند.

بعضی هواداران افسران پلیسی را که در حال دادن تنفس مصنوعی بودند کتک زدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
لطفاً مقایسه فاجعه منا با حادثه 10 سال پیش پایان مسابقه ایران و ژاپن در استادیوم آزادی را هم ذکر بفرمایید که چند جوان ایرانی در هنگام خروج جمعیت انبوه تماشاچیان زیر دست و پا له شدند و تعداد زیادی هم مجروح شدند.
1
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار