بازدید 3841
۱
تابناک گزارش می‌دهد؛

بدهي صندوق بيمه كشاورزي 12 برابر شد

بررسي عملكرد صندوق توسعه ملي نشان مي‌دهد بيش از 73 درصد از طرح‌هاي ارزي پيش‌بيني شده به بخش توليد تخصيص اعتبار نداشته است.
کد خبر: ۵۳۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ 11 September 2015

در حالي كه ميزان بدهي صندوف بيمه محصولات كشاورزي به بانك كشاورزي در سال 1384 دو هزار و 650 ميليارد ريال گزارش شده است اين رقم هشت سال بعد به بيش زا 36 هزار ميليارد ريال رسيده كه افزايش 112 درصدي و يا رشد 12 برابري را نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، در سال‌هاي اخير به دليل نامناسب بودن كمك‌هاي دولت در قالب اعتبارات مصوب در قوانين بودجه كشور و يا ساير مصوبات دولت با عملكرد صندوق بيمه از يكسو و لزوم اجراي تكاليف قانوني در تحقق اهداف و سايست‌هاي بخش كشاورزي توسعه و بعضا كاهش و عدم تخصيص اعتبارات تصويب شده در سه ساله اخير، صندوق بيمه كشاورزي را در وضعيت بسيار بغرنج و مشكلي قرار داده است.

بدهي صندوق بيمه كشاورزي به بانك كشاورزي از سال 1389 شكل گرفته است كه در حال حاضر علاوه بر زمينگير شدن اين مجموعه، باعث كاهش توان اعطاي تسهيلات در بانك كشاورزي شده است.

بر اساس گزارش صندوق بيمه محصولات كشاورزي از سال 1389 تا 1394 از مجموع 40 هزار و 367 ميليارد ريال اعتبار مصوب، تنها معادل 4 هزار و 400 ميليارد ريال يعني كمتر از 11 درصد از اعتبارات پيش بيني شده به صندوق بيمه محصولات كشاورزي پرداخت شده است.

در 10 سال گذشته، بخش قابل توجهي از منابع مورد نياز براي پرداخت مازاد غرامت هاي پرداختي صندوق بيمه كشاورزي توسط بانك كشاورزي پرداخت شده و در اين مدت صرفا بخش ناچيزي از پرداخت‌هاي اين بانك، بازپرداخت شده است.

در اين سال‌ها شكاف بين غرامت‌هاي پرداختي با اعتبارات مصوب تخصيصي به طور نگران‌كننده‌اي افزايش يافته است.

از سال 1388 تا 1393 در مجموع 54 هزار و 184 ميليارد ريال غرامت به كشاورزان پرداخت شده است كه از اين ميزان، 24 درصد از محل بودجه تخصيص يافته و 76 درصد توسط بانك كشاورزي پرداخت شده است. بانك كشاورزي در اين مدت در مجموع 41 هزار و 19 ميليارد ريال غرامت پرداخت كرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل