بازدید 44018
مروری بر روزنامه های امروز بیست و سوم شهریور ماه،

ادعای جدید جلیلی و پاسخ ظریف/ گمانه‌زنی درباره دیدار روحانی و اوباما/ جنگ سرد دو آيت الله/ گزارشی غم انگیز از سفره‌‌هاي كوچك‌شده مردم/ هشدار درباره سرنوشت بابک زنجانی

جلسات کمیسیون برجام و حضور ظریف و جلیلی در این کمیسیون در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که روزنامه ها همچنان در حال آماده شدن برای روزهای انتخاباتی هستند و هر از گاهی به این موضوع می پردازند. درهمین ارتباط امروز برخی روزنامه به جدال های اخیر میان دو جناح سیاسی بر سر انتخابات پرداخته است.
کد خبر: ۵۳۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 14 September 2015

جلسات کمیسیون برجام و حضور ظریف و جلیلی در این کمیسیون در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که روزنامه ها همچنان در حال آماده شدن برای روزهای انتخاباتی هستند و هر از گاهی به این موضوع می پردازند. درهمین ارتباط امروز برخی روزنامه به جدال های اخیر میان دو جناح سیاسی بر سر انتخابات پرداخته است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه بیست و سوم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه آرمان» در گزارش یک خود به موضوع بررسی برجام در کمیسیون ویزه برجام پرداخته است. آرمان در این گزارش با عنوان« ادعای جدید جلیلی پاسخ ظریف» می نویسد:« دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی روز گذشته با همراه آوردن پاورپوینت در جلسه کمیسیون بررسی برجام شرکت کرد. سعید جلیلی که در دوران شش‌سال مسئولیتش در پرونده هسته‌ای کمتر به توضیح درباره روند مذاکرات خود پرداخته بود در سومین جلسه حضورش در کمیسیون ویژه برجام فقط در نوبت صبح پنج ساعت سخنرانی کرد که جان کلام او یک جمله بود: «برجام ایران را به هدف خود در لغو تحریم‌ها نمی‌رساند.» این جدیدترین ادعای جلیلی بود که حتی با ادعای قبلی‌اش که زمینه توافق هسته‌ای در مذاکرات وی فراهم شده زمین تا آسمان فاصله داشت. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی دیروز گفت: «ساختارهای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و تحریم‌های اولیه و ثانویه سازمان ملل حفظ شده است؛ تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل تحریم‌های دولت‌های اتحادیه اروپاست که سرجای خودش است زیرا ترتیبی برای آنها مشخص نشده است و تحریم‌های کل اتحادیه اروپا هم در بخش عمده‌ای، حتی تا هشت سال آینده نیز تعلیق نخواهد شد و به این شکل حفظ می‌شود اما فقط بعضی از آنها تعلیق می‌شود که ما باز هم شاهد لغو تحریم‌ها در این حوزه نیز نیستیم.» نظر جلیلی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت ملی سازمان ملل نیز این بود که تحریم‌های تسلیحاتی سر جای خودش است و تحریم‌های غیرموشکی برگشت‌پذیر. ناگفته نماند در حالی که شبکه خبر پاورپوینت‌های جلیلی را به وضوح نشان می‌داد حاضر نشد سوالات نمایندگان از جلیلی را پخش کند.

پاسخ ظریف

نوبت دوم جلسه کمیسیون برجام، عصر روز گذشته در حالی آغاز شد که علاوه بر سعید جلیلی، محمدجواد ظریف، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حسن قشقاوی معاونان وزیر خارجه حضور داشتند. وزیر خارجه کشورمان در این نشست به سوالاتی در ارتباط با لغو تحریم‌ها، شش قطعنامه صادر شده علیه ایران و قطعنامه 2231 پاسخ داد. وی در خصوص لغو تحریم‌ها اعلام کرد که تمام تحریم‌های اقتصادی، پولی و مالی اتحادیه اروپا از روز اجرای برجام لغو خواهند شد و افزود: تمامی تحریم‌های ثانویه آمریکا در حوزه‌های اقتصادی، مالی و پولی از روز اجرای برجام متوقف و تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد نیز در حوزه‌های اقتصادی، مالی و پولی از روز اجرا لغو می‌شود. به گفته محمد جواد ظریف: اگر در بندها اشاره‌ای به وفق ماده41 شده غیر از یک مورد تجویز برگشت‌پذیری، بقیه امتیازاتی است که در قبال لغو تحریم‌های قطعنامه‌های قبلی به ما داده شده است. وی پس از پاسخ به سوالات به خاطر جلسه هیات دولت ادامه روند جلسه را به معاونان خود سپرد. »


«روزنامه ایران» در گفت و گو با قربانی اسید پاشی اصفهان به این موضوع پرداخته است. ایران در این گفت و گو با عنوان«سهیلا جورکش: برایم دعا کنید» می نویسد:« سهیلا جورکش پیش از انجام عمل جراحی روی چشمش در اسپانیا از مردم ایران خواست او را دعا کنند. او چند ماه پیش در اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت

سهیلا جورکش پیش از انجام عمل جراحی روی چشمش از مردم ایران التماس دعا دارد. او جزو زنانی است که چند ماه پیش در اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت ولی متأسفانه هنوز عوامل این حادثه تلخ شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

سهیلا جورکش مدتی است برای ادامه روند درمانی خود در اسپانیا به سر می‌برد. او در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار «ایران» درباره وضعیت خود گفت: خدا را شکر، دارم به زندگی امیدوار می‌شوم. همان‌طور که وقتی در بیمارستان چمران تهران بستری بودم و با اینکه تمام پزشکان قطع امید کرده بودند؛ اما توانستم بهتر شوم حالا هم امیدوارم با لطف خدا بتوانم موفق شوم. وی افزود: برای من همین کافی است که تا حدی بینایی‌ام را به دست بیاورم که بتوانم زیبایی دنیا را ببینم و شکر‌گزار خداوند باشم و از طرف دیگر دامنگیر خانواده‌ام نباشم.

جورکش در روز 24 شهریور مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد، وی در این مورد گفت: انجام این عمل برای این است که من بتوانم بینایی‌ام را به دست بیاورم. از همه التماس دعا دارم تا بتوانم این عمل را با موفقیت پشت‌سر بگذارم. احتمالاً دو ماه بعد هم باید عمل دیگری روی پلکم انجام شود.

او ادامه داد: خیلی دوست دارم هر چه زودتر به ایران برگردم و عزیزانم را ببینم. از آقای دکتر روحانی، هاشمی و فدایی فر، سفیر ایران واقعاً تشکر می‌کنم که شرایط را فراهم کردند تا برای درمان به اسپانیا بیایم اما غربت بسیار مشکل است و اذیتم می‌کند. امیدوارم هر چه زودتر به کشورم برگردم.

این قربانی اسید پاشی اصفهان گفت: در آخر می‌خواهم بگویم تا شقایق هست زندگی باید کرد و امیدوار هستم که بتوانم اسید را شکست بدهم.»


«روزنامه قانون» به مثابه روزنامه آرمان که در گزارشی شبیه به موضوع جدال دو آیت الله پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان«جنگ سرد دو آيت الله » به کشمکش های اخیر میان آقایان هاشمی و مصباح یزدی پرداخته است. قانون در این گزارش می نویسد:« جد‌ال د‌و آیت‌ا... سال‌هاست اد‌امه د‌ارد‌. هر چند‌ وقت یک‌بار با طعنه و کنایه از خجالت یکد‌یگر د‌رمی‌آیند‌ و د‌ست به افشاگری و تخریب می‌زنند‌. هیچ‌کد‌ام مشخص اعلام نمی‌کنند‌ که چه قصد‌ی از این اظهارات د‌ارند‌ ولی به گونه‌ای گرا می‌د‌هند‌ که هرکس به خوبی می‌فهمد‌، مخاطب مورد‌ نظر کیست! هاشمی‌رفسنجانی و مصباح یزد‌ی هر د‌و سال‌هاست که افکار و عقاید‌ یکد‌یگر را رد‌ می‌کنند‌ ولی بعد‌ از شکست مصباح به هاشمی بعد‌ از سال ۹۲ این د‌رگیری‌ها بیشتر شد‌ه و بار‌ها د‌ر لفافه به یکد‌یگر توهین و اعتبار یکد‌یگر را تخریب کرد‌ند‌. همین اواخر هاشمی رفسنجانی د‌ر د‌ید‌ار اعضای حزب ند‌ای ایرانیان، با تشریح چرایی و چگونگی شروع نهضت روحانیت، به د‌وران سخت مبارزه و شکنجه، تبعید‌ و زند‌انی شد‌ن مبارزان اشاره کرد‌ و گفت: د‌ر همین د‌وره مرد‌م به تد‌ریج آگاه شد‌ند‌ و وقتی از سال ۵۶ به خیابان‌ها آمد‌ند‌، د‌یگربه خانه‌ها برنگشتند‌ تا انقلاب به پیروزی رسید‌. هاشمی رفسنجانی

د‌ر اد‌امه سخنان خویش برای تشریح نقش روحانیت د‌ر مبارزات انقلاب اسلامی، گفت: طلبه‌های جوانی که سالی چند‌ بار از قم به سراسر کشور می‌رفتند‌، بد‌ون برنامه ریزی سیاسی خاص، یک شبکه فراگیر د‌ر سراسر کشور د‌رست کرد‌ه بود‌ند‌ که ضمن تبلیغ اسلام ناب، کمک‌های مرد‌م و همچنین اطلاعاتی از افکار اقشار جامعه را برای بزرگان مبارزه می‌آورد‌ند‌. وي تأکید‌ کرد‌: کسانی که بویی از انقلاب نبرد‌ه بود‌ند‌ و مبارزه را به د‌لیل سختی‌های آن حرام می‌د‌انستند‌، امروز مد‌عی‌اند‌ و وقتی از آنان می‌پرسند‌ که چرا از مبارزه برید‌ید‌ و آن را حرام می‌د‌انستید‌ یا چرا به د‌عوت بازگشت به مبارزه، پاسخ منفی د‌اد‌ید‌؟ به د‌روغ توجیه می‌کنند‌ (انقلابیون) برای همکاری با منافقین د‌عوت شد‌ه بود‌یم، د‌ر حالی که د‌ر آن سال‌ها، سازمان منافقین اصلاً شکل نگرفته بود‌ و آن‌ها فقط د‌رصد‌د‌ توجیه عافیت طلبی خود‌ هستند‌ غافل از اینکه مرد‌م، هوشیار‌تر از تصورات آن‌ها هستند‌. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام د‌ر پايان به زحمات مبارزان که د‌ر راه مبارزه خون‌د‌ل می‌خورد‌ند‌ اشاره كرد‌ و گفت: آنها می‌باید‌ علاوه بر بازجویی‌های ساواک به نیش زبان‌های روحانی نما‌ها پاسخ د‌هند‌ د‌ر اين سخنان هاشمي‌رفسنجاني با اينكه اشاره‌اي به مصباح‌يزد‌ي نشد‌ه ولي پد‌ر معنوي پايد‌اري‌ها اين سخنان را به خود‌ گرفته است.د‌ر همين حال و براي د‌لايل بيشتر مي‌توان به سخنان حميد‌‌روحاني استناد‌ كرد‌ كه د‌ر گفت‌و گويي، اد‌عا مي‌كند‌:« مصباح حمایت از منافقین را حرام می‌‌د‌انست نه مبارزه با شاه را!»

پاسخ به روحاني و هاشمي

اما مصباح نيز كه همواره با كمي تاخير پاسخ هاشمي را د‌اد‌ه است، د‌ر د‌ید‌ار رؤسای کلانتری‌های سراسر کشور که د‌ر سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد‌، هم طعنه هايي به رئيس‌جمهور زد‌ه است و هم به نوعي از خجالت هاشمي د‌رآمد‌ه و با بیان اینکه متأسفانه هنوز پس از ۳۶ سال از پیروزی انقلاب این مسئله که کار پلیس افزون بر تأمین امنیت، حفظ ارزش‌های اسلامی است جا نیفتاد‌ه و برخی مسئولان سطح بالای کشور هنوز به این مسئله باور و ایمان ند‌ارند‌، گفت: این افراد‌ می‌گویند‌ «کار پلیس حفظ امنیت است، به پلیس چه ربطی د‌ارد‌ که کسی د‌ر جامعه با چه لباسی حضور پید‌ا می‌کند‌، د‌زد‌ی که نکرد‌ه فقط د‌لش می‌خواهد‌ آزاد‌ باشد‌ و اگر پلیس د‌ر مسئله به عنوان مثال پوشش د‌خالت کند‌ امری زور است» این سخن به این د‌لیل است که اصل نگرش این افراد‌ نسبت به اسلام، نظام و انقلاب اسلامی با آنچه که مورد‌ نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی و مرد‌می که د‌ر این راه کشته و شهید‌ د‌اد‌ند‌ بود‌ تفاوت د‌ارد‌.

سرنوشت د‌رگيري‌ها

مباحث حوزوي و جد‌لي كه طلاب د‌ر مد‌ارس علميه با يكد‌يگر د‌ارند‌، مرتبط به حجره‌هاي‌ آنهاست و بيشتر اين بحث‌ها براي رفع ابهام ميان آنها صورت مي‌گيرد‌ و از بيان آن د‌ر ميان‌مرد‌م خود‌د‌اري مي‌كنند‌.ولي اين روزها شاهد‌ آن هستيم كه آياتي كه خود‌ بايد‌ الگوي طلاب باشند‌، منازعاتي را د‌ر پيش‌ مي‌گيرند‌ كه حد‌اقل شاگرد‌ان خود‌شان را د‌چار ترد‌يد‌ مي‌كنند‌.با اين همه آنچه مشخص است رويكرد‌ فقهي و د‌ور اند‌يشي سياسي آيت ا... مصباح د‌ر ميان اصولگرايان و همفكران او خريد‌ار چند‌اني ند‌ارد‌.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان« سفره‌‌هاي كوچك‌شده مردم» از چهار برابر شدن حداقل هزينه معيشت گزارش داده است. اعتماد نوشته:« هزينه خانوار كارگري در فاصله سال‌هاي ١٣٨٥ تا ١٣٩٢ چهار برابر افزايش يافته است. به گزارش «اعتماد»، در حالي نامه‌نگاري‌هاي اوليه ميان سه ضلع كارگري، كارفرمايي و دولت براي تعيين حداقل دستمزد در سال اينده آغاز شده است، كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد تورم سنگين دو سال‌ ابتدايي دهه ٩٠، قدرت مالي كارگران را به‌شدت تضعيف كرده است. براساس آمارهايي كه خانه كارگر به «اعتماد» ارايه داده است، حداقل معيشت مردم در ايران، براساس حداقل قيمت‌ها ١٢ هزار و ١٦٥ تومان بوده كه در سال ١٣٩٣ اين رقم به ٥٦ هزار و ٧٨٧ تومان رسيده است. خانه كارگر حداقل معيشت خانوارهاي ايراني را به سه نرخ حداقل قيمت‌ها، ميانگين قيمت‌ها و حداكثر قيمت‌ها در بازار ايران برآورد كرده است. هر چند بر اساس قوانين و عرف موجود ميانگين قيمت‌ها رقم معقول‌تري براي تعيين ميزان هزينه معيشتي است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد حداقل دستمزد تعيين شده حتي كفاف تامين نيمي از هزينه معيشت بر اساس حداقل دستمزد را هم نمي‌دهد. در حالي حداقل معيشت در ايران افزايشي چهار برابري را تجربه كرده كه در همين دوره زماني مزد رشدي در حدود ٢/٣ درصد را دارا بوده است. آمار‌ها نشان مي‌دهد مزد روزانه از پنج هزار تومان در سال ١٣٨٥به ١٦ هزار تومان در سال ١٣٩٢ رسيده است. اين نرخ در سال گذشته به حدود ٢٠ هزار تومان افزايش يافت. با وجود افزايش ٢٥ درصدي مزد كارگران در سال گذشته، فاصله ميان معيشت و مزد همچنان باقي مانده است.

ثبات وضعيت در سال ٩٤

در رابطه با پيگيري وضعيت حداقل دستمزد و نسبت آن با حداقل معيشت، علي‌رضا حيدري، دبير اتحاديه پيشكسوتان جامعه كارگري و از اعضاي ارشد خانه كارگر، به «اعتماد» گفت: در اين رابطه ارقام دقيقي وجود ندارد و خانه كارگر در زمستان اين مساله را بررسي مي‌كند. اما با توجه به اينكه دستمزد سال گذشته، ٢/١٧ درصد افزايش داشت و مراجع رسمي هم تورم را ١٥ درصد اعلام كردند، مي‌توان به صورت تخميني گفت در حال حاضر هم دستمزد تنها مي‌تواند ٨/٣٥ يا ٩/٣٥ درصد حداقل معيشت يك خانواده را تامين كند. »


«روزنامه شرق» در گفت و گو با مشاور رئیس جمهور به موضوع بابک زنجانی پرداخته است. شرق در این گفت و گو با عنوان« هشدار درباره سرنوشت بابک زنجانی » به نقل از ترکان می نویسد:« ترکان تکذیب می کند و هشدار می‌دهد. مشاور روحانی هم هرگونه دیدار با وکیل بابک زنجانی را تکذیب می کند هم هشدار می‌دهد که باید مراقب بود تا اتفاقی برای بابک نیفتد. این در حالی است که وکیل بابک زنجانی که به خبرگزاری تسنیم گفته است که ترکان را در پرواز تهران-قشم دیده و ملاقات کوتاهی با او داشته است.

فقط ٢٠ روز به روز موعود مانده است؛ ٢٠ روز دیگر بابک زنجانی باید در دادگاه حاضر شود تا درباره بازپس‌ندادن دو‌و‌نیم میلیارد دلار بدهی به وزارت نفت محاکمه شود؛ بدهی‌ای که البته مرجع آن، وزارت نفت است؛ اما درواقع پول فروش نفتی است که به کشور عودت داده نشده است. حالا با آغاز روزشمار حضور زنجانی در دادگاه، وکیل او یعنی رسول کوهپایه درباره مواجهه خود با ترکان در هواپیما این‌چنین گفته است: چندین ماه پیش در پرواز تهران ــ قشم، آقای ترکان را در هواپیما دیدم. خدمت وی رسیدم و نامه‌ای را به او تقدیم کردم مبنی بر اینکه راهکاری برای تسریع در بازپرداخت بدهی‌های موکلم وجود دارد. در این دیدار کوتاه، برای تبیین جزئیات این مسئله، از آقای ترکان درخواست ملاقات حضوری کردم که متأسفانه تا این لحظه این امکان فراهم نشده است. اکبر ترکان اما در گفت‌و‌گوی خود با «شرق»، اظهارات وکیل «بابک زنجانی» را تکذیب کرد و گفت: «نه ایشان را دیده‌ام و نه ایشان را می‌شناسم و هیچ ارتباطی نداشتم و قرار ملاقاتی هم نگذاشته‌ام». «ترکان» در ادامه گفت: «هیچ قولی به هیچ‌کس و هیچ واسطه‌ای نداده‌ام». او اضافه کرد: «مسئول پیگیری پرونده‌های فساد، آقای جهانگیری است و به نظر من بابک زنجانی به یک مافیای فساد وصل است. باید مراقب باشیم که برای او اتفاقی نیفتد یا خبر ناپدید‌شدن او را به ما ندهند. چون زنجانی آدمی یک‌لاقبا نیست که دو میلیارد دلار پول نفت در اختیار او قرار بگیرد». ترکان افزود: «او صد‌درصد پشتیبان مالی و از جنس از‌ما‌بهتران دارد». او با تأکید مجدد بر مراقبت از زنجانی گفت: «باید مواظب باشیم که اتفاقی برای او نیفتد و اموال دولتی را پس بگیریم». «ترکان» ادامه داد: «اینکه من یا مقام دولتی قول دهد که پرونده را حل یا پیگیری کند، کذب محض است. زمان به‌سرعت برای بابک زنجانی و وکیلش در حال سپری‌شدن است و آنها به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا قبل از یازدهم مهر و برگزاری دادگاه، بتوانند موضوع را حل‌و‌فصل کنند، ازجمله خبرسازی دیدار با ترکان. بااین‌حال، هم وکیل زنجانی خواستار برگزاری علنی دادگاه است و هم وکلا و نمایندگانی که پیگیر موضوع زنجانی در مجلس بوده‌اند. دادگاهی که علنی برگزار شود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.».


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با عنوان«گمانه‌زنی درباره دیدار روحانی و اوباما» می نویسد:« حسن روحانی در دو سال گذشته، دو بار در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در اجلاس سران سازمان ملل متحد شرکت کرده است. روحانی این روزها خود را برای سومین سفر خود آماده می‌کند. بنا به اعلام سازمان ملل، رئیس‌جمهوری ایران در این اجلاس نیز سخنرانی خواهد داشت. در حالی که روحانی در دو اجلاس قبلی به ترتیب با تلاش برای نشان دادن تصویری جدید از ایران پس از دوره احمدی‌نژاد و در دومین دور نیز با ارائه طرح جهان علیه تروریسم و افراطی‌گری که به تایید اجلاس رسید، نگاه به ایرانی صلح‌طلب را تثبیت کرد. سومین دور حضور روحانی از دو جنبه جالب توجه است؛ اول این که این نخستین حضور رئیس‌جمهوری بعد از توافق هسته‌ای در اجلاس سازمان ملل است و دوم این که بنابر گمانه‌زنی‌ها احتمال دیدار روسای جمهوری کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای برای تاکید بر محقق شدن برجام وجود دارد. حسن روحانی اولین سفر خود را در حالی انجام داد که نگاه جهان به ایران بعد از هشت سال دولت نهم و دهم کمی با شک و تردید همراه بود. دولت یازدهم ادبیاتی متفاوت با دولت قبل در دستور کار قرار داد، وقتی روحانی از صلح جهانی صحبت کرد و طرح waw را مطرح نمود دیگر صندلی های خالی شاهد سخنرانی رئیس جمهور ایران نبود و البته در همان سفر اول دیدارها با مهمترین کشورها صورت گرفت. تماس تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین سفر با روحانی و دیدار رئیس‌جمهوری دولت یازدهم با نخست‌وزیر انگلستان به عنوان رویدادی برای اولین بار پس از انقلاب در سفر دوم از جمله نقاط قابل توجه این سفرها بود.حال در آستانه سفر سوم، احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در چهارچوب دیدار سران کشورهای ایران و 1+5 مورد گمانه‌زنی قرار گرفته است.»




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار