بازدید 15125
خودتان را جای حجاج و چشم انتظارانشان در وطن بگذارید؛

کاش مسئولان وزارت ارتباطات و اپراتورها تدبیری کنند!

چیزی شبیه وضعیت تعلیقی که در زمان جنگ، بعد از هر عملیات رخ می‌داد و همه را چشم انتظار می‌گذاشتT بلکه خبری بگیرند و شاد شوند یا در غم فراغ بسوزند. این روزها عجیب شبیه همان وضعیت شده و خدا می‌داند در این بی خبری ها، چه رنج دوچندانی به زائران و خانواده هایشان تحمیل می‌شود؛ اما آیا نمی‌توان به این رنج پایان داد؟
کد خبر: ۵۳۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵ 26 September 2015
آیا اوضاع عربستان عادی است؟ اگر پاسختان مثبت است، از خواندن ادامه مطلب صرف نظر کنیدT ولی اگر با آنهایی که حوادث روزهای اخیر را رصد کرده و به خوبی می‌دانند که اوضاع این کشور عادی نیست، هم عقیده‌اید، چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید تا بحران رخ داده در آن کشور که میزبان انبوه حجاج است، بیشتر عذابمان ندهد؟

به گزارش «تابناک»، «از زمانی که خبر را شنیدم تا الان، هنوز احساس می‌کنم تپش قلبم معمولی نشده و به ریتم عادی برنگشته. با اینکه هم دیروز با همسرم حرف زدم و هم امروز بعد از اینکه از رمی جمرات برگشت»؛ این بخشی از واگویه های زنی است که با فرزندش در منزل نشسته و کانال های تلویزیونی را بالا و پایین می‌کند تا همه بخش های خبری را ببین،د بلکه چیز جدیدی شنیده و دلش آرام بگیرد.

البته او تنها نیست بلکه ساعات اخیر برای بسیاری از ایرانیان همراه با اضطراب هایی از این دست بوده است، زیرا مرگبارترین حادثه حج رخ داده و اوضاع در عربستان اینقدر نابسامان است که هزاران تن جان باخته‌ و مجروح شده‌اند و شمار زیادی مفقود هستند و هنوز خطر رفع هم نشده!

این را می‌شود از اخباری فهمید که درباره آتش سوزی چادر محل اقامت برخی زائران منتشر می‌شود که بعد از رویداد فاجعه بار عید قربان در منا رخ داده و یا از توالی حوادث تلخ در ایام حج امسال آن را نتیجه گرفت که پیش از شروع حج با سقوط جرثقیل در مسجد الحرام آغاز شد و بعد با حوادث ریز و درشت ادامه یافت تا دست آخر به فاجعه منا برسد و ادامه بیابد.

همه این آمار و ارقام در کنار اتفاق شومی که چندی پیش رخ داد و موجب شد که مسئولان کشورمان تصمیم به قطع اعزام زائران حج عمره به عربستان بگیرند، موجب شده که نگرانی ها نسبت به اتفاقات اخیر بیشتر شود، به ویژه اینکه در یکی دو روز اخیر اخباری منتشر شد که حکایت از رفتار بد سعودی ها با زائران و ضعف مفرط ایشان در مدیریت اوضاع حج دارد تا نگرانی ها نسبت به سرنوشت حاجیان به اوج برسد.

بدین ترتیب جای تعجب ندارد که بشنویم جز خانواده های عزادار ایرانی که عزیزانشان در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام یا رویداد مرگبار صحرای منا از دست داده‌ و به سوگ نشسته‌اند، یا آنهایی که عزیزانشان در سرزمین وحی مجروح شده یا به تألمات روحی گرفتار آمده‌اند، دیگر هم وطنانمان بسیار از بابت اتفاقات رخ داده در عربستان نگران اند و برای بازگشت حجاج لحظه شماری می‌کنند.

این لحظه شماری زمانی دشوارتر می‌شود که می‌بینیم هنوز مناسک حج به اتمام نرسیده و در میان کوران این حوادث دردناک و تلخ، بازماندگان آن حوادث تلخ باید شعائر باقی مانده را به جا آورده و حجشان را به اتمام برسانند؛ یعنی تکرار مسیر رمی جمرات که ساعاتی پیشتر در آن هزاران تن به دیار باقی شتافتند و چه لحظات تألم بار و دردناکی را متحمل شدند.

حالا کافی است همه این مؤلفه ها را کنار هم جمع کرده و خودمان را جای آن دسته از هموطنانمان بگذاریم که عزیزی در این سفر دارند؛ خواهری، برادری، پدر و مادری، فرزندی یا حتی یکی از اقوام دور و نزدیک یا دوست و آشنایی درجه یک یا دو. البته دایره نگرانی فراتر از این حرف هاست، ولی اگر به همین حد و اندازه بسنده کنیم، هم درخواهیم یافت که چقدر پی جویی وضعیت ایشان در این یکی دو روز دشوار بوده و چه خون ها به دل آنها شده که عزیزی در این سفر دارند.

با این حساب تازه شاید بتوانیم درک کنیم که اعلان عمومی شماره تلفن مدیران کاروان ها یا انتشار فهرست جان باختگان و حتی مفقودین تا چه اندازه کمک بزرگی به حساب می‌آید و چه فکر و خیال هایی را رفع خواهد نمود و تکلیف ها را یکسر خواهد کرد. چیزی شبیه وضعیت تعلیقی که در زمان جنگ، بعد از هر عملیات رخ می‌داد و همه را چشم انتظار می‌گذاشت بلکه خبری بگیرند و شاد شوند یا در غم فراغ بسوزند.

این روزها عجیب شبیه همان وضعیت شده، چون بسیاری تلفن های همراهشان را از دست داده‌اند یا اگر اینچنین نشده باشد هم، اعتبار کافی برای برقرار تماس های مکرر و اعلان وضعیتشان ندارند و خدا می‌داند که در این بی خبری ها، چه رنج مشددی به زائران و خانواده هایشان تحمیل می‌شود؛ اما آیا نمی‌توان این رنج را خاتمه داد یا دست کم برای کاستنش اقدام کرد؟

پاسخ به این پرسش ساده است؛ اگر بخواهیم، شدنی است. کافی است وزارت ارتباطات کشورمان پیش قدم شود یا حتی اپراتورهای تلفن همراه کشورمان که مراوادت فراوانی با همتایان خارجی دارند، طرحی ویژه برای این روزها در نظر بگیرند که طی آن خدماتی ویژه به حجاج ایرانی مقیم عربستان تعلق گیرد. چیزی شبیه امکان تماس با نرخی بسیار ارزان تر از حد معمول یا حتی از آن فراتر، در اختیار نهادن بسته های اعتباری رایگان به زائرانی که اگر در حوادث اخیر آسیب جسمی هم ندیده باشند، هم خودشان و هم اقوامشان در وطن به شدت آسیب روحی متحمل شده‌اند.

نه اینکه این طرح ها خواهد توانست همه چیز را حل کرده و اوضاع غیرعادی حاکم بر حج امسال را به عادی تغییر دهد، ولی آیا غیر از این است که اکنون در زمان رقم خوردن بزرگترین حادثه حج، چه دولتمردانی که برای بررسی وضعیت حجاج جلسه فوق العاده می‌گذارند و تصمیمات فوق العاده می‌گیرند و چه اپراتورهایی که برای اعلام حمایت از ملی پوشان، ابراز علاقه به هنرمندان فقیدِ از دست رفته یا موضوعات ریز و درشت دیگر طرح های ویژه می‌گذارند، جوایز ویژه تر در نظر می‌گیرند و مدعی هستند همیشه و در همه جا همراه مردم هستند و... هیچ طرحی برای حمایت و همراهی با حجاج و خانواده های نگرانشان ندارند؟ آیا در این برهوت ایده های حمایتی، سزاوار نیست مایه اندک تسلایی شوند و تلاش داشته باشند شرایطی دشواری که عربستانی ها با بی تدبیری رقم زده‌اند، ایشان با تدابیری ساده برای هموطنانمان تسهیل نمایند؟!


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۴
سلام و تسلیت به خانواده هایی که عزیزانشون رو از دست دادن در حادثه مکه . من سوالاییی دارم البته من مسیحی هستم و زیاد اطلاعات ندارم راجب درومدفرایض هموطنای مسلمان ،حج واجب رو میدونم بر همه مسلمونهایی که توان مالی و سلامت دارن واجب هستش پس نرفتنش هم درست نباید باشه ولی حتما تو این تاریخ حج واجب میشه یعنی تو قران تاکید شده؟اگه شده که هیچ و اگه نسده امکانش نیست که مثلا کاروان ایرانی تو زمانایی برن که خلوت تر باشه و نظارت راحت تر باشه ؟ فک نمیکنم خدا هم راضی باشه که اینطور انسانهای بی گناه به بدترین شکل ممکن جونشون رو از دست بدن تصور اینکه یه فرزند تو اون تصاویر وحشتناک که هر دقیقه مخابره میشه از رسانه ها بدونه پدرش یکی از همین قربانیهاست دل ادمو میلرزونه. وقتی این اعراب نمیتونن امنیت ساده ای رو تامین کنن و هر اتفاقی می افته اونجا نمیشه کاری کرد؟ و چرا دولتمردای ما فقط به یه اعتراض ساده بسنده کردن . ممنون از تابناک اگه متن منو چاپ کرد و اگه امکان چاپ نداشت به هر دلیل گله ای ندارم فقط در صورت امکان به صورت ایمیل جواب منو بدین
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
سلام هموطن عزیزم.
در پاسخ باید عرض کنم که حج تمتع در همین ماه ذیحجه برگزار میشه و بر اساس تعالیم دین امکان اینکه در تاریخ دیگری ایرانیان به حج بروند وجود ندارد. مگر حج عمره
اما در مورد واجب بودن حج با این شرایط حرف بسیار است.
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
برادر هموطن
حج واجب زماان خاصی داره و هر موقع سال نمیشه رفت
باید در زمان خودش انجام بشه

ولی عمره فرقی نداره کی بری که اختیاری هم هست و میشه کلا نرفت
بانوي ايراني
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
هموطن عزيز مسيحي
سلام
فرمايش شما درست است. در دين اسلام حج تمتع براي كساني كه استطاعت مالي دارند واجب است. در مورد زمان حركت به سمت جمرات براي رمي جمره تمامي علما و فقهاي شيعه و سني زمان اين رمي را تا قبل از ظهر روز عيد قربان مي‌دانند به همين دليل همه حجاج بايد تا قبل از ظهر رمي جمره عقبه را انجام دهند تا ادامه مناسك امكان‌پذير شود. متاسفانه بي تدبيري غرض‌ورزانه سعودي‌ها اين فاجعه شوم را رقم زد. براي دلسوخته بازماندگان صبر جميل از خدا طلب مي‌كنيم و براي ارواح پاك از دست رفتگان آرامش و علو درجات.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
حج واجب زمان داره هموطن عزیز، خارج از اون زمان امکان ادا کردنش نیست.
من خط اول رو خوندم به خاطر درخواست نگارنده محترم بقیش رو نخوندم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
تو ایرانی هستی؟؟؟
باسلام
جهت اطلاع شماره تلفن مدیران کاروان در دسترس خانواده های حجاج است واعلان عمومی آن فقط به مشکلات موجود اضافه میکند چه اینکه در این وضعیت این عزیزان خود هزاران مشکل دارند وامکان پاسخ گویی بسیار کم است
بنظرم سازمان های جاسوسی اسرائیلی و غربی قصد ربودن تعدادی از حجاج ایرانی را داشته اند و لذا این حادثه را برنامه ریزی کرده اند تا بتوانند در این فضا کار خود را براحتی انجام دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
خیلی مضحک بود حرفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
آره تو راست می گی
ببخشید یعنی حاجی که حداقل بیست میلیون خرج حج کرده نداره صد هزار تومن خرج اعتبار موبایل کنه ؟؟؟ برای اینها هم باید از بیت المال مایه گذاشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
تا حالا بدلیل بدهی برقتو قطع کردن؟
چه جوابي داريد به اين هم وطن عزيز بديد؟؟؟ما كه از سوء نيت اين آل سعود كاملا باخبريم واقعا نميشد تمهيداتي بيانديشيم وعزيزانمون رو به اين راحتي به قربانگاه آل سعود نفرستيم حالا هم كه دارن ايرانيهارو مقصر ماجرا جلوه ميدن !!!واقعا دلم براي خانواده هاي اين زوار كبابه ! من كه واقعا ميترسم با اين زمينه سازيها بلايي سر بقيه زوارمان بيارن
اعتبار موبایل ها اگر تمام شده لااقل قطع نکنند. بر می گردند پول اژراتور ها را می دهند. تابناک به اژراتور ها هسدار بده بعدا نگویند تابناک ...
بايد نوبت بندي شود وهر كشور در نوبت خودش اعزام شود وحجاج داراي علايم مخصوص باشند البته همين قسمتهايي كه مي گويند از دعام وفشرده است وحتي در نوبتي كه بايران داده مي شود كارونها بنوبت اعزام شوند وتمام كساني كه از نظر بدني وسني توان كافي را ندارند در نوبت جداكانه ودر زماني كه اب وهوا مناسب است اعزام شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
نوبت بندی شوند ؟ رمی جمرات و مشعر و منی نوبت بندی شوند ؟
با سلام و خسته نباشید
اخه این چه حرفیه که شما میزنید مگه میشه اپراتورهای تلفن همراه ما از این کارا بکنن اونا فقط از این فرصت استفاده خودشون رو میکنن وگرنه شما نباید پیشنهاد بدهید خودشون باید این کار رو بکنن. چطور به ذهنشون انواع و اقسام طرح ها و بسته ها و ترفندهای کسب درآمد می رسد اما از این طرح ها تا حالا به ذهنشون نرسده
مرگ بر ال ناسعود جنایتکار این جنایت و بستن راه و ایجاد رعب و وحشت در اثر ازدیاد جمعیت کاری از روی عمد و زهر چشم گرفتن از مسلمانان علی الخصوص ایرانی ها بوده و باید تقاص کار خود را با مجهز کردن یمنی ها با موشک های دور برد پر قدرت بعد از اعمال حج وپایان یافتن مراسم تا انان شهر های مهم از جمله کاخ های ال ناسعود و سران وابسته شهر های ریاض و قطیف و جده و مکان های نفتی عربستان با خاک یکسان شود .
مخابرات !!!!! مخابرات و اوپراتورها فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند.
به نظرم تابناک تو هم .................................!!!
هزینه هر نفر حج به اندازه ی تهیه یک شغل جدید است. خودشان اعتبار تهیه کنند.
الان وقت کاسبی اوپراتور هاس
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر