بازدید 16126
۵

اگر دین ندارید لااقل انصاف داشته باشید

حجت الاسلام زائری
کد خبر: ۵۳۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 26 September 2015
همان قدر که در حوادث بزرگ و سنگین رفتار فیزیکی مردم و گروههای امداد گر مهم است به همان میزان رفتار معنوی و واکنش روانی و فرهنگی افراد اهمیت دارد. حوادث تلخ و غم‌بار حج امسال که ابعاد پیچیده و پشت صحنه‌های آن به مرور بیشتر آشکار خواهد شد موقعیتی فراهم کرده که هوشیاری و هوشمندی همکاران را به چالش کشیده و در بوته آزمون قرار داده است.

در چنین شرایطی باید همه توان و همت عمومی با صدای واحد بر علیه مدیران ناکارآمد و خبیث حرمین شریفین جهت یابد. نادانی و بی توجهی برخی نباید باعث شود که ناخواسته ، حتی به شکل غیر مستقیم رأس این حربه به جای شاهزاده‌های سعودی به سوی حجاج مظلوم قرار گیرد .

هدف دشمن به صورت حساب شده این است که از یک طرف حجاج ایرانی را مقصر جلوه دهد و از سوی دیگر در راستای رویکرد دین ستیزانه غربی فضای عرب ستیزی را ترویج کند و لذا هرگونه غفلت و بی توجهی حتی به اندازه بازنشر یک جمله یا یک شایعه دقیقا همراهی با برنامه حساب شده دشمن است.

دهها سال است که ما خباثت وهابی‌های سعودی را تحمل کرده‌ایم و به دلایلی برخی اخبار را پنهان ساخته و دم نزده‌ایم و تنها گاه برخی حوادث تلخ چون تعرض به دو نوجوان ایرانی بازتاب یافته است.

اینک که فاجعه‌های بزرگی چون حوادث مکه و منا همه مردم جهان را حیرت زده کرده و به جنایت و خیانت و کوتاهی و تقصیر مدیران حج سعودی واقف ساخته هرگونه آدرس غلط دادن و توجیه برای حفظ آبروی عربستان فقط خیانت است ، زیرا بسیاری از این حرف و حدیث‌ها مشخصا برای تضعیف عبادت عظیم و جهانی حج است .

باید اکنون به برخی ناآگاه که با نوشته ها یا گفته های کودکانه بر زخم دل مجروح عزاداران این حوادث تلخ نمک می زنند گفت که اگر دین ندارید و ارزش و جایگاه عبادت حج را در نظر نمی‌گیرید و دنبال بهانه‌ای برای ناسزا گفتن به عرب‌ها هستید لااقل شعور و احساس و درک عاطفی نسبت به حادثه تلخ و غمباری که رخ داده داشته باشید!

در شرایطی که خانوادهای فراوانی داغدار هستند ، در حالی که خانواده‌های فراوانی هنوز از سرنوشت عزیزان خود خبر ندارند انتشار برخی کلمات و مضامین عوامانه و بازنشر برخی جمله‌های ضد دینی چه جایی دارد؟ آیا خود میدانید با طرح چنین موضوعاتی چه آتشی در دل و جان آنها می‌زنید؟ طبعا روی سخنم با کسانی که عالمانه و از سر قصد در قالب برنامه دشمن حرکت می‌کنند نیست ، بلکه با کسانی هستم که در همین مرز و بوم و همراه و هم قدم با همه ایرانیان هستند.

اگر در یک کلیسا هم این حادثه تلخ رخ می‌داد روا نبود کسی باور آنان را به سخره بگیرد و درباره کسانی‌که با ایمان و اعتقاد به عبادت خدا مشغول بوده‌اند ناسزا بگوید. اگر دین ندارید لااقل انصاف داشته باشید و احساس و شرایط هموطنان داغدار و فرزندان یتیم و پدرها و مادرهایی عزادار را درک کنید.

زائران حادثه دیده برادران و خواهران من و شما هستند که برای پاسخ گفتن به دعوت الهی به سفر حج رفته و در حال اطاعت از امر خداوند جان داده‌اند و شرایطی  که با درگذشت آنان به وجود آمده بسیار بحرانی و تلخ است.

اتفاقا در چنین شرایط و احوال بحرانی باید بسیار هوشمندانه و دقیق سخن گفت و نوشت ، لیکن دیده می شود که مع‌الاسف برخی گفتارها و نوشتارها اصلا هوشمندانه نیست و برخی چندان متوجه نیستند که در شرایط بحرانی اجتماعی و فرهنگی باید با حساسیت و دقت صد چندان مراقبت موضع گیری و واکنش خود باشند .

 حتی مقایسه‌ای که گاه بین سفر حج و زیارت اربعین صورت می‌گیرد به هیچ وجه مناسب و خوشایند نیست زیرا گذشته از اشکال محتوایی آن این گونه برخورد و موضع گیری موجب می شود که اگر تاکنون هم جریان تکفیری چندان در فتنه گری و حادثه آفرینی در پیاده روی اربعین موفق نبوده است امسال هر طور می تواند بحران و حادثه ای بیافریند . هر چند که حتی اگر حادثه ای رخ ندهد و آن نابکاران توفیقی در تخریب جریان زیارت اربعین هم نداشته باشند اصل این مقایسه از جهت فکری و اعتقادی دارای ایراد است و نهایتا بی آن که کسی بخواهد به مفاهیم و مضامین نامطلوبی منجر خواهد شد. 

ما خودمان هم می دانیم که مدیریت و تدبیر زیارت اربعین دست ما نیست وگرنه بدون شک اوضاع از آن چه در مکه و منا رخ داد بهتر نمی بود ! اگر امنیت و آرامش و ثبات و استقراری هم هست از عنایت و لطف همان خدایی است که در مکه و منا میزبان زائران بوده است . چه نیازی هست که ما این مسائل را با هم مقایسه کنیم ؟ هر ساله در بسیاری از مناطق جهان سفرهایی برای کارناوال ها یا برنامه هایی سراسر گناه برگزار می شود و حادثه ای هم رخ نمی دهد ، آیا صرف عدم وقوع حوادث نشان دهنده بر حق بودن است یا مثلا اگر در زیارت اربعین حادثه ای تلخ رخ داد و اتفاقی خونین افتاد از حقانیت و درستی این زیارت چیزی کم می شود ؟

از این روست که در چنین شرایطی همگان باید با هوشیاری و بصیرت و هوشمندی رفتار کنند و مراقب گفتار و نوشتار خود باشند .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۵
1
20
20
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار