بازدید 9612
۲

پزشکیان: نمی توان برجام را مشروط پذیرفت/ شفیعی: برجام در حال انجام شدن است

ما نمی توانیم برجام را مشروط قبول کنیم؛ ما یا برجام را قبول داریم یا نداریم، فقط می توانیم ملاحظات خود را در آن گوشزد کنیم/اگر برجام طرح یا لایحه باشد، می تواند رد یا تصویب شود؛ اما زمانی که نه طرح است و نه لایحه، نه رد خواهد شد و نه تأیید، تنها گزارشی به مجلس داده می شود و نهایتا چند نفر می توانند نظراتی درباره آن بدهند.
کد خبر: ۵۳۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 22 September 2015
برجامپس از پایان کار کمیسیون برجام اعضای این کمیسیون درباره نتیجه کار این کمیسیون اظهار نظرهای متفاوتی داشته اند؛ اما تا کنون اظهار نظر شفافی که مشخص شود نتیجه کار کمیسیون در چه قالبی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود، از سوی اعضای کمیسیون صورت نگرفته است.

به گزارش «تابناک»، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که به عنوان عضو در کمیسیون برجام نیز حضور داشت در اظهار نظری در این باره گفته است: آنچه مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن، بلکه تصویب خطوط قرمز به عنوان یک ضرورت و اجازه دادن به دولت برای عملی كردن توافق صورت گرفته با 1+5 است. البته این فعلا در مرحله سخن است و باید تا چند روز آینده، وارد عمل شد و اگر این ایده به مرحله عمل برسد، به گمانم بتواند در صحن مجلس هم اکثریت آرا را جمع کند.
 
از سوی دیگر، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام نیز از تأیید مشروط برجام توسط کمیسیون سخن گفته و اظهار داشته است، کمیسیون به مجلس پیشنهاد خواهد داد که برجام را در قالب طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی کند.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: قرار نیست اتفاقی در خصوص برجام در صحن علنی روی دهد، مگر اینکه گزارش کمیسیون ویژه تبدیل به طرح شود. خروجی کمیسیون ویژه تنها یک گزارش بوده و قضاوت با مردم خواهد بود.

وی گفت: گزارش نیاز به رأی گیری ندارد و تنها کمیسیون می تواند نظر بدهد و قرار نیست به صورت موافق و مخالف عنوان شود. مسأله برجام مسأله ای است که نظام درباره آن تصمیم گرفته و نمی شود، 22 ماه مذاکره کرد و مجلس و مسئولان ارشد نظام از آن بی خبر بوده باشند و بعد از پایان آنها گفته شود، ما بررسی کنیم ببینیم، این درست است یا اشتباه!

وی همچنین یادآور شد: اکنون نمی شود بگوییم اتفاقی که در 22 ماه گذشته روی داده، غلط بوده است. اگر قبول نداشتیم، نباید از روز اول پشت میز مذاکره می رفتیم، این کار با یک پشتیبانی صورت گرفته و امروز نمی توانیم برجام را رد کنیم. اگر می خواستیم رد کنیم باید از ابتدا این کار را انجام نمی دادیم.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آمریکا نیز گفت: اگر ما برجام را به نتیجه برسانیم، رئیس جمهور با دست پر به آمریکا می رود و بهتر می تواند از مواضع کشور دفاع کند؛ در نتیجه حضور رئیس جمهور و موضع گیری مجلس در قبال برجام می تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی بررسی ها در کمیسیون ویژه جمع بندی می شود نیز گفت: باید سریع تر ما مواضع خود را روشن کنیم. ما نمی توانیم بیش از این، برجام را معطل نگه داریم. اکنون همه جهان برجام را پذیرفته و تنها ایران مانده است. این صورت خوبی ندارد که بگویند ایران هنوز درباره برجام به نتیجه نرسیده و بدتر از آن اینکه در به نتیجه نرسیدن آن مجلس ایران مقصر است.

وی در خصوص پذیرش مشروط برجام توسط مجلس نیز گفت: ما نمی توانیم برجام را مشروط قبول کنیم؛ ما یا برجام را قبول داریم یا نداریم، فقط می توانیم ملاحظات خود را در آن گوشزد کنیم.

نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت و گوی خود با تابناک در این باره گفت: اگر برجام طرح یا لایحه باشد، می تواند رد یا تصویب شود؛ اما زمانی که نه طرح است و نه لایحه، نه رد خواهد شد و نه تأیید، تنها گزارشی به مجلس داده می شود و نهایتا چند نفر می توانند نظراتی درباره آن بدهند.

وی گفت: رهبری گفتند، نقش مجلس در بررسی برجام فراموش نشود، پس تا کنون نقش مجلس نادیده گرفته نشده و کمیسیون ویژه نشکیل شده و بررسی کرده و ماحصل آن هم به مجلس ارائه و در نهایت، نتیجه به شورای عالی امنیت ملی داده خواهد شد.

این نماینده در ادامه افزود: نگاه مجلس این است که شورای عالی امنیت ملی باید درباره آن تصمیم بگیرد، چون پرونده در کنترل شورای عالی امنیت ملی است. به نظر من، بررسی برجام در مجلس نیز منافاتی با بررسی شورای عالی امنیت ملی ندارد و هر نهاد دیگری هم که بخواهد می تواند برجام را بررسی کند.

وی گفت: مجلس به برجام نظر موافق خواهد داد؛ اما این به معنی آن نیست که برجام تبدیل به قانون شده باشد؛ اما قرار نیست در مجلس درباره آن رأی گیری شود، اساسا برجام در حال حاضر در حال اجراست و برجام عملی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی