بازدید 4086
۲
تابناک گزارش می دهد؛

پافشاري بخش درمان بر رشد 37 درصدي قيمت‌ها

تورم بخش بهداشت و درمان در 12 ماه منتهي به مرداد به 37.2 درصد رسيده كه بالاترين تورم در بين بخش‌هاي مختلف توليدي است.
کد خبر: ۵۳۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 14 September 2015
تورم بخش بهداشت و درمان در 12 ماه منتهي به مرداد به 37.2 درصد رسيده كه بالاترين تورم در بين بخش‌هاي مختلف توليدي است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، در دو سال گذشته تورم از 40.4 درصد در مهر ماه 92 به تدريخ آب رفت و امروز طبق آخرين آمار اعلامي بانك مركزي به 15.4 درصد در مرداد 94 رسيده است. به جز قيمت اقلام مصرفي كه روند نزولي پيدا كرد، روند رشد قيمت‌ها در تمامي بخش‌هاي توليدي نيز در سراشيبي افتاد و توليدات در بخش صنعت، معدن، كشاورزي و خدمات نيز كاهش يافت. اما تنها بخشي كه همچنان با اصرار تمام بر ايستادن بر تورم بالاي 35 درصد بخش بهداشت و درمان است.

بخش درمان به‌رغم تمام اقداماتي كه دولت در اين حوزه داشته، هنوز جزو گران‌ترين بخش‌هاي كشور است. تورم اين بخش در 12 ماه منتهي به مرداد به 37.2 درصد رسيده كه بالاترين تورم در بين بخش‌هاي مختلف توليدي است. در حال حاضر ميانگين تورم توليدكننده در يك سال منتهي به مرداد 10.2 درصد گزارش شده است. تورم بخش درمان به خودي خود نقش تعيين كننده‌اي در افزايش ميانگين نرخ تورم توليد دارد.

در ليست گروه‌هاي مختلف توليدي به جز فعاليت‌هاي متفرقه كه 26.7 درصد رشد قيمت داشته، گروه هتل و رستوران نيز با تورم 20.7 درصدي رشد قيمت بالايي داشته است.

با توجه به اثرگذاري قيمت توليدكننده بر قيمت مصرف‌كننده به فاصله چند ماه، اين ميزان افزايش قيمت به مفهوم گران شدن هزينه‌هاي تفريح مردم است. بر اين اساس در دو بخش درمان و تفريح مردم هنوز درگير رشد قيمت‌هاي غيرمتعارف و بالا هستند.

حمل و نقل نيز كه هميشه در صدر ليست افزايش قيمت يافته ها قرار داشت، اگرچه جاي خود را حفظ كرده اما ميزان تورم اين بخش در سطح ميانگين تورم كالاهاي مصرفي يعني 15.2 درصد كاهش يافته است. تورم آموزش نيز به 12.8 درصد رسيده است كه مي‌توان بر اين اساس انتظار رشد كمتر قيمت‌ كالاهاي مصرفي در اين بخش را در ماه‌هاي آتي داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل