بازدید 24154

خالکوبی؛بدون ایراد در شرع،خارج از چارچوب عرف

در مورد نظر فقها و شرع نیز باید گفت که از تعدادی از مراجع عالیقدر و فقهای عظام ، در اینخصوص استفتاء بعمل آمده است و تعداد قابل توجه و اکثریت ایشان معتقدند که چنانچه خالکوبی متضمن ضرر جسمی برای شخص نباشد و سلامت وی را تهدید نکند ، حرام نیست و مانع شرعی ندارد
کد خبر: ۵۳۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸ 14 September 2015
احمدرضا براتی- نیاز به توضیح نیست که خالکوبی و چهره آرایی هایی از این قبیل در فرهنگ ایرانیان نه تنها پسندیده نیست بلکه نوعی ضد ارزش محسوب می شود و این خود دلایل متعددی دارد که در این مختصر، قصد بررسی آن را نداریم .
اما سوالی که احتمالا این روزها در ذهن شما نیز بوجود آمده این است که آیا خالکوبی جرم است ؟ آیا خالکوبی منع شرعی دارد ؟ آیا خالکوبی ورزشکاران تخلف محسوب می شود تا بواسطه آن بازخواست شوند ؟
برابر اصول حقوقی ، جرم عبارت است از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات پیش بینی شده باشد و چیزی غیر از این نیست . واضح تر آنکه چنانچه برای امری در قانون مجازات پیش بینی نشده باشد ، هرچند آن امر مغایر اصول اخلاقی باشد یا ضد ارزش باشد اما چون مجازاتی ندارد بنابراین جرم نیست . بعنوان مثال چنانچه شما در مترو روی صندلی نشسته اید و پیرمردی مقابل شما ایستاده است اگر چنانچه صندلی خود را به او ندهید قطعا اقدامی نابهنجار و برخلاف ارزشهای اجتماعی انجام داده اید و قطعا افکار عمومی قضاوت خوبی در مورد شما نخواهد داشت اما مرتکب جرم هم نشده اید چرا که این کار اگر چه ضد ارزش است اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است .
در مورد خالکوبی نیز وضع به همین منوال است یعنی اگرچه گفتیم در فرهنگ ایرانیان امری ضد ارزش محسوب می شود اما بواسطه آنکه در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است فلذا جرم محسوب نمی شود .
در مورد نظر فقها و شرع نیز باید گفت که از تعدادی از مراجع عالیقدر و فقهای عظام ، در اینخصوص استفتاء بعمل آمده است و تعداد قابل توجه و اکثریت ایشان معتقدند که چنانچه خالکوبی متضمن ضرر جسمی برای شخص نباشد و سلامت وی را تهدید نکند ، حرام نیست و مانع شرعی ندارد و برای آگاهی از نظرات ایشان کافی است که در اینترنت جستجو کنیم .
حال سوال این است که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال چگونه در صدد جرم انگاری مساله ای است که نه قانون و نه شرع در صدد مجازات یا تحریم آن نبوده اند و در مقررات بین المللی نیز مطلقا تخلف ورزشی محسوب نمی شود ؟  همانطور که گفته شد این اقدام شبیه جرم انگاری است . جرم انگاری یعنی اینکه امری که قانوناً جرم نیست را جرم فرض کنیم !
مهمتر از آن این که کمیته اخلاق برابر کدهای اخلاقی فیفا ، مکلف به رسیدگی به مواردی است که سلامت ورزش فوتبال را تهدید می کند . مواردی نظیر رشوه ، تبانی ، هدایای نامشروع و مواردی از این دست بعنوان وظایف اصلی کمیته اخلاق تلقی می شود اما متاسفانه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به جای تمرکز در برخورد با این معضلات انرژی خود را مصروف مواردی نظیر خالکوبی می نماید که قطعا درد اصلی این فوتبال نیست و البته در این بین نباید به نقص آیین نامه کمیته اخلاق ایران در بدعت گذاری و تخلف فرض نمودن خالکوبی بی توجه بود . 
                                                                                                                      
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۹
مطالب تابناک عالیه
کاشکی مدیران فدراسیون بخونند و یاد بگیرند . تابناک ممنون
خیلی خوب و کامل بود و به تمامی جنبه ها اشاره شده بود .
Afarin be tabnak .
Afarin be tabnak .
ببینم
شما خالکوبی کرده اید که ناراحت هستید
پاسخ ها
saber
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
سطح فکرت .....
من موندم تواین کشور هیچ مشکلی نداریم که یک عده بیکارن میان گیرمیدن به چیزهایی که هیچ کاریش نمیشه کرد وفقط موردتمسخرقرارمیگیرندمثل حجاب وخالکوبی . ساپورت وووو... خیلی چیزهای دیگه زمانی میشه به این مواردحساسیت نشان دادکه بمردم بگی چراشماهاکه همگی دررفاه وآسایش داریدزندگی میکنیداینکارها رومیکنیدالان طوری شده که همه عقده ای شدن وکارهای نامعقول میکنند اگردقت کرده باشید واروپارفته باشید یاتوی همین فیلمها دقت کنیدکمترزنی میبینیدآرایش داشته باشه اگرهم داشته باشندخیلی ملایم وکم است اونم به ندرت ولی توایران دقیقا عکس قضیه رامشاهده میکنیم میشه اینوتکذیب کرد مسلمانمیشه طبق آماری که رسانه های کشوراعلام کردندایران به اندازه خاورمیانه مصرف لوازم آرایشی داره چرا برای اینکه زیرا عقده ای شون کردن وبایدمنتظربودودیدکه پس ازگذشت زمان وسیرتکامل فرهنگی شاهدکاهش آن خواهیم بودیاخیر اینوبعدامیتونیم قضاوت کنیم درحال حاضرزوده
کار خودتون را کردید . کمیته اخلاق استعفا دادند و رفتند .
آدمای باسواد و مستقل باید مسوول کمیته های فدراسیون باشند.
پاسخ ها
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
سراغ داري ؟
شماها كلا مخالف همه چيز هستيد
1
1
1
کدوم یکی از مراجع فرمودند خال کوبی شرعا بی اشکاله؟ برادر من! به نظر شما خال کوبی روی بدن مانع رسیدن آب وضو یا غسل به قسمت خال کوبی شده ی بدن نیست؟ آیا فرد مسلمان نیاز به وضو و غسل پیدا نمی کنه هیچوقت؟ ضمنا استفتای از مراجع رو توی اینترنت جست و جو نمی کنند، بلکه با دفتر اون مرجع تماس می گیرند یا از خودش یا از نماینده اش پرس و جو می کنند.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
شما احکامتو بزار واسه خودت دوما یه بار دقیق برو بخون بعد نظر بده چون جذب پوست شده مانعی نداره وضوع یا غسل. ضمنا! دلیلی نداره چون شما این کارو میکنی اشکان و مسی هم مثل شما فکر کنند
عالییی ممنون
عالییی ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی