بازدید 151493
آخرین اخبار از حادثه مرگبار سرزمین منا و وضعیت حجاج ایرانی؛

تعداد جان باختگان احتمالا به دو هزار تن خواهد رسید/ خطر هنوز در کمین حجاج است/ حریق گسترده در چادر زائران مصری/ اسامی جان باختگان ایرانی/ دستورات سه گانه رئیس جمهور از نیویورک/ آمار نهایی را فردا بشنوید/ اسامی مفقودان ایرانی

صبح امروز در حالی رمی جمرات وسطی آغاز شد که نه تنها هنوز ازدحام جمعیت خطرناک به نظر می‌رسد، بلکه آمار و اخبار مرتبط با تلفات رویداد تلخ و دردناک روز گذشته ادامه دارد. امیدواریم که دیگر شاهد بروز حادثه دیگری نباشیم. رئیس سازمان حج و زیارت با انتقاد از اعلام نشدن آمارهای صحیح توسط مسئولان عربستانی احتمال داد، شمار جان باختگان به دو هزار تن برسد!
کد خبر: ۵۳۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 25 September 2015
صبح امروز در حالی رمی جمرات وسطی آغاز شد که نه تنها هنوز ازدحام جمعیت خطرناک به نظر می‌رسد، بلکه آمار و اخبار مرتبط با تلفات روداد تلخ و دردناک روز گذشته ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، خبرهای رسیده از عربستان حاکی از آن است که شمار جان باختگان رویداد روز گذشته در مسیر رمی جمرات در سرزمین منا از 1300 کشته متجاوز نشده است و بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مسئولان ایرانی، 133 تن از این جان باختگان، هم وطنانمان هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، هنوز بسیاری از زائران ایرانی مفقود هستند، ولی یکی از زائران اهل تسنن ایرانی که از شب گذشته مفقود بود، امروز در رمی جمرات پیدا شد و وضعیت وی مساعد است.

هنوز 2 نفر از خبرنگاران صدا و سیما مفقود هستند و از گروه تواشیح و قرآنی که در محل حضور داشت 3 نفر فوت کردند.


هنوز حادثه در کمین است!

به رغم آنکه تا اینجای کار دو حادثه بسیار بزرگ به حج امسال سنجاق شده و هنوز نمی‌توان درباره ابعاد واقعی حادثه دوم که روز گذشته در منا رقم خورده سخن گفت، حاجیانی که امروز برای رمی جمره حضور یافته‌اند از ازدحام شدید جمعیت در جمره وسطی روایت می‌کنند تا معلوم شود هنوز خطر در کمین است.

امیدواریم امروز شاهد حادثه جدیدی نباشیم و سعودی ها که پیشتر ثابت کرده‌اند در مدیریت حجاج و پیشگیری از وقوع حوادث تلخ هیچ تبحری ندارند، امروز با حضور گسترده نیروهای امنیتی بتوانند کیفیت پایین این نیروها را با کمیت زیاد تا حدودی جبران کرده و مانع از رقم خوردن هرگونه اتفاق ناخوشایند دیگری شوند.

آتش سوزی چادرهای حجاج در منا

به گزارش میزان، ساعاتی پیش رسانه های مصری گزارش دادند که در جدیدترین حادثه در عربستان، چادر حجاج مصری در منطقه منا طعمه حریق گسترده ای شد.

بر پایه این گزارش، این آتش سوزی موجب ایجاد وحشت در میان حجاج شد. 8 خودروی آتش نشانی پس از اعزام به محل حادثه توانستند آتش سوزی گسترده در چادر حجاج مصری را مهار کنند.


پیام تسلیت رئیس جمهور در پی فاجعه منا

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در بدو ورود به نیویورک، پیام تسلیتی درباره فاجعه دردناک منا صادر کرد که در بخش هایی از آن آمده: اینجانب با تسلیت فاجعه دردناک منا ... از جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم می‌خواهم تا در اسرع وقت با تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به این فاجعه و تجمیع امکانات لازم، .... اقدامات زیر را انجام دهد:

١- با اعزام تیم های امداد در صورت لزوم و ارسال هواپیما به کشور عربستان، رسیدگی به امور حجاج بیت الله الحرام، مجروحین فاجعه، و انتقال درگذشتگان به کشورمان را در اولویت اقدامات ستاد قرار دهند...

٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور در منازل درگذشتگان و مجروحین فاجعه ضمن ابلاغ پیام تسلیت اینجانب، کمک های لازم و تسهیلات مکفی برای انجام امور مربوطه را دراسرع وقت ارائه نمایند.

٣- وزارت امورخارجه و سفیر ایران در عربستان موظف‌اند ... تمامی اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌دیدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نیز می خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظائف قانونی واسلامی خود دراین زمینه عمل نمایند. 

پیکرهای زائران ایرانی، اوایل هفته آینده به کشور بازگردانده می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت در بیان آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان فاجعه منا گفت: هماهنگی‌ها در حال انجام است تا در نخستین روزهای هفته آینده پیکرهای جان‌باختگان ایرانی فاجعه مرگبار منا به کشور بازگردانده شوند. اولویت ما اکنون بازگرداندن پیکر زائران ایرانی و رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه است.

وی افزود: اکنون شناسایی پیکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد و اعضای بعثه مقام معظم رهبری به همراه افراد سازمان حج و زیارت در تلاشند تا زائران ایرانی جان باخته این حادثه را پیدا کنند. اکنون وضعیت 60 زائر مجروح این حادثه مساعد است و تیم پزشکی حج و زیارت در تلاش است،  اقدامات مقتضی برای آنها انجام شود.


اعلام پروازهای فوق العاده به عربستان تا ساعتی دیگر

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تا چند ساعت دیگر برنامه پروازهای فوق العاده مشخص می شود، گفت: در حال برنامه ریزی برای انجام پروازهای فوق‌العاده به عربستان هستیم.

علی عابدزاده با بیان اینکه از تمام توان شرکت های هواپیمایی داخلی برای برقراری پروازهای فوق العاده استفاده خواهیم کرد، به ایلنا گفت: هنوز چیزی در خصوص اینکه اجساد کشته شدگان حادثه منا چه زمانی به کشور ارسال می‌شود اعلام نشده است.

آخرین آمار مصدومان و جان باختگان فردا مشخص می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اعلام اسامی جان باختگان گفت: آخرین آمار مصدومان و جان باختگان حادثه منا فردا بعد از نماز ظهر هنگامی که حاجیان عازم مکه می شوند به دست می آید.

اوحدی در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر افزود: تا ساعت 17 و 30 دقیقه روز گذشته که امکان دسترسی واحدهای امداد سازمان حج و زیارت در مرکز پزشکی این سازمان وجود داشت 131 نفر جانباخته ایرانی داشتیم که از این تعداد 125 نفر با نام شناسایی شدند و شش نفر نیز مجهول الهویه هستند. 85 نفر مجروح در بیمارستان ها بستری هستند که از این تعداد 30 نفر در بیمارستان های عربستان و در مکه و طائف و جده و ریاض بستری شدند و 55 نفر نیز در مرکزی پزشکی حج و زیارت بستری هستند.

اوحدی گفت: دولت عربستان به علت ابعاد بسیار وسیع این فاجعه تأسف بار از ساعت 18 روز گذشته دسترسی همه کشورها را به مرکز درمانی قطع کرد، اما با پیگیری های صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت آن ها را قانع کردیم که چهار کمیته تشکیل شود و با هماهنگی نماینده وزارت حج عربستان عازم مراکز درمانی به منظور شناسایی مصدومان شوند.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی عربستان وضعیت خوبی ندارند افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور هماهنگی های لازم انجام شده و کمیته ای نیز برای انتقال جانباختگان تشکیل شده است. البته اجساد جان باختگان این حادثه در اختیار سازمان حج و زیارت نیست و روز گذشته به سردخانه ها منتقل شدند که امیدواریم تا دوشنبه و یا سه شنبه عملیات انتقال اجساد صورت پذیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اوضاع زائران حاضر در مکه گفت: زائران رمی جمرات را انجام دادند و فردا هم رمی بعدی را هم انجام خواهند داد و انشاء الله اعمالشان کامل خواهد شد.

اوحدی افزود: زائران مجروحی که در منا هستندريال چون نیت بیتوته را انجام دادند، رمی را به نیابتشان می شود انجام داد. برای بقیه زائران هم با هماهنگی روحانیون کاروان ها به گونه ای عمل خواهد شد که مسائل آن ها مدیریت شود.

آخرین اخبار از حادثه مرگبار سرزمین منا و وضعیت حجاج ایرانی

آمار تلفات حادثه منا به بیش از 2000 کشته رسید

در حالی که مسئولان ایرانی تأکید دارند آمار جان باختگان هزار تن است، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس آخرین آمار دریافتی، آمار تلفات حادثه روز گذشته در منا به بیش از دو هزار کشته رسیده است.

به گزارش میزان، اوحدی افزود: بر اساس آخرین آمار دریافتی، آمار تلفات حادثه روز گذشته در منا به بیش از دو هزار کشته رسیده است.

کدام افراد معروف در بین مفقودین منا هستند؟

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام مومن که روز گذشته در حادثه منا مفقود شده بود امروز پیدا شد. چهره دیگر غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان است که اطلاعی از سر نوشت وی در دست نیست. مرتضی رکن آبادی، برادر سفیر سابق ایران در لبنان، روز جمعه گفت: «از دیشب تاکنون که جویای احوال وی هستیم، ولی نتوانسته‌ایم هیچ گونه خبری به دست بیاوریم. تلفن همراه برادرم از زمان حادثه تاکنون هیچ پاسخی به تماس‌های مکرر ما نمی‌دهد. فعلا هیچ خبری از فوت وی برای ما مسجل نشده است و می‌توانیم بگوییم که برادرم جزء مفقودان حادثه منا است» (برخی اخبار تایید نشده حکایت از یافته شدن آقای رکن آبادی در میان مجروحان بستری در مراکز درمانی دارد).

همچنین دو نفر از اعضای تیم رسانه ملی مفقود شدند که جستجو برای یافتن خبری از آن‌ها همچنان ادامه دارد. رئیس ستاد حج و زیارت صدا و سیما در گفت‌وگویی از مفقود شدن 2 تن از اعضای تیم اعزامی صدا وسیما خبر داد و بیان داشت: متأسفانه در بین اعضای اعزامی صدا و سیما دو تن از همکارانمان اکه در محل حادثه حضور داشتند از زمان بروز حادثه تاکنون مفقود شده‌اند. به رغم  ممانعت‌های عوامل عربستان و همکاری نکردن آن‌ها در جستجوی مفقودین تلاش های زیادی صورت گرفت تا این عزیزان را پیدا کنیم.

علاوه بر این افراد، 5 نفر از اعضای کاروان نور فعالان قرانی در حادثه منا مفقود شدند و بر اساس اخبار رسیده، نام حسن دانش و محسن حاجی حسنی کارگر نفرات اول مسابقات بین المللی قران در بین اسامی مفقودین وجود دارد.

یحیی آل اسحاق وزیر سابق اقتصاد و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران که در مراسم حج است بر اساس برخی اخبار رسیده و تأیید نشده در حادثه دیروز در منا در میان مفقودین به سر می‌برد. (آل اسحاق بر اساس آخریم اخبار رسیده پیدا شد و در سلامت کامل است).

بازار داغ شایعات در دنیای مجازی

سیدعلی ضیا، مجری برنامه «امشب» که امسال به سفر حج مشرف شده، شب گذشته از طریق ویژه برنامه «مهر باران» شبکه پنج سیما اخباری را تلفنی اعلام کرد و گفت: یکی از کارهای ما اکنون در مکه با توجه به حادثه رخ داده در منا خدمت رسانی به حجاج است. وی در این تماس تلفنی  توضیح داد که او و سایر همکاران و کاروانیان کار خود را رها کرده اند و به کمک رسانی به حجاج مکه مشغول شده اند.
 
پیش از این شایعاتی در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شد که حکایت از جان باختن وی داشت؛ شایعاتی که درباره برخی دیگر از چهرهای مشهور مطرح می‌شود و از قضا بازار داغی هم دارد تا این پرسش پیش آید که براستی چرا اجازه می‌دهیم این شایعات تقویت  شده و به واسطه ما گسترش بیابند؟!

زائر ایرانی در منا زنده شد؟!

همزمان با داغ بودن بازار شایعات، اخباری در برخی رسانه ها منتشر می‌شود که بسیار عجیب و غریب هستند و صحت و سقمشان را نمی‌توان تعیین کرد؛ مثل ماجرای نجات یافتن فردی از غائله مرگبار دروز منا با خواب دیدن یا این خبر: «یک زائر ایرانی که چند ساعت در میان اجساد کشته‌شدگان فاجعه اخیر منا افتاده بود، ناگهان به هوش آمد و خود را از میان جنازه‌ها بیرون کشید».

رسانه منتشر کننده این خبر در تشریح ماجرا نوشته: «پیکر یکی از ایرانی‌ها که از ساعت ۱۰ صبح، یک ساعت پس از حادثه میان کشته‌شدگان افتاده بود، ساعت ۴ عصر بر اثر پاشیدن آب توسط آبپاش‌ها که به صورت او نیز پاشیده شده بود، به هوش آمد. این زائر ایرانی پس از به هوش آمدن توانست خود را از میان جنازه‌ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی‌ها برساند».

نخستین آمار مفقودان ایرانی اعلام شد

حجت الاسلام قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگو با بخش خبری رسانه ملی تعداد مفقودان ایرانی حادثه روز گذشته تا ظهر امروز را 365 تن اعلام کرد و گفت که از این تعداد، سی تن وضعیتشان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در ديدار با نماينده وليعهد و وزير کشور عربستان در چادر بعثه مقام معظم رهبری در منا، کوتاهی و نارسایی ها در انتقال مجروحان و آسیب دیدگان و برخی بی توجهی ها دربیمارستان های سعودی را به نماینده ولیعهد عربستان بیان داشته، گفت: نماینده ولیعهد و وزیر کشور عربستان نیز در این دیدار مراتب تسلیت آقای محمدبن نایف ولیعهد و وزیرکشور عربستان را نسبت به جان باختن زائران ایرانی در حادثه منا به اطلاع سرپرست حجاج ایرانی رساند و قول داد که برای رفع مشکلات و نارسایی ها هرچه سریعتر پیگیری لازم صورت گیرد.


اعزام هیأتی با ۳ وظیفه از ایران به منا

وی افزود: این هیات ۳ وظیفه اصلی دارد که شامل تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر وضعیت مفقودین، انتقال جان‌باختگان و مجروحان به کشور و پیگیری علت دقیق بروز این حادثه تلخ خواهد بود، زیرا گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کمیته ویژه وزارت امور خارجه به خوبی به وظایف خود عمل می کند، تصریح کرد: در منا نیز دوستان ما و ارگان‌های مختلف کارشان را انجام می‌دهند و تا جایی که امکان داشته در جهت شناسایی مفقودان اقدام شده است.

هیأت دولت نشست فوق العاده برگزار کرد

همان گونه که رئیس جمهور در پیام تسلیت خود تأکید کرده بود، هیأت دولت در غیاب وی نشست فوق العاده ای برای بررسی وضعیت حجاج ایرانی برگزار کرد.

ریاست این نشست که عصر امروز، جمعه برگزار شده را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور عهده دار است.

برخی از مفقودان ایرانی پیدا شدند

به گزارش میزان، برخی از 365 تن زائر مفقود ایرانی در بیمارستان های طائف و جده پیدا شدند.

همچنین این خبرگزاری فهرست کامل شماره های تلفن همراه مدیران کاروان های کشورمان در عربستان را منتشر نمود تا اگر کسی نتوانسته با عزیزان و آشنایان به حج رفته خود ارتباط برقرار کند، بدین وسیله موفق به پیگیری شود. برای اطلاع از این شماره تلفن ها، به اینجا بروید.

اسامی مفقودان ایرانی را اینجا ببینید

به رغم آنکه پیشتر خبرگزاری ها از پیدا شدن برخی مفقودان ایرانی حادثه دیروز خبر داده بودند، فارس فهرست 366 تن از هموطنان مفقودمان در حادثه دیروز را منتشر کرد.

برای دیدن این فهرست به اینجا بروید.

اسامی جان باختگان ایرانی

اخبار رسیده از منا حاکی از آن است که آخرین شمار جان باختگان ایرانی حادثه مرگبار روز گذشته به 133 تن رسیده است، ولی بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت که رسمی است، این آمار کماکان 131 جان باخته است که البته نه تن از این فهرست، مجهول الهویه هستند  صرفا مشخص شده که زائران ایرانی هستند.

اسامی جان باختگان ایرانی بدین شرح است: (می‌توانید این فهرست را روی پایگاه رسمی سازمان حج و زیارت (اینجا) مشاهده کرده و از تغییرات آن آگاه شوید)

ردیف

نام

نام خانوادگی

کاروان

ردیف

نام

نام خانوادگی

کاروان

1

محمد نوری

استادی

19402

71

رضا

عارف خانی

19033

2

مختار

اکبری

24016

72

احمد

عباسی

19289

3

احمد

ابراهیم زاده

36130

73

حسین علی

عباسی

40011

4

محمد ابراهیم

احمد آبادی

19033

74

جمشید

علم جو

28159

5

بلال

اسلامیان

10003

75

فرامرز

غلامی

40011

6

احمد

اسماعیلی چاوند

28159

76

غلامرضا

غلامی

19373

7

حسن

افشون

12012

77

محسن

غلامی


8

نادعلی

امینی

24016

78

ابراهیم

فخری

28159

9

حجت

اوشیانی

28159

79

محمد اسماعیل

فخری

19033

10

عبد الله

ایگدری

38036

80

محمد علی

فرخاری

19033

11

گل در یار

بازای


81

حسین

فرخی

40011

12

علی رضا

باغانی

19289

82

محمد رضا

فروزان

30278

13

علی اکبر

باغانی

19289

83

غلامعباس

قادی


14

محمد ابراهیم

باقری

40011

84

هدایت

قاسمی شورابی


15

بایرامعلی

بخته

10003

85

علی اکبر

قدم گاهی

19033

16

عبد الله

براهویی ژند

38036

86

درسن تقان

قزل

38017

17

علی

برومند


87

کاری بای

کاری بای

38017

18

علیرضا

بقایی

19373

88

اقا محمد

کره ش

38002

19

محمد ولی

بهلکه

38017

89

ابراهیم

کریم پور چمچالی

28159

20

یگن

بی‌بی مقدم اینچه‌برون

38017

90

رضا

کریمی قلعه بابا خانی

17248

21

کریم

پور تقی راستگو مقدم

28159

91

احمد

کفاش

13077

22

فرهاد

پیرزاده

48113

92

علی اکبر

کلافه

18248

23

وجیه الله

تقالی

17248

93

حسن

گلشنی

13053

24

معین

تقوی کویتانی

30028

94

اسماعیل

گندابی

19033

25

ابوالقاسم

تورانی


95

عباس

گودرزی

29013

26

اسماعیل

جعفری

24010

96

احمد

لطفی


27

حسین

جعفری

40011

97

عباس

لطفی

24010

28

سعید

جعفری

17665

98

محمد ظاهر

ماروسی

19033

29

سید جلال

جلال زاده

19372

99


مجهول الهویه


30

عبد الصمد

جمشید نژاد

24016

100


مجهول الهویه


31

رجب علی

جمعه اربانی

19289

101


مجهول الهویه


32

علی حسین

چشم دهام

40011

102


مجهول الهویه


33

محمد

چوبدار

39009

103


مجهول الهویه


34

علی اکبر

حسینی

19289

104


مجهول الهویه

38017

35

حسین

حیاتی

24037

105


مجهول الهویه


36

قیصر علی

حیدری


106


مجهول الهویه


37

عبد الصمد

خانی

19033

107


مجهول الهویه


38

خدیجه

خرمایی

38036

108


مجهول الهویه


39

شکرالله

خشخویی

13077

109

حسین

محمدی

24016

40

محمد

خندان

24037

110

ابراهیم

محمدی

19033

41

غلام رضا

خورسند

28159

111

غلام رضا

محمودی

40011

42

محمد سعید

دانش طلب

19373

112

نور محمد

مختوم نژاد

38017

43

یکن

دردی لکه

38017

113

عزت الله

مدادی

28159

44

علی اکبر

دلیر

39009

114

عبد الستار

ممکن رود


45

مالک

دهقان خیاوی

10003

115

نعمت الله

منصوری

24037

46

علی اکبر

ذبیح زاده پاشا

30028

116

مصطفی

موسوی

29012

47

عبد الله

رادپور

12012

117

داوود

موسوی

17775

48

علی

رازانی

29012

118

علی اصغر

مهرآبادی

19289

49

محمد

راکعی

24019

119

ابراهیم

میان آبادی

19389

50

علی

رجبی محمد آباد

19289

120

حسین

میر مرتضوی


51

عبدالقادر

رحکن رودی


121

علی حسین

میرترابی


52

قاسم

رحمانی

24037

122

هادی

میرزایی

19373

53

قنبر

رحمانی تولی

39010

123

اسکندر

ناصری

24016

54

عبد الستار

رحمکن سوری


124

اسماعیل

نجفی

21011

55

سید احمد

رحیمی

40011

125

مرادعلی

نصر اللهی

29013

56

محمد حسین

رمضانی سیاه خلکی

28159

126

علی رضا

نظربرومند

24037

57

سید مرتضی

رییس زاده

13077

127

رجب

نعمتی

24037

58

قربانعلی

سالاری

30028

128

جواد

نمازی مکی

19029

59

حسین

سبور ابراهیمی

19373

129

فراحم

نوری نوران

10003

60

حسین

سبیانی

39010

130

علی محمد

یحیی پور

28159

61

محمد مهدی

سلحشور

30028

131

ابوبکر

یوسفی

12012

62

حسن

سلیمانی درچه

13077





63

محمد رضا

سلیمانیان درچه

19029





64

شهریار

شادمندخانه

19373





65

غلامعلی

شاهین

19029





66

عباسعلی

شکری

40011





67

علی اکبر

شهرآباد

19029





68

عبد الستار

شینور نصاری

20306





69

ابراهیم

صادقی واسکسی

30278





70

غلامرضا

طاهری

40011




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۶۸
انتشار یافته: ۱۵
لعنت خدا بر آل سعود
وجدانا اگر در سوریه اتفاق مشابهی می افتاد همین قدر به بی کفایتی بعثی ها اشاره می کردید؟!
یکی از علتهای احتمالی حادثه – لباس احرام
باید فکری به حال لباس احرام هم کرد که وقتی از بدن می افتد به دست و پای همه حاجیها می پیچد و آنها را زمینگیر میکند که این موضوع خود باعث وخیم تر شدن اوضاع میشود. ضمنا شخص حاجی کاملا عریان شده و ممکن است دست و پای خود ش را گم کند و درشلوغی بطور اشتباهی لباس احرام بقیه حجاج را بکشد.
به نظرم باید علمای اعظام به فکر تغییر لباس احرام هم باشند و با توجه به شرایط روز آنرا اصلا کنند.
خاک بر سر سعودی ها. فقط بلدند شکمشون رو گنده کنند
صد نفر ایرانی کشته شدن. توی جاده‌های ما هر دو روز صدنفر کشته میشن. چرا برای اونا عزای عمومی اعلام نمیشه؟ کشته شدن روزانه‌ ده‌ها نفر در جاده‌ها حاصل مدیریت کیه؟؟؟
متاسفانه مسلمانان از فرهنگ ضعیف رنج می برند. این حادثه هم بیشتر دلیلش همینه تا سوء مدیریت.
لطفا کمپین نرفتن به مکه را راه بیندازید نه اینکه قول بدهند که سال دیگه یه همچین اتفاقی نخواهد افتاد.
تا کی جیب ال سعود را پر کنیم تا روی سر بچه ها و زنان مسلمان بمب بریزه و بعدش تو کشور خودش باعث کشته شدن هزاران نفر بشه و به روی خودشم نیاره.....
تسلیت به خانواهاشون
چراحج واجب رونمیشه تحریم کرد


✅پاسخ:
بله با توجه به حوادث پیش آمده در مکه عده ای می گویند باید حج واجب خانه خداوند را تعطیل کرد وهزینه های آن را صرف نیازمندان کرد.
برای پاسخ به این اشکال توجه به نکات زیر الزامی است؛

1-
مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسایل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان:
"باب عدم جواز تعطیل الکعبه عن الحج"

"باب در حرام بودن ترک کردن حج خانه خداوند"

میگم چرا همه اقا هستن؟ توی اون مسیر محل واقعه فقط اقایون تردد داشتن؟
درمورد مقصر بودن سعودي ها شكي نيست اما آيا رؤساي كاروانهاي خودمان نميتوانستند زمان بهتري را براي رمي جمرات انتخاب كنند كه شاهد اين فاجعه نباشيم من بياد دارم درزماني كه ما به حج رفتيم رئيس كاروانمان اقاي تكيان بسيا ر دراينمورد دقيق بودند وهنيشه مارا در بهترين زمان براي انجام اعمال ميبردند
چرا یک مرجع پیدا نمیشه حج رو تحریم کنه؟
سران کشورهای ایران . پاکستان . ترکیه . اندونزی و
مالزی که بیشترین زوار را به عربستان می فرستند
باید ضمن تحریم سیاسی . اقتصادی عربستان ،
حداقل بمدت 3 سال از اعزام اتباع خود به عمره مفرده و حج تمتع خودداری کنند
به نظر شما انتشار این تصاویر چه تاثیری از اسلام وفریضه عرفانی حج در ذهن جهانیان میگذارد. این قطعا توطئه وهابیت است علیه اسلام
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها