بازدید 11968

تعیین جنسیت جنین با روش IVF انجام می‌شود

کد خبر: ۵۳۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 10 September 2015
مدیر گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه‌ ابن‌سینا، گفت: تعیین جنسیت جنین با روش IVF انجام می‌شود. در این روش علاوه بر بررسی برخی اختلالات کروموزمی رایج، تعیین جنسیت نیز صورت می‌گیرد و جنین به رحم مادر انتقال می‌یابد.

به گزارش فارس، ابوالفضل شیرازی درمورد امکان تعیین جنسیت جنین توسط والدین، اظهار داشت: افرادی که به‌صورت طبیعی یا غیر طبیعی امکان باروری دارند، جهت تشخیص جنسیت باید از روش IVF استفاده کنند. در این روش یک یا دو سلول نمونه‌برداری می‌شود و با روش PGD (تشخیص قبل از لانه‌گزینی)، علاوه بر بررسی برخی اختلالات کروموزمی رایج تعیین جنسیت نیز صورت می‌گیرد و جنین به رحم مادر انتقال می‌یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد درباره خطرات احتمالی این روش برای جنین، گفت: روش IVF دست‌ورزی اضافی است. در این روش یک یا دو سلول با نیدلی مخصوص در مراحل اولیه تقسیم سلولی برداشته می‌شود و چون تعداد سلول‌ها در این مرحله کم‌تر است و باید ارتباط منسجم‌تری بین آن‌ها وجود داشته باشد، بنابراین نمی‌توان گفت این روش مانند روش طبیعی است.

*‌ با IVF بهترین و باکیفیت‌ترین جنین منتقل می‌شود

وی با بیان اینکه تعیین جنسیت از طریق اسپرم صورت می‌گیرد و ارتباطی به تخمک ندارد، تصریح کرد: در شرایط آزمایشگاهی اسپرم با تخمک لقاح می‌یابد و تعدادی جنین شکل می‌گیرد که پس از نمونه‌برداری و تشخیص جنسیت، بهترین و باکیفیت‌ترین جنین انتخاب و آن را به رحم مادر منتقل می‌کنند. معمولاً در مراحل ابتدایی بیش از یک جنین و در برخی مراحل تنها یک جنین به رحم منتقل می‌شود. با توجه به اینکه تعیین جنسیت از طریق اسپرم صورت می‌گیرد، سن و شرایط مادر نقشی در تعیین جنسیت ندارد.

مدیر گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه‌ ابن‌سینا گفت: برخی مطالعات ارتباطاتی بین بیماری‌های متابولیکی و قلبی و عروقی در افرادی که با روش IVF دیده شده است و ممکن است این افراد برای ابتلا به این بیماری‌ها مستعدتر باشند، اما هنوز یافته دقیقی آن را اثبات نکرده است.

* تعیین جنسیت جنین در کدام مراکز انجام می‌شود

وی ادامه داد‌: اکنون پژوهشگاه ابن‌سینا،‌ رویان و چند مرکز خصوصی کار تعیین جنسیت جنین را انجام می‌دهند.

*‌ کاهش ذخایر تخمدانی بعد از 40 سالگی

وی با توصیه به دختران و زنان برای باروری در سنین مناسب، خاطرنشان کرد: با افزایش سن و بعد از 40 سالگی، ذخایر تخمدانی کم‌تر می‌شود و ممکن است تخمک‌ها از نظر کیفی افت پیدا کنند، هرچند که مطالعات آن را به‌صورت مطمئن اثبات نکرده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر