بازدید 31324
اخبار هراسناک شیوع بیماری های سخت در کشور؛

بعد از شیوع «آنفلوانزای پرندگان»، نوبت به شیوع «طاعون» رسید!

ماجرا از این قرار است که حدود یک هفته پیش، مواردی از مرگ مشکوک گونه های جانوری حیات وحش در طالقان مشاهده شد که از دید دامپزشکان، نشانه های خطرناکی در آن دیده می‌شد؛ نشانه هایی که تحقیقات بیشتر و تأیید دامپزشکان این شهرستان ثابت کرد که حیات وحش طالقان در معرض شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) قرار گرفته است؛ بیماری ویروسی مسری و خطرناکی که با نام طاعون بز هم شناخته می‌شود
کد خبر: ۵۳۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 20 September 2015
از شیوع آنفلوانزای پرندگان در یک خطه تا گزارش شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خطه‌ای دیگر، انتشار اخبار هراسناک شیوع بیماری های کشنده در کشورمان در چند وقت اخیر موجی از نگرانی ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله یکی دو ماه از انتشار اخبار مختلفی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان در برخی مناطق کشور و شایعاتی که درباره ابتلا برخی مرغداری ها در شمال کشور به این ویروس و حتی سرایت این بیماری مهلک به مراکز پرورش طیور در شمال تهران نقل می‌شد و نگرانی می‌آفرید، اخباری از شیوع یک بیماری ترسناک دیگر منتشر می‌شود که موجب پدید آمدن تردیدهای فراوان در توانایی نهادهای مسئول در کنترل بیماری های واگیر و خطرناک شده است.

 ماجرا از این قرار است که حدود یک هفته پیش، مواردی از مرگ مشکوک گونه های جانوری حیات وحش در طالقان مشاهده شد که از دید دامپزشکان، نشانه های خطرناکی در آن دیده می‌شد؛ نشانه هایی که تحقیقات بیشتر و تأیید دامپزشکان این شهرستان ثابت کرد که حیات وحش طالقان در معرض شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) قرار گرفته است. بیماری ویروسی مسری و خطرناکی که با نام طاعون بز هم شناخته می‌شود

البته خوشبختانه(!) این بیماری به کل، بز و خانواده این نشخوار کنندگان کوچک، چه اهلی و چه نوع آزاد در حیات وحش (وحشی) محدود می‌ماند و خطر مستقیمی از بابت آن متوجه گونه های گوشتخوار حیات وحش، یا حتی مردم نیست و از این روی، ماجرا متفاوت از شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان است که در یک ماه اخیر اخبار فراوانی درباره آن منتشر شده بود و اینقدر سرایت آن به سرعت پیش می‌رفت که از مازندران به حوالی فیروزکوه در تهران رسید.


به عبارت بهتر، طاعونی که در طالقان شیوع یافته و اخبار رسیده حکایت از آن دارند که تا به حال 83 کل و بز را از پای درآورده و جست‌وجو برای یافتن لاشه حیوانات و معدوم سازی آنها در راستای توقف شیوع بیشتر بیماری ادامه دارد، در قیاس با آنفلوانزایی که به مرغداران زیاد وارد کرده و علاوه بر آن، نگرانی از شیوعش مرزهای کشورمان را درنوردیده و موجب شده که امثال کشورهای جمهوری آذربایجان واردات مرغ از کشورمان را موقتا قطع کنند، قابل کنترل تر به نظر می‌رسد.

این در حالی است که اگر بدانیم برای مقابله با این طاعون باید نشخوار کنندگان حیات وحش طالقان را که آخرین سرشماری ها حکایت از آن دارد که شمارشان به حدود سه هزار رأس می‌رسد، واکسینه نماییم و انجام این امر بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است، اوضاع فرق خواهد کرد، زیرا این نگرانی به وجود می‌آید که ممکن است در اثر شیوع این بیماری، کل حیات وحش آن منطقه از بین برود و حتی از آن بدتر، حیات وحش مناطق مجاور با تهدید نابودی مواجه شود.

اگر به این مؤلفه‌ها، آسیب پذیری بیشتر بره‌ها و بزغاله‌ها در مقابل بیماری را اضافه کنیم، درخواهیم یافت با اوضاع وخیمی مواجهیم که باید هر چه زودتر چاره جویی شده و گام های مؤثری برای رفع نگرانی در خصوص آن صورت گیرد و اینجاست که تازه بر شدت نگرانی هایمان افزوده خواهد شد!

از این روی، نگران تر خواهیم شد که به یاد می‌آوریم با شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشورمان، اخبار فراوانی که پیرامون آن به گوش می‌رسید، نه تنها تایید نمی‌شدند، که حتی در برخی موارد با تکذیب هم همراه می‌شدند و زمانی همه چیز رسمیت یافت که یکی از مدیران سازمان دامپزشکی کشور از کنترل کامل این بیماری خبر داد و آمار و ارقامی ارائه کرد که از نمونه گیری های فراوان طی پنج ماه در بسیاری از نقاط کشورمان خبر می‌دادند.


گویی همه تلاش های پنهان و آشکار صورت گرفته برای پوشیده نگه داشتن اخبار شیوع این بیماری، نه ناشی از بی توجهی، که تاکتیک اتخاذ شده توسط مسئولان بوده و احتمالا توجیهی مردم پسند هم به آن سنجاق شده؛ مثل همان استدلال های همیشگی که می‌خواستیم مردم نگران نشوند و... .

این در حالی است که در ماجرای شیوع بیماری نایابی مانند طاعون در یک خطه، نه تنها این توجیهات به هیچ وجه کاربردی ندارند، بلکه باید ابهامات فراوانی که به وجود آمده، با دقت پاسخ داده شوند تا بدین وسیله مانع از انتشار شایعات مخرب و به بیراهه رفتن افکار عمومی شویم.

البته تنها مقابله با شایعات نیستند که ضرورت شفاف سازی در این باره را یادآور می‌شوند، بلکه رفع ابهامات، چه بسا مهم تر هم باشند؛ ابهاماتی که ممکن است در ذهن برخی به وجود آمده یا تقویت شده باشد که چگونه چنین بیماری‌های عجیب و خطرناکی ناگهان در برخی مناطق کشورمان فراگیر می‌شوند و چرا واکنش ها به شیوعشان اینقدر کند و نگرانی آفرین است؟

آیا با این نوع مقابله نهادهای ذیربط با شیوع این بیمارهای خطرناک، می‌توان به توان این نهادها در مقابله با خطراک وسیع تر تکیه کرد و امیدوار بود که اگر روزی خدای ناکرده بیماری خطرناکی در شهرهایمان شایع شود، به سرعت و با اطمینان کامل با آن مقابله خواهد شد؟ آیا واکنش به طاعون شایع شده در حیات وحش طالقان، مشت نمونه خروار می‌تواند باشد یا خیر؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۴۴
این نوع ویروس ها عمدی وارد شده است

به دلیل اینکه ما فقط به بخش دامداری اهلی توجه داریم

دامهای وحشی تا حالا مورد بررسی و واکسینه قرار نگرفته بودند

همش به فکر شکار و شکار نشدنشان فکر میشد

حالا هم کاغذ بازی باعث ضرر انبوه شده است
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
آفرین خوب گفتی کار استکبار جهانی است. اینها نمیخوان ما بز داشته باشیم. به کوری چشم همشون مملکت رو پر بز می کنیم.
شکارچی قوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اینها را بدید من و همکاران با تفنگ بزنیم حیفه همینطوری با زجر بمیرن
طاعون نشخوار کنندگان کوچک ربطی به بیماری طاعون نداره و خطرناک نیست بابا یکم مطالعه کنید .دم نشریات زرد گرم
دادستان کل کشور باید در این قضیه ورود کنه با مسولین مربوطه برخورد قانونی صورت بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
آقای قاضی به نظرتون حکم نهایی چیه؟
یکی از صدمات ناشی از از بین رفتن حیواناتی همچون یوز پلنگ و پلنگ و گرگ و خرس و کفتار و امثال انها شیوع این گونه بیماریها در سم داران است سال 1346 در منطقه موته اصفهان بیماری شکاف سم در بین سم داران وحشی انجا شایع گردید در ان زمان با انتقال تنها شش قلاده پلنگ به منطقه و وادار شدن حیوانات بیمار به راه رفتن و دویدن و در نتیجه سایده شدن قسمت های الوده به بیماری بیماری بخوبی مهار شد
هر اندازه در کشوری بی حجابی. دزدی . استفاده از برنامه های مبتذل ماهواره ایی و استفاده از شبکه های منحرف اجتماعی زیاد تر شود بلایای طبیعی نظیر سیل طوفان زلزله بیماری های واگیر خطرناک داعش خورشید گرفتگی و....بیشتر در آن کشور ظهور و شیوع پیدا می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
بخصوص خورشید گرفتگی که هم خیلی خطرناکه و هم اینکه رابطه مستقیم با گناه داره
ناشناس
| Pakistan |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
با این حساب باید روزی یه زلزله بالای 8 ریشتر تو غرب می امد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
:)))
خدایا شکرت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اختلاس و رسوایی مالی رو یادت رفت بگی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
دوست عزیز پس چرا برای کشورهای غربی اینگونه نیست؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
زينال جان، يه سوالي داشتم. آيا به اين فكر كردي كه اين چيزا هيچ ربطي به اونا نداره دلبندم.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
الان خبر رسيد قاره آمريكا يه جا از بين رفت ..اين راس ميگه
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اختلاس و رانت روهم به لیستتون اضافه کنید
یاشار از سلماس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
احسنت
alireza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
بندر جان ظاهرا یکمی حرکات موزون بندری رفتی هنوز سرگیجه داری استراحت کن بابا برات خوبه .
ناشناس
| Turkey |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
بر طبق قانون خلقت، گناهان خلق باعث بلا میشود. آیا این را از سرنوشت گذشتگان نیاموختیم؟ از داستان پیامبران و ..
به خاومیانه اسلام داده شده است، پس به ناسپاسی این نعمت در مجازات گناهانشان تعجیل میشود.
زینال بوشهری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
یکی از علمای بزرگ دیروز فرمودند 50% عامل طلاق های کشور ناشی از شبکه های اجتماعی است با زینال عزیز کاملا موافقم
به عذاب الهی گرفتار شدیم
خشک سالی
سیل
انواع اقسام بیماری ها
اختلاس و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اضافه کن : جوانمرگ هم خیلی زیاد شده
پدرم میگفت قدیم اگر شتری یا گوسفندی تلف میشد لاشخور ها در چند ساعت ان را تا استخوان پاک میکردند اما الان بدبخت شده ایم هر حیوان وحشی بیمار که تلف میشود لاشه اش باعث پخش ویروس انفولانزا پرندگان یا مرس یا طاعون چهار پایان میشود تعادل را گند زده ایم
فقط بجنبید. حرف به کار ایران و ایرانی نمی آید.
سلام.من ازیک منطقه ای در شمال کشور به نام کبته (اطراف رودبار) خبر دارم که در یک ماه گذشته 20 راس بز کوهی به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیلی تلف شدن و اجساد اونها رو مردم منطقه هر روز می بینن که بیشتر و بیشتر میشه.احتمالا ابعاد فاجعه بزرگ تر از این حرفاست.
نزديک به يک ساعت از اين خبر می گذرد ولی هيچ کس حتی يک واکنش نشان نداده ، در صورتيکه برای مردم و مسئولين رقابت حيايي و ژوله از فجايع دردناکی که در اين گزارش آمده مهمتر است!
به نظر من اين بی تفاوتی ها يک روزی کار دست همه ما خواهد داد.
سلام بنظرم در اين برهه بهترين راه حل استفاده از توان همه سمن هاي زيست محيطي كشور و علاقمندان به طبيعت در معدوم سازي لاشه هاي آلوده و واكسينه حيات وحش منطقه است
این بیماری دو ماه پیش حدود 350 راس کل و بز را در منطقه هفتاد قله اراک تلف کرد. در زنجان در ماه گذشته گزارش شد و حال به طالقان رسیده است
چرا شما به موضوع انتقال آهوان جزيره خارگ در استان بوشهر و تحويل آن به اشخاص چيزي ننوشتيد؟
مردم از اين موضوع نگرانند
این مگه همون مریضی نیست که حدود 3 ماه پیش 150 راس کل و بز رو توو اراک (فکر کنم) تلف کرد؟؟ عجب!!!!پس همچنان میتازد....!!!! خدا میدنه کجاها گرفتار شدن و خبری هم مثل همیشه درز نکرده..!!!
آقای زینال دربندی این مزخرفات چیه که نوشتی به جای راه حل های پیشنهادی این حرف ها را می زنی. کمی مطالعه کن تا آگاهی ات بالا رفته و کمی رشد و تکامل پیدا بکنی.
این بیماری شوم به این دلیل به جان حیات وحش کشور افتاده که دام های اهلی که باید بر ضد این بیماری واکسینه می شدند این کار انجام نشده بود و این دام های بیمار برای چرا کردن وارد مراتع شدند و حیوانات وحشی را هم بیمار کردند.از این پس باید همه سازمان های مسئول در مناطق همجوار با حیات وحش؛ از جزیره ای کار کردن بپرهیزند و همه با مدیریتی واحد پیش بروند تا دیگر شاهد چنین فاجعه هایی نباشیم.
آنفلوانزای پرندگان؟
آقا/خانم اسمش آنفلونزای مرغی هستش. یه آقای دکتری این لغت رو با مرغ و خروس اشتباه گرفته اومد گفت پرنده
لغتنامه:
مرغ . [ م ُ ] (اِ) مطلق پرندگان ، و عربان آن را طیر خوانند. (از برهان ). هر طائر که بال و پر و منقار دارد.
این کشور را باید با بلدزر از نو ساخت.
خدایا چرا خودت نمیای پایین؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
این تلگرام نمیذاره بیام!!
این بیماری از دام اهلی به حیات وحش منتقل می شود . سازمان دامپزشکی به دلیل کمبود بودجه امکان واکسن زدن به دام های اهلی را نداشته و از طرفی سرم سازی رازی امکان ساخت این حجم واکسن را ندارد
چقدر حافظان محیط زیست از دست شکارچیان گفتند و پرداختن .
و فقط به آن توجه کردن
غافل از ضربه ای که عشایر و گله های اهلی به مراتع میزنند
کجان دیدبانان محیط زیست
کجاست قانونی که شکارچی رو به ازای هر کل ده میلیون جریمه میکنه
پس چرا ساکتید
خوشبختانه خطر مستقيمي متوجه گوشتخواران نيست ولي تابي جون خوشحال نباش چون كاهش جمعيت گياهخوار ها باعث كاهش جمعيت گوشتخوارها ميشه و خطر غير مستقيمه
متاسفانه عدم مدیریت صحیح و همچنین عدم اطلاع رسانی در مورد طاعون در شهرستان طارم استان زنجان قبل از طالقان خسارات جبران ناپذیری را وارد نموده است.
1
1
1
1
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار